Nooit "zomaar" naar een paard gaan kijken...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Nooit "zomaar" naar een paard gaan kijken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 09:21

Dit is een beetje een "Penny"-verhaal, vind ik zelf, maar goed, toch graag jullie mening...

Net voor de feestdagen kreeg ik telefoon...
Het eerste veulen van mijn merrie (die ondertussen gestorven is) staat te koop.
Het is een ruin van 21 die al 2 jaar op rust staat (eigenaar mag niet meer rijden door problemen met knie, paard is ook niet meer zo jong).

Ik dacht: mij niet gezien, ik zorg nu al samen met mijn weidegenootjes voor 5 paarden (3 van mij, 2 van vrienden) en mijn merrie heeft me veel geld en tranen gekocht op het einde van haar leven...
Toch eens gaan kijken, want wel benieuwd naar dat paard (hij is gefokt door de mensen waar ik mijn merrie van kocht, dus nooit van mij geweest, voor alle duidelijkheid).

Dom, dom, dom...
Hij lijkt als twee druppels water op mijn meisje, dat ik zo graag gezien heb...
Kan hem heel moeilijk uit mijn hoofd zetten...

Ik kan eigenlijk geen enkel rationeel argument bedenken om hem te kopen (en momenteel heb ik ook wateroverlast op de wei, dus geen plaats, maar daar valt op termijn iets aan te doen, neem ik aan, ik heb nog een stal, waar enkel een nieuw dak op zou moeten).
Mijn weigenootjes zijn trouwens niet enthousiast over een extra paard in de winter (= extra werk), maar daar vallen natuurlijk afspraken over te maken.

Emotioneel vind ik het lastig dat hij misschien niet goed terecht komt of wordt afgemaakt, maar eigenlijk is hij niet mijn verantwoordelijkheid.
Ik kan niet alle paarden redden en de enige reden dat ik aan hem blijf denken, is natuurlijk dat hij mij aan mijn merrie doet denken, maar ik krijg haar niet terug door hem te adopteren...

Ik heb ook al gedacht aan voorstellen van hem op proef te nemen of in bruikleen, om hem eerst wat beter te leren kennen en te kijken of hij met mijn andere paardjes overeen komt, maar als hij er eenmaal staat...

Wat zouden jullie doen?

EarthFocus

Re: Nooit "zomaar" naar een paard gaan kijken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:23

Niet doen, zoals je zelf al zegt er zijn meer tegens als voors, dus gewoon niet doen!
Paardje krijgt heus wel een goed plekje en dan kan jij je bezig houden met de andere 5paarden.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:24

Ik zou het persoonlijk niet doen. Je geeft zelf aan dat de omstandigheden (wateroverlast, mogelijke spanning met weidegenootjes) niet goed zijn om er nog een bij te nemen, en daarnaast zeg je wat vreselijk waar is: door een paard te nemen wat op je oude paard lijkt, krijg je haar er niet mee terug.
Ik vrees, omdat je er zo emotioneel onder bent, dat je dan alleen maar gaat vergelijken en dat is niet echt eerlijk tegenover dit paard en misschien wel een enorme tegenvaller voor jou...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:25

Niet. Je hebt er al genoeg toch die je niet rijd? 21 is in mijn ogen oud vooral omdat hij al zo lang stil staat. Wat ga je tegen komen als je er weer op gaat zitten?

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:25

Niet doen.
Al lijkt hij op je merrie, hij zal nooit echt haar zijn dus naar mijn idee wordt hij met deze argumenten een soort 'vervanging van haar'en daar wordt je nooit gelukkig van omdat hij toch anders zal zijn. Daarnaast moet je alleen een paard kopen als je daar echt tijd geld en zin in hebt. Zijn leeftijd zou me ook tegenhouden en misschien kan hij werk niet meer aan.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:26

Erg moeilijk. Ik denk dat je het het beste niet kunt doen. Je hebt er al drie, je stalgenootjes zien het niet echt zitten en je hebt momenteel geen ruimte. Plus dat hij ook al op leeftijd is. Ik snap je wel dat je hem wilt hebben maar als je verstandig bent is het beter van niet denk ik ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:29

Zet alles nog maal op een lijstje voor jezelf en weeg rationeel af, probeer je gevoel heel even buiten boord te gooien!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:30

Ik begrijp je wel, maar realiseer je ook dat dit paard misschien uiterlijk op jouw paard lijkt maar qau doen en laten misschien helemaal niet.
En wat ga je met nog een paard doen zeker van die leefdtijd.
Je zou dit paard alleen uit emotionele overwegingen kopen, niet omdat het iets toevoegd.
Zoals jezelf al zegt, je kunt niet de hele wereld redden.
En je zegt ik heb nog een stal waar een nieuw dak op moet, daar zou die dan in moeten omdat op het land wateroverlast is.
Dus moet die dan op stal blijven???
Ga je nou niet in onmogelijke bochten wringen!!!

