Chip kapot?? wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Chip kapot?? wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 19:43

Wij hebben een paardje te koop en dit zou vandaag klinisch gekeurd worden, indien goed gekeurd zou de verkoop rond zijn.

Onderdeel van de keuring is ook het uitlezen van de Chip. De DA had een standaard Chiplezer (zo'n grote witte) bij en we hebben het zeker wel 10 x geprobeerd, maar er was nergens een chip te bekennen.

Nu weet ik zeker dat ze wel gechiped is, want in november zijn wij een keer aangehouden met haar op de trailer (was grootscheepse controle op trailers en paarden) Toen is er ook op chip gecontroleerd.
Eerst met dezelfde chiplezer als de DA had, en idd daarop was haar chip niet te vinden. Toen kwamen ze met een ander type chiplezer (kleiner donkergrijs kastje) en daarop hadden ze hem zo gevonden.
de DA (overigens niet mijn eigen) kwam met de conclusie dat de chip kapot zou zijn.

Verder is mijn paardje perfect door de keuring gekomen dus de verkoop is zo goed als rond. De DA zei echter dat paard opnieuw gechiped dient te worden en dat er ook een nieuw paspoort aangevraagd dient te worden. Kosten chippen a 30 eur en nieuw paspoort ong. 70 euro.

De kopers wonen echter in belgie dus hebben we afgesproken dat het dan misschien verstandiger is om als ze opnieuw gechiped moet worden dit via belgie te doen, want anders moet ze daarna alsnog weer overgezet worden. Ik heb aangeboden om die kosten van de verkoopprijs af te halen.

maar... kan een chip zomaar kapot zijn? Mijn eigen DA is zelf op vakantie dus kan haar niet om raad vragen. En is het ook daadwerkelijk nodig om een geheel nieuw paspoort aan te vragen als alleen de chip niet meer werkt? Kan je niet gewoon chippen en een stikker over het oude chip nummer plaatsen?

Ik ga morgen wel zelf nog even rondbellen naar BE en NL paspoort instanties voor meer info, maar wat denken jullie er van?

HorseTopShop

Re: Chip kapot?? wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:46

Of een chip kapot kan gaan weet ik niet. Ik heb wel veel vaker gehoord dat de chip ineens niet meer te vinden is.

Barchetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:49

Probeer het eens met een andere chiplezer, bij mijn paard werkte het.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:49

die chip's kunnen inderdaad gaan zwerven door het lichaam...
hebben wij ook vaker gehad op de kliniek.
echt maf, paard gechipt, in de hals / borst streek nergens te vinden, maar ergens in de buurt van de achterhand :? echt maf

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 19:51

Volgens de DA was zij nog te jong (4,5) om een zwevende chip te hebben. Mijn eigen DA heeft het zelfde soort Chip apparaat maar die is helaas op vakantie. Maar haar man was wel thuis dus kan even bellen of ik die chip lezer mag lenen voor grondig onderzoek (wij zijn ook bevriend met de DA)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:35

Ik ken een paardje van mijn vorige stal die heeft zijn chip in zijn rechterhoef.. (voor) heel apart maar kan (na onderzoek van de DA) geen kwaad.. dus zwerfen zou kunnen.. Ander aparaat is wellicht een optie, al zouden de 'witte' hem altijd moeten kunnen vinden.. Ik zou nog een keer laten checken met een andere chiplezer voor je 100,- van je prijs afhaald, wellicht zit ie dr toch nog gewoon..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:17

tinkergirl89 schreef:
die chip's kunnen inderdaad gaan zwerven door het lichaam...
hebben wij ook vaker gehad op de kliniek.
echt maf, paard gechipt, in de hals / borst streek nergens te vinden, maar ergens in de buurt van de achterhand :? echt maf

Betrouwbaar toch, dat chippen? %)

Ik zou inderdaad eerst eens met een andere lezer proberen. Het is algemeen bekend dat veel chips niet uitleesbaar blijken, maar met een andere lezer "opeens" opduiken.

