tips gevraagd voor lange reis met de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

tips gevraagd voor lange reis met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 12:55

Zaterdag 28 april is het eindelijk zover en vertrekken wij voorgoed naar Zuid-Frankrijk! *D

En natuurlijk moeten mijn kids ook mee. :j
Nu gaan we ze zelf rijden, tenminste manlief en een van onze dierbaarste vriend, want ik mag niet met trailer rijden.

De reis zal ong 14 a 15 uur duren denk ik.
Dus nu wil ik graag tips zoals:

Wel of geen transportbescherming (bij gebruik, worden de benen niet te warm?)
Heb een voerbak in de trailer, dus gewoon biks voeren? Heb wel de tips al gehad om wortels te geven, daar zit natuurlijk water in, want ze schijnen niet veel te drinken tijdens zo'n lange reis enz.. enz...

Ik ga wel de rescue-spray gebruiken. Lijkt me bij mijn paardjes wel een goede optie.

Maar zijn er meerdere mensen die zo'n lange reis hebben gemaakt met hun paarden?
Graag ervaringen en tips!

O en weet iemand of paarden ook ge-ent moeten worden tegen rabies??
(kan ook de DA bellen natuurlijk :o)

Bedankt.

Marije_jiplover

Re: tips gevraagd voor lange reis met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:39

[TAO] Zelf Frankrijk-NL wat mee?
Dit topic gaat over een reis de andere kant op, daar staan al heel veel tips in.
Zijn de paarden reizen in de trailer gewend?

Onderweg zou ik zeker geen brok voeren, reizen is redelijk stressvol voor paarden, dat combineert niet zo goed met brok. Zorg voor goed hooi in een hooinet en voor reservehooi om het net eventueel te moeten vullen. Onderweg tijdens stops water aanbieden, dat hoeft niet continue beschikbaar te zijn.
Onderweg de paarden niet afladen op een parkeerplaats. Alleen afladen als je de reis in twee stukken hakt en je onderweg ergens een overnachting voor jezelf en de paarden hebt geregeld. Anders gewoon laten staan, ook als je zelf even de benen wil strekken of gaat eten.

Ik zou zelf op zo'n afstand geen beenbescherming indoen, maar ik doe het op korte afstanden ook niet. Zijn de paarden beenbescherming gewend?

Paarden hoeven niet tegen rabies geënt te worden, wel moet je een gezondheidscertificaat hebben van de vwa. Zie hiervoor ook http://www3.vwa.nl/werkwijzer/Dier/PRDIU-01b.pdf

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 19:12

Marije, thanx!
Ik ga morgen die site even uitpluizen.

Ze zijn idd de trailer gewent. In principe ook beenbescherming, maar bij zo'n lange reis dacht ik dat de benen anders misschien veels te warm gaan worden.

Bedankt voor de tips! +:)+

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:21

geen beenbescherming, benen worden veel te heet en het is heel erg oncomfortabel voor het paard.
de professionele transportbedrijven (heb veel paarden op transport naar FR) doen ook nooit bescherming om.
je kunt het gewoon in 1 dag doen hoor, dat doen de prof transporteurs ook,
gewoon extra vroeg weggaan. het is lang maar het is ook stressen als ze op een vreemde stal moeten staan.

geen bix voeren, alleen hooi, dit ivm slokdarmverstopping omdat ze niet genoeg drinken.

na aankomst goed in de gaten houden dat ze drinken, (drinken inderdaad vanwege de stress tijdens het transport heel weinig), eten, mesten en plassen. en minimaal een dag of 3 tot 1 week rust geven om te wennen.

heb je wel eraan gedacht dat een VWA keuring verplicht is? heel veel mensen doen het niet uiteraard maar dan neem je dus een risico want als ze je stoppen kost het je 700 euros per paard.
die VWA keuring is 10 dagen geldig, maar je moet binnen 48 uur na keuring vertrekken.
paarden moeten gewoon normaal geent zijn, Rabies is niet nodig.
chip is uiteraard ook verplicht.

wil je de sport in met je paarden in Frankrijk dan zul je ze moeten inschrijven op de sportlijst in FR anders kan je niet meedoen met officiele wedstrijden. (kan overigens alleen met paarden met papieren).
mocht je daar meer info over willen hebben kan je me een pb sturen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:21

P: effe afkorten hoor :D
Top info zeg!
Ik doe geen beenbescherming om!
En idd als ik bij een tussenstop bij een andere stal stop dan denk ik dat het juist verkeerd gaat, dus we willen in 1 keer weg.

