Waarom is een ruin duurder dan een merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dromen

Waarom is een ruin duurder dan een merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 21:11

Toch vind ik dit wel raar.
Waarom is een ruin duurder?
Met een merrie kan je nog fokken, met een ruin lukt dit niet meer.
Als ik op eenmaal...andermaal kijk, dan zijn ruinen meestal een stuk prijziger dan merrie's van hetzelfde niveau.

Kijk ik nu iedere keer bij de verkeerde advertenties of zijn ruinen echt duurder? En waarom?

Ayasha
Blogger

Re: Waarom is een ruin duurder dan een merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:11

En de afstammingen, leeftijden enz komen die ook over een?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:12

De simpelste oplossing, de castratiekosten?

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:13

Zijn ruinen duurder dan?
Dat is mij nog nooit opgevallen eerlijk gezegd en ik heb beiden gehad, merrie en ruinen.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:14

ruinen zijn over het algemeen meer geconcentreerder dan merries. merries kunnen op sommige momenten in hun leven last hebben van hun hormonen (stemmingwisselingen).

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:14

Over algemeen meer vraag naar ruinen (makkelijker rustiger etc) dat zal prijs wel omhoog doen

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:15

afstammelingen?
leeftijd?
karakter, ruin is meestal stabieler dan een merrie denk an hormonen, en daarom is een ruin misschien meer gewilt?
ras/type?

ik heb eigenlijk ook geen idee tis me nog nooit opgevallen dat ruinen duurder zijn dus nooit opgelet.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:15

Ruinen zijn populairder. Veel mensen hebben liever een ruin dan een merrie. Een ruin is vaak wat gelijkmatiger in het werk en merrie's kunnen toch wat meer last van hun hormonen hebben. Waar vraag en aanbod elkaar vind zorgt een grotere vraag voor een hogere prijs. Dus zijn ruinen duurder. Ben zelf trouwens echt een merrieliefhebster dus dat komt mooi uit ;-)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:21

Kijk maar eens naar stallen die paarden expoeteren (vooral naar usa) die zoeken alleen ruinen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:24

Vrouwen zijn nou eenmaal duur.

En het feit dat je ze eens in de maand maar beter met rust kan laten doet ook wat met de kosten/baten verhouding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-01-12 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:24

Dromen schreef:
Toch vind ik dit wel raar.
Waarom is een ruin duurder?
Met een merrie kan je nog fokken, met een ruin lukt dit niet meer.
Als ik op eenmaal...andermaal kijk, dan zijn ruinen meestal een stuk prijziger dan merrie's van hetzelfde niveau.

Kijk ik nu iedere keer bij de verkeerde advertenties of zijn ruinen echt duurder? En waarom?

Je wilt toch niet met elke merrie fokken? Een echt goeie merrie is nog altijd duurder dan een ruin als ze van dezelfde kwaliteit zijn.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:25

Asyaa: waar heb je het over?!

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:30

Een merrie met papieren is toch echt meer waard, een ruin met papieren betekent echt niets (het is alleen eventjes handig om te weten wie de ouders zijn, maar verder, niets waard dat papier..)

Ik snap het nml ook niet, als je al gewoon een braaf paard zoekt dat wat leuk loopt stijgen de prijzen enorm (vervelend voor mensen die niet meer dan 5000 euro over hebben voor een paard, want dat betaal je al snel voor een gewoon braaf paard).
Maarja als ik een leuke ruin tegen kom, zie ik de prijs, dan de afstamming, en ja hoor, men vraagt weer geld voor afstamming, wat ik absurd vind voor een ruin, maarja..

Kan me daar enorm in frustreren dat er veel mensen zijn die hun paard voor véél meer geld willen verkopen dan het dier (in deze tijden) echt waard is.

Maar ja idd, ruinen zijn over het algemeen rustiger enz.. :j

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:31

Een "gewoon" braaf paard is niet meer zo duur, hoor.
Afstamming kan bij ruinen wel weer iets zeggen over de aanleg natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:33

@In_Black
Een gewoon braaf paard wat leuk loopt, als in een goed leerpaard, is ontzettend veel waard. Uitgerangeerde grand prix paarden wisselen zo nog wel eens van hand met ruim 6 cijferige bedragen.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:34

Dan heb je het over een leerpaard oftewel een schoolmeester :D
De doodgewone brave huis tuin en keukenpaarden kosten geen fluit meer, dat was wat ik bedoelde :D

