wie/waarom worden veel mensen voorgelogen bij kopen paard/po

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tdw

wie/waarom worden veel mensen voorgelogen bij kopen paard/po

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 11:58

hallo,
allemaal,
veel hoor ik om mij heen dat er veel mensen liegen bij het verkopen of kopen van hun paard of pony.
zelf hebben wij dit in het verleden al een paar keer mee gemaakt.
en vroeg mij af of er meer mensen zijn die dit mee gemaakt hebben en wat jullie mening zijn waarom mensen dit doen.

waarom doen ze dit andere mensen aan?

zelf hebben wij al 7/8 jaar geleden een mooie ruin gekocht super gaaf paard om te zien en waren gelijk helemaal verliefd.
in de advertentie stond dat het paard gekeurd was en goedgekeurd voor de verkoop.
wij hebben daar gereden en gepraat met deze mensen en het paard toen gekocht.
deze mensen zouden naar Engeland verhuizen en waarom druk bezig met inpakken en de keurings papieren hadden ze waarschijnlijk ook in gepakt en gingen ze op zoeken en zouden ze dan naar ons op sturen wij waren goed gelovig. maar naar meerdere keren gebeld niet meer op pakken en nooit geen gehoor meer en wij vertrouwden het niet meer.
en kwamen er dus zo achter dat het paard helemaal niet goed was. mijn vader wist gelukkig nog de naam van het pension stal en heeft deze mensen zo opgebeld.
met een smoes want wij kregen veel paarden spullen er bij en dat er foto's van hun tussen zaten en zij van dat ze deze wel terug wouden hebben.
en zo gaf de eigenaar van de stal het huisnummer van deze mensen. en hebben mijn ouders deze mensen thuis op gebeld en die schrokken zich natuurlijk helemaal dood.
en hadden dit ook nooit verwacht dat wij achter hun huisnummer kwamen en hun gingen ook helemaal niet verhuizen.
mijn vader had gezegd dat wij een rechtzaak wouden beginnen als hun ons niet het geld terug gaven of het paard terug.
deze mensen hebben toen besloten om ons een groot gedeelte van de aankoop prijs terug te betalen, dat is voor ons natuurlijk nog redelijk goed afgelopen maar helaas hadden wij een tijdje later het paard niet meer werd afgemaakt.

maar heel wat meer mensen komen bij het kopen of verkopen van een slecht paard er wat beroerder af en kunnen overal naar fluiten.
maar mijn vraag is echt waarom doen zoveel mensen dit?
en hebben jullie dit zelf ook al mee gemaakt?

Kwanyin

Re: wie/waarom worden veel mensen voorgelogen bij kopen paard/po

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:33

Money money money....mooooney :)ddd

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:40

Of omdat ze gewoon van het paard af willen.

tdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 12:48

ja oke maar vinden ze het dan niet erg met wat ze de mensen aan doen.
ik zal zelf geen fijn gevoel hebben als ik iets verkoop wat niet goed is of iets anders vertel dan hoe het paard echt is.
dat zal ik niet op mijn geweten willen hebben.
en wat voor verdriet je sommige aan doet

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:52

tdw schreef:
ja oke maar vinden ze het dan niet erg met wat ze de mensen aan doen.
ik zal zelf geen fijn gevoel hebben als ik iets verkoop wat niet goed is of iets anders vertel dan hoe het paard echt is.

Tja, ik ook niet. Heb zelf een paard te koop staan en zou niet willen dat bij in korte tijd wéér doorverkocht zou worden. Daarom ook gewoon niet liegen als je een paard verkoopt.

Diegene die liegen zijn alleen op het geld uit of moeten echt van het paard af en boeit ze niet waar het terecht komt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:54

geld he, dat is waar de meeste mensen aan denken helaas
en stom genoeg trappen er nog erg veel mensen in ook, waardoor ze er mee door blijven gaan ook

tdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 12:56

ja oke maar als je echt van een paard af moet omdat je geen andere keuze heb kan je toch ook het verhaal vertellen bij een handelaar als het niet anders kan. licht er aan wat het paard mankeert en als je weet dat het paard helemaal slecht is maak je hem toch af al is dat een beetje kort door de bocht gezegd.
kennis van ons had een pony te koop voor heel veel geld maar lieten hem van de voren helemaal na kijken en dit paard had actrose zonde dat ze het wisten en nog iets.
maar ze hebben hem wel afgemaakt omdat ze zo geen paard wouden verkopen.

tdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 12:58

Lynn_Nikita schreef:
geld he, dat is waar de meeste mensen aan denken helaas
en stom genoeg trappen er nog erg veel mensen in ook, waardoor ze er mee door blijven gaan ook

ja oke maar sommige dingen trap je ook gewoon in en zal niet weten wat je er aan moet kunnen doen om er niet in te trappen?

en sommige dingen vind ik dan ook wel erg dom dat ze daar in trappen maar goed

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:10

Het is hetzelfde als met een auto kopen. Veel dingen kan je nakijken, maar je weet nooit precies wat je koopt.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:27

Toen wij ons vorig paard verkochten is die weg gegaan onder de prijs dat we er eigenlijk voor hadden kunnen krijgen. Hij is toen naar hele goed mensen gegaan en daar zijn we ook eerlijk tegen geweest.

Toen in de zoektocht naar een paard heb ik iemand tegen gekomen die hele tijd wisselde van leeftijd (ene moment 5 het andere moment 8) en ook was het eerst een ruin dan een klophengst en ga zo maar door. Nu goed je moet echt opletten zowel als kopende partij als verkopende partij. Heb toen m'n huidige gevonden en die mensen waren gewoon eerlijk.

Ook nog bij ons vorig paard hadden we iemand die bij hoog en laag beweerde dat die niet meer waard was dan de slachtprijs, omdat hij niet volledig beleerd was en hij 'm wel ging kopen tegen iets meer dan de slacht prijs voor ons een "hunst" te doen (meneer verkocht wel paarden met gebrekken hebben we toen ontdekt en kocht ze voor 300-500 euro en verkocht ze dan voor 2500 euro zonder er nog maar iets aan te doen). Nu goed daar hebben we niet aan verkocht, even later vonden we die lieve mensen en daar is die nu volledig doorgeleerd en doen ze er buitenritten mee. Toch speciaal hé voor zo een paard ;) :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:02

tdw schreef:
hallo,
allemaal,
veel hoor ik om mij heen dat er veel mensen liegen bij het verkopen of kopen van hun paard of pony.
en vroeg mij af of er meer mensen zijn die dit mee gemaakt hebben en wat jullie mening zijn waarom mensen dit doen.

zelf hebben wij al 7/8 jaar geleden een mooie ruin gekocht super gaaf paard om te zien en waren gelijk helemaal verliefd.
in de advertentie stond dat het paard gekeurd was en goedgekeurd voor de verkoop.
deze mensen zouden naar Engeland verhuizen en waarom druk bezig met inpakken en de keurings papieren hadden ze waarschijnlijk ook in gepakt en gingen ze op zoeken en zouden ze dan naar ons op sturen wij waren goed gelovig. maar naar meerdere keren gebeld niet meer op pakken en nooit geen gehoor meer en wij vertrouwden het niet meer.
en kwamen er dus zo achter dat het paard helemaal niet goed was. mijn vader wist gelukkig nog de naam van het pension stal en heeft deze mensen zo opgebeld.
met een smoes want wij kregen veel paarden spullen er bij en dat er foto's van hun tussen zaten en zij van dat ze deze wel terug wouden hebben.
en zo gaf de eigenaar van de stal het huisnummer van deze mensen. en hebben mijn ouders deze mensen thuis op gebeld en die schrokken zich natuurlijk helemaal dood.
en hadden dit ook nooit verwacht dat wij achter hun huisnummer kwamen en hun gingen ook helemaal niet verhuizen.
mijn vader had gezegd dat wij een rechtzaak wouden beginnen als hun ons niet het geld terug gaven of het paard terug.
deze mensen hebben toen besloten om ons een groot gedeelte van de aankoop prijs terug te betalen, dat is voor ons natuurlijk nog redelijk goed afgelopen maar helaas hadden wij een tijdje later het paard niet meer werd afgemaakt.

maar heel wat meer mensen komen bij het kopen of verkopen van een slecht paard er wat beroerder af en kunnen overal naar fluiten.

Dat de verkoper niet voldoet aan z'n meldingsplicht ontslaat de koper nog steeds niet van z'n onderzoekplicht.
Jij hebt in dit verhaal overduidelijk je onderzoekplicht verzaakt!!!

Mensen worden voorgelogen, omdat ze geloven wat er gezegd wordt. Je laat je dus oplichten doordat je gelooft wat er wordt gezegd, in plaats van dat je als koper een degelijk en grondig onderzoek doet naar wat er werkelijk aan de hand is met een paard.

