Ervaringen KIA Cerato aanschaffen voor paardentrailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frosti

Ervaringen KIA Cerato aanschaffen voor paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 07:58

Op dit moment beschik ik over een Peugeot 206 sw, 1.4, BJ 2004, (zonder trekhaak) Km 129100. Ik ben opzoek naar een geschikte auto op dit moment met trekhaak en die een paardentrailer mag trekken. Bij mijn huidige garage heb ik een aanbod gekregen om mijn Peugeot in te ruilen tegen geen extra kosten voor een KIA cerato type 2.0 crdi, BJ 2005, KM 213000, Diesel. Deze Kia mag 1400 geremd trekken.
Mijn bedoeling is om 2x in de maand een 1.5 paardstrailer erachter te doen met 2 ijslandse paarden van pakweg 300-400 kg p.st. Ik beschik zelf over een BE-rijbewijs. Een 2 paardstrailer is denk ik al uitgesloten vandaar ook dat ik aan een 1.5 paardstrailer denk wat in de praktijk en mijn ervaring prima kan met 2 ijslandse paarden.
Ik kom dus uit op 2 vragen op dit moment en dat is, doe ik er goed aan om deze ruiling te doen? en het allerbelangrijkste mag de KIA dit gewicht trekken? Ik wil graag veilig de weg op kunnen maar uiteindelijk ook geen miskoop doen door spijt te krijgen dat ik mijn Peugeot er op ingeruilt heb.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen door middel van ervaringen ect.
Ik heb al een berekening gemaakt op carvantrekker.nl maar daar kan ik niks mee.
Ben benieuwd of nog meer mensen met een KIA rijden zoals boven beschreven.

VValar

Re: Ervaringen KIA Cerato aanschaffen voor paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:51

Reken even op twee Ijslanders van samen 800 kilo (volgens jouw schatting) + eigen gewicht trailer (afhankelijk van het type) +- 650 kilo. Daarmee kom je al boven het gewicht wat je auto met een geremde aanhangwagen mag trekken.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:56

Niet doen.
Zulke auto's zijn gemaakt om af en toe eens een remorcje naar het containerpark te trekken en niet om een trailer achter te hangen met levende dieren in.
Je zit direct aan je max gewicht en deze gewichten zijn echt niet bedoeld om te overschrijden.
Als je iets of wat ervaring hebt met vervoer van paarden, dan wil je dit jezelf en je dieren niet aan doen.
Dit rijdt ook gewoon absoluut niet aangenaam en is alles behalve veilig.
Gewicht van de auto ligt ook gewoon te laag.
Om eens ocasioneel over de gewone baan een paard mee te vervoeren kan dit.
Maar in jou geval, volledig af te raden.

Edit/

[TAO] Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.
Lees dit maar eens door.

+ ik lees net op internet, dat deze auto maar 1200 kg weegt.

Martine

Re: Ervaringen KIA Cerato aanschaffen voor paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:49