Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Brainless schreef:2100+1350 = 3450 Dus dat mag!
En de maximale massa van de trailer is minder dan het gewicht van de auto.
Heb ik toevallig zondag nog gezien bij politie op je hielen..
.Citaat:Rijbewijs B met aanhangwagen
Met een rijbewijs B mag u een personenauto of bestelauto met aanhangwagen besturen. De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan 750 kilo.
In bepaalde gevallen mag u, met alleen rijbewijs B, een aanhangwagen trekken die zwaarder is dan 750 kilo. U moet dan voldoen aan 2 voorwaarden:
De lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen.
De totale combinatie (dus auto en aanhanger samen) mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo. Er wordt daarbij gekeken naar wat de aanhanger maximaal aan gewicht kan vervoeren. Dat, plus het gewicht van de maximaal beladen auto, mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo
, dit staat op http://www.rijksoverheid.nl, dus helemaal fout ha dik het nou ook weer niet
friesiszwart schreef:ongeacht of je er mee mag rijden, zou je het willen? Zonder ervaring en dan een dier vervoeren???
.MariekeB schreef:Ja na die wijziging wordt er uit gegaan van het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger ( dus bv 600 kilo als je er niets in hebt, 800 kilo als er een shet in zit en 1200 met een groot paard )
Dat is erg prettig want nu gaan ze uit van het maximaal toegestane gewicht.
Zo heb ik een trailer ( een kleine 1,5 voor mijn haflinger ) waarvan de lege trailer minder dan 500 kilo weegt, en het maximale gewicht 1600 kilo was. Geen idee hoe je 1100 kilo in dat ding moest krijgen , dan moest je echt met bakstenen aan de slag.
Ik heb het maximale gewicht terug laten zetten ( naar 1200 ) , mag er nog steeds een groot paard in staan maar kun je hem tenminste zonder E rijden.