Paard zonder mutatiedocument in Belgie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jarwo_lover

Paard zonder mutatiedocument in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 10:39

In Belgie is het verplicht ieder paard in te schrijven bij de databank. Als dit is gebeurd krijg je, als ik het goed begrepen heb, een mutatiedocument.
Nu heb ik een paard op het oog dat niet over dat document beschikt, eigenlijk heeft ze helemaal geen papieren. Zou ik haar wel verantwoord naar Nederland kunnen halen? En zou ik dan ook gewoon bij een DA terecht kunnen?

Duhelo

Re: Paard zonder mutatiedocument in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:37

Het mutatiedocument komt bij de chip. indien paard niet gechipt is (is verplicht in belgie) mag je ze normaal niet vervoeren.
Als je beslist om ze toch te vervoeren, en je wordt tegengehouden, mag je rekenen op een boete, en mss zelfs beslag van het paard.
als je beslist om ze te kopen en ze is niet gechipt, kun je ze gewoon laten chippen op uw naam, en krijg je de papieren incl mutatiedocument toegestuurd.
als ze al gechipt is, kunnen ze adh van het chipnr een nieuw paspoort en mutatiedocument aanvragen

spoenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:33

Mijn vorig paard was dubbel gechipt, maar zijn mutatiedocument was verloren gegaan ergens. We hebben dit nagevraagd bij het loket en zijn het mutatiedocument bij een (vieze) handelaar kunnen gaan halen.
Dus misschien is dat paard ook wel gechipt, maar is het papier verloren gegaan?

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:48

Ik heb vorig jaar ook een paardje uit België gehaald, die wel gechipt was, maar verder geen documenten had. Ik heb haar gewoon gehaald en eenmaal op stal gelijk een Nederlandse da een chipformulier laten maken. Ze heeft dus een Belgische chip met Nederlandse papieren. Dus dat kan.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:18

hier een belg... als ze niks van papieren heeft, is ze ook niet gechipt en dat is strafbaar. als ze je dan tegenhouden onderweg..

als ze wel gechipt is, zal ze wel iets van papieren hebben..
geen mutatiedocument is geen ramp, want in NL hebben ze dat niet [is iets typisch belgisch]

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 09:43

Het mutatiedocument is pas de laatste jaren afgegeven dus een ouder paard kan best een chip en paspoort hebben en geen mutatiedocument. Ik heb hier ook paarden op stal die wel chip en paspoort hebben maar geen mutatiedocument (een nog bij de vorige eigenaar, een nooit succesvol aangevraagd omdat ze zo moeilijk zitten te doen)
In de praktijk ben ik in al die jaren nog nooit staande gehouden voor de papierencontrole van de paarden en ik reis heel veel op en neer tussen Belgie en Nederland met de paarden. (ondertussen woon ik dicht bij de grens maar dat was niet altijd zo) dus ik zou de gok gewoon wagen en dan in Nederland de hele rimram regelen. Ik zou wel bij het keuren voor aankoop de DA laten checken of er een chip inzit, voor het geval het een gestolen paard betreft.

Jarwo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 21:08

Dat schept goede hoop. Dat mutatiedocument moet dus geen problemen vormen, maar als er verder ook geen andere papieren bij ziitten en ook geen paspoort? Kan dat wel een probleem zijn?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:05

Tja, als ze je aanhouden heb je een probleem, want je kunt niet bewijzen welk paard het is (gestolen?), of het correct is ingeent, van wie het paard is en waar het vandaan komt. Maar de kans DAT je aangehouden wordt is wel echt heel minimaal. Het is aan jou of je dat risico durft te nemen. Je kunt ook nog stellen dat je het paard pas daadwerkelijk koopt als de vorige eigenaar maakt dat de papieren en chip in orde zijn, op zijn kosten. Deze persoon mag nl. ook geen paard verkopen zonder geldige chip en paspoort eigenlijk.

KLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:18

Als een paard in België een chip heeft, maar nog geen mutatiedocument kun je dat nog aanvragen. Een mutatiedocument is nog maar sinds vorig jaar verplicht, maar ik denk dat heel wat mensen dat nog niet hebben.

ilovesienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:58

Hier een belg half jaar geleden uit belgie gehaald met chip en mutatiedocument

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:09

KLS_ schreef:
Als een paard in België een chip heeft, maar nog geen mutatiedocument kun je dat nog aanvragen. Een mutatiedocument is nog maar sinds vorig jaar verplicht, maar ik denk dat heel wat mensen dat nog niet hebben.

Het duurt alleen behoorlijk lang (bij de ene heb je het twee weken later en bij de andere kun je er een half jaar op wachten) en in Nederland is het niet nodig, dus ik denk dat het voor TS zelf niet zo interessant is om het aan te vragen.