Paard in bruikleen geven voor int. sport, hoe WA regelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Paard in bruikleen geven voor int. sport, hoe WA regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 10:43

Ik heb een paard die ik in bruikleen ga geven aan iemand die internationale dressuurwedstrijden met haar wil gaan rijden.
Ik zoek een aanvullende WA verzekering voor dit paard die ook een buitenlandse dekking heeft en ook schade op dressuurwedstrijden en dergelijke gewoon vergoedt.
Dan is de vraag nog of ik die verzekering af moet sluiten als eigenaar, of zij als bezitter; mijn paard komt bij haar op stal en zij is de enige die het paard rijdt en verzorgt de komende jaren. Ze komt ver weg van mij te staan, dus ik heb er weinig zicht op. Ik neem aan dat zij dan bezitter wordt? Ze rijdt niet beroeps- of bedrijfsmatig.
Wie o wie kan mij helpen hiermee, wie heeft een aanvullende WA verzekering voor zijn of haar paard afgesloten of wie rijdt zelf ook wedstrijden in het buitenland, wie heeft nog meer een paard in bruikleen (gegeven) en hoe hebben jullie dit geregeld?

Graag geen reacties van mensen die denken het te weten, maar wel graag reacties van mensen die hier daadwerkelijk uit eigen ervaring of beroepsmatig wat van weten. :)

Angela

Re: Paard in bruikleen geven voor int. sport, hoe WA regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:49

Waarom neem je niet contact op met je eigen WA verzekering? Die kunnen je vast (zwart op wit) aangeven wat je moet doen. En dan heb je ook meteen zekerheid dat je daarmee alle risico's hebt afgedekt. Je zit namelijk met:
1) wat als je paard schade veroorzaakt op de andere locatie aan mens of aan materiaal
2) wat als degene die het paard leent (of iemand uit die omgeving) schade aan het paard veroorzaakt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 12:13

Dat heb ik natuurljk al wel gedaan en mij verzekering (Interpolis!) dekt sowieso geen schade op wedstrijden als er met prijzengeld gewerkt wordt, dus ik moet dan zelf mijn paard bij verzekeren, maar dan moet ik wel weten of het niet handiger/verstandiger is dat degene die het paard in bruikleen heeft zich aanvullend verzekerd... Ook wedstrijden in het buitenland zijn vaak niet mee verzekerd. Verder vonden ze het bij Interpolis maar raar dat je je paard uitleent/verleasd en konden ze er duidelijk niet veel mee.... Toch raar van zo'n grote verzekeringsmaatschappij die nota bene een dochterorganisatie is van dé sponsoren van paardenland: de Rabobank!!

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:24

Wij gaan regelmatig met de paarden naar het buitenland, valt gewoon onder de wa-dekking van je verzekering, pas als er sprake is van een professional of meer dan 5 paarden wordt het anders. Daarnaast hebben wij een aanvullende reisverzekering met een extra premie voor risicosporten, overigens is in het buitenland de diefstal van je harnachement weer niet te verzekeren, heel vreemd. Diefstal en gezondheidsrisicio's van paard wordt gedekt door de paardenverzekering, behalve in Rusland.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 11:42

Nou, ik heb echt gebeld met Interpolis en op wedstrijden waar prijzengeld uitgereikt wordt zijn paarden niet WA verzekerd en in het buitenland ook niet...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 10:35

Hmmm, niemand die hier enige duidelijkheid in kan geven tot nu toe dus, jammer. Dan maar weer verder op onderzoek uit vandaag.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:10

PB

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 15:55

Bedankt! +:)+

VALINSKY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:18

ik ben een ruiter die een paard in bruikleen krijg voor een jaar en deze komt bij mij op stal.
wordt ook uitgebracht in de sport, ben geen prof ruiter, maar wil wel risico indekken, blijft een
paard van een ander.

hoe kan ik mij als ruiter verzekeren ?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 12:51

Het antwoord zoals ik het uiteindelijk uit heb gezocht:

Jij bent als niet proffesionele ruiter alleen aansprakelijk als er door jouw schuld schade aan het paard komt, of dat het paard door nalatigheid van jou schade aanricht aan derden. Hiervoor ben je via je normale WA verzekering voor verzekerd. Dit is wettelijk vastgelegd.

De eigenaar van het paard is altijd aansprakelijk voor schade aangericht door de eigen energie van het paard, tenzij de ruiter aantoonbaar nalatig is geweest of fouten heef gemaakt. Als deze eigenaar niet bedrijfsmatig paarden houdt, dan wordt de schade veroorzaakt door de eigen energie van het dier gedekt door de WA verzekering. Ook dit is bij de wet bepaald.

Soms is het echter wel zo dat het moeilijk te zeggen is of de ruiter (die geen eigenaar is) mede schuldig is of niet. Dan gaan de verzekeringen uitzoeken hoe dat zit en kan het ook zijn dat de WA verzekering van de ruiter een deel van de schade moet betalen, maar ook de WA verzekering van de eigenaar van het paard.

Correct me if i'm wrong, maar dit was mijn conclusie. :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:28

Ik hoop morgen eindelijk weer eens even een lekkere saaie dag te hebben :D .

Mooi moment dus morgen om eindelijk eens even uitgebreid antwoord te geven op de vraag. :j

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:40

Het is denk ik verstandig om even met de FEI te contacten, die kunnen je alles uitleggen. Het is daarbij ook belangrijk dat je paard word ingetekend in het pasboort, voor internationaal moeten allen kruinen en aftekeningen precies beschreven staan. Ook zal de FEI je wat meer informatie kunnen geven over de verzekeringen. Of dat nodig is of niet.