Keep in mind: je wordt niet opgelicht; je laat je oplichten.

tdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 19:03

ikke schreef:
tdw schreef:
hallo,
allemaal,

Dat de verkoper niet voldoet aan z'n meldingsplicht ontslaat de koper nog steeds niet van z'n onderzoekplicht.
Jij hebt in dit verhaal overduidelijk je onderzoekplicht verzaakt!!!

Mensen worden voorgelogen, omdat ze geloven wat er gezegd wordt. Je laat je dus oplichten doordat je gelooft wat er wordt gezegd, in plaats van dat je als koper een degelijk en grondig onderzoek doet naar wat er werkelijk aan de hand is met een paard.

Keep in mind: je wordt niet opgelicht; je laat je oplichten.

dat vind ik met sommige dingen onzin je mag ook wel een beetje vertrouwen in de mensen hebben toch of zie ik dat nu helemaal fout.
moet ik dan overal wat achter zoeken maar mensen liegen wel meer en kan je wel een goed gekeurd paard kopen maar als ik een braaf paard zoek en vervolgends krijg je een draak van een paard is dat dan ook dat ik geen goed onderzoek doe? en dan vind ik dat je als nog mensen bedonderd en oplicht als je een braaf paard zoekt en je koop een levens gevaarlijke en hoor om mij heen zoveel dingen wat gewoon niet normaal is paarden verdoven ja logisch dat ze dan braaf zijn en kom je thuis kun je er niks meer mee.
en als mensen een paard aanbieden op internet en staat bij dat het paard gekeurd is ga je daar van uit. en wij zijn vaak goedgelovig in mensen als je overal wat achter zoek kun je met niemand huizen en als hun een heel geloof waardig verhaal vertellen dan geloof je ze. of moeten wij gelijk denken van owh hier klopt iets niet ?
kennis van mij kocht een paard waar het paspoort van kwijt was zijden ook dat ze met verhuizen was maar paar dagen later kreeg ze hem wel. dus er zijn wel mensen die te vertrouwen zijn maar een paar dus niet

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:13

Paardenhandel is smerige handel. Niemand geloven zodra het om geld gaat!!

Mooi verwoord Ikke!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:40

tdw schreef:
dat vind ik met sommige dingen onzin je mag ook wel een beetje vertrouwen in de mensen hebben toch of zie ik dat nu helemaal fout.
moet ik dan overal wat achter zoeken maar mensen liegen wel meer en kan je wel een goed gekeurd paard kopen maar als ik een braaf paard zoek en vervolgends krijg je een draak van een paard is dat dan ook dat ik geen goed onderzoek doe? en dan vind ik dat je als nog mensen bedonderd en oplicht als je een braaf paard zoekt en je koop een levens gevaarlijke en hoor om mij heen zoveel dingen wat gewoon niet normaal is paarden verdoven ja logisch dat ze dan braaf zijn en kom je thuis kun je er niks meer mee.
en als mensen een paard aanbieden op internet en staat bij dat het paard gekeurd is ga je daar van uit. en wij zijn vaak goedgelovig in mensen als je overal wat achter zoek kun je met niemand huizen en als hun een heel geloof waardig verhaal vertellen dan geloof je ze. of moeten wij gelijk denken van owh hier klopt iets niet ?
kennis van mij kocht een paard waar het paspoort van kwijt was zijden ook dat ze met verhuizen was maar paar dagen later kreeg ze hem wel. dus er zijn wel mensen die te vertrouwen zijn maar een paar dus niet

Nee, je mag geen enkel vertrouwen hebben in degene die je wat verkoopt. Alles wat gezegd wordt over het paard (in dit geval) is gelogen, tenzij het paard het tegendeel bewijst.

Als jij een braaf paard wil, dan zoek je een braaf paard. Daarbij telt enkel en alleen wat jij onder braaf verstaat en het paard toont maar aan dat ie aan die kriteria kan voldoen. Een bekende truc daarbij is drogeren; hetgeen je middels een bloedmonster tijdens de keuring heel simpel kunt aantonen. Wat de verkoper verteld, is van geen belang, tenzij het paard je bewijst dat de verkoper de waarheid spreekt.

