paard vervoeren van België naar Nederland en terug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovesrosalie

paard vervoeren van België naar Nederland en terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 15:39

ik ga op kamp voor een week in Nederland maar ik woon in België.
wat moet ik allemaal meenemen om de grens over en terug te graken?
sommigen zeggen: in BeNeLux alleen paspoort, alle andere europese landen
paspoort én gezondheidscertificaat.

anderen zeggen: altijd paspoort én gezondheidscertificaat

indien ik ook een gezondheidscertificaat nodig heb, hoeveel kost het om dit te laten maken?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:31

Eigenlijk moet je zowel paspoort als gezondheidscertificaat hebben.

Nu ken ik echter veel mensen die wekelijks of nog vaker de grens over gaan met hun paard, en enkel een paspoort meenemen. Ik doe dat zelf ook, ga eens in de week met paard en trailer de grens (NL-DE) over voor rijles. Ik heb nog nooit een controle gehad, bij grenscontroles weten ze vaak helemaal niet hoe en wat. Er is daar vaak controle, maar ik heb nog nooit iets van het paard moeten laten zien. De kennis daartoe bij de controleurs ontbreekt vaak, waardoor ze er dus ook niet naar gaan vragen.

Maar goed, officieel moet je dus wel een gezondheidscertificaat hebben, zowel voor de heen eentje, als voor de terugweg eentje...

zie ook deze link: http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=228& ... n=&ppCatID

Aukelizzy

Re: paard vervoeren van België naar Nederland en terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:41

Een gezondheidscertificaat heb je voor België en Luxemburg niet nodig. Paard moet wel een paspoort hebben en gechipt zijn maar dat spreekt voor zich..

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:43

Binnen de Benelux heb je idd geen gezondsheidscertificaat nodig.

Bart_UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:45

Let op dat de meeste regels voor transport opgesteld zijn voor enkele reis, dus her locatie van het dier. Als je voor een evenement de grens over gaat (was dus jouw kamp is) gelden soepelere regels. In de praktijk houd dit in dat je je paspoort nodig hebt en dat je paard gechipt is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 09:36

Paspoort en chip en geldige entingen, voor Belgie naar Nederland en terug is GEEN gezondheidscertificaat nodig.
Ga je naar een ander land (afgezien van Luxemburg dan) dan moet je een goedgekeurde DA bellen en komt die op stal je paard(en) controleren en een certificaat afgeven. Stelt eigenlijk weinig voor.
Vergeet voor onderweg in Belgie ook het formulier van de Belgische databank niet mee te nemen!

Bart_UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:34

Urielle,
welk formulier bedoel je hier?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:45

Het mutatiedocument ofzoiets. Elk paard wat langer dan 3 maanden in Belgie gestald staat moet ingeschreven zijn bij de Belgische databank. Dat formulier moet ook mee op transport, want als je binnen Belgie wordt aangehouden heb je kans op boete of inbeslagname van het paard.