paard valt om in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole987

paard valt om in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 18:56

Een kennis van ons heeft een paard en heeft de laaste maanden een probleem, en die probleem is namelijk: ZE LAAT ZICH VALLEN IN DE TRAILER,tegen de tussenschot aan, en krabbeld met haar benen tegen de buitenwand . Ze gaat al jaren met de zelfde trailer op pad en nog NOOOIIIIT heeft ze daar last van gehad. Ze doet dit namelijk extreem in een bocht of links afslaan dan valt ze rechts tegen de tussenschot aan. En Aan de andere kant zetten helpt ook niet, daar laat ze zich ook om vallen en dan gaat de benen namelijk onder de tussenschot door. We rijden ook niet te hard, we gaan stapvoets door de bochten, heb er zelf namelijk in gestaan, om te kijken wat ze doet en dan gaat al van : klets, bats, boem en de trailer gaat dan alle kanten op. Maar ze stapt altijd weer vriendelijk op en af de trailer ze heeft er geen angst er voor.... Wie O wie heeft hier ook ervaring in en wat kunnen we er aan doen zodat ze weer fatsoenlijk gaat gedragen op de trailer????

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:13

Oke het is nu net alsof ik iets lees over mijn eigen paard. Die van mij begon er ook van de één op de andere dag mee,ook geprobeerd op de andere kant te zetten maar idd gaan ze dan met de benen onder het tussenschot.Ik ben er ook bij gaan staan,het is echt alleen een bocht naar links,verder staat ze hardstikke rustig en laden is ook geen probleem.

Wij hebben uiteindelijk het tussenschot laten aanpassen,deze staat nu schuin,extra gat in de bodem en een vergrendeling d.m.v een pen aan de onderkant. Nadeel is alleen dat er geen 2 paarden te gelijk op kunnen en doen we dat wel dan zitten we in de herrie en gestuiter. Onze hele trailer is afgelopen zomer opnieuw gemaakt omdat het ook nogal wat van de trailer en de vloer vergt.
Onze trailerdealer gaat aankomend voorjaar een gehele constructie van buizen maken (soort kooi constructie die vast zit aan de voorste buizen)zodat niet de kans bestaat ze eerdaags door het buitenschot heen vliegt.

Wij hebben de DA er naar laten kijken,volgens hem is het een soort evenwichts stoornis en raakt ze in paniek omdat ze (denkt) niet voldoende ruimte heeft zich schrap te zetten.
Advies van de DA,koop een vrachtwagen waar ze horizontaal op staan :roll: moet je ook maar net geld voor hebben en bovendien...doet ze het dan niet met optrekken en afremmen??

Laatst stond er ook een stukje over in de BIT,zelfde probleem en die kregen ook advies tot trailer ombouwen zodat het paard meer ruimte had.

WiskyBokjes

Re: paard valt om in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:58

Bij mij ging mijn oude pony direct liggen (niet in paniek gelukkig) en het hielp heel erg door het schot schuin te zetten. Misschien kan je dat eens proberen.
Succes ermee!

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:08

WiskyBokjes schreef:
Bij mij ging mijn oude pony direct liggen (niet in paniek gelukkig) en het hielp heel erg door het schot schuin te zetten. Misschien kan je dat eens proberen.
Succes ermee!

Ja, dat doen we nu ook, maar dan alsnog valt ze om, maar gelukkig niet helemaal dat ze dan plat ligt.
De tussen schot vangt haar bij haar buik/schouder nog op. Het is absoluut geen pretje.
Dat ze zoiets uit het niets in 1x gebeurd.. We dachten in het begin aldoor dat ze op rust gaat staan en dat ze daarom
haar evenwicht niet kon houden. Maar dat was dus niet zo heb ik gister avond gezien stond bij haar in de trailer....

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:17

Forcalquier schreef:
Oke het is nu net alsof ik iets lees over mijn eigen paard. Die van mij begon er ook van de één op de andere dag mee,ook geprobeerd op de andere kant te zetten maar idd gaan ze dan met de benen onder het tussenschot.Ik ben er ook bij gaan staan,het is echt alleen een bocht naar links,verder staat ze hardstikke rustig en laden is ook geen probleem.