Ik zal je een soortgelijk voorbeeld uit de autohandel geven:
Ik keek op internet naar een leuke auto. Een bepaalde auto sprak me aan en ik keek verder in de advertentie. Volgens die advertentie zou de bewuste auto 150.000km hebben gereden. Er zat een onduidelijke foto van de km-teller bij (bewust?). Ik ken dit type auto echter vrij goed en het viel me op dat er twee snelheidsschalen in de klok stonden. Dat was bingo: de teller was in mijlen! Daarmee was de opgegeven waarde geen km-stand maar een mijlenstand. De auto was een amerikaanse importauto, met (omgerekend) 240.000km op de teller!!
Dat laatste stond echter nergens in de advertentie! De minder oplettende koper ziet dit zomaar over het hoofd!

tdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 19:47

ikke schreef:
tdw schreef:

Nee, je mag geen enkel vertrouwen hebben in degene die je wat verkoopt. Alles wat gezegd wordt over het paard (in dit geval) is gelogen, tenzij het paard het tegendeel bewijst.

Als jij een braaf paard wil, dan zoek je een braaf paard. Daarbij telt enkel en alleen wat jij onder braaf verstaat en het paard toont maar aan dat ie aan die kriteria kan voldoen. Een bekende truc daarbij is drogeren; hetgeen je middels een bloedmonster tijdens de keuring heel simpel kunt aantonen. Wat de verkoper verteld, is van geen belang, tenzij het paard je bewijst dat de verkoper de waarheid spreekt.

Ik zal je een soortgelijk voorbeeld uit de autohandel geven:
Ik keek op internet naar een leuke auto. Een bepaalde auto sprak me aan en ik keek verder in de advertentie. Volgens die advertentie zou de bewuste auto 150.000km hebben gereden. Er zat een onduidelijke foto van de km-teller bij (bewust?). Ik ken dit type auto echter vrij goed en het viel me op dat er twee snelheidsschalen in de klok stonden. Dat was bingo: de teller was in mijlen! Daarmee was de opgegeven waarde geen km-stand maar een mijlenstand. De auto was een amerikaanse importauto, met (omgerekend) 240.000km op de teller!!
Dat laatste stond echter nergens in de advertentie! De minder oplettende koper ziet dit zomaar over het hoofd!

ik snap ook wel wat je bedoelt hoor.
wij hebben bij een paard kopen nu ook weinig vertrouwen erin en waarom omdat veel mensen (niet iedereen) gewoon niet eerlijk is.
en de mensen met goeie bedoelingen zijn hier de dupe van.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:52

vervelend dat je dat hebt meegemaakt TS. Maar ik ben het ook wel eens met Ikke dat je zelf nog een keuring had kunnen doen. Had je wel de oude keuringen gezien?

Ik zelf ben vreselijk eerlijk, en dus ook echt niet geschikt als handelaar zegt iedereen :P (ben ik ook niet hoor :Y) )
Iemand mailde me pas voor mijn merrie, ze zocht een lief paard en ze was helemaal weg vd foto's. maar het paard was wel bedoeld voor haar, en haar 10 jarige dochter.

Ik had kunnen zeggen ja super lief paard joh hartstikke braaf kom maar kijken!
ik heb teruggemailt dat mijn merrie wel lief is, zeker voor iemand die er verstand van heeft en wie ze vertrouwt. maar dat ik haar zelf niet met kinderen alleen zou durven laten(nog nooit gedaan overigens dus weet niet wat er zou gebeuren), want gezien haar verleden kan ze soms onzeker reageren op mensen (dus kinderen) en dan moet je daar wel op berekent zijn en niet als 10 jarige meisje om je paard heen huppelen. Als ze onzeker wordt kan ze namelijk bijten.

Ik kreeg ook een fijne mail terug, dat ze blij was dat ik zo eerlijk was. Maar je hebt alleen jezelf er mee als je oneerlijk bent (zie je eigen v.b. verhaal TS) de waarheid komt vanzelf boven.. en daarbij wil ik het niet op mijn geweten hebben dat er een 10 jarige straks gewond is door een paard wat van mij is geweest.

Ben op t moment mn auto aant verkopen, en ook daar vermeld ik alles van wat ik weet!! Kijk wat ik niet weet, kan ik ook niet melden.
Als er dan straks na verkoop toch wat nieuws mis is, en ik krijg een telefoontje dat heb je verzwegen!! Ja dan zit ik ook, toch? Want de koper gelooft je toch niet.

Dus moeilijk blijft het altijd.. maar ik wil voor mezelf een goed en eerlijk gevoel houden, dus ik ben altijd belachelijk eerlijk. Kan soms tegen je werken maar ik heb liever dat, dan een eeuwig schuldgevoel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:00

Maar als jij een goede specialist meeneemt, dan kan die je behoeden voor stommiteiten.

