Paard laten keuren en mag nu niet vervoerd worden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eagle74

Paard laten keuren en mag nu niet vervoerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 18:32

Wie kent echt de regels en/of afspraken als je een paard niet mag vervoeren door zoals nu de Rhinouitbraak?
Heb het paard donderdag laten keuren en dat was oke, nu zou hij maandag komen maar
dat kan dus nu niet.
Heb hem nog niet betaald, maar wat nu lijkt moet hij nog minstens 2 weken daar blijven staan.
Ik ga hem wel denk ik 2x nog rijden.
Maar nu vroegen ze al om de betaling, hoe werkt ? Want hij kan daar nog van alles oplopen op kreupel raken
in die tijd en hij staat te ver weg om er vaker heen te gaan.
Zijn de kosten nu voor de oude eigenaar, stalkosten ect of voor mij?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:34

Mag het paard niet binnen op je nieuwe stalling?

Ik vind het niet meer dan normaal dat je het paard gewoon betaald eigenlijk, als daarbij de stallingskosten vergoed worden voor deze twee weken is dat heel netjes van de stal waar hij nu staat, maar als je ook die moet betalen kan ik daar prima begrip voor opbrengen eigenlijk. Normaal zou het paard deze twee weken bij jou doorbrengen, jouw risico en jouw kosten. Als jij het paard deze twee weken niet in eigendom wilt hebben (dus niet betaald en onderhoud) mag hij dan wel aan een ander worden verkocht?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:35

Als de afspraak was bij goedkeuren is het paard verkocht dan is vanaf dat moment het risico voor jou en hoor je inderdaad te betalen. (juridisch gezien)

Polly
Moderator Algemeen

Re: Paard laten keuren en mag nu niet vervoerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:42

er is bij mijn weten geen 'vervoersverbod' er word alleen geadviseerd om niet met paarden samen te komen (toch? correct me if I'm wrong).
Maar overleg wel op je stal of er nieuwe paarden het terrein op mogen, veel stallen houden de deuren nu gesloten voor paarden van buitenaf/nieuwe paarden

Eagle74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 18:52

Hij mag niet komen van de staleigenaar aangezien hij uit de buurt van Nijmegen komt. Was niet de afspraak keuren en weg want ik kon hem zelf pas
volgend weekend halen en dat was geen probleem.
Voorzie geen problemen en hem betalen vind ik oke, maar wilde graag even weten hoe dit normaal word geregeld.
Altijd lastige zulke situaties

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:16

gewoon stalling afspreken voor de tijd dat hij daar moet blijven staan, jammer maar het komt vast wel goed.

ProBier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:37

Er is geen vervoersverbod, alleen maar een negatief advies. Als er in de buurt geen virus is geconstateerd zou ik het paard gewoon vervoeren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:45

even goed lezen probier Stalhouder wil het niet...

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:10

Er is geen verbod op het vervoeren, alleen liefst wel indien strikt noodzakelijk. Dat je stalbaas geen paarden uit die omgeving op zijn stal wil hebben is opzich Heel erg begrijpelijk. Ik vervoer professioneel paarden en ik zeg op dit moment ook alle ritten uit die omgeving, of andere omgevingen waar het nu bekend is, af. Gewoon om het risico wat je loopt :)
Misschien is het overdreven, maar beter iets te voorzichtig dan niet voorzichtig genoeg.
maar dan nu even On-topic. Juridisch gezien ben jij aansprakelijk en dus verantwoordelijk voor het paard vanaf het moment dat jij het hebt gekocht (dus betaald hebt). Als dit paard in de komende 2 weken nog iets overkomt, dan is dat voor de oude eigenaar. Echter heb jij t recht wel om het paard opnieuw te laten keuren, alleen ben ik bang dat dit wel op eigen kosten is :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:36

Paard zoals afgesproken maandag betalen en dan is het van jou. Je kan hem dan daar laten staan of naar op een stal zetten waar ze het minder nauw nemen, dat is jouw keuze.
Of je houdt je niet aan de afspraak met het risico dat het paard aan een ander verkocht wordt.

Eerlijk gezegd zou ik het niet netjes vinden tegenover de verkoper als jij je niet aan de afspraak houdt. Als ik verkoper was, zou ik de transactie niet meer door laten gaan. Je hebt hem vast gekocht onder voorwaarde van positieve medische keuring? Waar het paard gestald wordt heeft hier toch niets mee te maken?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:02

Hier kun je met elkaar toch wel uit komen? Wij steken eigelijk altijd gelijk over. Als het paard de trailer op gaat naar zijn nieuwe eigenaar, dan wordt er ook betaald.

In deze situatie zou de verkoper coulant kunnen zijn en dit uit kunnen stellen tot over 2 weken (als je op vakantie zou gaan zou dat waarschijnlijk ook geen probleem zijn geweest bijv.). Als de verkoper minder coulant is dan kunnen ze inderdaad vragen om nu te betalen. Dan zul jij met de stal waar hij nu staat moeten regelen of hij daar nog iets langer kan blijven. Regel de betaling in dit geval wel via de bank zodat je dat in ieder geval zwart op wit hebt en ze niet het paard weer onder je neus vandaan kunnen verkopen.

Vervoeren zou ik nu sowieso niet doen. Je hebt niet alleen een verantwoordelijkheid voor je eigen paard, maar in dit geval heb je de verantwoordelijkheid voor een stal vol. Daar mag je geen risico mee nemen.

Eagle74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 12:49

Bedankt voor de tip van het geld overmaken, daar had ik zelf niet aan gedacht.
Heb zelf ook zoiets van hier kan ik niks aandoen en ze weten dat ik hem neem want ik
laat hem niet voor niks keuren.
Denk dat ik afspreek dat ik over een week betaal zoals het zou zijn in eerste instantie want ze
wist dat ik deze week niet kon.

ProBier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:51

Caira schreef:
even goed lezen probier Stalhouder wil het niet...

Sorry, je hebt gelijk.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:39

Eagle74 schreef:
Hij mag niet komen van de staleigenaar aangezien hij uit de buurt van Nijmegen komt. Was niet de afspraak keuren en weg want ik kon hem zelf pas
volgend weekend halen en dat was geen probleem.
Voorzie geen problemen en hem betalen vind ik oke, maar wilde graag even weten hoe dit normaal word geregeld.
Altijd lastige zulke situaties

Maar was het wel de afspraak dat als ie goedgekeurd was dat je hem dan zeker kocht? Ik zou zeker het paard al betalen en afspraken maken over wie de stalling betaald totdat je stalhouder het ok vind dat ie komt.