Carbid schieten en oud en nieuw!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wikke404

Carbid schieten en oud en nieuw!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 17:41

De feestdagen staan weer voor de deur en dus ook oud en nieuw! {:)

Met oud en nieuw wordt er bij ons in de buurt, (naast het weiland waar de paarden staan)
carbid geschoten.
We hebben een nieuw veulen erbij die dus geen ervaring heeft met het geknal.
Wat zouden jullie ermee doen?
Op stal zetten? in de wei?
De voorgaande jaren hebben ze ergens anders in het land gestaan, maar nu is dat niet meer mogelijk.

Alvast bedankt!
Wikke 404 {:)

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:44

op stal zetten. heb je de mogelijkheid om een radio aan te zetten in de stallen? zoja zou ik dat doen ;)

Renske_W

Re: Carbid schieten en oud en nieuw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:46

Ik zou er denk ik ook voor kiezen om ze op stal te zetten!
En idd wat ferropaard zegt, als je de mogelijkheid hebt om een radio aan te zetten, doen!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:47

kunnen ze allemaal op stal, of moet ie dan alleen op stal? want dat laatste zou ik dan ook weer niet snel doen.

kun je niet alvast oefenen door zelf al wat carbid te schieten :+

horzlover

*nieuwschierige mee lezer* waarom de radio aan kunnen ze dan wennen aan het geluid (heb hier geen ervaring mee)

Ibbel

Mijn ervaring is dat paarden op stal veel meer in paniek raken. Ze kunnen niet zien waar de herrie vandaan komt, en ze kunnen niet weg. Twee redenen om heel onrustig te worden.

Lekker zo veel mogelijk buiten laten dus, veulen leert van de rest (mits dat geen zenuwpezen zijn) wel dat het geen kwaad kan. Als ze echt giga aan het knallen gaan (wedstrijdschieten zoals ze dat hier in de buurt doen) om 12 uur 's nachts zou ik ze dán we binnen zetten, of in een paddock oid. Maar de dagen er voor, als ze al lekker aan het oefenen zijn, laat dan de paarden maar wennen.

En even naar de buren gaan en vragen of ze even in de gaten willen houden of de paarden van de kook raken en zo ja, of ze dan een ander plekje willen zoeken kan ook geen kwaad. Het is toch over het algemeen boerengebruik, en er zit meestal nog wel een restje boerenverstand en begrip bij die jongens. Dat is tenminste mijn ervaring hier...

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:51

horzlover schreef:
*nieuwschierige mee lezer* waarom de radio aan kunnen ze dan wennen aan het geluid (heb hier geen ervaring mee)

ik denk meer dat het is van dat er al geluid is en dat de knal dan niet zo plotseling komt ;) . wij zetten op stal de radio meestal wat harder met oud&nieuw.
jij kent je paarden natuurlijk het beste en weet hoe ze er op reageren (in de zin van echt in paniek raken of er van schrikken).
en indd even de buren inschakelen!

Wikke404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 18:09

Bedankt voor alle snelle reacties!

Het veulen staat met een 14 jarige arabier en een 7 jarige NF in het land.
Op stal is wel een optie, maar aangezien het veulen nu al een zenuwpees is op stal, denk ik dat ik ze beter buiten kan laten! een bult hooi erbij..
wat zouden jullie doen in de bak of gewoon in het ''grote'' stuk land?

Wikke 404 :)

Wikke404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 18:11

Een toevoeging, het carbid schieten gebeurd allemaal met carbid kanonnen..
als ze beginnen met knallen blijven wij er ook gewoon bij..
Morgen begin ik alvast met het rotjes werk in het land.
kijken hoe ze daarop reageren :+

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:12

ligt eraan wat voor omheining je hebt. ik zou gaan voor de veiligste omheining :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:13

Blijven je andere paarden er wel rustig onder?
Als de hele boel in paniek raakt ben je ver van huis, maar als de rest rustig blijft en het gewend is zou ik alles lekker buiten laten, het veulen ziet dan snel genoeg aan de reacties van de rest dat er niks aan de hand is.
Heb je een goede omheining? Ben zelf altijd een beetje bang dat een paniekerig paard door draden heen rent, maar dat zul je zelf het best kunnen inschatten.

