Paard lijkt bijna om te vallen in de trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cashmira

Paard lijkt bijna om te vallen in de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 23:17

Hallo,
Ik heb een E-pony van 9 jaar,
Ze loopt super makkelijk de trailer in, en is, ook wanneer ze erin staat totaal niet gestrest.
Alleen wanneer we gaan rijden lijkt ze bij ieder bochtje om te vallen,
Ook wanneer we met nog geen 20 km/h de bocht om gaan.
Ze is voor zover we weten nog nooit echt gevallen, maar zelf zit ik niet met een gerust hart in de auto wanneer zij in de trailer staat.
Ook wil ik graag van de zomer naar het strand enzo, en dan kun je moeilijk op de snelweg bij iedere bocht 20 gaan rijden.

verder wat informatie:
Ze staat in een kleine 2 paards trailer (hij is vrij oud dus waarschijnlijk ook weinig vering)
Ze heeft tot nu toe altijd transport beschermers om gehad, maar wanneer we de klep open deden stond ze altijd op der achterbeschermers.
Ze heeft nu al ruim een half jaar niet meer in de trailer gestaan. Maar ik ben sinds een aantal maanden bezig met vrijheidsdressuur waarbij ze het compliment al aardig goed kan, ook kan ze op het blok staan en buigen. dir zijn allemaal oefeningen waarbij balans belangrijk is dus misschien dat ze hierdoor ook wat stabieler gaat staan in de trailer.

Ik heb een aantal vragen,
Weet iemand misschien een alternatief voor transport beschermers? Zelf zat ik te denken aan springschoenen ter bescherming van de kroonrand, met daarbij peesbeschermers of bandages. een nadeel hiervan vind ik alleen dat het spronggewricht en de knieen niet beschermt zijn.
Heeft iemand hetzelfde probleem (gehad)? en hoe heb je dit opgelost?
Weet iemand waardoor dit zou kunnen komen?

Alvast bedankt!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 07:08

Mijn paard doet hetzelfde als ze in een tweepaards trailer staat met schot. In een anderhalfpaards heeft ze genoeg ruimte om breed te staan en dan doet ze het niet. In de tweepaards trailer zetten wij nu het schot scheef achter (vast aan de muur) en we hebben een lange stang laten maken. Zo blijft ze keurig stil staan de hele weg.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 07:43

janouk schreef:
Mijn paard doet hetzelfde als ze in een tweepaards trailer staat met schot. In een anderhalfpaards heeft ze genoeg ruimte om breed te staan en dan doet ze het niet. In de tweepaards trailer zetten wij nu het schot scheef achter (vast aan de muur) en we hebben een lange stang laten maken. Zo blijft ze keurig stil staan de hele weg.

precies, als je het schot scheef zet, kan ze haar achterbenen wijdzetten, waardoor ze niet meer valt

Aukelizzy

Re: Paard lijkt bijna om te vallen in de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:33

Misschien kun je eens een 1,5 paards trailer lenen. Dan kun je veilig uitproberen of ze stabieler blijft staan. Wanneer je het schot in een 2paards trailer scheef zet mis je de achterstang. Vooral omdat je niet precies weet wat ze doet vind ik dat niet zo veilig.
Je kunt haar springschoenen omdoen met daarboven de transportbeschermers. Vaak zakken ze niet af door de springschoenen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:03

hebben jullie al eens kritisch naar de rijstijl van de chauffeur gekeken of laten kijken, rijdt diegene wel echt zodanig dat het voor het paard comfortabel is? Je zult de eerste niet zijn nl die vindt dat er rustig genoeg gereden wordt maar het paard achterin duidelijk een andere mening heeft :)

Afgezien daarvan kan het helpen om paard juist meer of minder ruimte te geven, oefeningen te doen om paard bewust te maken van achterbenen en daardoor balans te verbeteren. Veel met balkjes oefenen (vooruit en achteruit erover, bochtjes maken) kan helpen.

Als je beenbeschermers om doet zorg dan dat ze goed passen anders heeft het paard er meer hinder van dan dat het bescherming geeft. Als ze erop gaan staan kunnen ze dus dat been niet meer optillen en kunnen omvallen, vrij logisch maar je moet er maar net om denken.
Misschien omdat je haar zo inpakt dat ze niet meer durft te bewegen of veel langzamer reageert en daarom haar balans kwijtraakt?

