Pony verkopen: proefperiode toestaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CCindy

Pony verkopen: proefperiode toestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 00:50

Hallo,

Ik heb sinds 3 maanden mijn pony te koop staan.
Nu zijn er mensen, die heel geinteresseerd zijn. Ze zijn 3 keer komen kijken en willen mijn pony nu laten keuren. Wordt ze goedgekeurd, willen zij gebruik maken van een proefperiode van 14 dagen. We hebben voor risico's en dergelijke wel een klein contractje opgesteld, maar ik blijf het eng vinden.

Ze willen bijvoorbeeld geen aanbetaling doen, omdat dit nooit gebeurd volgens hen. Ik heb er totaal geen verstand van, verkoop, daarom vraag ik het aan jullie. Wat zijn de voornaamste afspraken bij een proefperiode? Ik blijf het raar vinden om mijn Zpony zomaar 14 dagen mee te geven. Er is een contractje, maar geen aanbetaling. Toch weinig als stok achter de deur vind ik..
Dan komt er nog bij dat ik haar dadelijk totaal erreden terug kan krijgen over 2 weken. Hoe staan jullie tegenover proefperiodes?

Groetjes Cindy

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:52

Niet aan beginnen......
Gewoon ouderwets keuren op eigen kosten,centjes meebrengen,trailertje in en :evaw:

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:53

Je kunt zo doen dat je ze gwn het (aankoop bedrag laat betalen) begin post niet goed gelezen maar t is een optie, gaan ze niet akkoord dan geen paard, simpel zat. en 14 dagen proefperiode, bevalt ze dan niet mag ze terug bevalt ze wel blijft ze bij hun, of je doet een proefperiode bij jou op stal.

succes!
Laatst bijgewerkt door Vanntje op 01-03-12 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:55

pompom schreef:
Niet aan beginnen......
Gewoon ouderwets keuren op eigen kosten,centjes meebrengen,trailertje in en :evaw:

:j Mijn idee.
Ik doe nooit aan proefperiodes als ik iets verkoop.
Heb liever dat ze dan 10 x bij mij langs komen, maar geef niets mee.
Je hebt geen zicht meer op wat er met je dier gebeurt.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:57

Ik ben ook bij een pony aan het kijken. Ik zou het erg op prijs stellen als ik een proefperiode zou hebben van 14 dagen. Ik vraag me namelijk af of deze pony ook zo braaf is op ander terrein en als er niemand bij is. Verder snap ik dat je het eng vindt en vind daarom een aanbetaling en contract niet meer dan normaal. Waar ik je wel op wil wijzen. Stel de pony valt toch tegen, wordt die mss weer doorverkocht. Dan weet je ook niet waar je paardje terecht komt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:59

Als je goede afspraken maakt over de proefperiode, is dat best te doen (wat te doen bij DA kosten etc.). Maar zéker gewoon al laten betaloen, met de afspraak dat als de pony terug komt, het geld weer terug. Zonder COMPLETE betaling zou ik er niet aan beginnen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:59

ik zou het ook niet doen.
een pony gedraagt zich in het begin vaak anders op vreemd terrein, dus daar kunnen ze weinig van zeggen.
ze kunnen bij jou langs komen als ze willen,maar meegeven zonder centjes zou ik nooit doen.ook niet met contract, want zonder juris is het niet rechtsgeldig.
en als er wat mocht gebeuren, wie is er dan verantwoordelijk ?
krijg jij strax een kreupele pony terug..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 01:00

Ik zou dat zeker niet doen zonder betaling! Straks verkopen ze hem door en heb jij niks. Ze moeten gewoon het aankoop bedrag betalen en als de pony goed bevalt kan hij blijven en zo niet dan terug en dan krijgen ze het geld terug.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 01:01

Niet doen, liever vaker aan huis laten komen (dan kunnen ze trouwens ook op vreemd terrein trainen).
Proefperiode zou kunnen, maar dan moeten ze wel betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 01:01

Beetje vaag verhaal van ze zeg.. Ik zou het niet doen. Niet je pony meegeven voor een proefperiode zonder op z'n minst een riante aanbetaling. Ze kunnen inderdaad ook naar jou toekomen, en als ze de pony mee willen nemen, hop gewoon volle bedrag neerleggen en dan inladen.

