Tips: paard heel druk in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rchell

Tips: paard heel druk in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 12:26

Hey bokkers,

Ik heb een bijna 4 jarig monster van 1.72m +.. en wij gaan over 3 weken verhuizen naar een andere stal. Helaas ben ik niet in het bezit van een eigen trailer, dus onze trailerreisjes zijn errug spannend, vooral voor mij.. Andere paarden laden heb ik totaal geen moeite mee, helaas heb ik met de moeder van dit paard de grootste drama's mee gemaakt op het gebied van transport.. Ze wilde pertinent die trailer niet in. Bij de verkoop heb ik dan ook flink staan te zenuwen en janken.. Al met al voor zowel mijn paard als mezelf toch wel een beetje een trauma.
Mijn huidge paardje laad op zich vrij goed. Ik heb dankzij een vrijgevige bokker een trailer (jaar geleden) te leen gehad om te oefenen en ja: hij laad braaf... tot de stang erachter moet/ klep dicht gaat.. Dan slaat de paniek toe en gaat hij enorm stampen/ slaan, proberen te draaien etc.. De auto lijkt dan ook wel een botsautotje, want we schudden alle kanten op. Op mijn nieuwe stal heeft de eigenaar een trailer en kunnen we ook oefenen.. Maar dit ritje moeten we dus nog overleven.. De vraag is wat is jullie advies?
wel of niet sederen? heb ik de vorige keer wel gedaan maar voor en na de rit viel meneer bijna in slaap, echter tijdens was hij nog net zo druk als voorheen. Daarnaast maakt hij van de trailer zijn persoonlijke sauna, want hij is van kop tot teen zeiknat als hij eruit komt (vorige rit was 30 min op de trailer). De rit van nu is heel kort.. max 25 min denk ik, waarvan het merendeel over de snelweg..
Als we doorrijden is hij redelijk stil, zodra we een stoplicht tegenkomen gaat mijn hart steeds sneller kloppen, want dan hoor ik hem weer..
Al met al ben ik dus bloednerveus.. (en heb ik gelukkig een heel kalm vriendje die mij rustig houd en de auto rijd)..
Natuurlijk weet ik dat ervaring/oefenen dit gedrag waarschijnlijk op gaat lossen, maar dat is voorlopig zit dat er dus niet in. Tevens is naar de nieuwe stalling toerijden geen optie: mijn paard is nog niet ohz. ;)

Dus de vraag is nu wel of niet sederen? en snel laden en klep dicht met mogelijkheid tot eventuele stress? of er uitgebreid de tijd voor nemen met het risico dat hij er helemaal niet in gaat?
Ik hoor graag jullie advies!

Alvast _/-\o_

orkaan

Re: Tips: paard heel druk in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:51

ik zou persoonlijk niet sederen, dat creert alleen maar meer stress (sederen zou in mijn ogen echt het aller aller laatste redmiddel zijn). Ik zou juist wel rustig proberen te oefenen..dat is voor alle partijen beter

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:53

de mijne was ook zo een ramp bij het vervoeren.
bij haar is het maar gebeterd als we stug iedere week bleven weggaan, en na enkele keren was ze eraan gewend en was er geen stress meer.
verander de trailer, of vervoer ze een tijdje niet meer, en we beginnen weer opnieuw (ik ben nu mijn eigen trailer aan het opbouwen, en tegen dat die in gebruik is zal die zeker 5 maand niet meer geladen zijn, dus we beginnen terug van 0 af aan)
enige remedie is gewoon laden, en gaan ,zoveel mogelijk dezelfde vertrouwde trailer gebruiken, en zoveel mogelijk op pad gaan.
laat je ook niet misleiden van de bewegingen en geluid van de trailer, als de mijne erin staat denk je dat ze het ding afbreekt, maar in werkelijkheid staat ze gewoon van het ene achterbeen op het andere te verspringen ...

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:04

Kun je er geen rustige pony , of een maatje naast zetten???

