Met paarden over de weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Met paarden over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 18:27

Ik vraag me al een tijdje wat af en natuurlijk heeft bokt hier antwoord op.

Mag je met elk paard buiten wandelen/rijden? Of zitten hier wel voorwaarden aan vast?
Het paard zal vast gechipt moeten zijn denk ik zo.
Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is, op dit moment weet ik het even niet beter te formuleren :Y).

En wat als je paard schade veroorzaakt? Moeten die kosten dan uit eigen zak betaald worden? (Dat klinkt logisch vind ik, maar vraag het me wel af hoe dat werkt)

tomnaat

Re: Met paarden over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:29

Wat ik inderdaad weet is dat hij/zij gechipt moet zijn.
En schade ik geloof dat dat uit je wa verzekering kan omdat een paard een huisdier is.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:30

Je paard moet zn jaarlijkse enting hebben gehad officieel, maar eigenlijk wordt dat volgens mij nooit gecontroleerd. Verder als je paard schade aanricht lijkt het me logisch dat de eigenaar dat moet vergoeden :P

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:54

enting verplicht voor een buitenrit? Waar heb je dat vandaan? nooit van gehoord namelijk.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:56

carmenbrum schreef:
Je paard moet zn jaarlijkse enting hebben gehad officieel, maar eigenlijk wordt dat volgens mij nooit gecontroleerd. Verder als je paard schade aanricht lijkt het me logisch dat de eigenaar dat moet vergoeden :P

wat een onzin enten is geen verplichting alleen als je wedstrijden wilt rijden

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:09

Oww onze DA zei van wel.. Dat als je buiten eigen terrein komt die verplicht geent moet zijn..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:16

ben je niet in de war met chippen?

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:18

Enting is volgens mij niet verplicht. Chip wel.
Hoor wel steeds meer over ruiterbewijs omdat daar dan ook een WA verzekering aanvast zit?
Wie weet dat?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:19

Check het wel even bij je verzekering. Niet iedere verzekering dekt ook paarden.
Is wel een belangrijk iets om te weten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:24

Chippen is nodig, enten zeker niet. WA ( of AVP) dekt meestal paardrijden wel, maar als het je eigen paard niet is, kan de eigenaar ook aansprakelijk gesteld worden als het paard een ongeluk veroorzaakt. Schade aan het paard zelf zal je zelf moeten betalen, of jouw WA zou dat moeten dekken. Tegenwoordig heeft Hippozorgverzekeringen wel een bijrijdersverzekering, je kan even op hun site kijken wat er dan gedekt is aan schade.
Ruiterbewijs is maar op een paar kleine plekken in Nederland nodig en de verzekering die erbij hoort dekt alleen schade die door andere verzekeringen niet wordt vergoed en dat is dus bijna nooit...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:21

Als je met je paard de weg op gaat moet het zich redelijk veilig laten leiden, anders breng je andere weggebruikers in gevaar. Je mag niet met elk paard de weg op, alleen als het je eigen paard is of als je toestemming hebt van de eigenaar :+
Eigenaar van het paard is de sjaak als het paard schade veroorzaakt, daar heb je dus je AVP voor (of AVB als het paard van een bedrijf is).