Verder gebeuren aanbetalingen vaak zat; ik heb mijn pony toen ook gekocht door eerst een aanbetaling te doen (ook omdat ik toen nog stalling moest gaan regelen etc, dus zo hadden zij de verzekering dat ik d'r kwam halen en had ik de verzekering dat zij d'r nog voor me op stal hielden daar).. Dus dat aanbetalingen nooit worden gedaan, zou ik niet zo 1,2,3 intrappen.. Vreemde mensen in ieder geval.. Maar als jouw gevoel zegt dat dit niet helemaal klopt, dan zegt dat eigenlijk al genoeg.. :)

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 01:05

Ik zou ze het hele aankoopbedrag laten betalen ipv niks of een aanbetaling. Ze zullen je maar bedonderen en er vandoor gaan,je leest vaak genoeg rare berichten..
En ik zou er eerlijk gezegt niet aan beginnen aan een proefperiode,zou zeggen dat ze zo vaak als ze willen bij jou mogen komen rijden,verzorgen etc,maar behalve dat er wat kan gebeuren met je pony,kan hij ook ander gedrag vertonen door stress van de verhuizing waardoor er een ander beeld van de pony kan ontstaan,hebben ze de proefperiode bij jou gedaan weten ze tenminste wat ze hebben...(en geen onnodige stress voor hem vanwege de verhuizing,en bij nader inzien niet kopen het weer terug verhuizen)

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 01:07

Mijn (ondertussen verkochte) pony is eens zonder aanbetaling op proef geweest. Ze had drie weken mogen blijven. Ze was na een week al teruggekomen, omdat na overleg van beide partijen bleek dat het toch niet ging werken.

Ik ben heel blij dat ik het toen zo heb gedaan. Het betrof immers een, lang niet meer bereden, pony en een jong meisje. Zo'n kind heeft het niet altijd vanaf het begin door of die pony gewoon meegaand is (op vertrouwd thuisgterrein), of dat ze echt met die pony fijn overweg kan. In dit geval bleek het eerste van toepassing.

Heb net even in je advertentie gekeken en zie dat het bij jou indd wel om een hele andere prijsklasse en kwaliteit gaat dan bij mij. In dat geval zou ik een proefperiode wel toestaan, maar mét aanbetaling.
En sowieso zou ik als verkopende partij wel willen weten waar ze heen zou gaan, maar dat lijkt mij vanzelfsprekend.

In de proefperiode is de pony nog niet echt verkocht en dus eigenlijk nog van jou, dus heb jij het recht om ieder gewenst moment langs te komen gedurende de proefperiode. Tenzij anders afgesproken natuurlijk. In mijn geval was er geen aanbetaling gedaan, als er wel een aanbetaling wordt gedaan kan die situatie natuurlijk anders liggen.

Zelf ben ik een echte voorstander van proefperiodes, vooral wanneer het om een pony-kind combinatie gaat! Hoe vaak je niet hoort dat een pony weer wordt verkocht, oa omdat die toch niet zo braaf was als bij de vorige eigenaar met het proefrijden..

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 01:15

het is een enorm risico voor jou! je kunt niemand op zn aardige gezicht vertrouwen,dat lees je overal :(:) mij lijkt t verstandigst om hun het hele bedrag te laten betalen,en bij niet klikken ( en pony gewoon nog heel ;) )weer te ruilen :D

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 01:19

Zelfs als de pony niet meer heel zou zijn, zou ik het beestje nog terugnemen. Dan krijgen ze alleen niet meer het hele bedrag terug, soort van schadevergoeding. Ligt er natuurlijk wel helemaal aan wat is afgesproken en op papie gezet. Maar veel liever weer een tijdje bij mij, dan kapot gemaakt worden bij een ander.
Maar dat is mijn mening.

TS, ik geloof vast wel dat het goed komt. Als het op papier staat, zullen ze er niet zomaar vandoor gaan. Vooral niet als er nog meer mensen bij waren die evt kunnen getuigen.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 01:38

Dankjewel voor al jullie reacties! Ik beantwoord ze morgen wat beter per stuk, eerst maar eens slapen haha. Het is trouwens niet zo dat ik geen goed gevoel bij deze mensen heb hoor, maar ik durf inderdaad niet meteen iedereen te vertrouwen. Het gaat wel om mn lieve pony, waar vanalles mee kan gebeuren in die proefperiode, dus ik wil goede afspraken maken en eigenlijk ook een aanbetaling. Ik ben bang dat ze dat echt niet gaan doen. Ik zal dit topic eens aan mijn vader laten lezen en dan beslissen we morgen wat we antwoorden op de geinteresseerde.

Frozen

Re: Pony verkopen: proefperiode toestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 02:18

Ik zou het ook niet doen als ik Jou was,mensen kunnen nog zo lief en betrouwbaar overkomen,maar mijn ervaring us ook schijn bedriegt...als ze de pony op proef willen doen ze dat maar bij Jou 2 weken,want een pony is nooit ergens meteen gewent,en zijn ze toch anders...
Sommige pony's hebben wel 2 maanden nodig om te wennen..
Dus als ik Jou was zou ik zeggen,op proef bij Jou,of ze zoeken maar een andere pony...