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 10:19

heb een anderhalf paards trailer te leen.. dus dat gaat niet lukken.. wellicht in de toekomst, maar het gaat mij specifiek om dit ritje.. daarna hebben we nl alle tijd om te oefenen ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:28

gewoon opladen en gaan met die banaan, probeer zo vloeiend mogelijk te rijden, niet teveel stressen, paard niet te kort zetten, of als er een tussenschot in zit die eruit halen, transportbeschermers of peesbeschermers en springschoenen om, en gewoon gaan ;)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:34

RGBrink schreef:
Ik heb een bijna 4 jarig monster van 1.72m +.. en wij gaan over 3 weken verhuizen naar een andere stal. Helaas ben ik niet in het bezit van een eigen trailer, dus onze trailerreisjes zijn errug spannend, vooral voor mij.. Andere paarden laden heb ik totaal geen moeite mee, helaas heb ik met de moeder van dit paard de grootste drama's mee gemaakt op het gebied van transport.. Ze wilde pertinent die trailer niet in. Bij de verkoop heb ik dan ook flink staan te zenuwen en janken.. Al met al voor zowel mijn paard als mezelf toch wel een beetje een trauma.
Mijn huidge paardje laad op zich vrij goed. Ik heb dankzij een vrijgevige bokker een trailer (jaar geleden) te leen gehad om te oefenen en ja: hij laad braaf... tot de stang erachter moet/ klep dicht gaat.. Dan slaat de paniek toe en gaat hij enorm stampen/ slaan, proberen te draaien etc.. De auto lijkt dan ook wel een botsautotje, want we schudden alle kanten op. Op mijn nieuwe stal heeft de eigenaar een trailer en kunnen we ook oefenen.. Maar dit ritje moeten we dus nog overleven.. De vraag is wat is jullie advies?
wel of niet sederen? heb ik de vorige keer wel gedaan maar voor en na de rit viel meneer bijna in slaap, echter tijdens was hij nog net zo druk als voorheen. Daarnaast maakt hij van de trailer zijn persoonlijke sauna, want hij is van kop tot teen zeiknat als hij eruit komt (vorige rit was 30 min op de trailer). De rit van nu is heel kort.. max 25 min denk ik, waarvan het merendeel over de snelweg..
Als we doorrijden is hij redelijk stil, zodra we een stoplicht tegenkomen gaat mijn hart steeds sneller kloppen, want dan hoor ik hem weer..
Al met al ben ik dus bloednerveus.. (en heb ik gelukkig een heel kalm vriendje die mij rustig houd en de auto rijd)..
Natuurlijk weet ik dat ervaring/oefenen dit gedrag waarschijnlijk op gaat lossen, maar dat is voorlopig zit dat er dus niet in. Tevens is naar de nieuwe stalling toerijden geen optie: mijn paard is nog niet ohz. ;)

Dus de vraag is nu wel of niet sederen? en snel laden en klep dicht met mogelijkheid tot eventuele stress? of er uitgebreid de tijd voor nemen met het risico dat hij er helemaal niet in gaat?
Ik hoor graag jullie advies!

Alvast _/-\o_

Nu ben ik even heel erg cru geweest, maar het dikgedrukte, dáár ligt je grote probleem! Heel eerlijk? Ik zou iemand anders vragen om het te doen, zowel het laden als meerijden naar de nieuwe stal. Iemand die vertrouwen heeft. En dan daarna werken aan je eigen gemoedsrust :j

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 12:21

Leonoor is ben het absoluut met je eens.. ik moet allereerst aan mezelf werken.. maar de vorige keer is hij geladen door een dame van de "trailertaxi" en is hij gereden door haar.. ik reed er met vriendin achteraan gereden maar heb me met het trailerladen niet bemoeid.. zij heeft hem via de camera in de gaten gehouden en alsnog stond hij gigantisch te stampen en was hij heel druk.. denk dus dat het ook deels bij hem ligt.. en wil niet de trailer van mijn nieuwe stalhouder aan gort helpen..

