bodem trailer klein plekje en ongelakte bodem aan onderkant

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

bodem trailer klein plekje en ongelakte bodem aan onderkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 21:42

In mijn trailer zit vanuit de onderkant gezien rechts achterin een hoekje met een slecht plekje van 5 x 5 cm, waar geen paardengewicht op komt te staan.
Nu viel me op dat op de onderkant van de trailer niks van lak oid opzit. is dat normaal? Tijdens het rijden wordt dit nat door opspattend wegenwater
Kan ik beter de bodem goed aflakken met bv botenlak?
Wat doen met dit plekje, verder is de bodem nergens slecht, op dat stukje van +- 5 x 5 na. Er zit een rubber gietvloer overheen, en op dit plekje is de kit los. Hierdoor is dit plekje vermoedelijk ook ontstaan.
Van het voorjaar wordt dit opnieuw gekit en wordt de trailer rondom ook opnieuw in de lak gezet.
Maar wat doen met dat plekje?
Compleet nieuwe bodem lijkt me nu overdreven, of niet?

janou3

Re: bodem trailer klein plekje en ongelakte bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:47

Ik heb dat met mijn bodem ook gehad. Dit plekje werd echter steeds groter. (zat nog geen gietvloer overheen, weet niet of dat verschil maakt.) Ze hebben bij mij het laatste stukje van de bodem vervangen, wel over de hele breedte. En daarna een gietvloer erover heen gemaakt.

Lynn_Nikita

Re: bodem trailer klein plekje en ongelakte bodem aan onderkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 21:49

wat heeft dat gekost aangezien je het hebt laten maken
en hoe ziet jouw bodem er aan de onderkant it? is dat gewoon hout of gelakt/ geteerd?

geka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:57

de multiplex plaat kun je het beste niet behandelen dan kan het ademen als je de onderkant aflakt kan het vocht wat erin zit nooit meer eruit zakken
als je een slecht stukje in je trailer hebt zitten is de kans groot dat er meer schade aan je vloer zit dan dat je denkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 14:58

Aan de onderkant is verder niks te zien, op dat hoekje na

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:20

geka schreef:
de multiplex plaat kun je het beste niet behandelen dan kan het ademen als je de onderkant aflakt kan het vocht wat erin zit nooit meer eruit zakken
als je een slecht stukje in je trailer hebt zitten is de kans groot dat er meer schade aan je vloer zit dan dat je denkt

:? Leg eens uit? Als er geen vocht in die vloer zit, hoeft het er toch ook niet uit?

Ik heb een gelakte vloer in mijn trailer liggen en die is na 10 jaar nog in uitstekende staat.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:27

Een bodem begint eigenlijk nooit aan de onderzijde te rotten.Ook als ie niet gecoat of behandeld is. De plek die je ziet is waarscijnlijk aan de zijkant of van boven af begonnen.
Het kan best zo zijn dat plek al groter is, en dan vooral langs de randen, dan dat plekje wat je van onderen ziet. Alleen onder een gietvloer is dit niet te zien. Door op de plaat te kloppen, met een licht metalen voorwerp als een sleutel nijptang oid kun je horen waar ie zacht is er waar niet.
Nou hoeft dit niet meteen dramatisch te zijn maar meestal als je begint om een gedeelte van de vloer te vervangen valt ie tegen, en het is bijna net zoveel werk om een stuk van de vloer te vervangen dan een gehele vloer.
Nou hoeft een plekje van 5 x 5 nog niet dramatisch te zijn maar wel goed in de gaten houden.
Laatst bijgewerkt door Karreman op 30-01-12 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:38

ikke schreef:
geka schreef:

:? Leg eens uit? Als er geen vocht in die vloer zit, hoeft het er toch ook niet uit?

Ik heb een gelakte vloer in mijn trailer liggen en die is na 10 jaar nog in uitstekende staat.

Ik betwijfel of dat door de laklaag komt Waarschijnlijk heb je een goede kwaliteit vloerplaat gebruikt. Ik heb ook veel vloeren vernieuwd en vervangen door kwalietiets betonplex van 22mm met 13-watervast verlijmde laagjes. Onverwoestbaar en bijna niet te tillen. De oude en vaak originele vloeren van 24 mm bestaan soms maar uit 8 (vaak poreuze)lagen en die kun je lakken wat je wilt maar die zijn na 7-10 jaar gewoon toe aan vervanging omdat ze het vocht bijna opslurpen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 22:25

Met kloppen is verder niks te horen
Zoals ik al zei is de kitlaag bovenlangs dat plekje net los, en dat wordt vervangen
Ik denk dat ik de hele rand loshaal en meteen kijk of ik daar ergens zachtere stukken voel.
Met kloppen hoor ik in elk geval nergens verschil, op dat hoekje na
Als ik dat stukje dus goed afkit, kan het best blijven zitten zo?
Of moet ik er nu al een aanhanger/ trailer bedrijf naar laten kijken?