Stal zou ik toch echt als laatste optie houden, naar mijn idee raken ze dan nog meer in paniek.

Wikke404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 18:18

De bak en het kleinere stuk land bestaat uit stroomdraad om het grote land staat gedeeltelijk prikkeldraad! ik ben er dus ook heeel bang voor dat ze door de draden heenvliegen!
De oudere paardjes zijn ook geen carbid gewend omdat ze de andere jaren ergens anders stonden met oud en nieuw! vuurwerk ging trouwens de voorgaande jaren erg goed;)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:00

Dat vind ik zelf ook een lastige vraag, vorig jaar heb ik mijn paarden ook binnen gezet voor het Carbid.
Licht wel aangelaten en de radio aan, lekker veel hooi en ze zijn zonder paniek of zenuwachtige gedrag de nacht door gekomen.
Af en toe even wezen kijken maar ze stonden er toen heel relax bij.
Ik vond het dood eng om ze buiten te laten staan omdat ik bang was dat ze door het lint heen zouden knallen als ze in paniek raken, maar als ze in paniek zijn is de stal natuurlijk ook niet altijd even veilig.
je kunt ze altijd nog een sedatie geven, vroeger bij mijn pony wel gedaan omdat die vuurwerk echt heel eng vond.

iloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:14

Mijn welsh merrie van 6 en mijn nieuw forest ruin van 13 zet ik wel altijd op stal. Licht aan, berg hooi, radio aan. Ik heb in de buitenbak en weiland gewoon stroomdraad, maar vind het geen fijn gevoel als ze buiten staan. En mijn Welsh merrie is sowieso een paniek vogel. Dus ben veel te bang dat ze bijv. het draad niet zien en er dwars door heen rennen.

Voor de rest niks anders dan anders doen. Geen andere vloerbedekking, meer aandacht ( wel even kijken na 00.00uur hoe of ze rustig zijn en de stal niet afbreken ) of extra biks ( of dergelijke ).

Raken je paarden nou heel erg overstuur? Probeer een t-touch te doen. Van de oren naar de hals naar de kont. Mijn ervaringen zijn daar heel goed mee. ( je kan op youtube wel filmpjes vinden hoe je een t-touch doet )

Succes!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:02

Mijn ervaring is met carbid dat ze misschien 2x hun hoofd optillen en daarna niet meer de moeite nemen. Het zijn harde doffe dreunen en die worden over het algemeen goed verdragen door de dieren. De koeien bij ons op stal blijven ook rustig bij carbid. Anders wordt het wanneer er bij het vuurwerk piepende geluiden bijkomen. Daar schrikken heel veel dieren van, omdat dit giga zeer doet aan hun oren en daarom zetten ze het op een lopen. Voor knallen kun je een paard heel makkelijk trainen.
Als jij een deugelijke omheining hebt om jouw weide/paddock zou ik ervoor kiezen om ze lekker buiten te laten staan.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:10

Onze paarden schrikken inderdaad ook totaal niet van carbid, zelfs niet als ze enorme kanonnen naast de weide afschieten :D
Juist felle knallen van strijkers ed, daar schrikken ze altijd erg van! Onze paarden blijven gewoon buiten, na twee carbidschoten zijn ze er alweer aan gewend ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:44

Onze pony reageert ook niet op het afschieten van carbid.
De stalling waar ze vorrig jaar stond, deed de buurman het ook wel eens. Pony's stonden op de weide en de buurman ging carbid afsteken. De 1e keer schrokken ze iets, maar daarna niet meer hoor.
Maar goed door die man is ze wel aardig bom proof geworden. Hij kon ook opeens een vuurpijl vlak langs de wei afsteken, hazen schieten....
Al ben ik wel blij dat ze daar nu niet meer staat.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:53

