Paard naar de slacht, misschien in de handel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sophie1818

Paard naar de slacht, misschien in de handel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 13:49

Hoi allemaal,

Mijn bijrijdpaard is een tijdje geleden wegens omstandigheden naar de slacht gegaan(voor info moet je maar even me andere berichten opzoeken).
De eigenaar had me verteld dat hij naar een kleinschalige slacht zou gaan, zodat het geen massaproductie was etc.
Zelf was ik er op de dag dat hij opgehaald werd niet bij, omdat ik zijn mooie herineringen wou koesteren.
Echter hoorde ik later van iemand van me stal, die dus met een van die mensen gepraat had, dat hij eerst t/m maandag (was zaterdag) ergens op een stal zou staan, en dan maandag naar een markt(??) zou gaan en vervolgens geveild(??) zou worden aan slagers..
KAN dit? en zo ja, hoe groot is dan de kans dat hij de handel in raakt bijvoorbeeld.
En hoe kan je opzoeken of hoe kan je zien of je paard écht daadwerkelijk overleden is, als hij doorverhandeld is zou ik dat namelijk zo erg vinden.

Wie o wie kan me helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:52

Dan is hij niet naar de slacht, maar naar iemand die hem naar de slacht brengt. Tenminste, dat laatste is verteld. Die middelman is niet ongebruikelijk, maar dan loop je wel het risico dat je een slechte treft die het paard terug in de handel brengt.

Het is mogelijk, maar onwaarschijnlijk.

linerfa

Re: Paard naar de slacht, misschien in de handel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:57

hallo...

Wat vervelend voor je dat dit gebeurd is.. Maar het gebeurd wel vaker hoor, vroeger lieten mensen die hun paard lieten slachten een voet geloof ik thuis opsturen, zodat ze wisten dat hun paard geslacht was en niet de handel in ging..

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 13:57

Asyaa schreef:
Dan is hij niet naar de slacht, maar naar iemand die hem naar de slacht brengt. Tenminste, dat laatste is verteld. Die middelman is niet ongebruikelijk, maar dan loop je wel het risico dat je een slechte treft die het paard terug in de handel brengt.

Het is mogelijk, maar onwaarschijnlijk.

Zou je misschien weten hoe je op kunt zoeken of je paard nog in leven is of niet? Dmv zijn paspoort? of heb je daar een speciaal nr voor nodig. Want die heb ik allemaal niet, en de eigenaresse waarsch ook niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:02

Als je het stamboeknummer + welk stamboek het is ingeschreven weet kan je contact op nemen en vragen of de correcte papieren molen is doorlopen en hun de papieren terug hebben ontvangen. Helaas geeft dit in beide gevallen geen uitsluitsel. Onwaarschijnlijk maar mogelijk: het paard is geslacht zonder de papieren terug te sturen. Zeer onwaarschijnlijk, maar ook nog steeds mogelijk: de papieren zijn terug gestuurd en paard is door verkocht zonder papieren. Omdat dat laatste erg onwaarschijnlijk is kun je er wel vanuit gaan als de papieren zijn ontvangen dat het paard is geslacht, maar als de papieren niet zijn ontvangen betekend dit niet dat het paard niet is geslacht.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:04

ED --> TAO

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 14:06

Oftewel je zult er eigenlijk nooit met zekerheid achter komen waar het paard is en of het geslacht is, Stamboeknr heb ik namelijk al niet..

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:08

Asyaa schreef:
Onwaarschijnlijk maar mogelijk: het paard is geslacht zonder de papieren terug te sturen. .