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:28

Ik had hetzelfde probleem, alleen in iets mindere mate dan jou denk ik. Ik ben een keer met die van mij op trailerlaadcursus geweest, en daar deed hij het voorbeeldig! <3 Het lag dus aan mij! Ik maakte er een drama van. Het is jammer dat je geen eigen trailer hebt, anders zou ik je aanraden om gewoon frequent zelf te oefenen met laden, en dat onder begeleiding van iemand op te bouwen. Niet als oefening voor je paard (al is dat natuurlijk meegenomen) maar vooral met de insteek het straks ZELF te kunnen. Als er trailers staan op de stal waar je nu staat, kan je ook vragen of je daar af en toe mee mag oefenen. Eventueel tegen een vergoeding/tegenprestatie en met de afspraak dat als er iets stuk gaat jij het vergoed natuurlijk. Maar dan moet je zelf even bepalen. Haal er een instructrice bij die veel weet van trailerlaad problemen en aan de slag! ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:53

Als jullie oefenen met laden mag hij er dan ook wel eens gewoon uit wanneer hij wil en dan weer opnieuw laden? dus niet de klep dicht gelijk als hij er in staat maar laat hem gewoon staan en beloon hem met wat lekkers en laadt hem dan weer uit en weer er in.

De grootste fout die mensen nl maken is zodra dat het paard er op staat dat dan de klep persé dicht moet.... en dát is nou net waarom paarden het eng vinden. Als ze mogen ervaren dat de trailer niet eng is en dat ze niet dood gaan daarbinnen dan wordt het trailerladen ook veel beter.
Maar neem er de tijd voor! kijk niet op de klok en kijk wat je paard je aanbiedt.

Lees als tip eens het ebook van Eddy Modde door, dan snap je wat ik bedoel. http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/ mocht je dan nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 16:55

Cissy ben helemaal bekend met den Eddy Modde methode.. dat is ook mijn manier van laden.. hij mag er dus ook meteen weer uit.. alleen moet hij nu wel geladen worden, want we moeten verhuizen.. Vaak loopt hij de eerste keer er dus braaf in en schiet hij in de stress zodra we gaan rijden.. nadeel is alleen dat als ik hem vaker laat laden, hij besluit dat hij alleen nog met zijn voorvoeten naar binnen wil.. en dat is geen probleem als we aan het oefenen zijn, wel als we moete verhuizen.. dus ben bang dat ik hem nog een keer in 1 keer moet laden en met oefenen heel relaxt moet aanpakken.. Hij moet immers beslissen dat hij er zelf inwilt omdat het hem vriendelijk gevraagd wordt en hij het er prettig vind.. (geen druk meer )

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:24

Maar je kan ook te vriendelijk blijven. Die van mij heeft de eerste keer een beetje druk nodig, daarna loopt hij er zo in. En met die druk bedoel ik dat er spanning op mijn leadrope staat, nét genoeg dat hij een stap zet. Hij moet er van mij altijd helemaal in. Als hij het eng vind, en en weer uit wil is dat geen punt, want hou ze dan meer eens tegen... ;) Maar als ik zie dat het niet perse eng meer is en meneer vind met 2 voeten op de klep wel best, tja, dan pak ik hem toch even door! Ik oefen net zo lang tot hij niet meer snurkt en rustig word in de trailer. Even de mogelijke ontspanning voelen in de trailer, even een happie hooi, en klaar!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:59

M'n vorrige pony was ook een drama op de trailer.
De 1e keer helemaal. Na nog geen 3 km kwam ze met haar billen al door het voor deurtje naar buiten. Ze had zich als een houdini omgedraaid.
We hebben haar er weer goed opgezet. De touwen waarmee ze vast stond om de stang heen gedraaid om te voorkomen dat ze weer zou omdraaien.
Ze stampte echt heel erg, en wat je zegt de auto leek wel een bots auto....
Toch kreeg ze het weer voor elkaar om te draaien.