Ik vervoer mijn paard eigenlijk altijd bloot, zit er niks in de weg en de kans dat er wat gebeurt is zo klein dat ik geen beschermers gebruik. De trailer heeft nergens scherpe randen, er zitten geen handvaten die uitsteken aan de klep en ik pas mn rijstijl aan (en ik trek me dan niks aan van andere weggebruikers die haast hebben }> ). Daarnaast is paard doodbraaf op de trailer dus ik durf dat risico wel te nemen, maar dat moet een ieder voor zich weten.

Aukelizzy, je zou ook een stang kunnen lenen van een 1,5 paards trailer en daar je schot mee opzij zetten. Ik heb ook een losse stang laten maken speciaal daarvoor.

cashmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 12:48

Heel erg bedankt voor jullie reacties.
een anderhalfpaardstrailer lenen zal waarschijnlijk niet gaan,
Ik moet wel zeggen dat het een erg smalle trailer is, dus er kunnen maximaal 2 normaal gebouwde paarden in van 1.60 ongeveer en dit is zelfs aan de krappe kant. ik zou wel kunnen kijken of ik een grotere 2 paards trailer kan lenen.

Ik zal in ieder geval ook kijken of ik iets kan verzinnen op de transport beschermers.
Zelf durf ik der nu niet zonder te zetten aangezien ze iedere keer bijna valt.
Als iemand nog een tip hiervoor heeft, is deze van harte welkom.

Aan de rij stijl ligt het denk ik niet. Degene die rijd weet dat ze dit doet en probeert zo rustig mogelijk de bocht door te gaan.

Ik denk dat ik qua balans van haar achterbenen al heel goed op weg ben.
Ik ben nu bezig met ''vrijheidsdressuur'', dit doe ik nu een aantal maanden,
De spagaat, het compliment, buigen en op het blok zit er al behoorlijk goed in, en voor deze oefeningen is toch ook wel wat balans nodig.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:11

weet je zeker dat ze niet omvalt juist vanwege de beenbeschermers?
Probeer dan een keer met bandages en onderlappen en springschoenen, dan maar even geen knieen en hakken.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:17

ik ken er nog eentje die een soort van anst heeft als het smal word. gaan we recht staat hij keurig stil. Maar bij elk bochtje lijkt het wel alsof hij zich laat vallen. kwam bij deze omdat in de bochten hij dichter naar t schot komt en dan word het te eng voor hem.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:25

een paard is vanuit zijn natuur (prooidier) niet gewend om te wijken voor druk maar er juist tegenin te gaan hangen, zeker in zijn flanken (ter bescherming van zijn buik en zijkant). Als de trailer dus te smal is zitten ze te snel tegen het schot en kunnen ze dat geestelijk niet verwerken en raken ze in paniek waardoor ze om kunnen vallen of heel hard gaan staan trappelen. Dit is wel af te leren maar het is me teveel werk om dat hier neer te zetten :list:

Het is zeker aan te raden een keer een andere ruimere trailer te nemen en kijken of het dan nog zo sterk is.

Wat de chauffeur betreft, kan die een glas water op het dashboard zetten die nog vol is zonder morsen als je aankomt? :D dan ben je een goede chauffeur! (voor de paarden dan)

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:27

Mijn Haflinger deed dat ook van het 1 op het andere moment. Geen idee wat hier de oorzaak van was. Wij hadden destijds een oude trailer met houten tussenschot. Zonder tussenschot ging het wel goed. Ook met de andere Haflinger ernaast (zijn broertjes en hadden beide transportbeschermers om). Hierna zijn we over gegaan op een vrachtwagentje waar ze uiteruit in reden. Dit gaf geen problemen meer, trailers nog wel. Nu kan ik hem in een tweepaardstrailer met kunstof tussenflap goed vervoeren, maar hij moet wel altijd links staan. Anders gaat het weer mis. Ik denk dat dat nooit meer overgaat, aangezien hij het al minimaal 12 jaar doet. Ook hij loopt zonder enig probleem de trailer op en blijft heel rustig staan. Is ook nooit bezweet uit de trailer gekomen.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:28

Hoi !

Zo ben ik vaak op pad geweest met een merrie die zich juist niet durfde te verplaatsen met beenkappen om. Dus bleef ze op de (1,5 paards) trailer zo lang mogelijk stil staan en áls ze haar evenwicht dan niet hield, was het een groot kabaal. Of als ze had staan plassen, durfde ze haar benen niet terug te zetten (dat ziet er ook wel apart uit als je de klep dan naar beneden doet.... 8-) Toen ik overgestapt ben op bandages, is dat overgegaan. Misschien dat dit bij jouw paard ook helpt.

Succes !

