Trailer: zaagsel als bodembedekking, daar onder rubber mat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Trailer: zaagsel als bodembedekking, daar onder rubber mat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 20:06

Mijn paard plast iedere keer op de trailer.
Dit was nooit zo'n probleem, aangezien het er wel weer uit liep op de één of andere manier. Alleen sinds kort heb ik een nieuwe trailer waarbij de bodem een soort badkuip effect heeft. De urine blijft dan ook in de trailer staan.
Dit zou opzich niet zo'n groot probleem zijn, wat water en een bezem en het is zo weer schoon. Maar hij plast vaak al de heenweg in de trailer, echt fris is het niet als hij daar in moet staan en goed voor de bodem zal het ook wel niet zijn.

Daarom wil ik nu gaan proberen om zaagsel/houtkrullen als bodembedekking in de trailer te leggen. Hier heb ik al heel veel over kunnen vinden via de zoekfunctie, maar ik kon niets vinden over een rubber mat.

Het lijkt me namelijk dat het zaagsel de urine opneemt en dat je het vieze zaagsel er bij thuiskomst weer uithaalt en de bodem op de betreffende plaats laat drogen.
Maar als er ook nog een rubber mat onder ligt, loopt de urine daar misschien ook onder. Dat zou dan betekenen dat je al het zaagsel weg moet vegen en vervolgens de rubber mat er uit zou moeten halen.

Hoe doen jullie dit?
Geen rubber mat er onder of juist wel? En hoe is het dan het beste schoon te maken?
En tot slot, hoeveel zaagsel gooien jullie in een 2paards trailer? 1 baal?

Oh ja, misschien handig om te weten, onder de rubber mat ligt een anti slip betonplex bodem.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:55

Ik heb geen rubber mat in de trailer.
Wel doe ik er een baal vlas in. Maak de trailer na iedere rit schoon, en veeg het schone
vlas naar voren toe, zodat de vloer goed kan opdrogen.

ikke20

Re: Trailer: zaagsel als bodembedekking, daar onder rubber mat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:01

juist geen vlas doen dat is te glad als het nog geen vocht heeft opgenomen.

ik doe er alleen zaagsel in. hoeveel tja een kwart pak strooi alleen de kant op waar een paard staat. bij thuiskomt vuile zaagsel eruit halen schone veeg ik naar voren op hoop zodat bodem kan drogen. zodra ik weer weg ga met trailer doe ik hoopje zaagsel weer rechtleggen desnoods wat zaagsel erbij en dan kunnen we weer op pad. ik zou geen losse rubberen mat erbij leggen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:28

Ik zou me meer zorgen maken over zo'n rare holling in de bodem dan over het soort strooisel dat je eroverheen doet.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 18:20

Er zit geen rare holling in de trailer. Hoe kom je bij die conclusie? Het is een splinternieuwe bodem.
Alleen laat deze bodem geen vocht door, dus blijft de urine er in staan.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:24

Je kunt ook op het moment dat je paard van de trailer af is, de trailer even loskoppelen van de auto en hem even dusdanig hoog op het neuswiel zetten dat je trailer schuin komt te staan en de urine er achter uit kan lopen. Ik heb trouwens vlas op de rubber bodem, het droge veeg ik altijd een stuk naar voren na gebruik en dat veeg ik naderhand juist weer over de natte plek heen zodat het niet in de vloer trekt maar in het vlas. Werkt ook erg goed.

iloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:38

Ik heb er een rubberen mat in met zaagsel en stro. Elke keer terug van les od even de mest en plas er uit halen. Ik maak ook 1x in de maand de hele trailer leeg en spuit hem dan schoon.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:32

Ehm, even voor de duidelijkheid: het is een losse rubber mat?
Bodem een soort badkuip? Omschrijf eens iets duidelijker hoe je dat bedoelt.

Mijn uitgangspunt is: losse rubber mat, verder niks. Bij thuiskomst boel uitspoelen (geen hogedrukreiniger!!!!!) en mat opzij zetten of over de voorstang hangen.
Zorg er verder voor dat de trailer niet kan inregenen via de achterkant.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:43

Zou er geen rubber mat inleggen om dezelfde reden oa die jezelf al aangeeft. Wat een gedoe. De plas komt er makkelijk onder en kun je idd steeds de hele mat eruit halen.
Zou alleen vlas/zaagsel strooien tegen de hoeken aan, dus waar de plas in kan gaan trekken.
Dat is juist het funeste voor je trailer als het daar zijn weg kan gaan.
Na de trailerrit even een emmertje water erdoorheen gooien, droog trekken en in de hoeken weer zaagsel/vlas strooien, zodat het vocht wat nog in de hoeken zit wordt opgenomen door het vlas/zaagsel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:48

Niet nog eens extra een mat gaan toevoegen, deze heeft geen meerwaarde.
Je kan het proberen met zaagsel om te kijken hoe het bevalt. Zorg er wel voor dat er geen nat zaagsel achterblijft als je de trailer een tijd niet gebruikt, zorg er voor dat de bodem dan goed aan de lucht kan drogen.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:56

ik zou er een rubber gietvloer in laten maken,dan heb je geen last dat het vocht onder je mat komt.en de holling kan je wegwerken.
Vervolgens kan je dan nog als je dat fijn vind een laagje zaagsel erin doen.