Hoezo acht je dit onwaarschijnlijk..heb van geen van mijn paarden die naar de slager gegaan zijn ooit de papierhandel teruggestuurt.Papieren liggen nog steeds in mijn buro.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:09

sophie1818 schreef:
Hoi allemaal,

Mijn bijrijdpaard is een tijdje geleden wegens omstandigheden naar de slacht gegaan(voor info moet je maar even me andere berichten opzoeken).
De eigenaar had me verteld dat hij naar een kleinschalige slacht zou gaan, zodat het geen massaproductie was etc.
Zelf was ik er op de dag dat hij opgehaald werd niet bij, omdat ik zijn mooie herineringen wou koesteren.
Echter hoorde ik later van iemand van me stal, die dus met een van die mensen gepraat had, dat hij eerst t/m maandag (was zaterdag) ergens op een stal zou staan, en dan maandag naar een markt(??) zou gaan en vervolgens geveild(??) zou worden aan slagers..
KAN dit? en zo ja, hoe groot is dan de kans dat hij de handel in raakt bijvoorbeeld.
En hoe kan je opzoeken of hoe kan je zien of je paard écht daadwerkelijk overleden is, als hij doorverhandeld is zou ik dat namelijk zo erg vinden.

Wie o wie kan me helpen?

Bah walgelijk dit, hoe kon ze dat paard dat nou aandoen? als het geslacht moet worden ga dan liever op de dag zelf en breng het zelf weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:11

Dan kan je er niet met zekerheid achter komen.

Echter zou ik je niet onnodig zorgen gaan maken. Ik snap dat die onzekerheid vervelend is, maar niemand heeft die zekerheid tenzij ze er zelf bij waren op het moment dat geschoten wordt. De verhalen dat paarden terug in de handel komen bestaan zeker, maar dat zijn de uitzonderingen. Als de persoon aan wie hij is mee gegeven niet slecht bekend staat zou ik je niet onnodig zorgen maken.

@Ragdollcat
Die tussenpersoon is niet een ongebruikelijke handeling bij paarden bestemd voor de slacht.

@pompom
Daarom zeg ik ook dat het mogelijk is :)
Als er geen papieren zijn ontvangen betekend dit niet dat er niet geslacht is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:14

linerfa schreef:
hallo...

Wat vervelend voor je dat dit gebeurd is.. Maar het gebeurd wel vaker hoor, vroeger lieten mensen die hun paard lieten slachten een voet geloof ik thuis opsturen, zodat ze wisten dat hun paard geslacht was en niet de handel in ging..

Dat is een zekerheid, wel luguber maar zekerheid dat het daadwerkelijk is geslacht of een staart, mits het zeer herkenbaar is.

Zelf ben ik voor om het zelf weg te brengen op de dag zelf.

zoals het met dit paard is gegaan getuigt zeer zeker niet van dierenliefde en of houden van paarden dat men wil voorkomen dat er iets raars/naars overkomt, de kans is heel groot dat ie dan op ellendige slachttransport gaat naar Italie.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 14:19

Ragdollcat schreef:
linerfa schreef:
hallo...

Dat is een zekerheid, wel luguber maar zekerheid dat het daadwerkelijk is geslacht of een staart, mits het zeer herkenbaar is.

Zelf ben ik voor om het zelf weg te brengen op de dag zelf.

zoals het met dit paard is gegaan getuigt zeer zeker niet van dierenliefde en of houden van paarden dat men wil voorkomen dat er iets raars/naars overkomt, de kans is heel groot dat ie dan op ellendige slachttransport gaat naar Italie.

Jij weet half niet hoeveel ik van die beest gehouden heb, dus daar zou ik maar niet te snel over oordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:26

Ragdollcat schreef:

Jij hebt wel erg makkelijk je oordeel klaar zonder ook maar iets te weten over de situatie.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:31

weet je ook geen chipnummer?

mischien zoeken op de hele naam van het paard, vaak hebben paarden een roepnaam en een langere of andere naam vanuit de fokkerij mee gekregen.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 14:53

Voor zover ik weet was hij niet gechipt, en anders weet ik ze chipnummer ook niet.. Maar als ik die wel ehb, en ik zoek het op.. wat dan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:10

Als-ie niet was gechipt, kan hij niet geslacht zijn (in NL). Slachters in NL moeten de chip controleren en ook het paspoort krijgen (en opsturen).
Omdat de chip gecontroleerd móet worden, is via het chipnummer te achterhalen of het paard in NL geslacht is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:08

sophie1818 schreef:
Ragdollcat schreef:

Jij weet half niet hoeveel ik van die beest gehouden heb, dus daar zou ik maar niet te snel over oordelen.

jij bent niet de eigenaar want het is je verzorgpaard, ik denk dat ze bedoelt dat de eigenaar er iets beter over na had moeten denken....

