wat zou jij doen als je niet meer op je paard kan rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flynn00

wat zou jij doen als je niet meer op je paard kan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 09:50

hallo allemaal,

(volgens mij staat het verkeerd maar ik wist niet waar ik het moest zetten :+ )

ik had een vraag, wat zou jij doen als je te horen krijgt dat je niet meer op je paard kan rijden...?

ik zal even mijn verhaal vertellen:

vorig vlak voor de zomervakantie kwam ik op internet een haf tegen. ik was meteen helemaal verliefd op hoor. mijn nicht had het baasje al gebeld en informatie gevraagd(mijn nicht is haal heel der leven met paarden bezig) wij hadden een afspraak gemaakt op te komen kijken, en natuurlijk te rijden. mijn nicht was ook mee. want zij wist welke vragen je moest stellen.
ik ging rijden en ik was meteen helemaal verliefd op haar. ze was toen net 4 jaar en behoorlijk snel. normaal durf ik niet op snelle pony's maar bij haar voelde het zo vertrouwd.

de 2e keer rijden ging mijn moeder mee. mijn moeder heeft niks met paarden maar ze vond mijn haf super lief. mijn moeder ging even met de eigenaresse praten en kwam toen weer terug naar de bak. ze zei: wil je haar of niet? ik hoefde niet lang na te denken en ik wou haar super graag. aan de eind van de week haalde wij haar op en gingen naar huis. ze had de grootste stal van de manege gekregen(dankzij mijn vader) en dat vond ik ook wel heeel leuk :o .

2 dagen later ging ik voor het eerst rijden. ze ging er meteen vandoor maar ik vond het wel leuk. het was niet gemeen bedoeld. mijn vriendin was ook heel erg verliefd op haar en weer een paar dagen later mocht zij er ook op.

. midden in de vakantie, ik had haar toen ongeveer 5-6 weken, begon ze kruipel te lopen. ze kreeg stalrust en ik ging 3 uur wandelen per dag(verdeeld over de dag) en der been heel vaak afspuiten. na een week stalrust was er geen verandering. 2 dagen later liep ze niet meer kreupel en der been voelde niet warm aan. ik ging langzaam aan weer beginnen met rijden.

maar 4 dagen later was het weer mis. deze keer gaf ik haar weiderust. (iemand had gezegd dat ik dat moest doen omdat mijn haf dan rustiger zou zijn) ik kwam elke dag maar het ging niet beter.
toen hebben we besloten om de dierenarts te bellen. ik zelf was er niet bij maar mijn moeder wel en een vriendin. de da ging haar onderzoeken en zei. geef haar nog een week weirust en ga veel met der wandelen. ik deed dat maar het ging nog steeds niet beter. we werden doorgestuurd naar een kliniek.

in de kliniek deden ze heel veel proefjes, er moesten zelfs foto's gemaakt worden. toen kregen we slecht nieuws te horen. ze had een gat in der straalbeen. het was te genezen maar dan moest mijn haf wel op de medicijnen reageren. die behandeling was 500,- euro -O- .

wij hebben voor een andre optie gekozen. accupuntuur.
we waren al verhuisd dus stond ze lekker in de wei met 3 shetjes.

na ong 2-3 maanden accupuntuur was der been beter. ze liep niet meer kreupel en was weer vrolijk als eerst. ik ging stapritjes maken maar dat was te weinig om haar energie kwijt te kunnen. ze ging bokken en stijgeren. ik bleef zitten gelukkig :o maar ik was wel heel geschrokken.

er was een kans dat ikweer op der zou kunnen rijden. maar toen werd er nog wat ontdekt: ze had een karakter dat ze vrij wou zijn en der benen waren niet goed genoeg o op te rijden. ze kan wel voor de kar maar dat kost ook wel heel wat.

nu is mijn vraag.. zou je haar dan houden of niet?

sorry voor het lange verhaal ;)

groetjes mij

jesito

Re: wat zou jij doen als je niet meer op je paard kan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 09:58

Dat hangt van je eigen situatie af, ik heb al jaren mijn paard met pensioen maar als ik perse zou willen rijden zou ik een andere keuze moeten maken, aangezien twee paarden te duur is.
Maar waar wil je dit paard naartoe doen, je zult haar niet zomaar verkocht krijgen.
Dat is iets wat je je wel voor ogen moet houden en als je haar verkoopt moet je het verhaal vertellen, anders is het zo oneerlijk tegenover je paard.
Ik wens je veel succes met je keuze.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:01

Op dit moment zou ik haar wel houden :j Mijn oude paard had een peesblessure die niet meer zou herstellen, en ik had op dat moment niet de mogelijkheid haar een leven met veel weidegang te bieden, dus zij is verkocht als fokmerrie en mocht lekker hele dagen de wei in. Wat bij mij niet mogelijk geweest zou zijn omdat ze op een manege stond.
Nu heb ik de paarden 24/7 buiten staan, en als ik niet meer zou mogen rijden, zouden ze zeker niet weg gaan. Maar het ligt wel helemaal aan de situatie, als iemand anders hen een beter leven kan bieden op zo'n moment, is het nog te overwegen om daarvoor te kiezen.

