wat doen jullie met je paard met vuurwerk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doen jullie met je paard op die dag,

Ik zet mijn paard in de wei of paddock.
14 (34%)
Ik laat mijn paard binnen in zijn stal staan, zo dat ik geen risco ga lopen met mijn paard.
27 (65%)

Totaal aantal stemmen: 41

dior_bokt

wat doen jullie met je paard met vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 14:06

Wat doen jullie met je paard met oud en nieuw,
Laten jullie je paard op stal staan, op die dag.
Of zetten jullie je paard of pony toch in de paddock of wei.
En wat doen jullie als ze voor die dagen, al bezig zijn met vuurwerk te gaan afsteken,of als er carbid word geschoten,
Gebruiken jullie ook nog een bepaalde techniek om je paard rustig te gaan voorbreiden op deze situatie.
Die van mij kan zich namelijk :j nog al druk overal over gaan maken, :(:)
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 15-12-11 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:06

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 14:08

Dat gaat toch alleen over het carbid schieten, ?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 15:04

niemand.
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 15-12-11 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:14

Hoi, die van ons komen elke avond binnen rond 18uur, ze zijn altijd al rustig geweest....kijken wel rond maar verder niks speciaals.
Iets voor middernacht gaan we buiten staan aan de stallen en klinken we samen op het Nieuwe jaar!!! :D

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:28

Als er vanaf de weg mensen bij kunnen zou ik ze sowieso naar binnen halen. Waar een vriendin van mij staat, was er namelijk vuurwerk in de wei gegooit...
Mijn paard vindt oud en nieuw niet eng ondanks dat ze uit zichzelf zo'n grote angsthaas is ;) De paarden die heel bang voor vuurwerk zijn, gaan bij ons op stal naar binnen met de radio aan, een van de paarden is beduidend rustiger binnen dan buiten, en is buiten volledig in paniek. Die staat dus met een vriendje binnen met een flink wat hooi en de radio aan.
Ligt denk ik vooral aan je paard en zijn/haar ervaringen met vuurwerk :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:34

Ze gaan op stal en de luiken gaan dicht na eerst een berg hooi naar binnen gekieperd te hebben, sfeerverlichting aan, gezellig muziekje op.
Ik ga geen risico lopen met vuurwerk wat per ongeluk verkeerd terecht komt. ;)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 15:35

LisErm94

Dat is een goed tip van je. :j om de radio te gaan aanzetten,
Ik ga dan klassieke muziek, voor hem opzeten ,daar word hij dan wat rustiger van in zijn stal, :)

_Emm_

Re: wat doen jullie met je paard met vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:41

Hier in de buurt (buitengebied) wordt altijd weinig vuurwerk afgestoken en mijn paddock is ver bij de weg vandaan. Ik laat ze overdag altijd nog gewoon lekker buiten, kunnen ze ook gelijk wennen aan de geluiden, en dan 's avonds en 's nachts binnen, gewoon omdat ze dat altijd staan.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:26

Hier blijft alles buiten staan. Ze hebben vrij weinig van vuurwerk. Als er al vuurwerk is in de buurt.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:32

Hier staan ze gewoon op stal (staan ze sowieso 's avonds), allemaal een flinke pluk hooi en misschien doen we de radio aan. En dan word er ieder uur even gekeken, en ieder half uur kijken we even via de camera.
Hebben we afgelopen jaren ook gedaan, en er was absoluut niks aan de hand. :)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:34

Bij ons op stal staan ze gewoon binnen, met de radio hard aan. Echt bijzonder wat een effect die radio heeft! Ze gaan rond 4 uur binnen, dan schiet mijn pony bij iedere knal de lucht in, als dan rond 6 uur de radio aangaat kijkt ze er niet eens meer van op, zo rustig is ze dan!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:37