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:14

Heb je met de eigenaar gesproken? Hoe betrouwbaar zijn de mensen waarvan je dit gehoord hebt? Misschien kun je gewoon contact opnemen met de eigenaar. Die kan het misschien bevestigen of het paard is wel gewoon naar de slacht gegaan. Als ze het verhaal bevestigd zou je evt aan haar kunnen vragen hoe dat is gelopen en misschien kun je door middel van namen traceren?

Edit: Ik herinner me nu je topic weer : ( Het wil niet echt meezitten he :(:)

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 17:32

Krips schreef:
Heb je met de eigenaar gesproken? Hoe betrouwbaar zijn de mensen waarvan je dit gehoord hebt? Misschien kun je gewoon contact opnemen met de eigenaar. Die kan het misschien bevestigen of het paard is wel gewoon naar de slacht gegaan. Als ze het verhaal bevestigd zou je evt aan haar kunnen vragen hoe dat is gelopen en misschien kun je door middel van namen traceren?

Edit: Ik herinner me nu je topic weer : ( Het wil niet echt meezitten he :(:)

Nee t is me niet helemaal gegunt geloof ik!
Ik heb aan er gevraagd welk slachthuis het was, ze zei dat het niet op internet te vinden was, en dat ze de naam niet meer weet?!?! Verhaal is vrij betrouwbaar want is van de eigenaar van de stal, een boer van in de 70 denk ik, die zou absoluut niets liegen, daar geloof ik heilig op!

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 17:34

Oh heb trouwens de naam van de vader en moeder, dus iemand gaat via het KWPN wat voor me proberen te vinden! Dus cross the fingers and lets hope!! :(:)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:59

Het is niet jouw paard, begreep ik dus je kan er niets aan doen en je hebt er niets over te vertellen, dus je had moeten begrijpen dat ik jou niet bedoel maar de eigenaar van dat paard bedoel

Ik blijf erbij dat het niet fair is tegenover het dier, dat het op deze manier is gegaan.

Ik lees nu pas dat het een boer is van in de 70 jaar, dan snap ik het een beetje, hij doet het op deze manier zoals het vroeger heel gebruikelijk was.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 07:34

Dat is niet de eigenaar, dat is de eigenaar van de pension stal waar we stonden.

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 07:53

Wat een naar verhaal :(:)

Geloof me maar, het gebeurt wel vaker dat paarden terug de handel ingaan, met of zonder papieren.
Ik hoop dat je hem kan opsporen (sorry, dood of levend, weet niet wat in zijn geval het beste is) zodat je niet in deze onzekerheid moet blijven.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 11:22

gerban schreef:
Wat een naar verhaal :(:)

Geloof me maar, het gebeurt wel vaker dat paarden terug de handel ingaan, met of zonder papieren.
Ik hoop dat je hem kan opsporen (sorry, dood of levend, weet niet wat in zijn geval het beste is) zodat je niet in deze onzekerheid moet blijven.

maar ook als ze een blessure aan de pees hebben? Dan kun je er inprincipe niets meer mee natuurlijk!

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:28

Maar een peesblessure is aan de buitenkant vaak niet zichtbaar en als ze op de markt of iets dergelijks staan dan ga je daar dus simpel aan voorbij. Hoeveel worden niet als gezelschapspaard/weidemaatje aangeboden met een peesblessure.