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 09:53

Ik heb er inderdaad één waar ik mee rij, twee shetlanders waar ik uiteraard niet mee rij wegens te groot en twee waar ik mee voor zorg, maar waar anderen mee rijden...
Weet je, ik zou dat zelf gewoon nooit doen, een paard van 21 dat op rust staat doorverkopen... Ik heb mijn merrie gehouden tot ze 26 was en wegens hartfalen moest worden ingeslapen... Dat ben ik ook van plan met de drie die ik al heb...
Jesito: stal = schuilstal met verharding voor en zand (nu modder) track, zoals de anderen, in de zomer weidegang, in de winter hooi op de track. Die schuilstal wordt nu niet gebruikt wegens lek dak, maar als dat gerepareerd is, is er dus wel plaats. Ze moeten dus nooit "op stal" blijven, de omstandigheden zijn nu alleen niet ideaal door het weer. Dus: in de zomer kan hij er makkelijk bij, nu is het inderdaad, zoals je mooi zegt, "bochtenwerk".
Jullie zeggen wat ik al wist, hoor. Die hart/verstand discussies zijn alleen niet zo makkelijk "uit te zetten". :-)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:03

Hmm, ik zou het waarschijnlijk wel doen, omdat ik van mezelf weet dat ik er "spijt" van krijg als ik het niet doe, blijf dan in mijn hoofd rondspoken...is dit toeval dat ik hem tegenkwam? waar is tie nu? Slacht enz enz.

Dus als ik de mogelijkheid had zou ik het doen, anders niet!

Even op proef nemen is jezelf iets voor houden want je weet heus wel dat hij dan helemaal niet meer gaat.........

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:18

Ik snap je gevoel ook wel, maar ik denk dat ze op de verkeerde dingen gebaseerd zijn.
Het is een veulen van je eigen paard die ook nog eens veel lijkt.
Maar goed als jij de financiele middelen hebt en verder alles op de rit krijgt, zoals de plek en de goedkeuring van je weidegenootjes, wie ben ik dan om het tegen te spreken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:41

Ik denk dat je moet nagaan om wat voor redenen je het paard zou willen kopen en dan bedoel ik je gevoel en niet je verstand omdat die het allemaal al heel goed weet.
Heb je een keer op het paard gereden, gepoetst, bezig gegaan met hem? Weet je wat zijn karakter is en of die aan sluit bij jouw karakter?
Ga een tijdje met hem om, kom er een paar keer en kijk hoe hij is en of jullie karakters op elkaar aan sluiten, ik denk dat je dan een duidelijke en reëel beeld krijgt wat voor soort paard het is en of je hem zou willen hebben.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:44

Ik denk: dit is je kans, mss kan je hem (en je gemoedsrust) nog een paar mooie jaren gunnen...
Succes met je keuze!

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:51

Ik zou eerst bedenken, waarom wil ik dit paard? Niet omdat het zo op je merrie lijkt.
Wat kan je het paard bieden, heb je genoeg ruimte, geld etc.
Vind je het verstandig om een al wat ouder paard te kopen? Wil je hem nog jaren geven van rust?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:57

Tsja, ik persoonlijk zou het wel doen.. Maar dat ben ik.. Ik denk dat je er spijt van krijgt als je het niet doet. Waarom neem je hem idd niet gewoon op proef? Dan kan je altijd nog beslissen. En 21 oud? Als hij nog prima fit is, kan je hem echt nog wel berijden, ook al staat hij al 2 jaar stil..

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:00

Je kan je merrie er niet mee vervangen..

