Sinds vorig jaar augustus ben ik intensief aan het oefenen met mijn merrie om de trailer op te gaan. Met hulp van Doreen Proos is het gelukt om mijn paard zonder problemen de trailer op en af te krijgen. Dit heb ik inmiddels veel geoefend en gaat erg goed. Het volgende probleem is echter dat als ik de stang dichtmaak de paniek uitbreekt bij mijn paard en zij vervolgens met al haar krachten weet uit te breken en helemaal in de stress schiet. Het lijkt erop dat ze heel erg bang is om opgesloten te worden en dat patroon kan ik niet doorbreken, want ik weet niet hoe?!
Ik heb mijn paard zelf gefokt, dus daardoor weet ik dat ze nooit een traumatische ervaring op heeft kunnen lopen, want er is nooit iets traumatisch gebeurd in een trailer. Zelf denk ik dat het zou kunnen helpen om lessen Natural Horsemanship te nemen, om zo een betere leidende rol aan te kunnen nemen en misschien beter mijn paard kan stimuleren om te doen wat ik vraag.
Heeft er iemand ervaring met dit probleem? Zo ja, hoe heb je dat opgelost? Heeft er iemand ervaring met lessen Natural Horsemanship? Ken je iemand die lessen geeft in de omgeving van Nijmegen?
Geen ervaring, wel een leerzame site met een e book dat gratis te bestellen is. Eddy Modde googlen en je komt op zijn site; een aanrader! Succes!
nicky_rilana
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik
Geplaatst: 12-02-12 19:34
misschien als je haar voert op de trailer, en dan iemand ander de buis er achter doet, en voor dat ze het eten op heeft de buis er al weer achter uithalen en dat uitbouwen?
Eddy Modde's methode pas ik idd ook toe, maar dat is toch lastig zonder ervaring. In ieder geval bedankt voor de tip. Voeren op de trailer is geen optie, want madame is helemaal niet te paaien met eten en ze houdt alles achter zich erg goed in de gaten, waardoor ze meteen in de stress schiet als we iets achter vastmaken.
meart
Geplaatst: 12-02-12 20:20
Kan Doreen Proos je er niet bij helpen? Bij trailerladen hoort in mijn ogen ook dat de stang dicht kan en je met je paard op pad kunt.....
Meart: Doreen Proos vraagt een aardig hoge financiele tegemoetkoming, dus dat wordt mij een beetje te duur helaas. Thanks voor de tip van de website carmenbrum.. Heb er al veel tips vanaf kunnen halen waar ik mee aan de slag kan gaan!
cissy
Geplaatst: 13-02-12 12:58
Toch zou Doreen jou verder moeten kunnen helpen als is het maar om telefonisch tips te kunnen geven. Als je zo'n hoge vergoeding vraagt dan moet je ook after sales doen.... Dan is de training ook nog niet klaar geweest en is de klep misschien te vroeg dichtgegaan? Heb je het ebook van Eddy al eens gelezen?
Cissy: Ja daar heb je wel gelijk in, ik zal d'r nog eens een mailtje sturen om advies te vragen. Ik denk ook dat mijn paard er nog niet klaar voor was, maar wanneer is ze dat wel vraag ik me af. Ze liep rustig de trailer op en af (zonder spanning), maar ik denk dat ik dat toch nog meer moet oefenen dan.
Het ebook van Eddy heb ik gister helemaal door gelezen en daar staan ook wel wat bruikbare tips in.
Het gaat er om dat ze zelf rustig meerdere minuten in de trailer kan blijven staan met en/of zonder jou. Dan pas moet je aan de klep gaan denken. Ze moeten eerst comfortabel zijn met de trailer en dan pas ga je verder.
Wellicht kun je je paard eerst een beetje trainen/ desinsibiliseren op het gevoel van die stang. Dus door middel van grondwerk eens beginnen met aanraken op de plek, aanraken met een 'stokje', een lijntje achter haar kont, een balkje/stang achter haar kont (wel ff hulp inroepen), netjes achterwaarts gaan, enzovoorts, enzovoorts.