Na anderhalf jaar moest ze weer op de trailer. Pffff ik zag de bui alweer hangen.
Maar op wat flink stampen na ging het helemaal prima.

Nu is ze verkocht en toen ze weg ging had ze een flinke rit voor de boeg, namelijk 2.5 á 3 uur.
De 1e 15/20 km heeft ze giga staan te stampen en hinneken (ging zowat gillend van het erf af). Daarna was ze rustig en is alles prima gegaan.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 19:07

het is inderdaad vaak met (jonge) paarden dat als ze eenmaal een lange rit achter de rug hebben ze idd rustiger worden.. Helaas zijn het elke keer korte ritjes.. dus wellicht maar een keer een rij-afspraak maken met een bokker aan de andere kant van het land haha.. vraag is of voor dit korte ritje hem wel iets kalmerends moet geven ja of nee.. aan de ene kant liever niet.. maar de trailer is gloednieuw en van mijn nieuwe stalhouder... :=

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:32

Als je VOOR je verhuizing niets kan doen om iets aan het gedrag van je paard te veranderen... Dat is een lastig dilemma ja; wel of niet sederen. Ik denk dat je eens goed moet inventariseren wat je belangrijker vindt; je paard of de trailer. Welke voor- en nadelen kleven aan beide opties? Het even uitschrijven helpt mij altijd erg om het duidelijker te krijgen. Ook moet je je goed realiseren dat beide alleen maar een risico zijn; het staat niet vast dat je paard ooit nadelige effecten zal ondervinden aan het sederen, noch dat als je hem niet sedeert dat hij de nieuwe trailer aan gort zal trappen. Dan rest de vraag; wel risico wil je lopen?

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:37

Niet sederen.... Mijn merrie heeft dit ook. Hoe meer je je er druk overmaakt, hoe erger dat het wordt. Met mijn ruin ernaast is het geen probleem en staat ze poeslief. Alleen alleen is het probleem. Ik heb gemerkt dat hoe meer je er in het verkeer druk om maakt hoe erger dat het wordt. Gewoon je radio aan en rijden! Beessie zal toch even moeten en zo angstaanjagend is het feitelijk niet...

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:38

helaas herken ik je probleem maar al te goed; ben zelf bijna een jaar bezig geweest voordat mijn merrie goed te laden was(wel met hulpmiddelen) en het trailerrijden gaat ook steeds iets beter al blijft ze erg druk en trappen/bokken op de trailer en gaat de auto dan alle kanten op.
tijdens is rit is zelfs een keer de achterkant vd jeep omhoog gekomen; wielen vd grond!
doodeng vind ik het; daarom v mij ook een reden om dit jaar niet meer met de trailer weg te gaan als ik over de snelweg moet.
langzaam rijden gaat namelijk beter en is ze rustiger.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 20:38

Cream, het voordeel van sederen is dat hij trager wordt qua reactie snelheid.. Hij doet alles voor eten, dus ik lok hem altijd met voer de trailer op.. zodra hij er met 4 benen instaat krijgt hij daadwerkelijk wat en doet de begeleider (in dit geval mn vriend) de stang erachter, klep dicht en rijden.. of althans, dat lukte de vorige keer heel vlot. Hij heeft nl de neiging om met eten in zijn mond alweer achterwaarts te gaan. Waar ik bang voor ben zonder sedatie, oftewel als we rustig aan gaan laden, dat hij 'te veel bedenktijd' krijgt en besluit dat hij er helemaal niet meer in wilt, m.a.g. dat ik hem helemaal niet meer geladen krijgt. Of het rusitg laden pakt goed uit, namelijk dat hij er binnen een aantal keer proberen (in en uit) goed instaat (rustiger als 'spontaan' opsluiten) en daardoor meer op zijn gemak en we dus rustiger kunnen rijden.. Als hij eenmaal 'opgesloten' is dan slaat namelijk wel de paniek toe en staat hij door de sedatie heen gewoon te schrapen e.d. (laatste rit)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:49

Helpt een flink net met hooi voor zijn neus ook niet?