Chips kunnen stuk gaan; het blijft een stuk techniek en techniek heeft de vervelende eigenschap het op te geven.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:25

Mijn merrie's chip is kapot gegaan, die was op de keuring ineens spoorloos..
Heb het via het stamboek uit laten zoeken, ze is opnieuw gechipt, dat is aangepast in haar paspoort verder zijn er foto's gemaakt van de hals van mijn paard om de chip terug te vinden. De chip zat nog wel op de plek, maar was dus kapot gegaan.
De foto's zijn vergoed door de maker van de chip, weet zo uit mijn hoofd even niet wie ze maakt en volgens mij zijn de kosten van het opnieuw chippen ook vergoed, maar dat weet ik niet meer zeker en ook niet of dat de maker van de chip was of het stamboek, maar ik geloof door de maker van de chip.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 11:20

net de KNHS gebeld. Blijkt dat de DA niet correct heeft gehandeld.

Als de chip niet te vinden is dan is de DA verplicht het hele lijf te scannen met de chip lezer om vast te stellen of de chip is gaan zwerven. Deze DA zei gewoon... nou zwerven kan niet daar is ze te jong voor.

Als men de chip echt niet kan vinden kunnen ze opnieuw chippen, paspoort opsturen en aantekening in paspoort en voila is opgelost.

nu nog even uitzoeken hoe we het beste kunnen doen, want die mensen willen haar nu in belgie laten chippen en dan een belgisch paspoort maar dat is een stuk duurder en dat komt dan ook op mijn kosten, dus ik ga liever voor de eerste goedkopere oplossing.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:30

is het niet zo dat je als verkopende partij verantwoordelijk bent voor een werkende chip en dat dat corspondeert met het bijbehorende paspoort? (sorry als ik t fout heb maar dat lijkt me wel voor de hand liggend eigenlijk)

dan ben jij dus verantwoordelijk dat je een werkende chip in je paard hebt en dat dat nummer dus corspondeert met het paspoort dat de kopende partij het overzet naar een ander stamboek/belgie dat is dan hun keuze en voor hun kosten daar heb je als verkopende partij niets mee van doen.

bovendien mag het paard niet vervoert worden en zeker niet uitgevoert worden zonder werkende chip met bijbehorende paspoort.
t lijkt mij sterk dat een va vanuit belgie komt om een chip te plaatsen....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:39

Er mag maar eenmalig een paspoort bij een paard aangevraagt worden. Dus in belgie opnieuw chippen en een nieuw paspoort mag niet (naar belgie toe vervoeren mag ook niet zonder chip).

Met een ander aparaat proberen om mee te beginnen. Mocht hij echt stuk zijn opnieuw chippen en het 2e nummer ook in het paspoort laten zetten.

Ik heb het vorig jaar met mijn jaarling op de keuring gehad. Chip niet te vinden (en was er zelf bij toen ze als veulen gechipt is, en toen werkte hij wel). Ze hebben met 3 verschillende type's apparaten (en totaal een stuk of 10 apparaten, er waren veel fokkers aanwezig met een eigen aparaat die te hulp schoten). Later die week is ze nog door de VA gecontroleerd met 2 aparaten en hij was echt weg/stuk/foetsie.
Dus paar dagen later is ze opnieuw gechipt door de chipper van het stamboek, is er DNA getest om het papier te controleren. Paspoort heb ik later terug gekregen met 2 chipnummers er in en een sticker dat ze DNA getest is en dat haar afstamming klopt.

Stamboek heeft het betaald omdat ik er niets aan kon doen. Als het DNA niet geklopt had waren de kosten voor mij geweest.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:44

Hoi,

Je bent als verkoper volgens mij inderdaad verplicht om de chip-toestanden in orde te hebben. Als je een paard met stamboek heb, zou ik als ik jou was eens contact opnemen met het stamboek. Je hoeft namelijk dan geen nieuw paspoort en via hun kan je wellicht de chipleverancier aansprakelijk stellen. Ik heb eens gehad dat de chip er wel zat maar niet meer werkte. Toen heb ik kostenloos een nieuwe gehad. (incl. röntchenonderzoek etc).

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 11:46

Goldy schreef:
is het niet zo dat je als verkopende partij verantwoordelijk bent voor een werkende chip en dat dat corspondeert met het bijbehorende paspoort? (sorry als ik t fout heb maar dat lijkt me wel voor de hand liggend eigenlijk)

dan ben jij dus verantwoordelijk dat je een werkende chip in je paard hebt en dat dat nummer dus corspondeert met het paspoort dat de kopende partij het overzet naar een ander stamboek/belgie dat is dan hun keuze en voor hun kosten daar heb je als verkopende partij niets mee van doen.

bovendien mag het paard niet vervoert worden en zeker niet uitgevoert worden zonder werkende chip met bijbehorende paspoort.
t lijkt mij sterk dat een va vanuit belgie komt om een chip te plaatsen....