Ik heb een handige man en schoonvader, maar denk dat ik zoiets liever laat maken
Wat kost een geheel nieuwe bodem door bedrijf gemaakt
Aan hout zal ik zo`n 200- a 250- kwijt zijn gok ik zo, maar hoeveek uur werk is zoiets en heeft een Hotra de wanden op de vloer staan?
Maar als het (nog) niet nodig is, kan ik mijn geld natuurlijk beter in andere dingen steken en dit uitstellen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:04

Ik heb vorig jaar ook de bodem van mijn trailer moeten vervangen. Was een hoek van 20 bij 30 die aangetast was (te zien met het blote oog). Toen de bodem er uit was, bleek dat deze idd niet alleen op die plek vochtig was. Het vocht van de plek trok inmiddels door (trailer pas 7 jaar oud!!). Vervangen van de bodem kostte (bij een officiele trailerreparateur) om en nabij de 1300 euro. Dit was dan zonder een nieuwe rubber mat want de oude was nog prima en hebben ze netjes kunnen loshalen en weer opnieuw kunnen leggen en afkitten.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:19

Lynn_Nikita schreef:
Met kloppen is verder niks te horen
Zoals ik al zei is de kitlaag bovenlangs dat plekje net los, en dat wordt vervangen
Ik denk dat ik de hele rand loshaal en meteen kijk of ik daar ergens zachtere stukken voel.
Met kloppen hoor ik in elk geval nergens verschil, op dat hoekje naAls ik dat stukje dus goed afkit, kan het best blijven zitten zo?
Of moet ik er nu al een aanhanger/ trailer bedrijf naar laten kijken?

Ik heb een handige man en schoonvader, maar denk dat ik zoiets liever laat maken
Wat kost een geheel nieuwe bodem door bedrijf gemaakt
Aan hout zal ik zo`n 200- a 250- kwijt zijn gok ik zo, maar hoeveek uur werk is zoiets en heeft een Hotra de wanden op de vloer staan?
Maar als het (nog) niet nodig is, kan ik mijn geld natuurlijk beter in andere dingen steken en dit uitstellen

Ik heb vorig jaar ook de bodem van mijn trailer vervangen en bij mij was helemaal niks te zien wat betreft rotterij aan de onderkant. Ook niet te horen overigens. Alleen toen ik de bodem eruit trok bleek er ten eerste een dubbele bodem in te zitten en ten tweede bleek de bodem voor ongeveer 50% katsverrot! Dat kwam natuurlijk ook omdat er vocht tussen de twee verschillende bodemplaten kwam te zitten, maar vanaf de onderkant leek de bodem erg netjes.

Ik plaats dit berichtje puur om ervoor te zorgen dat je erover nadenkt dat de bodem in veel slechtere staat zou kunnen zijn dan het van buitenaf lijkt.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:47

Hier van de week ook een nieuwe bodem in de trailer gekregen. Had 1 klein plekje waar de gietvloer los was gegaan van 5 bij 5 cm groot. Hij ging heen voor een jaarlijkse controle en bleek dat het vocht verder in het hout zat dan ik dacht. Ging er ook van uit dat stukje eruit of schoonkrabben en verharden en nieuwe stuk gietvloer erover.... Maar helaas was toch verder verrot dan ik dacht en hebben er een nieuwe vloer in gelegt.
Wat Yvet hierboven zegt het kan er nog goed uit zien maar kan toch al wedervergeld in het hout zitten wat je niet door hebt.
Hieris trouwens een multiplex vloer in gelegt maar ook van onder niet behandelt omdat ze ook zeiden dat je het hout niet af moest sluiten

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:49

Wij hadden datzelfde plekje ook, alleen rechts achterin. Nadat we de bodem eruit hadden bleek hij toch helemaal slecht te zijn. Terwijl we dat neit hadden gezien toen hij er nog in lag.

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:01

Zo'n klein stukje repareren is eigenlijk altijd uitstel van executie, en idd je kunt zo op het zicht ook niet beoordelen hoever het vocht al gegaan is ;)

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:15

Bij mijn trailer is de bodem nu idd ook een stukje verrot, en gaan deze vervangen komend voorjaar/zomer.
Het gaat om een houten Hotra trailer, met een multiplex bodem incl. gietvloer.
Kun je dit gewoon vervangen met nieuw multiplex, is dat sterk genoeg?
Of is ander materiaal beter?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 11:22

Ik heb ook een Hotra
Wat ik wel overal lees is dat je goed naar de wikte van de vloer moet kijken, welk materiaal het beste is weet ik ook niet.

laat je weten hoe het gedaan is en of je de zijkanten eruit moet halen of niet?

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:48

De zijkanten hebben we vorig jaar gedaan, en de bodem ligt er "tegenaan". Toen was de bodem nog goed (hard en droog) maar ergens is hij helaas gaan lekken..
Maar voor de bodem hoef je dus geen zijkanten eruit te halen :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 15:12

Dat is fijn, met mijn zijkanten is gelukkig niks mis, en ook de rest van de bodem heb ik echt overal nagevoeld en nergens zachte plekjes te vinden. het is nu nog niet dringend nodig maar op termijn wil ik deze wel graag vervangen.
Fijn om te weten dat ik dan niet de hele trailer uit elkaar hoef te halen