Mijn oudste merrie was ook zo erg op een 1,5-paardstrailer. Hoewel ze zó de trailer in liep, brak ze de boel eerst af voor ze ging eten. In een 2-paards met een maatje ernaast, had ze echter meer steun en was er geen centje pijn.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 14:59

Met voer krijg ik hem zo de trailer op, echter als de klep dichtgaat slaat de paniek toe en eet hij geen hap meer. 2e paard is wel een optie (heb ik aangeboden gekregen van mijn nieuwe stalhouder) maar ik weet niet of het gaat helpen als ik er een voor hem wildvreemd paard naast zet.. Dus dat vind ik nog lastig te beslissen. Plus dat ik het graag op mijn manier wil doen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:04

Je schrijft dat je niet ohz kunt verhuizen omdat je paard nog niet ingereden is, daaruit maak ik op dat het qua afstand dus wel zou kunnen? In dat geval kun je overwegen om toch niet met de trailer te gaan maar je paard met de fiets mee te nemen.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 15:21

NiFallor, dat lijkt me geen verstandig idee.. Hij is de fiets niet gewent en laten we zeggen 90% verkeersmak.. lopend is het ruim anderhalf uurr.. met de trailer max 20 min..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:43

Als jij toch met de trailer wil moet je dat vooral doen. Ik zeg niet dat je lopend moet hoor, je gaf zelf aan dat het onder de man niet kon (alleen maar) omdat ie nog niet onder de man is :P . Of ie braaf is naast de fiets kom je snel genoeg achter, kwestie van een keer uitproberen. Bovendien hoef je niet zelf te gaan fietsen, je kunt achterop gaan zitten waardoor je sneller eraf kunt springen of makkelijker je paard kunt bijsturen.

Moet trouwens zeggen dat nu ik lees dat het maar anderhalf uur lopen is ik niet echt snap waarom je dat niet gewoon doet. Nogmaals, eigen keus, maar wat is nou anderhalf uur? Als je je zo druk maakt over de trailerrit (en terecht) zou ik vanaf de nieuwe stal ermee gaan trainen en nu lekker gaan lopen. Goede ervaring voor je paard en jou.

theedoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:47

Ik zou het zien als een uitdaging om hem verder door het verkeer te lopen. Fietsen zou ik voor de eerste keer zeker niet gelijk zo'n stuk doen, dus lopend (mocht je het te ver vinden, tussenposes? neem een rugzak mee met een lekkere appel voor jezelf en voor je paard zodat jullie samen kunnen ontspannen tussen de wandeling door) zou ik je zeker aanraden als je het niet zit zitten om je paard voor 20 minuutjes op de trailer te hebben staan :).

hettyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:05

Ook wij hebben een paard van rond de 1.70 die moeilijk laad. Wij hebben het afgelopen zomer ook op de manier van Eddy Modde aangeleerd. Werkt op zich prima tot we op vreemd terrein zijn en daar ingeladen moet worden. Idd gewoon veel oefenen. Laatst waren we op een vreemde manege en daar gingen we met een 2 prds trailer heen. Dacht eerst de moeilijke erin, want hij moet het toch alleen kunnen. Maar nee hoor na een uur toch zijn vriendje er maar naast gezet en meneer loopt er zoooo (GRRRR) in. Denk zelfs als ik er een vreemd paard had naast gezet dat hij het zo gedaan had.
Dus...... Denk dat je best met een vreemd paard erbij kan laden. En mocht je wel beslissen om te sederen dan moet je dat een uur van te voren al doen, want dan is je paard nog rustig. Schijnt als je het vlak voor vertrek doet en je paard onrustig is dat het dan juist averechts werkt.
Heel veel succes.