Aan de andere kant moet je je heel goed realiseren dat een paard relatief is. Ik bedoel: de wijze waarop jij met het paard omgaat, maakt hoe het paard is.

Jouw opvoeding (of het gebrek daaraan) maakt hoe het paard zich gedraagt.
Ik ken paarden die nu superbraaf zijn, maar in verkeerde handen binnen enkele weken veranderen in onhandelbare, levensgevaarlijke paarden.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:32

ikke schreef:
Maar als jij een goede specialist meeneemt, dan kan die je behoeden voor stommiteiten.

Aan de andere kant moet je je heel goed realiseren dat een paard relatief is. Ik bedoel: de wijze waarop jij met het paard omgaat, maakt hoe het paard is.

Jouw opvoeding (of het gebrek daaraan) maakt hoe het paard zich gedraagt.
Ik ken paarden die nu superbraaf zijn, maar in verkeerde handen binnen enkele weken veranderen in onhandelbare, levensgevaarlijke paarden.

dat is ook nog een gevaarlijk punt ja! Want ik kan de merrie al super braaf onder het zadel hebben, en alles relax. maar gaat de volgende eigenaar er mee aan het raggen en schreeuwen als het even niet lukt: heb je een onhandelbaar paard. Sommige paarden kunnen het nog aan en slaan niet zomaar op tilt ;) maar deze niet, die wordt te snel angstig nog vanwege haar (onbekende)verleden denk ik.

Daarom vind ik het persoonlijk erg moeilijk om de juiste nieuwe baas voor haar te vinden trouwens!

Maar sowieso een deskundige meenemen bij het bekijken van een nieuw paard is erg goed. niet alleen gaan, 2 mensen zien meer dan 1.

xx_star_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:38

Mensen willen hun paard weg hebben vanwege blessure ofzo of geld verdienen.. Iemand bij ons op stal heeft ook gewoon op goed geloof een paard gekocht zonder te keuren en die blijkt nu een scheur in het been te hebben, dus kan ze nog maar 1 x per week in de bak rijden.. Triest dat sommige mensen het zo willen doen ..

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:09

Het zijn altijd degenen die niet laten keuren, die met de problemen komen te zitten.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:22

Ik heb het meegemaakt.
Een PRE, met keuringsrapport van nog geen twee weken oud. Maar ja... Wel vervalst!
Je kunt als koper nog zo goed aan 'onderzoeksplicht' doen, als de verkoper echt wil, ben je gewoon het haasje.
Het heeft zes maanden geduurd, en een dag voor het voor de kantonrechter zou komen werd hij ineens opgehaald en kreeg ik mijn geld terug. Maar allemachtig, wat een klus was dat zeg.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:26

Vergeet antwoord te geven op de vraag waarom de verkoper gelogen heeft: geen idee. Ik neem aan geld, maar het kan zijn dat er iets anders aan de hand was.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:32

je kunt geen mens vertrouwen...ook geen ouder keuringsrapport wat zogenaamd weg is.
Je had het paard moeten laten keuren....tja,dat kost geld,maar het had je veel ellende bespaart.

tdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 09:31

ja daar hebben jullie helemaal gelijk in dan hadden wij maar opnieuw moeten laten keuren klinisch was hij goed maar rontgen niet.
maar wij hebben er van geleerd dat je dus niet iedereen kan vertrouwen
maar ken er ook mensen bij die hun paard te koop zetten bij de eerste koper afgekeurd klinisch en ging dus niet door volgende dag weer laten keuren en goed gekeurd.

of een paardje van 2,5 jaar uit het land kopen kosten dan niet veel en dacht met z'n jong dier is er niet veel mee gebeurd.
tijdje op stal en mee bezig geweest de mensen van wie dit paard was belden de oude eigenaar op (fokker).
en die was erg stil aan de telefoon want die zegt van ik dat dat dit paard al na de slacht was omdat ik hem daar ook na toe heb gebracht.
oke deze mensen konden hem laten keuren maar dit noem ik gewoon weer als een voorbeeld ik zal dit nooit kunnen.
en het paardje werd als nog naar de slacht gebracht.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:43

Ik denk dat ook veel mensen niet goed meer luisteren. Die zitten op die roze paarden wolk. Hebben een hele grote groep "adviseurs" om zich heen en vergeten domweg om de papieren en chip te controleren en een evt klinische keuring te doen.