Toch is het vreemd dat je nieuwe bodem een lichte holling heeft waardoor het blijft liggen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 11:04

Mijn trailer heeft geen holling. Alle naden zijn afgekit en op een bepaalde manier met rvs afgedicht, dat het vocht niet in de naden loopt, maar in de trailer blijft staan.
Het kan er alleen aan de achterkant uit, bij de klep, maar als de trailer aangekoppeld is, loopt het juist naar voren. Dat bedoel ik met een badkuip effect.

Ik heb het inmiddels al een keer of 6 geprobeerd zonder rubber, met alleen zaagsel op de kale bodem en dat ging prima!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:07

[quote="nina88"]Mijn trailer heeft geen holling. Alle naden zijn afgekit en op een bepaalde manier met rvs afgedicht, dat het vocht niet in de naden loopt, maar in de trailer blijft staan.
Het kan er alleen aan de achterkant uit, bij de klep, maar als de trailer aangekoppeld is, loopt het juist naar voren. Dat bedoel ik met een badkuip effect.

Ik heb het inmiddels al een keer of 6 geprobeerd zonder rubber, met alleen zaagsel op de kale bodem en dat ging prima!/quote]

Dan weet je toch prima wat werkt en wat niet? :)
Maar zou het geen badkuipeffect meer noemen trouwens ;) Dan denkt iedereen gelijk aan een holling in de bodem die er niet is, wat ik begrijp.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:18

Kennis van me had bij haar vorige ruin een ontsmettingsmat in de trailer liggen, ter hoogte van waar hij met z'n plas uitkwam. Daar werd zijn plas in vastgehouden en thuis kon je gewoon die mat uitspoelen. Trailer bleef keurig droog. Werkt dus alleen bij ruinen en niet bij merries /3

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:21

nina88 schreef:
Mijn trailer heeft geen holling. Alle naden zijn afgekit en op een bepaalde manier met rvs afgedicht, dat het vocht niet in de naden loopt, maar in de trailer blijft staan.

Ik heb het inmiddels al een keer of 6 geprobeerd zonder rubber, met alleen zaagsel op de kale bodem en dat ging prima!

Nou, dan zou ik niet moeilijk doen en gewoon bij aankomst de trailer met het neuswiel omhoog draaien, zodat alles er aan de achterkant uit kan kopen. Emmer water erdoor, klaar......

Overigens, als de trailer met z'n neus omlaag achter je auto hangt, past je combi niet! Een trailer hoort horizontaal achter je auto te hangen!

realmagic schreef:
ik zou er een rubber gietvloer in laten maken,dan heb je geen last dat het vocht onder je mat komt.en de holling kan je wegwerken.
Vervolgens kan je dan nog als je dat fijn vind een laagje zaagsel erin doen.

Even voor jouw idee: een gietvloer hecht niet op betonplex. Als je dat dus zou doen, heb je pas echt een probleem! De gietvloer komt los en er gaat vocht onder staan, dat je er dus niet onderuit krijgt!

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:25

ts als ik je dus goed begrijp komt het mede omdat je dissel hoger is als de trekhaak en je trailer
aangekoppeld schuin naar voren afloopt?
Dat lijkt me ook lastig met je kogeldruk. Ik heb mijn velgenmaat ooit veranderd om mijn trailer recht achter de auto te krijgen ook om de kogeldruk beter te krijgen.

@ikke
ik heb misschien over het betonplex heen gelezen,maar dan kan het idd niet nee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:51

realmagic schreef:
ts als ik je dus goed begrijp komt het mede omdat je dissel hoger is als de trekhaak en je trailer
aangekoppeld schuin naar voren afloopt?
Dat lijkt me ook lastig met je kogeldruk. Ik heb mijn velgenmaat ooit veranderd om mijn trailer recht achter de auto te krijgen ook om de kogeldruk beter te krijgen.

Of er liggen banden onder die een grotere diameter hebben dan origineel bedacht is door de fabrikant; of zelfs beide.
Maar de auto kan ook iets door z'n veren hangen of de koppeling gewoon te laag hebben zitten.

Ik heb bij mijn Range Rover twee verwisselbare koppelingen, omdat de originele te hoog was voor mijn trailer, maar wel goed is bij sommige andere aanhangers.

realmagic schreef:
@ikke
ik heb misschien over het betonplex heen gelezen,maar dan kan het idd niet nee.

Kan gebeuren, no offence.....

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 18:17

LiVetime schreef:
Dan weet je toch prima wat werkt en wat niet? :)

Klopt, maar zoals je kunt zien is het topic al enkele weken oud.

Als er iemand met grote bezwaren was gekomen, had ik het niet eens geprobeerd, vandaar.

En ik zal het geen badkuip effect meer noemen ;)