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 02:34

ik zou ze toch het volledige bedrag laten betalen voor de pony. als je een goed contract op stelt kun je hem dan meegeven op proef. ik ben niet zo van de proefperiodes. een proef periode kan voor jou ook nadelig uitvallen, wat als het niet klikt of het rijden lukt niet? de pony komt terug bij jou en misschien heb jij je handen er vol aan om hem weer goed verkoopbaar te krijgen. wat als de pony iets krijgt in de proefperiode? zoals koliek, blessures enz? wie is er aansprakelijk voor de pony als hij meegaat op proef? het word een hele opgave om dit goed en helder om te zetten naar een contract.
makkelijker zou zijn als ze de pony zo vaak als ze willen komen uitproberen bij jou, desnoods rij je ermee naar vreemd terrein zodat ze kunnen zien hoe dat gaat en als het klikt, ze de pony kopen en meenemen. dan is het hun pony en dus hun verantwoordelijkheid en jij hebt je geld.
als je een proefperiode doet, werk dan wel met het volledige bedrag en niet met een aanbetaling!

succes!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 03:32

Ik ben 1x zo STOM geweest het te doen.. Pony helemaal afgekafferd terug gekregen, was in 14 dagen even beleerd voor de wagen had een cros gelopen was mee naar het bos geweest mee naar het strand geweest was mee gespongen kortom in 2 weken helemaal over de zeik geholpen..
Dochter lief wilde toch een wat grotere pony :j

Op proef mag, maar wel bij mij op stal met mijn toezicht :j

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 04:24

Ik heb ook mijn paard na volledig aankoop bedag eerst 2 weken op proef laten gaan.
Hij is vervolgens daar gewoon gebleven.
Ook bij pony's is dit het geval eens geweest..
wel of niet doen hangt er vanaf, de kans betaat dat je een kappot gereden pony terug krijgt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 07:33

Ik zou er dus ook niet aan beginnen. Ze mogen tig x langskomen maar een proefperiode kan dus niet.
En als je er dan al aan begint wel met volledige betaling.

Als het niet klikt overigens dan kan men natuurlijk altijd weer bij mij terecht want ik moet er niet aan denken dat een beestje niet goed tereichtkomt. Maar dan kan ik dat regelen onder rmijn condities.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 07:51

ze kunnen komen kijken / rijden / tutten zo veel als zij willen. Echter het paard blijft op stal staan. Vooral een risico van letsel als paarden in die periode bij elkaar gezet worden. En niet eerst met een draad ertussen kennis laten maken.?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:04

teveel elende gezien. De ervaring is er bij bekenden van mij dat een eigen contractje niet rechtsgeldig is. Pas als deze via de notaris is gegaan. Je hebt anders geen poot om op te staan. Nog recent bij een bekende gebeurd. Ik zou mijn paard dus ook nooit laten gaan met een proefperiode. Ze kunnen zo vaak langskomen als ze willen eer ze besluiten tot koop maar het paard moet zo wie zo wennen aan een nieuwe situatie en andere mensen en als deze thuis staat is dat de situatie zoals het is. Als paard verhuisd wordt kan zo'n dier een betje onwennig zijn waardoor het iets nerveuzer is, dat beseffen mensen niet. Ze zien niet de normaal waarde.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:44

Ik zou het niet doen, en zeker niet zonder volledige betaling. Ze mogen bij mij het paard zo vaak komen rijden en verzorgen als ze maar willen, maar als ze het paard mee willen nemen, dan is het verkocht en volledig betaald. Mocht het dan echt niet klikken, dan zou ik wel overwegen om het paard terug te nemen, juist omwille van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:48

PBA_ schreef:
teveel elende gezien. De ervaring is er bij bekenden van mij dat een eigen contractje niet rechtsgeldig is. Pas als deze via de notaris is gegaan.

Complete nonsens. Contractenrect is vormvrij is Nederland.
Eigen contract is gewoon rechtsgeldig. Zeg maar beter niets als je het niet weet :)

Overigens, ik zou mijn paard niet op proef afgeven en zéker niet zonder een volledige betaling.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:51

Toen ik mijn pony kocht heb ik haar een maand op proef gekregen. Echter wel het volledige bedrag betaald. Toen ik mijn paard verkocht, wilde degene ook een proefperiode zonder betalen. Hier ben ik echter niet aan begonnen. Ze is toen een maand naar mij toe gekomen om haar uit te proberen.