Houten Zadelkast.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tictac007

Houten Zadelkast.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 14:39

Hallo allemaal,

Wij willen dit zomer een zadelkast bouwen, voor het zadel, hoofdstel, poets spullen en de dekens. :D
Hij mag ongeveer twee meter hoog zijn, een meter breed en een meter diep.
Waar moet je aan denken, wat is een fijn indeling?

Kom maar op met je ideeën! ;)

aikon

Re: Houten Zadelkast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:54

Ik heb me een hoop moeite bespaart door gewoon een goede kleding kast te kopen. Zadel\hoofdstel steun er in en klaar.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:59

Let er dan, als je een kleding kast koopt, wel op dat de kast diep genoeg is om je zadel in te hangen :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:44

De meeste kleding kasten zijn breed genoeg (kleerhanger breedte) om een zadel er dwars in te hangen, zelfs mijn western zadel past er zo in. Mijn 2 deurs kast gaat verbouwd worden om 2 westernzadels en 2 dressuurzadels er in te hangen. + al mijn andere rotzooi. :Y)

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:34

Het was maar een tip :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:48

Ik zou niet voor hout gaan maar voor een ijzeren kast. Muizen en ander ongedierte hebben dan toch minder kans je spullen te bewerken. Ook qua braak is ijzer beter.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:23

En ik weet niet hoe vochtig het is waar je de kast neer kunt zetten, maar bij ons moet je een houten kast wel heel goed behandelen, anders gaat hij niet zo lang mee en dat is toch zonde van het geld en al je werk.
Ik heb een metalen kast, die is dan wel geen meter diep ( lijkt me ook wel te diep), die heeft een dubbele deur. Het ondergedeelte is een grote ruimte met een zadelsteun, aan de deur haken voor hoofstellen, halsters. Links en recht in de kast nog haken voor touwtjes, halsters ed.
Bovenin twee planken waarop je nog van alles kwijt kunt. Die kast is 45 cm. diep, 1 m. breed en zo'n 2.00 m. hoog. Ik heb er nog een klein kastje bij, want ik heb ook voer op stal staan en dat heb ik daar in.

jackiejtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:32

Ik heb laatst een mooie steigerhouten kast gezien staat op marktplaats. Dus toen dacht ik er ook zelf 1te gaan maken. Ben me echt rot geschrokken hoeveel geld ik al kwijt zou zijn aan hout!! Gewoon niet leuk meer.. Maar nu heb me schoonvader een mooie stevige houten kast staan. En die ga ik morgen verfen en indeling veranderen.. Als je echt zelf een zadelkast van hout wil maken.. Kan je op google bouwtekeningen uitprinten in veschillende stijlen en soorten. En kan je zelf uitzoeken wel model het beste bij jou past.. Ook kan je langs houthandelaren langs gaan. Of ze bouwtekeningen voor je hebben om ideeen op te doen

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 01:41

JLLN_ schreef:
Let er dan, als je een kleding kast koopt, wel op dat de kast diep genoeg is om je zadel in te hangen :)

En stevig genoeg, aangezien de gemiddelde ikea/karwei/praxis kast een achterwand heeft van heel dun mdf.

Mijn kast hebben we gemaakt van multiplex van 3 cm dik, we hebben hem 1,20 breed en 1.10 diep gemaakt, ook 2 meter hoog. Passen 2 zadels, deken, hoofdstel en alle verzorgingsspullen in, heel fijn ding! Met haken en planken erin waren we 80 euro kwijt dus dat valt ook heel erg mee.
Je moet alleen wel even uitkijken waar hij komt te staan, aangezien het wel gaat werken als het vochtig is en dat is beetje irritant :=

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 01:46

Wij hebben 4 planken van een afmeting 200 x 100 x 2 laten snijden, 3 van 100 x 100
En dan die aan elkaar maken zoals een normale kast, en dan de onderste plaat 2/3 cm van de grond om vocht in de kast tegen te gaan.
En dan onderin ruimte voor laarzen, kisten, voer etc., daar boven zadelstang, aan de deur of naast je stang een hoofdstel hanger, boven de stang een plank voor dekjes, dekens etc.

Ik heb er 2 zadelstangen in, aangezien ik 2 zadels in heb, past makkelijk! :o

Tictac007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 10:29

Allemaal bedankt voor de reacties,
de kast komt binnen te staan (in een geïsoleerde schuur)
We waren van plan om een kast te maken van stijgerhout, omdat we hier toch genoeg stijgerhout hebben liggen. :) op internet staan ook leuke kasten, prijs word ik minder blij van :+

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:36

Ik zou afbeeldingen googelen en dan bekijken wat voor jou handig is.
Is volgens mij afhankelijk van het soort spullen en de hoeveelheid spullen die je hebt. Dan aankleden met houders e.d.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:06

Ik heb twee grote houten kasten staan.
We hebben daar grote, stevige wielen onder gezet. Aan de ene kant vasten en aan de andere kant zwenkwielen. Reuze handig tegen vocht en ook zo te verplaatsen.