Wij hebben uiteindelijk het tussenschot laten aanpassen,deze staat nu schuin,extra gat in de bodem en een vergrendeling d.m.v een pen aan de onderkant. Nadeel is alleen dat er geen 2 paarden te gelijk op kunnen en doen we dat wel dan zitten we in de herrie en gestuiter. Onze hele trailer is afgelopen zomer opnieuw gemaakt omdat het ook nogal wat van de trailer en de vloer vergt.
Onze trailerdealer gaat aankomend voorjaar een gehele constructie van buizen maken (soort kooi constructie die vast zit aan de voorste buizen)zodat niet de kans bestaat ze eerdaags door het buitenschot heen vliegt.

Wij hebben de DA er naar laten kijken,volgens hem is het een soort evenwichts stoornis en raakt ze in paniek omdat ze (denkt) niet voldoende ruimte heeft zich schrap te zetten.
Advies van de DA,koop een vrachtwagen waar ze horizontaal op staan :roll: moet je ook maar net geld voor hebben en bovendien...doet ze het dan niet met optrekken en afremmen??

Laatst stond er ook een stukje over in de BIT,zelfde probleem en die kregen ook advies tot trailer ombouwen zodat het paard meer ruimte had.

Kunnen ze dan in 1 keer last van krijgen van evenwichts stoornis :? ze is 7 jaar en nog nooit last van gehad..
Oeiii om die trailer om te bouwen denkt niet dat dat lukt, tis namelijk helemaal van polyester { Mustang } die hebben ze appart gekozen omdat ze vaak met 2 paarden op stap gaan. Maar zij zal nu wel alleen moeten reizen, zonder haar vriendinnetje.

polly76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:15

bekend verhaal , de mijne deed het ook ....alleen op een 2 paard op een anderhalf was het goed omdat ze dan indd meer ruimte hebben ........het is iig niet echt prettig .....vooral niet als je al wat een trailer fobie hebt zoals mij :+

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:51

Ik ken het ook van een paar pony's
De ene werd vervolgens alleen nog in een lege tweepaards-trailer vervoerd met een dikke laag stro er in. Terwijl zijn spanmaatjes op de vrachtwagen krap stonden ging mijnheer op z'n gemak altijd liggen in de trailer.
De andere wordt nu alleen nog in een anderhalf-paards trailer vervoerd.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:00

Overigens vind ik dit plaatsen bij "Medisch" wel erg dramatisch.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:35

Als paarden een bepaalde angst ontwikkelen, dan durven ze om een of andere reden niet om te stappen.
Normaal stapt het paard een klein stapje om in de bocht om het evenwicht te bewaren (of ze hellen even tegen de bocht in), er zijn paarden die dit niet meer durven en deze vallen dan echt letterlijk om.
Je ziet ook vaak dat ze vaak eenzijdig vallen. (dus altijd bij een bocht naar links of juist rechts).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:53

Ik verplaats dit topic van MD naar TAO.

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:01

als paarden eenmaal eens geschrokken zijn, wordt het vaak een automatisme. indien het geen evenwichtsstoornis is, is het voor dit paard dus een kwestie van terug 'bewegen' op de trailer. Klinkt raar, maar paarden moeten leren door desnoods wat te 'trappelen' hun evenwicht te bewaren ipv zich schrap te zetten, opspannen en als gevolg omvallen. dat 'trappelen' is natuurlijk miniem, ze moeten bewust bezig zijn met hun evenwicht te houden. ik merk dat bij mijn paarden bv ook dat als je heel de tijd op een goede weg hebt gereden, bv een uur op de snelweg ofzo, dat ze dan in de eerste scherpere bocht die ze krijgen precies wat meer moeite hebben. het allerbeste staan ze eigenlijk als je op een heel slechte weg rijdt, juist omdat ze zo bezig zijn met zichzelf recht houden en niet gaan liggen vervelen. is het niet mogelijk om tijdelijk het schot er tussenuit te halen of een 1,5 paardstrailer te lenen van kennis/buren/...? mogelijk dat als ze eenmaal haar evenwicht terug vindt, dat je het terug op kan bouwen naar een tweepaardstrailer met tussenschot. staat ze trouwens op ijzers? ik heb namelijk een pony gehad die op ijzers stond en die kon op bepaalde trailers niet blijven staan (bepaald merk maar weet even niet welk) probleem was dat die trailers TE goed geveerd waren. blijkbaar hadden meer paarden daar last van. en als laatste mogelijkheid, heeft het paard onlangs bij een ander paard op de trailer gestaan of rijden ze nog maar sinds kort met die 2 paarden samen? mijn vorig paard had bij de vorige eigenaar schrik gekregen en liet zich vallen omdat ze in de winter met iemand anders samen reden naar training. Ander paard was nogal groot en waarschijnlijk een keer te haastig geweest met laden en wat 'rauwer'gereden en paard heeft zich daardoor ingesloten gevoeld door ander paard. is gelukkig allemaal weer goed gekomen :)