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 09:28

Ik sluit mij het meeste aan bij wat C_arola zegt, denk ik, ik zou hem graag beter leren kennen. Als hij dan echt leuk is, kan hij er qua plaats en prijs (mits gerepareerde stal) wel bij, ik had er vroeger ook vier... Alleen staat hij niet bij mij in de buurt (dik half uur met de auto - die ik niet heb, dus altijd beroep doen op anderen) dus een aantal keer langsgaan is niet zo makkelijk. :-( Ik ga in elk geval niets overhaasten, eerst maar eens kijken dat ik mij stal en paddock in orde krijg en als hij dan nog altijd te koop staat, kunnen we nog praten... Nogmaals bedankt, jullie!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:37

Ik kocht de ruin. Als ik het paard zelf gefokt had en hij had inmiddels die leeftijd bereikt dan zou ik er zeker van willen zijn dat hij goed terecht kwam en niet in de handel. In deze situatie vind je waarschijnlijk ook geen 1 rationeel argument om het wel te doen, het is een gevoelskwestie.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 13:43

@ Ellie: voor alle duidelijkheid: ik heb hem niet zelf gefokt. Ik heb zijn mama gekocht toen hij 3 was, hij stond toen zelf ook te koop, maar ik was toen niet geïnteresseerd in een driejarige hengst die nog niet zadelmak was (ik was toen 14 ofzo, dus vind dat nog altijd een goede beslissing).
Ik heb nog een halfzus van hem, die doe ik inderdaad nooit weg om de reden die je aangeeft.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:53

Sorry, overheen gelezen. Ja, dat vind ik toch een ander verhaal. Als ik een goede band had gehad met de merrie, wat ik uit je verhaal begrijp, dan zou ik hem waarschijnlijk wel kopen. Maar nogmaals, als je er verstandelijk naar kijkt dan moet je dit aan je voorbij laten gaan. 21 Jaar, onzekerheid over hoe dit je kudde veranderd, onzekerheid w.b. kosten voor een ouder paard. Mijn financiële positie zou de doorslag geven. Drie paarden nu en 1 erbij, dat is toch de financiële zorg voor 4 paarden. Kun je dat dragen?

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 14:34

Tja, alles kan... Ik bedoel, toen zijn mama nog leefde, had ik er ook vier. Dat lukte ook. Ik ga alleen niet ontkennen dat, naast het verdriet toen ik haar uiteindelijk moest afgeven, er ook wel iets was van "oef... meer geld op de bank en minder rechtstreeks naar de dierenarts"... Ik kan nu veel meer sparen, dat was toen anders. Als ik het financieel NIET zou kunnen, dan was het klaar, dan was de keuze snel gemaakt. Ik was zeker niet van plan om actief op zoek te gaan naar een nieuw vierde paard. En toen belde dus die man. Extra kosten maken voor een paard dat ik vroeger wel gekend heb, maar waar ik 16 jaar geen contact meer mee had, da's kosten zoeken, natuurlijk. Ik had in elk geval wel begrepen dat zijn huidige eigenaar hem heel graag ziet, dat die het wel makkelijk had gevonden als ik de zorg overnam, maar dat die hem zeker niet zomaar naar een handelaar of iets zou doen als ik niet toehapte.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:17

Da's nou die klik waar zo graag over wordt gesproken. Hij zit in je kop en gaat er niet meer uit. En waarom? Daar is niks rationeels aan, want een klik is niet rationeel.
Als je het kunt betalen, de plek hebt en het echt wil, zou ik het doen. Met je stalgenootje is vast iets te regelen. Iig zou ik het niet van een derde laten afhangen. Wel of niet moet jouw keuze zijn, niet die van je stalgenoot. Dat hij op je pad is gekomen, lijkt bijna alsof het zo moet zijn. Succes met je keuze, ben blij dat ik er niet voor sta.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:19

Ik ben ook blij dat het mijn keuze niet is, ik zou namelijk ook overstag gaan en de ruin ophalen. Succes met je beslissing, of is die stiekem al gemaakt?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:24

De nadelen die je noemt zijn vervelend, maar niet onoverkombaar als ik dit zo hoor...

Ik zou persoonlijk mijn gevoel achterna gaan en hem ophalen. Hij is al wat ouder, je hebt opties wat betreft de schuilstal..... Soms is het helemaal niet zo gek om voor je gevoel te kiezen (als het financieel maar haalbaar is)..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:27

Ik zou het persoonlijk niet doen. Ja hij lijkt op je merrie maar hij is níet je merrie :n
Ik denk dat je hem teveel gaat vergelijken met je overleden merrie als je hem koopt, en dat zou niet eerlijk zijn tegenover hem.

Je kunt wel allerlei dingen gaan opknappen, maar je moet ook reeël blijven en zeggen "genoeg is genoeg"
Je merrie heeft je geld en tranen gekost, wie zegt dat deze ruin dat niet gaat doen, en misschien vind je het dan nog veel moeilijker omdat hij je zo herinnert aan je merrie...

Nee, ik zou het niet doen. :n