Mijn ervaring is juist dat die van ons banger zijn voor de gekleurde flitsen in de lucht dan voor de knallen.
Die van ons staan altijd op stal en we hadden een paar keer oud en nieuw gehad met veel mist.
Pony's waren rustig op stal, niet veel aan de hand (wel altijd radio aan en ik geef ze altijd net voor 12 uur hooi).
Toen hadden we een oud en nieuw dat het heel helder was, en bij ons kun je rondom het vuurwerk zien.
Toen waren ze helemaal gek, en druk, en stuiteren op stal.
Ik begreep er niks van, tot iemand op de manege zei, ja dat komt omdat het helder was, nu konden ze alles zien, normaal met mist horen ze alleen de knallen.
Dus het jaar erna de ramen op ooghoogte bedekt, en weer niks aan de hand.
Af en toe kijken ze even op, maar eten dan weer rustig verder.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:11

Ik heb thuis een echt mannenhuishouden met tijdens oud en nieuwe de bijbehorende hoeveelheid vuur- en vuurwerk en carbid Mijn oudst shetlandmerrie vindt het ronduit prachtig en gezellig al dat volk. De rest geeft er niet om. Ik zet ze wel altijd 1 week tevoren op een stuk grond van 1 ha. groot genoeg om te vluchten en klein genoeg voor mij om koppen te tellen tussen 00:00 en 03:00. Mijn ervaring is als het heel heftig wordt gaan ze ong. in het midden van de wei staan, met alle konten tegen elkaar en zo wachten ze het af. Ik houd ze zo onopvallend mogelijk in de gaten om de groep niet te verstoren.

Ik blijf wel altijd zelf thuis, (iedereen weet dat ik niet wegga, dus komen ze hier) en ik drink niet voordat ik er zeker van ben dat de veestapel het geweld doorstaan heeft.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:06

Ik ben ook benieuwd hoe dat gaat hier. Bij ons gaan ze aan de overkant ook carbid schieten, de paarden kunnen het wel horen maar niet zien. Ben niet van plan om extra maatregelen te nemen gewoon het zelfde als altijd overdag naar buiten en 's avonds op stal. 's nachts geef ik ze nog wat extra hooi laat het licht aan en doe de radio aan.

cleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:14

bij ons in het dorp is ook altijd carbit schieten op een boerderij.. daar staan de paarden gewoon binnen met wat hooi en radio aan.. niks mis. vertrouwde omgeving lijkt mij

in het land heb je natuurlijk meer kans dat ze kunnen los breken en aan de wandel gaan..
die van mij blijven lekker op stal met muziek, hooi, en licht.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:20

ik denk dat ik nu al zou oefenen met binnen staan, zodat dat al gewoon is en dan alles binnen zetten
op het moment dat het zover is voor de veiligheid

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:21

Bij ons in de buurt wordt er dan ook ontzettend veel met carbid geschoten. Wij laten de paarden dan gewoon op stal staan of lekker los in de binnenbak.Extra hooi en de radio aan. Ze zijn dan lekker rustig een kijken af en toe naar de richting waar het geknal vandaan komt. Ik zou ze in geen geval naast het het weiland zetten waar geknalt wordt zeker niet als de omheining niet al te deugelijk is dan zou ik er voor kiezen in de buitenbak. Succes ermee !

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:27

Ik zou, met gedeeltelijk prikkeldraad als omheining echt geen enkel risico durven nemen. Inderdaad: nu alvast oefenen met snachts binnen staan, zodat dat gewoon is. En als het dan zover is, paarden binnen en zelf in de buurt zijn natuurlijk.

Cootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:33

ik zou ze lekker op stal zetten! jammer dat ze niet meer in dat andere weiland kunnen staan want dan kunnen ze er wel aan wennen aan wat ze zien. maar vooral omdat het natuurlijk 's nachts is zou ik het risico niet nemen!