Hier wordt niet afgeweken van de dagenlijkse routine van buiten zetten overdag.
In de winter staan de paarden 's nachts toch altijd binnen, het enige wat ik doe is na 00.00 uur een paar keer een controle rondje lopen over de stallen ivm vuurpijlen die brand kunnen veroorzaken.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:38

Ik zet ze buiten,. Misschien heel gek maar vind dat ze dan kunnen vluchten mocht er wat gebeuren, tuig van tegen woordig , ze staan niet in mijn directe om geving, als ze op stal staan en er breekt brand uit? De boeren er om heen kunnen ze niet zo snel los zetten, in de wei kunnen ze vluchten, elk jaar goed gegaan , ze zijn er niet echt bang voor het is net onweer.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:39

Wij zullen ook niet van de dagelijkse routine afwijken, misschien een paar keer checken maar dat is het..
Overdag gaan ze gewoon lekker het land op en voor het eten komen ze weer binnen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:44

ik kan niet stemmen,want mijn paarden zijn gewoon lekker buiten met loopstal.

friesje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:14

Die van mij staan ook gewoon buiten.
En op zo'n dag ben ik blij dat de eerste boerderij op ong 1 km afstand ligt _/-\o_
Dus het enigste wat ze horen zijn doffe knallen.

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:17

Tja, aangezien naast de wei een stelletje *****jongeren feestvieren (lees: ook vuurwerk af steken in de zomer, en dan gaan lachen als de schapen en de pony's gaan rennen >;) ) gaan ze altijd naar binnen :j . De boer begint altijd zo'n 2 weken van te voren de radio aan te zetten voor de koeien, en dan iedere dag wat harder. Vind ik persoonlijk heel prettig, dan horen ze het vuurwerk niet zo, en aan de radio zijn ze gewend! ;)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:18

Bij ons is het zo afgelegen daar is geen vuurwerk bijna dus overdag lekker naar buiten maar snachts wel naar binnen!

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:43

Mijn paardje heeft altijd in een woonwijk gestaan en omdat mijn vorige pony de stal al heeft kapot geschopt staat ze gewoon buiten. en we komen zoiezo 1 of 2x controleren. Zeker op het heftigste punt. Mara meestal staan ze gewoon rustig. Ze heeft een loopstal ;) die ooit nog deuren had xD

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:44

Hier in het dorp gaan ze wel los met het vuurwerk en Carbid.
Gelukkig niet asociaal! Vorig jaar lag ik met een gebroken rug in bed, ook met oud en nieuw maar ik kon vrij vroeg weer slapen. In A'dam bv kon ik dat nooit, dan was het de hele nacht onrustig!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:45

ik doe niets anders dan op andere dagen. Ik zorg ervoor dat ze hooi genoeg hebben (mnisschien wat meer dan anders) maar dat is het. ze knallen hier de hele dag met carbid maar om 12 uur is het redelijk rustig!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:47

Gewoon naar buiten en een extra oogje in't zeil houden.
Hier staan ze langs de weg en klotejochies willen nog wel eens een rotje id wei gooien, mijn scooter staat dus ook klaar als ik het zie zal ik ze krijgen, dus vorig jaar hebben ze niet gedaan.
Zet ze nu wel aan de andere kant dat alleen de achterkant klein stukje tegen weg staat.

Savonds wel op stal.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:49

Ik geef ze een dot hooi om 23:00 en ga vervolgens kijken om 24:00 hoe het met ze gaat.
Meestal er iets stress, maar over het al gemeen redelijk rustig.
Normaal kunnen ze naar binnen en buiten lopen,maar ik sluit ze nu wel op ivm bang dat ze door het draad heen gaan als ze in paniek raken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:54

de week voor en na oud en nieuw ga ik iig niet buitenrijden.. 1 van de kütkoters uit t dorp heeft t al eens geflikt om een rotje af te steken.. Hij heeft t gelukkig niet richting mijn paard gegooid, anders had ik niet voor mezelf ingestaan.. Maar om erger te voorkomen (je hoort de gekste verhalen) ga ik de problemen niet opzoeken..