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:36

Ik bedoel bijv. een 12 jarige (uiteraard brave!) ruin die netjes een B proef kan lopen en wat L oefeningen beheerst ofzo. Hoeft niet meteen M of Z (of GP) gelopen te hebben :+
Gewoon een leuk paard waar je lekker mee aan de slag kan :j
En dan maakt afstamming voor mij echt niet uit bij een ruin, dus laten we zeggen dat het ook nog eens een papierloze of kruising is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:46

GP was een extreem voorbeeld :)
Maar ook een uitgerangeerd M paard wat nog wel leuk loopt en braaf is is al geld waard. Het is vrij weinig maar het is er wel. Brave huis tuin en keukenpaarden (dan denk ik aan bijvoorbeeld sobere rassen) zonder het leuke lopen zijn inderdaad geen fluit meer waard sinds de crisis.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:48

Ik vindt het ook een beetje raar. Afstammeling vindt ik voor een ruin niet echt interessant. Je kan er niet mee fokken dus die meerwaarde vervalt. Verder tja leuk om te weten wat de ouders gepresteerd hebben, maar ook dat zie je bij een volwassen paard wel aan de bouw en beweging hoe die het zou kunnen doen met wat training. Dus ook wat dat betreft niet interessant. Alleen leuk om te weten wie de ouders zijn maar dat zegt ook niet zo denderend veel.
Andere kant ze hebben geen last van hormonen dus dat is weer wel een pluspunt. Maar ja ook genoeg merries die daar weinig last van hebben dus ik weet niet.
Waarschijnlijk een beetje wat de vraag is. Over 2 jaar zijn misschien helemaal de merries weer in en worden de ruinen minder waard. Gewoon kwestie van vraag en aanbod.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:38

colette_007 schreef:
Kijk maar eens naar stallen die paarden expoeteren (vooral naar usa) die zoeken alleen ruinen ;)

Dat komt vooral vanwege de importeisen in de USA. Merries moeten duur bloedonderzoek in NL en die test duurt iets van een maand, daarna in de USA 14 dagen in (dure) quarantaine en nogmaals duur bloedonderzoek.
Ruinen hoeven in NL geen bloedonderzoek en slechts 2 dagen in quarantaine (of ze in USA wel bloedonderzoek doen, weet ik zo even niet meer).

De kosten voor bloedonderzoek en quarantaine maken een merrie dus automatisch duurder dan een ruin, vandaar dat de meeste Amerikanen alleen ruinen willen importeren.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:42

Marije_jiplover schreef:
colette_007 schreef:

Dat komt vooral vanwege de importeisen in de USA. Merries moeten duur bloedonderzoek in NL en die test duurt iets van een maand, daarna in de USA 14 dagen in (dure) quarantaine en nogmaals duur bloedonderzoek.
Ruinen hoeven in NL geen bloedonderzoek en slechts 2 dagen in quarantaine (of ze in USA wel bloedonderzoek doen, weet ik zo even niet meer).

De kosten voor bloedonderzoek en quarantaine maken een merrie dus automatisch duurder dan een ruin, vandaar dat de meeste Amerikanen alleen ruinen willen importeren.

Waarom is dat verschil er??

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:47

Heeft oa te maken met CEM een soort 'soa' voor paarden. Ruinen dekken niet, dus zullen de risico's op overdracht via een ruin nihil zijn.
Merries kunnen wel gedekt worden en dus drager en dus ook verspreider van deze ziekte (die veroorzaakt wordt door een bacterie). En daarom dus de langere quarantaine en de (extra) bloedtesten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:50

Marije_jiplover schreef:
colette_007 schreef:

Klopt niet helemaal. Voor ruinen wordt het bloed ook onderzocht voor vertrek omdat ze in Amerika getest worden op Dourine, Piroplasmose, Glanders en Coggings test voor merries en hengsten komt daar nog een CEM test bij en dat kost een hoop extra tijd omdat dit vrij lang op kweek moet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:58

Ruinen hoeven niet getest te worden in Nederland, het is voor ruinen geen vereiste voor de exportpapieren, voor de merries wel.
Voor de ziekten die jij opnoemt, moet een practicusverklaring van de behandelend dierenarts geaccepteerd voor ruinen om het dier vrij van deze ziekten te verklaren op het certificaat.

Wellicht dat er exporteurs van te voren vrijwillig testen, maar de stal waar ik regelmatig certificeer voor USA doet dat zeker niet. Heb daar laatst juist uitleg gekregen waarom ze zo weinig merries verkopen naar de USA.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:01

De exporteurs waar wij mee samen werken accepteren geen paarden die niet getest zijn, nou heb ik ook nog nooit een eigenaar meegemaakt die op de gok een paard naar Amerika laat vliegen. Als ze niet gezond zijn komen ze het land niet in.