Wij wonen op grens gebied, 2 km en je zit in belgie, dus het zou kunnen.
Heb net een mail van hun gehad met het voorstel

Wij brengen haar naar Belgie (jaja leuk als we aangehouden worden) daar word ie gecontroleerd door een belgische DA. Dan opnieuw gechiped en dan word er in belgie een aantekening in het paspoort gemaakt en is ie meteen ingevoerd.

haha, das een goeie manier om de invoer kosten (is niet super veel maar toch 35 euro) ook nog eens op mij te verhalen, terwijl we af hebben gesproken dat die voor hen komen (immers zij kopen een paard uit NL) . En als we aangehouden worden zijn wij de pineut... nou.... daar moet ik nog even over denken.

@ Piezze, ze is helaas stamboekloos, heeft een KNHS paspoort.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:50

Interessant om te lezen. Misschien maar eens vragen aan mijn DA of hij de chips van de paarden eens wilt controleren. Gewoon om zeker te weten of ze nog werken en op hun plaats zitten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:55

Binnen het NSPS is bekend dat een bepaalde jaargang/partij chips met een bepaald type lezer niet te lezen is. Ik ga er van uit dat dat wel vaker gebeurd kan zijn (ook bij andere organisaties).

Ik zou dus zeker ook andere type aparaten proberen voordat je andere dingen ga doen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 11:56

@ Dennis bedankt voor de tip... even kijken welke DA hier een ander type lezer heeft.

Kreeg ook net te horen dat ze pas vanaf 28 januari daar terecht kan omdat de stal nog niet vrij is, dus dat ik nog twee weken met een paard zit, zonder voorschot - nog geen kopers contract onder tekent en dat terwijl ze zondag weg zou gaan.

Toch even een hartig woordje met die mensen spreken, want ik heb nog veel meer geïnteresseerden en het is een harstikke leuk en fijn paard in een leuke prijsklasse.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:01

Ik zou haar niet reserveren. Dan moeten ze maar aanbetaling doen lijkt mij. Gewoon doorgaan met de verkoop is mijn advies.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:45

Kady1 schreef:
@ Dennis bedankt voor de tip... even kijken welke DA hier een ander type lezer heeft.

Kreeg ook net te horen dat ze pas vanaf 28 januari daar terecht kan omdat de stal nog niet vrij is, dus dat ik nog twee weken met een paard zit, zonder voorschot - nog geen kopers contract onder tekent en dat terwijl ze zondag weg zou gaan.

Toch even een hartig woordje met die mensen spreken, want ik heb nog veel meer geïnteresseerden en het is een harstikke leuk en fijn paard in een leuke prijsklasse.

Dat kun je heel simpel oplossen. Complete aankoopbedrag laten betalen + de overige kosten vanaf de zondag dat ze weg zou gaan en een duidelijk contract waarin staat dat het paard op risico van de koper bij jou blijft staan tot 28 januari. Willen ze dit niet, dan zou ik verder gaan met de andere geïnteresseerden.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 11:47

UPDATE voor de gene die het interessant vinden.

Gisteren is een andere DA geweest voor een nieuwe chip te zetten. Binnen 5 min had hij de oorspronkelijke chip werkend gevonden. Het probleem was dat de chip vrij diep in zit. Dus gewoon met de chiplezer er overheen dan vind je hem niet, duw je de chiplezer wat steviger tegen de huid dan leest hij hem prima.

Ben blij dat de chip er wel in zat want dat scheelt mij een hoop kosten, maar baal wel van de eerste DA want die zou zo iets toch ook moeten weten. Nu heeft het me nog 40 euro gekost (30 voorrijkosten 10 consult) en dat had voorkomen kunnen worden. Maar gelukkig blijven de kosten van het chippen en aanpassen paspoort me bespaard.

PaardinGalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 01:52

Jeetje, ik vind ik ook dat ie zoiets moet weten, maarja. Toch is alles goed gekomen :D Alleen wel sneu van de chip