juulsimon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:23

hallo ik kom dus net thuis met onze paarden en heb hetzelfde meegemaakt
Nog nooit geen problemen gehad en vanavond de schok van mijn leven.
Onze schimmel is ook onderuit gegaan en lag in de trailer,we hadden 2 paarden bij ons en die andere hebben we er
voorzichtig uitgehaald.
Onze schimmel had zijn benen ook zo krom liggen dat ik helemaal in paniek werd wou de dierenarts al bellen want hij bleef maar liggen,gelukkig stopte er iemand en die man had zelf 70 paarden en had het ook wel meegemaakt.
Hij heeft ons paard met een harde aanpak tot staan gekregen,(gelukkig hij kon staan en lopen.)
wel twee kleine wondjes maar tot mijn verbazing liep hij ook zo de trailer weer op.
Na 2 km weer even gestopt om te kijken was die kletsnat van het zweet,mijn dochter is er maar bij in gegaan en zag dat hij vreselijk veel moeite had om op zijn benen te blijven staan terwijl ik maar 10 km reed.
denk ook dat hij een evenwicht stoornis heeft gekregen en dat de rubber mat te glad is.
Ben zo blij achtetraf dat ik het gemerkt heb.weet niet hoe het met hem was afgelopen.
omdat ie met zijn hals op de stang hing en haast geen adem kreeg.
tja hopenlijk houd ie er jiets aan over.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:43

juulsimon schreef:
mijn dochter is er maar bij in gegaan en zag dat hij vreselijk veel moeite had om op zijn benen te blijven staan terwijl ik maar 10 km reed.

Wilt u dat NOOIT meer toestaan! Het is heel begrijpelijk dat uw dochter het paard wil geruststellen, maar als het mis gaat kan uw dochter geen kant op.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:09

Wij hebben een trailer waarvan het tussenschot helemaal dicht is en hard van aluminium, dus geen flap. Misschien is dat nog een idee.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:28

CK88 schreef:
Wij hebben een trailer waarvan het tussenschot helemaal dicht is en hard van aluminium, dus geen flap. Misschien is dat nog een idee.

NEE vooral niet doen!
Dat hadden wij ook, helemaal blij nieuw paard uit Utrecht opgehaald, doe thuis de trailer open, paard was gaan liggen schot scheef getrapt been er onder je kon mij weg dragen want ik dacht dat ik hem kon afmaken.
Ze gaan namelijk er tegen aan trappen omdat ze meer ruimte willen maar ze kunnen hem ook los trappen waardoor er ruimte gaat ontstaan waarin ze klem kunnen komen. Dus vooral niet doen.

Bij die van mij hielp het om het schot er uit te halen! Dan kan ze helemaal schuin gaan staan of extra breed van achter. Sinds dien niet meer gaan liggen.

juulsimon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:56

allereerst bedankt voor jullie berichtjes,achteraf denk ik ook dat we niet goed hebben gehandeld mijn dochter had er echt niet bij in moeten gaan.
Maar door de schok en alle spanningen denk je het beste te doen.
Durf onze schimmel ook echt niet meer mee te nemen.
ben ook blij dat het andere paard niets heeft.
pfffffff als ik eraan terug denk wat was dat erg.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:04

het kan diverse oorzaken hebben waarom paarden dat doen:
- slechte chauffeur die geen rekening houdt met de levende have achterin
- slecht evenwichtsgevoel van het paard/atactische paarden
- gladde vloer, zeker als ze gemest/geplast hebben
- matten die los liggen
- glad nieuw vlas als bodem
- nooit hebben leren wijken voor druk en daardoor tegen zijwand hangen
- graag meer ruimte willen hebben om om te kunnen stappen
- graag minder ruimte willen hebben om meer houvast aan de wanden te hebben
- slechte ervaring met trailers in het algemeen
- nooit goed hebben leren trailerladen.
- verkeerde maat trailer

en zo zullen er nog wel meer zijn, er is dus geen pasklare oplossing maar je moet uitvlooien wat de oorzaak is en daar een oplossing voor verzinnen of er hulp bij halen.