Jacimatho schreef:Bij Dac Noordwolde, kliniek met uitstekende naam
Dank voor de goede adviezen tot zover. Die zijn heel nuttig en drukken me met de neus op de feiten.
Is er iemand die een klinische afkeuring heeft genegeerd en toch is voortgegaan met de koop?
Ja, ik. Maar in mijn geval geen enkele problemen met de buigproeven. Ook geen gevoeligheid in de rug.
Paard was niet in balans op de harde volte (scheef en voor op ijzers, dus gleed alle kanten op).
Verkoper was iets te loslippig en vertelde dat hij kreupel was geweest. Dus afgekeurd. Advies om hem een aantal weken boxrust te geven en te laten herkeuren.
Dierenarts keurde hem echt met pijn in haar hart af. Buiten de harde volte geen enkele aanmerking en ook in de omgang een fijn paard, was haar mening.
Maar wat de verkoper niet meer kon/mocht vertellen was dat ze de kreupelheid had laten onderzoeken in Bodegraven. Daar wees scan niets uit en bij uitdoven van de hoef liep hij al zuiver. Bleek te kort bekapt te zijn en gevoelig op stralen. Dat heb ik de afgelopen 5 jaar 2x ondervonden na het bekappen. Maar daar kan de smid rekening mee houden (paard staat ondertussen al jaren probleemloos zonder ijzers, heeft gezonden hoeven).
Heb destijds voor een schijntje een 11-jarige gekocht waar ik heel veel plezier aan/mee heb. Wel een grote rijtechnische uitdaging.
Maar als ik het zo lees is er met het paard dat jij hebt laten keuren wel meer aan de hand dan met mijn paard destijds. Weet niet of ik mijn paard zou hebben gekocht als hij op hetzelfde was afgekeurd als de jouwe.