We willen rond 14.00 uur 's nachts vertrekken, zodat we rond 17.00 uur, ff ruim genomen in de auvergne.

Ik ga morgen idd de VWA eens even bellen en zn een afspraak maken, want ik weet wanneer ik weg ga.

Nope, ik ga (nog) niet de wedstrijd-sport in.
Die ambitie heb ik even in de wilgen gehangen. misschien ooit eens in de toekomst, maar voor nu nog even niet.

Is wortels geven een optie, omdat daar vocht inzit of is dat ook niet goed?

Thanx!! +:)+

schotkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:24

Je zou ook een scheutje appelsap door het water kunnen doen, om het water wat aantrekkelijker te maken. succes met de reis.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:30

voor die korte periode is hooi echt meer dan goed genoeg.
van een dagje geen bix krijgen ze helemaal niets.
ik verkoop ook paarden naar Portugal, die staan echt nog veel langer als die van jou op de wagen.
je kan als je toch moet tanken uiteraard een wortel voeren of een snoepje of een appel maar zorg wel dat ze alles op hebben voor je verder rijdt.
geen voer, risico op verstopping omdat ze niet goed drinken is dusdanig dat ze ook van prof. vervoerders nooit bix voeren tijdens transport.
en de AUVERGNE is Midden FR (hahaha) niet Z-FR....zoals bv Nice of Perpignan en dat doen ze ook in 1 dag, dus dat kan je makkelijk in 1 dag rijden.
inderdaad vroeg weg en gewoon rustig rijden.
wij hebben huis in de LOT (46) en dat is zelfs nog verder.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 22:04

jaaa ok, zuid frankrijk is nog iets verder klopt.

Geef ik ze gewoon lekker worteltje, appeltje voor de dorst als we stil staan.
Maar moeten we onze paarden ook via de UWV laten keuren dan? Als ik het zo begrijp, doet u aan verkoop.
Ik laat het doen hoor, maar ik dacht dat het misschien anders is bij prive paarden of paarden voor de verkoop?

Nou Lot en Cantal liggen bijna tegen elkaar :)
Wij zitten tegen de correze aan en met een 20 tot 25 minuten rijden zitten wij in de Lot, dus ik denk dat het ervan afhangt waar je zit in de Auvergne.

Waar zit u in de Lot?
Zijn we ook regelmatig geweest. Vonden we ook erg mooi, maar voor de paardjes vonden wij de Cantal net iets geschikter.
En er schijnt voor Edje nogal wat werk te zijn, dus laten we dat hopen. :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:08

De VWA keuring hoeft alleen niet als je naar Belgie gaat met het doel weer terug te keren, dus voor training of les of vakantie.
In alle andere gevallen is keuring wel verplicht, alleen houdt niet iedereen zich daaraan.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 22:20

Ok, Thanx Marije. Denk dat t dan veiliger is
Om te keuren. Wij komen hopelijk niet meer terug...
Hopelijk een beetje te betalen voor
2 paardjes en een shettie :-)

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:09

ja, ik bemiddel Nederlanse sportpaarden naar o.a. Frankrijk.
VWA is verplicht voor iedereen, prive of professioneel.
kosten zijn tussen 80-125 euro per paard (afhankelijk van welke regio, zijn geen standaard prijzen voor).
de Cantal/Correze is niet ver.
Wij zitten 20 km ten Noorden van CAHORS en 45 min. onder BRIVE (CORREZE).
Als je op de kaart kijkt, zitten wij op de A20, afslag 57 en daar 5 min. vandaan.
het is hier geweldig paardrijden, honderden kilometers onverharde paden, wel veel keien.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 09:38

Ha P, dat gebied kennen we wel. Mooi gebied.
Cahor ook een mooie stad en de cahorwijn :9 :9

Als ik met de trein naar frankrijk ga, dan stap ik uit in Brive en dan wonen wij ong 65 km a 70 km ervan af.
Bij ons moeten ik nog alles verkennen qua rijden buiten.
Wel lekker 2 hectare land voor mezelf. Gaan ook een bakje aanleggen, want ik vind het ook heerlijk om een paar keer in de week een beetje te dressuren en misschien weer eens een sprongetje te maken.

