Ik ben bezig met een oriëntatieonderzoek voor mijn master scriptie. Het lijkt mij leuk om uiteindelijk een scriptie te schrijven waarin een belangrijk juridisch probleem (of problemen) wordt uitgewerkt en die meer duidelijkheid kan geven. Ik merk dat veel mensen van de juridische kant heel weinig weten. Het leukste lijkt mij om in te spelen op problemen die nu veel voorkomen. Daarom dit topic. Nu ben ik op zoek naar veel voorkomende juridische problemen in de paardenwereld. Dit kan bij aankoop zijn, maar mag ook een ander onderwerp zijn zolang het maar juridisch is en gerelateerd met paarden. Ook 'bijzondere' gevallen ben ik in geinteresseerd.
Nou, volgens mij staat heel bokt vol met problemen over een paard dat na aanschaf niet blijkt te zijn zoals de koper verwachte. Vraagstukken in deze: Onderzoeksplicht, verborgen gebreken, was de verkoper particulier of professional? In deze topic blijkt dat er in ieder geval onder veel bokkers onduidelijkheid bestaat over hoe dit juridisch in elkaar zit. Verder kom ik vaak topics tegen over de rechten van een pensionhouder ten opzichte van een wanbetalende pensionklant en de onduidelijkheid over wanneer je nu echt juridisch eigenaar bent van een paard. Lijken me stuk voor stuk leuke interessante onderwerpen. Succes!
Ik ga mee met Oreo. Ik denk dat de belangrijkste is de rechten/plichten van koper en verkoper bij de aankoop, en vooral wat als er daarna blijkt dat het paard niet aan de verwachtingen voldoet, zeker als dat op het medische vlak ligt. Zijn er termijnen aan te verbinden, wat als rontgenfoto's geleverd door de verkoper niet bij het paard blijken te horen (dat hoor je helaas nog wel eens), wat als het paard gekeurd is, maar onder invloed van verdoving?
Hoeveel pagina's moet je scriptie eigenlijk worden? Want je kunt best wat pagina's schrijven over bijvoorbeeld het hoe en wat bij een recht van eerste koop (paard wordt verkocht, en verkoper wilt recht op eerste koop als het paard weer in de verkoop komt), maar 40 pagina's ga je waarschijnlijk niet redden. En wil je echt 1 heel specifiek onderwerp behandelen, of meerdere in 1 scriptie?
Aansprakelijkheid bij bijrijdpaarden in geval van schade, aansprakelijkheid van maneges in geva van schade. Aankoop problemen. Huur/lease contracten waarbij de eigenaar het paard terug op stal wil krijgen.
LDRD
Geplaatst: 13-01-12 15:58
frunnik schreef:
Aansprakelijkheid bij bijrijdpaarden in geval van schade, aansprakelijkheid van maneges in geva van schade.
Mooi onderwerp, maar vergis je hier niet in alle haken en ogen, je bent hierin al snel onvolledig .
santie
Geplaatst: 13-01-12 16:50
Ik heb een rechtzaak aangspannen tegen een verkoper, ik heb deze ook gewonnen. Als je wilt mag je al die spullen incl vonnis wel gebruiken. Is het tenminste nog ergens goed voor...
Het wordt een scriptie van maximaal 20.000 woorden, kan dus behoorlijk wat pagina's schrijven. Meestal is een onderwerp behandelen het duidelijkste en kan je er ook diep op ingaan. Iedereen alvast bedankt voor de reactie's.
ikke
Geplaatst: 15-01-12 19:43
2005 schreef:
Problemen op het medische vlak na aankoop had ik ook al aan gedacht. Daar hoor je veel problemen over.
Bedenk dat veel van die "problemen" simpelweg terug te voeren zijn op onvoldoende onderzoek door de kopende partij. Het lijkt wel of we steeds vaker meer op de blauwe ogen van de verkoper vertrouwen dan op een onderbouwd oordeel van de dierenarts. Oftewel, veel potentiele kopers hebben feitelijk geen flauw benul waar ze mee bezig zijn en verkopers haken daar gemakkelijk op in.