Heb jij de "AID" wel eens ingeschakeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Felice_M

Heb jij de "AID" wel eens ingeschakeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 18:42

Hoi,

Sorry, ik weet niet of dit topic goed staat, ben hier net nieuw :=

Ik was informatie aan het zoeken over de AID, paardenmishandeling, verwaarlozing, enz. en kwam toen telkens dit forum tegen. En als paardenliefhebber kun je dat natuurlijk niet weerstaan. Dus hier ben ik.

Nu zit het zo, mijn paard staat sinds kort (nou ja, drie maanden) op een nieuwe stal. De 'buren' van stal hebben ook paarden, twee shetlanders.
Nu zie ik de shetlanders elke dag buiten staan en ze zijn beide ontzettend mager. Zelfs door de dikke vacht zijn de botten te zien.
Anderen op stal valt het ook op en niemand weet of er iets mee gedaan wordt.
Maar nu vroeg ik me af of het niet stom of raar is om de AID te bellen, omdat we die mensen toch 'kennen' (van zien weliswaar, maar toch).
Wat zouden jullie doen?

En ik vroeg me ook af hoe dat dan in z'n werk gaat.
Wie van jullie heeft de AID wel eens gebeld, gemaild, enz.? Kenden jullie de eigenaar van het paard dan ook?

Alvast bedankt, namens mij, mijn stalgenoten en de shetlanders.

Felice.

sammyvriend

Re: Heb jij de "AID" wel eens ingeschakeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:44

Kan een van jullie niet beter eerst met de eigenaar gaan praten?

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:48

AID bestaat niet meer. heet nu de VWA. Voor dergelijke gevallen als jij omschrijft heb je tegenwoorden 144 red een dier. je kan 144 bellen maar ook via internet melden. Dan gaat een dierenagent (soms in combinatie met de dierenbescherming kijken) en er wat aan doen als het zo ernstig is als jij zegt. Succes

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:49

Als je weet wie de eigenaren zijn kun je die beter eerst zelf benaderen.

Ik heb 1x de AID gebeld. Het ging toen om enkele pony's die niet direct bij een woning stonden en waar ik nooit eigenaren bij heb gezien. Ik heb een melding gedaan, er bleken al meerdere meldingen te zijn gedaan en korte tijd later zijn de dieren weg gehaald.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:49

Je kunt ook 144 bellen. Anoniem blijf je zoiezo, niemand komt te weten dat jij belde tenzij het zelf verteld natuurlijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:56

ik heb weleens de AID gebeld, nu is dat inderdaad 144 Red een Dier. ik gaf de melding dan gewoon door met beschrijvingen etc. etc., in alle gevallen waarvoor ik gebeld heb (meerdere keren ja) is er iets aan gedaan met positief resultaat. ook werd ik altijd netjes teruggebeld.als ze langs waren geweest om te vertellen hoe het ervoor stond en wat er gedaan ging worden.

kijken doen ze eigenlijk altijd, de AID had drie criteria namelijk genoeg drinkwater, genoeg eten en een droge plek om te liggen. verder keken ze wel ook naar bijvoorbeeld de hoeven, ik heb weleens gebeld voor ponies met veel te lange hoeven, die daarnaast slecht te vreten kregen. de dag erna waren ze al langsgeweest...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:58

Ja, duurt een eeuw voor die een keer in actie komen.. Er is nog ergens een oud topic van mij van verwaarloosde pony's ind beesd... Was ook drama heeft 2 maanden geduurd voor er even iemand kwam kijken

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:03

Ik heb weleens de AID gebeld. Of nou ja; nog beter: een kennis was bij de AID. Hij heeft de DB ingeschakelt en nou ja... er is niet heel veel veranderd maar ze hadden weer meer vlees op hun botten.
Ik moet eerlijk zeggen dat ondanks dat buurtgenoten etc. allemaal geklaagd hadden, het heel lang duurde voordat er actie werd ondernomen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:30

Ik verplaats dit topic van MD naar TAO omdat het daar beter past.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:31

Ik heb alleen ervaring met de Dierenbescherming.. Liep een kalf van een boer met een hele nare aandoening zal het niet beschrijven want is aardig misselijk makend.. maar er moest wel Dírect een DA bij.. De betreffende boer is twee keer gebeld vanaf onze stal (zijn koeien stonden in het aangrenzende weiland) maar hij vond het allemaal niet zo'n probleem.. nou ik wel.. het dier leed zichtbaar. DB was het met me eens en heeft een DA laten komen om het dier direct plat te spuiten en de behandelen.. Ik ben vervolgens helemaal stijf gescholden door de betreffende boer, want die kreeg een boete.. Ik ben met een opgeheven hoofd weg gelopen..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:47

Ik heb een goede ervaring soortgelijk door het bellen van de politie, ie kwam ter plaatse en die pony is daar toen weggehaald. 144 inderdaad nu tegenwoordig.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:59

ik heb eens gebeld over een fries, die heel mager stond met ook nog een karperrug. en weinig ruwvoer terwijl hij/zij wel 24/7 buiten stond. er is iemand naar toe geweest. beestje was weg toen ik later weer keek.
tja alleen op stal gezet waarschijnlijk en de LID vond dat voldoende. ging niet eens terug om daar binnen te kijken...
een jaar later zag ik het arme kromme ding weer staan! ;(

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:23

Ik heb de dierenbescherming afgelopen zomer gebelt, fietste steeds langs een wei waar een mega-bevangen shet stond (extreem stijf, lag meestal, duf, sloom je kon duidelijk zien dat hij pijn had, erg lange hoeven). Er stond ook een paard bij, dat was in goede conditie. Ik heb de mensen er eerst zelf op aangesproken (paarden stonden langs een huis, bij navraag waren de mensen ook de eigenaren en hadden ze duidelijk geen kaas gegeten van goed zorgen voor een shet: ´ja we weten het ook niet, hij heeft dit elk jaar´. Ik heb ze wat tips gegeven om direct uit te kunnen voeren en een DA en hoefsmid te bellen. Toen ik na 2 dagen geen verbetering zag heb ik de dierenbescherming gebelt. Achteraf gezien had ik dat beter meteen kunnen doen. Na 4 weken kun je weer contact opnemen met de dierenbescherming om te horen hoe het is afgelopen. Dat heb ik dus gedaan. De hoefsmid was iig geweest voor ze er zelf bij kwamen. Ze hebben er zelf nog een DA bijgehaalt maar uiteindlijk is de shet ingeslapen, hij was gewoon al te ziek... RIP lief shetje...

Ik heb wel het idee dat de dierenbescherming mijn verhaal serieus heeft genomen en heeft gedaan wat kon. DUs wat dat betreft was het wel een ´goede ervaring´...