massa beladen gewicht trailer omhoog

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2

massa beladen gewicht trailer omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 12:43

Ik heb een 1,5 paards trailer gezien, die ik misschien wil gaan kopen.
Nu staat er in de advertentie het volgende: Massa Beladen 1100 Kg dit kan ook weer omhoog naar 1300 Kg

Is het mogelijk om het gewicht van een trailer omhoog te laten keuren? Of zou het kunnen zijn dat het massa beladen gewicht van de trailer eigenlijk 1300 kg, maar dat dit bij de vorige eigenaar is teruggekeurd?

Alvast bedankt.

Asciugamano

Re: massa beladen gewicht trailer omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:40

Dat denk ik. Omhoogkeuren kan, zonder technische aanpassingen, volgens mij niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:41

ik denk dat het laatste van toepassing is, maar ik volg even mee, want heb zelf een trailer van 1200 mtm, die ik later van tijd wil omhoog laten keuren ...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:42

Luna2 schreef:
Ik heb een 1,5 paards trailer gezien, die ik misschien wil gaan kopen.
Nu staat er in de advertentie het volgende: Massa Beladen 1100 Kg dit kan ook weer omhoog naar 1300 Kg

Is het mogelijk om het gewicht van een trailer omhoog te laten keuren? Of zou het kunnen zijn dat het massa beladen gewicht van de trailer eigenlijk 1300 kg, maar dat dit bij de vorige eigenaar is teruggekeurd?

Alvast bedankt.

Dat laatste. Daarom staat er ook WEER omhoog denk ik.
Gebeurt vaker, trailer terug laten keuren zodat je de combinatie met alleen B rijbewijs mag rijden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:03

Duhelo schreef:
ik denk dat het laatste van toepassing is, maar ik volg even mee, want heb zelf een trailer van 1200 mtm, die ik later van tijd wil omhoog laten keuren ...

zomaar omhoog keuren kan niet, het kan wel teruggekeurd worden en dat weer ongedaan gemaakt worden naar het oorspronkelijke gewicht. Maar omhoog keuren omdat het jou bijoorbeeld beter uitkomt kan in de meeste gevallen niet. De hele trailer is nl ooit met dat gewicht gekeurd en dan zouden er allerlei aanpassingen gedaan moeten worden om het oorspronkelijke gewicht te verhogen, denk aan de koppeling, die is ook met een max gewicht eraan geplaatst.

ik heb het nl geprobeerd met mijn trailer om die omhoog te laten keuren maar dat kon niet. Typekeuring kun je niet aanpassen of je moet zelf een trailer bouwen die dan aan de eisen van de RDW voldoet en die opnieuw laten keuren.

Dus een teruggekeurde trailer kan wel weer naar zijn oorspronkelijke gewicht maar een trailer die nog origineel is kun je niet omhoog laten keuren.
(en als dat anders is wil ikhet ook graag weten)

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:09

Kan alleen terug naar oorspronkelijk laadvermogen terug gekeurd worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:44

cissy schreef:
Dus een teruggekeurde trailer kan wel weer naar zijn oorspronkelijke gewicht maar een trailer die nog origineel is kun je niet omhoog laten keuren.

Jawel hoor, je kunt ook opkeuren naar een hoger gewicht dan oorspronkelijk op het kenteken stond.
Je moet dan met ontwerptekenen en -berekeningen komen waaruit blijkt dat de trailer het hogere gevraagde gewicht kan hebben. De fabrikant van je trailer kan je aan die informatie helpen.

Een simpeler voorbeeld is de Westfalia Jupiter; die staat vrijwel altijd voor 2000kg op kenteken maar is gebouwd voor 2400kg. Met een simpele verklaring kan de RDW het kenteken omzetten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:50

ikke schreef:
cissy schreef:

Jawel hoor, je kunt ook opkeuren naar een hoger gewicht dan oorspronkelijk op het kenteken stond.
Je moet dan met ontwerptekenen en -berekeningen komen waaruit blijkt dat de trailer het hogere gevraagde gewicht kan hebben. De fabrikant van je trailer kan je aan die informatie helpen.

Een simpeler voorbeeld is de Westfalia Jupiter; die staat vrijwel altijd voor 2000kg op kenteken maar is gebouwd voor 2400kg. Met een simpele verklaring kan de RDW het kenteken omzetten.

De kern is welke assen er gebruikt zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:20

dat kon dus bij de mijne niet :)