(volgens mij staat het verkeerd maar ik wist niet waar ik het moest zetten
)ik had een vraag, wat zou jij doen als je te horen krijgt dat je niet meer op je paard kan rijden...?
ik zal even mijn verhaal vertellen:
vorig vlak voor de zomervakantie kwam ik op internet een haf tegen. ik was meteen helemaal verliefd op hoor. mijn nicht had het baasje al gebeld en informatie gevraagd(mijn nicht is haal heel der leven met paarden bezig) wij hadden een afspraak gemaakt op te komen kijken, en natuurlijk te rijden. mijn nicht was ook mee. want zij wist welke vragen je moest stellen.
ik ging rijden en ik was meteen helemaal verliefd op haar. ze was toen net 4 jaar en behoorlijk snel. normaal durf ik niet op snelle pony's maar bij haar voelde het zo vertrouwd.
de 2e keer rijden ging mijn moeder mee. mijn moeder heeft niks met paarden maar ze vond mijn haf super lief. mijn moeder ging even met de eigenaresse praten en kwam toen weer terug naar de bak. ze zei: wil je haar of niet? ik hoefde niet lang na te denken en ik wou haar super graag. aan de eind van de week haalde wij haar op en gingen naar huis. ze had de grootste stal van de manege gekregen(dankzij mijn vader) en dat vond ik ook wel heeel leuk
. 2 dagen later ging ik voor het eerst rijden. ze ging er meteen vandoor maar ik vond het wel leuk. het was niet gemeen bedoeld. mijn vriendin was ook heel erg verliefd op haar en weer een paar dagen later mocht zij er ook op.
. midden in de vakantie, ik had haar toen ongeveer 5-6 weken, begon ze kruipel te lopen. ze kreeg stalrust en ik ging 3 uur wandelen per dag(verdeeld over de dag) en der been heel vaak afspuiten. na een week stalrust was er geen verandering. 2 dagen later liep ze niet meer kreupel en der been voelde niet warm aan. ik ging langzaam aan weer beginnen met rijden.
maar 4 dagen later was het weer mis. deze keer gaf ik haar weiderust. (iemand had gezegd dat ik dat moest doen omdat mijn haf dan rustiger zou zijn) ik kwam elke dag maar het ging niet beter.
toen hebben we besloten om de dierenarts te bellen. ik zelf was er niet bij maar mijn moeder wel en een vriendin. de da ging haar onderzoeken en zei. geef haar nog een week weirust en ga veel met der wandelen. ik deed dat maar het ging nog steeds niet beter. we werden doorgestuurd naar een kliniek.
in de kliniek deden ze heel veel proefjes, er moesten zelfs foto's gemaakt worden. toen kregen we slecht nieuws te horen. ze had een gat in der straalbeen. het was te genezen maar dan moest mijn haf wel op de medicijnen reageren. die behandeling was 500,- euro
.wij hebben voor een andre optie gekozen. accupuntuur.
we waren al verhuisd dus stond ze lekker in de wei met 3 shetjes.
na ong 2-3 maanden accupuntuur was der been beter. ze liep niet meer kreupel en was weer vrolijk als eerst. ik ging stapritjes maken maar dat was te weinig om haar energie kwijt te kunnen. ze ging bokken en stijgeren. ik bleef zitten gelukkig
maar ik was wel heel geschrokken.er was een kans dat ikweer op der zou kunnen rijden. maar toen werd er nog wat ontdekt: ze had een karakter dat ze vrij wou zijn en der benen waren niet goed genoeg o op te rijden. ze kan wel voor de kar maar dat kost ook wel heel wat.
nu is mijn vraag.. zou je haar dan houden of niet?
sorry voor het lange verhaal

groetjes mij
Mijn oude paard had een peesblessure die niet meer zou herstellen, en ik had op dat moment niet de mogelijkheid haar een leven met veel weidegang te bieden, dus zij is verkocht als fokmerrie en mocht lekker hele dagen de wei in. Wat bij mij niet mogelijk geweest zou zijn omdat ze op een manege stond.