Heb jij toevallig ook een rijbak in frankrijk?
Zoja, weet je toevallig hoe duur het zand daar is. Ben nog een beetje aan het orienteren.
In de zomer rijd ik wel op mn land, maar in de winter wil ik toch wel iets van een bakje hebben.

zo toch nog 80 a 125 euries...prijzig.
Maargoed, beter dan een boete van 700 euries per paard...

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 09:55

Nou zeg, vriendelijkheidjes hebben ze niet gegeten bij de VWA :(
Stelletje onbehouwen boeren. Krijg zowat gelijk de neiging om ze zeggen: laat maar

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:27

is het geen idee om je paarden door een transport bedrijf te laten brengen? deze weten de weg in regeltjes land en hoe te handelen. Paarden staan meestal ook fijner in een vrachtwagen dan in een trailertje op zo een lange afstand.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 19:32

Rapido, op zich is dat wel een optie, maar voor mijn portomeknip op dit moment iets minder.
De emigratie kost al een hoop en daarom willen we dit zelf doen.

Gelukkig heb ik wel een luxe trailer en met goede vering, dus iets wat luxe.
Dus de paardjes moeten het me maar even vergeven....

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:25

ja, wij hebben een eigen bak 18 x 38 zoiets.
eerst af laten graven, grondwerk dus (2.000) op afschot gedaan, dus loopt 1 meter af (zie je niet), bak is dus altijd droog.
dan concasse erop (1700 euros, dat is een soort split of gravel, in NL kennen ze het niet, het is grind maar dan niet rond, het zijn gewoon heel kleine brokjes steen).
dan wegendoek erop (1500 euros) omdat anders je concasse naar boven komt door het trillen en het zorgt tegelijkertijd ook voor goede afwatering.
dan zand erop (15 cm) 3.500 euros.
omdat het rotsgrond is kunnen de palen van de omheining bijna niet de grond in dus wij hebben betonnen vierkante stenen gekocht (die normaal voor riolering worden gebruikt, paar euro per stuk, 65 stuks gebruikt) die gevuld met cement en de paal erin gezet.
de palen en de railing waren harstikke goedkoop, 350 euros of zo voor 130 stuks
al met al wel een duur geintje.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:29

tips van mij: zorg dat de trailer breed is, liefst een tweepaards zonder tussenschot.

leer je paard vooraf water te drinken op commando, bv met clicker. Ik gaf altijd stukjes appel in het water, dat maakte mijn paard enthousiaster.

Geen krachtvoer geven maar alleen ruwvoer. wortel tussendoor moet wel kunnen natuurlijk. Biks verzuurt zo in de maag en dat in combi met stress zou ik niet doen ivm maagzweren.

Veel succes!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 22:04

Rakni, thanx!

Als komende week nog iemand reageert, reageer ik niet terug want ben nu zelf even naar frankrijk..

Petra, mag ik je volgende week even mailen ivm nog een paar vragen betreft de bak?
Waar het zand te koop is enz....
(mijn voordeel is dat ed eigenlijk alles zelf wil gaan doen, dus dat scheelt mogelijk en ik heb net een stuk land wat vrijwel vlak is).
En ik heb een vraagje wat jij met je mest deed....
Ben nog op zoek naar iemand die de mest wil hebben/ophalen.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:57

uh......wij hebben alles zelf gedaan!!!!
..... alleen het laten afgraven hebben we uit handen moeten geven want dat moest met een 13 tonner omdat het rotsen zijn, dat was 3 volle dagen werk! en wij hebben het met die 2.000 euros nog heel goedkoop kunnen regelen.
vlak stuk = water!!!! dus je moet wel kijken of je het niet toch licht kan laten aflopen. anders drainage pijpen erin, die kun je krijgen met cocos eromheen (anders verstoppen ze vanwege het zand).
wat ik heb opgegeven zijn alleen de materiaalkosten......vooral het zand is extreem duur in FR (want schaars).
als je me via pb je email adres even stuurt dan zal ik foto's mailen, kun je stap voor stap zien hoe het is gegaan.
mest is moeilijk ook in FR. soms willen boeren het hebben, je moet gewoon bij aankomst je direct gaan voorstellen bij de Marie (gemeentehuis, elk piepklein plaatsje heeft er wel eentje). in die kleine plaatsjes weet iedereen alles over elkaar en zij kunnen je precies zeggen wie nog mest zou kunnen gebruiken etc.