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:45

Zo te lezen heeft je paard engtevrees en dat heeft niet met de rijstijl van de chauffeur te maken.
Op het moment dat dit paard een wand voelt zal hij gaan hangen, zijn evenwicht verliezen en in paniek raken.Bij het ene paard is het erger dan bij de ander...enige oplossing is meer ruimte voor je paard.

Zodra je paard de ruimte heeft om vrij te staan van de wanden is het probleem opgelost.

Wat beenbescherming betreft...lappen met bandage en evt springschoenen.Of alleen springschoen...teveel rommel kan ook enorm hinderlijk zijn,helemaal die afschuwelijke transportbeschermers die af kunnen zakken.
Die mogen ritueel verbrand worden :P

Heb zelf het liefst niets om de benen maar dat ligt aan het paard en wat je zelf prettig vind natuurlijk.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:58

Mijn paard vertoont ook zulke kuren. Zodra je weg wilt rijden laat ze zich tegen het middenschot vallen. Ik kan niet het schot wijd zetten, aangezien we meestal met 2 paarden op stap gaan. Ik doe haar wel dingen om haar achterbenen omdat ze anders haar benen kapot trapt met het evenwicht houden in de bochten. Ik koop meestal oude beschermers op en na 1 keer gebruiken heeft ze ze vaak al kapot getrapt. Bandages en onderlappen hebben we ook gedaan, maar ze werd lastig met bandageren. Ik heb nu korte transportbeschermers. Ik doe ze zo strak mogelijk maar ze krijgt het elke keer voor mekaar om ze deels af te trappen. Beter de transportbeschermers kapot dan haar benen. Voor heeft ze ook van alles omgehad. tegenwoordig krijgt ze springschoenen en gewone harde peesbeschermers om voor. Dat gaat wel goed. Mijn merrie heeft zo weinig balans in de trailer dat ze zich in elke bocht laat vallen en heen en weer stampt. (de hele auto voel je dan ook schudden en we hebben echt een flinke auto voor de 2 paards trailer). Ook komt ze bezweet eruit. Ze gaat zonder deken in de trailer en als je dan het deurtje open doet, staat ze in een walm van mist. En nee het ligt niet aan de manier van rijden van de bestuurder, aangezien zij de enige is die zo doet in de trailer. Hebben al vaker paarden vervoert, die echt geen stap verzetten, braaf en stil blijven staan. Mijn man houdt echt rekening met haar, rijdt heel rustig en voorzichtig de bochten door. Als we bijv na een tijd rijden bij een rotonde komen moet hij even heel zacht iets remmen zodat ze wakker is en weet dat er een bocht aankomt.

kadet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:59

Ik heb dit probleem gehad met 1 van mijn paarden ooit. Ik herken uw verhaal helemaal, bij het kleinste bochtje hoe traag ik het ook nam stond hij te krabbelen om zich recht te houden! Het probleem hebben we kunnen oplossen, raar maar waar, door hem aan de linkerkant te zetten. Ik laade hem altijd op de rechterkant van de van, en heb hem toen eens links gezet, en het probleem was opgelost! Ik heb er zelf geen verklaring voor, maar ik weet niet of je altijd uw pony aan dezelfde kant zet? Anders kun je dit ook eens proberen, je weet maar nooit...succes!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:35

Mijn paard staat altijd aan de linkerkant, dus dat helpt voor haar niet.

kadet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:41

altijd links, wel dan probeer je eens met rechts te zetten ;)
het is niet omdat mijn paard links wou staan dat het bij uw paard zo is :)
Gewoon eens proberen, kan geen kwaad...
bij ons lukte het, hij verzette zich geen vin meer!

mystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:44

mijn paard heeft dit ook gedaan zo erg zelfs dat mijn houten tussenschot kapot was.
het probleem zat juist dat ik te voorzichtig reed waardoor hij gewoon op rust ging staan en daarom omviel. vanaf het moment dat ik wat "steviger" ben gaan rijden was het nagenoeg over. voor hem was het ook belangrijk dat hij steeds sterker werd en hierdoor werd zijn balans beter. ofwel hoe hoger ik in de dressuur kwam hoe makkelijker het werd.
heb nu een 1,5 prds trailer en hij was 2 jaar niet meegeweest en toen had hij het ook weer even moeilijk.