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 10:02

ik hou er wel, maar sommige zeggen dat het raar is dat ik een pony heb waar ik niks mee kan.
ik heb ook al 1 minishet.
en der komt mischien nog een kwpner bij. en geld is er genoeg :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:05

Ze was de eerste keer kreupel toen je haar een aantal weken had. En heeft een duidelijke diagnose die al oouder was. Waarom ben je niet terug gegaan naar de verkopen? Deze had haar dan namelijk volgens mij moeten terugnemen of bv betalen voor de echte behandeling.
500 euro voor goed herstel is niet zo duur hoor... Beter dan een grasmaaier...

Dus als er geld genoeg is snap ik niet dat de aangeraden behandeling van 500 euro niet gewoon gedaan is?

Persoonlijk zou ik geen paard houden (muv welverdiend pensioen bij ouder paard) waar je niet meer mee kunt rijden. Maar das persoonlijk

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:07

Heb je haar die behandeling met medicijnen gegeven die in je OP staat? (van 500,-)
Laatst bijgewerkt door Dav op 18-02-12 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:08

Ik zou voor die behandeling van 500 euro gaan als geld geen probleem is.

Loopt ze nu wel goed? Waarom zou ze wel voor de kar kunnen en niet gereden?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:09

Als er geld genoeg is, waarom behandel je hem niet met de medicatie wat de da aan raad? Als ze echt van die slechte benen heeft zou ik haar ook niet voor de kar willen. Mennen kan ook erg belastend zijn.
Er zijn verder verschillende opties, met pensioen sturen, naar de slager, een zorgboederij etc. Is een keuze die je zelf moet maken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:14

dieuwertje_ schreef:
ik hou er wel, maar sommige zeggen dat het raar is dat ik een pony heb waar ik niks mee kan.
ik heb ook al 1 minishet.
en der komt mischien nog een kwpner bij. en geld is er genoeg :D

Als je je alles aan moet trekken wat andere mensen zeggen, wat steld jouw mening dan voor.
Heb een eigen mening.
Ik zou het raar vinden als je pony zou verkopen terwijl "er geld genoeg is "

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:16

Tja mijn oudere merrie zou ook een kwaaltje kunnen krijgen. Maar die heb ik al 8 of 9 jaar, die gaat nooit meer weg, die mag dan lekker op de wei spelen of opfok in het buitenland (veel ruimte).

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:17

In je profiel staat dat jullie haar voor de kar gaan beleren dus je hebt zelf al antwoord gegeven op je eigen vraag. ;)

Slechte benen is wel een ruim begrip..Heeft de da ook gezegd wat er mis mee is?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:58

Ik zou het paard houden. Ik zou de hoop niet opgeven en de behandeling van 500 euro starten. Persoonlijk vindt ik dat niet eens zo gek veel geld. Hoe veel kans heb je dat het aanslaat en dat ze hersteld?
Ik zou toch wat meer informatie halen bij de kliniek hoor dan haar afschrijven.

Verder vindt ik deze zin een beetje verwarrend ik kan nu niet helemaal uit opmaken wat je daarmee bedoelt:
Citaat:
er was een kans dat ik weer op der zou kunnen rijden. maar toen werd er nog wat ontdekt: ze had een karakter dat ze vrij wou zijn en der benen waren niet goed genoeg o op te rijden. ze kan wel voor de kar maar dat kost ook wel heel wat.

Wat heeft haar karakter er eigenlijk mee te maken? Ik snap het verband niet dat je eerst zegt dat er een kans is dat je weer met haar kan rijden maar dat je toen ondekte dat ze een karakter had dat ze vrij wou zijn en dan zijn haar benen niet goed genoeg voor het rijden?
Kun je dat wat meer toelichten wat je er mee bedoelt.

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 11:40

kohtje schreef:
Ik zou voor die behandeling van 500 euro gaan als geld geen probleem is.

Loopt ze nu wel goed? Waarom zou ze wel voor de kar kunnen en niet gereden?

ze kan niet dragen maar wel trekken.

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 11:41

Tigra_ schreef:
Ik zou het paard houden. Ik zou de hoop niet opgeven en de behandeling van 500 euro starten. Persoonlijk vindt ik dat niet eens zo gek veel geld. Hoe veel kans heb je dat het aanslaat en dat ze hersteld?
Ik zou toch wat meer informatie halen bij de kliniek hoor dan haar afschrijven.

Verder vindt ik deze zin een beetje verwarrend ik kan nu niet helemaal uit opmaken wat je daarmee bedoelt:
Citaat:
er was een kans dat ik weer op der zou kunnen rijden. maar toen werd er nog wat ontdekt: ze had een karakter dat ze vrij wou zijn en der benen waren niet goed genoeg o op te rijden. ze kan wel voor de kar maar dat kost ook wel heel wat.

ze wilt zo graag vrij zijn dat ze me eraf zal gooien, er vandoor gaan etc.

Wat heeft haar karakter er eigenlijk mee te maken? Ik snap het verband niet dat je eerst zegt dat er een kans is dat je weer met haar kan rijden maar dat je toen ondekte dat ze een karakter had dat ze vrij wou zijn en dan zijn haar benen niet goed genoeg voor het rijden?
Kun je dat wat meer toelichten wat je er mee bedoelt.

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 11:42

Dav schreef:
In je profiel staat dat jullie haar voor de kar gaan beleren dus je hebt zelf al antwoord gegeven op je eigen vraag. ;)

Slechte benen is wel een ruim begrip..Heeft de da ook gezegd wat er mis mee is?

ik zelf weet het niet precies maar mijn pa wel. het heeft met heel veel dingen te maken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:59

Mijn haflinger heeft ook een 'gat' in haar straalbeen. Ofwel een cyste, hoefkatrolontsteking fase 4. Ik zou graag weten wat voor behandeling jouw dierenarts wil doen voor 500 euro.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:36

Ik zou mijn paard houden, mits hij geen pijn heeft. Als ik eens wil rijden zijn er genoeg vrienden die mij een paardje willen aanbieden.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:40

Dat onderwerp hoor ik hier vaak,, als mijn paard iets zou krijgen waardoor ik niet meer kan rijden gaat ze met pensioen en dan houdt ik haar en heel misschien dan nog een 2e paardje erbij.. maar ik hoop dat ze nog heel lang mee gaat... dusss

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:46

Ik stond vorig jaar voor die keuze en heb mijn paard toen laten slachten. Niet kunnen rijden was natuurlijk maar één van de vele argumenten om deze beslissing te maken, maar hij telde wel mee.

Ik vind bovenstaand verhaal wel vaag... Genog geld voor een KWPN'er, maar niet voor de behandeling? En dan als 'besparing' je geld maar naar een accupucturist brengen?

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 22:01

shirleyp schreef:
Ik stond vorig jaar voor die keuze en heb mijn paard toen laten slachten. Niet kunnen rijden was natuurlijk maar één van de vele argumenten om deze beslissing te maken, maar hij telde wel mee.

Ik vind bovenstaand verhaal wel vaag... Genog geld voor een KWPN'er, maar niet voor de behandeling? En dan als 'besparing' je geld maar naar een accupucturist brengen?

ze wordt zowiezo niet geslacht, ze kan nog voor de kar lopen. maar mijn ouders zijn meer voor de alternatieve manier. we hebben genoeg geld. maar het was geneens zeker of die behandeling zou werken. we hadden eerst voor de alternatieve manier gekozen en als dat niet zo werken zouden we de behandeling doen. het gat is dicht dus het heeft geholpen.

maar mijn vraag was 'wat zou jij doen als je zo'n paard hebt?' mijn paard was eigenlijk meer een voorbeeld.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:12

Dat hangt van het paard af. Als het een jong paard is wat nooit meer bereden kan worden en dan nog 20 jaar als grasmaaier en weideversiering moet dienen, is het gauw afgelopen. Heb je een paard wat graag wil werken, dan is elke dag en nacht in de wei een straf. Dan neem ik afscheid (zegt zij stoer..), en dan is het wel enkele reis DA.
Heb ik een oud paard wat al die jaren netjes voor mij gewerkt heeft, dan gun ik deze graag een aantal fijne jaren op de wei. Lekker niets doen en luieren en geniet van het pensioen. Zodra ik zou merken dat ze pijn krijgen of zich niet meer happy voelen als grasmaaier, dan komt het afscheid toch ook wel dichtbij.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 02:15

Afhankelijk van het paard natuurlijk.

Is het een merrie, wellicht kun je het dan voor de fok gebruiken.
Wanneer het paard nog pijn vrij is mag het van mij lekker op de wei staan, of dat ik het paard zelf als grasmaaier houdt is een andere vraag.
Wellicht kan zo'n paard naar een zorgboerderij of als weidemaatje bij iemand staan.