Ik wil absoluut niet zeggen dat je minder voorzichtig met je pony moet rijden maar kijk eens hoe hij in de trailer staat, bijvoorbeeld op rust want daar kan je wel wat aan doen.

succes

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:10

mijn ouwe pony deed dit ook, ik ben een keer in de trailer mee gegaan zodat ik kon zien wat er gebeurde.
bij haar was het zo dat door het tegen leunen in de bochten weggleed en dan in paniek raakte.
toen ze meer ruimte kreeg om i.p.v. leunen haar benen een beetje weid te zetten, was het probleem over, hoeft soms maar een paar cm te zijn ;)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:31

Ik heb ook een paard met een gigantisch vervoersprobleem gehad, zij liet zich ook 'vallen' tijdens de trailerrit, heel overdreven verstappen en ging soms bijna zitten zo ver ging ze leunen. Ze raakte op dat moment dan ook helemaal in zichzelf waardoor het steeds erger werd omdat ze in die angst bleef hangen. We konden haar ook niet meer vervoeren, de hele trailer werd hierdoor verbouwd en het was niet veilig als combinatie op de weg en ook niet voor andere weggebruikers.
Het heeft heel veel tijd en training gekost, vervoersproblemen zijn soms best lastig op te lossen.

Bij mijne is het waarschijnlijk begonnen doordat ze een blessure had bij haar rechterheup, hierdoor kon ze de ene kant op niet meer goed tegen leunen en heeft ze angst ontwikkeld voor de trailer. Iig dit is mijn vermoeden. Na behandeling van de osteo was het trailerprobleem nog lang niet over.
Ik heb toen besloten haar voorlopig niet meer te vervoeren en met de trailer enkel leuke dingen te doen. Grondwerkspelletjes erom heen, op de klep en er weer af, clickerspelletjes zoals targetten etc.
Overigens stapte ze altijd wel zo de trailer op, maar ik vond het gewoon belangrijk dat haar nare associatie met de trailer zou verdwijnen.

Uiteindelijk contact gehad met diverse trainers om te overleggen wat nu de beste aanpak verder zou zijn en na een half jaar de stap genomen om een nieuwe poging te doen.
Ik had een stevige trailer geleend en de schotten e.d. er allemaal uit gehaald. Goede rubberen bodem en een dikke laag stro in de trailer gedaan. Van dat grove lang stengelige stro. Op deze manier had ze iig de ruimte om haar balans te hervinden, mocht ze uit balans raken. Het stro was als extra 'steun', maar je moet wel het juiste stro hebben en enkel op dunlop rubberen ondergrond, anders gaat het weer glijden.
Ik heb iemand laten rijden en ben zelf eerst naast het deurtje mee gaan lopen, ze begon eigenlijk vrij gauw alweer met hangen en leunen tegen de kant aan, toen ben ik op de achterkant van de klep gaan staan (zit een stepje op) en heb met mijn vlakke hand op haar achterhand geklapt om haar 'erbij' te houden, doordat ik op deze manier haar aandacht kon houden, kreeg ze besef dat ze best zelf wel haar balans kon houden.
Volgende stap was erachter aan rennen en uiteindelijk toen ze zelf weer in de trailer kon staan ben ik pas in de auto gaan zitten en zijn we op pad gegaan. Dit heeft een aantal trainingen gekost, maar met goed resultaat.

Op dit moment is mijn paard weer prima te vervoeren en is ze zelfs afgelopen zomer meegeweest naar o.a. Horse Event wat voor ons een fikse rit is vanuit het noorden, maar geen enkel probleem meer gehad. Nu ook weer samen in een 2 paards, dus met schot e.d. geen probleem meer.

Misschien herken je wat in het verhaal, mijne laadde ook gewoon prima op de trailer en de paardenauto. Oortjes naar voren en ze liep er zelf eigenlijk op! Alleen het vervoeren werd ze zo angstig....

Wat betreft transportbeschermers, wij hebben zelf eigenlijk al jaren die simpele van Divoza, nog nooit problemen gehad met afzakken e.d. En anders idd kiezen voor helemaal niks als het niet past, want als het gaat schuiven e.d. kun je maar beter zonder vervoeren.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:35

Hier nog een. Al is het nu zo goed als over en wordt hij ook vervoert met andere paarden. Ze moeten het echt leren met overstappen.
Veel geoefend met inderdaad het schot scheef en heeeel rustig rijden. Hij kan niet harder als 10 over de rotonde, anders valt hij om. Juist geen stro, maakt het alleen maar gladder en lastiger overstappen.
Hier ligt het ook wel deels aan de chaffeur. Hij kan eigenlijk alleen bij mijn zus worden vervoert, die rijdt perfect voor hem. Ik merk echt al verschil bij mijn vader.

Hij stond eerst wel rondom ingepakt op de trailer, nu alleen nog met springschoenen.