Paard (aan huis) houden in Zweden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Paard (aan huis) houden in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 14:45

Ik ben erg benieuwd naar mensen die dat zelf hebben. Tegen welke dingen lopen jullie het meest aan (ten opzichte van NL) en hoe zijn de hooi/stro/vlas prijzen?

Hoe zit het met de DA? als je paard acute Koliek heb, hoe snel zou bijv een da bij jou kunnen zijn? (in verband met de grote afstanden) en hoe begaanbaar zijn de bossen (omdat het zoveel meer dichtgegroeit is dan in NL)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:29

Het zal waarschijnlijk erg af hangen van het deel van Zweden waar je gaat wonen, maar je kan bokker Liljebo memberlist.php?mode=viewprofile&u=95658 eens pb-en. Die woont in elk geval al een aantal jaren in Zweden en heeft haar paarden daar ook aan huis staan.

shilady

Re: Paard (aan huis) houden in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:33

Ik volg dit topic even ben wel benieuwt :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:37

Ik neem aan dat je paarden aan huis bedoeld!?

Volgens mij is het daar zelfs strafbaar maar 1 paard aan huis te houden.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 16:16

Ja tuurlijk bedoel ik meerdere, dat is logisch. Mijn haf doe ik geen plezier met alleen zetten.

Ik ga even pb'en en haar attent maken op dit topic, misschien dat ze haar ervaringen hier zou willen delen zodat we er allemaal wat aan hebben :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:19

Hier ben ik :)

Eerst de prijzen. Ik betaal momenteel voor hooi per baal van ong 10-12 kilo 25 sek (grof omgerekend euro 2,50) Voor het stro betaalde ik per baal van 5 kilo 10 sek meen ik mij te herinneren... maar het is alweer een tijd geleden dat ik het stro kreeg.
Ik gebruik stro eigenlijk uitsluitend als extra knabbelmateriaal. Op de wei vinden ze niets meer en onbeperkt hooi is voor mijn koudbloeden geen optie. Dan worden ze veel te dik.
Ze krijgen dus 3 keer per dag hooi, en hebben onbeperkt stro. Vooral als in de winter doorlopend sneeuw e.d. ligt, hebben ze echt iets te knagen nodig.

In de stal ligt bij ons gewoon drainagezand (we hebben een grote schuilstal, drie wanden en dak, hier lighal genoemd), maar als het echt erg vriest en de grond hard word, leg ik er wel stro in zodat ze zacht kunnen liggen (hoezo verwend???)
Of ze hier vlas kennen, weet ik niet. Ik ken niemand die het gebruikt. Hier is zaagsel eigenlijk meer standaard in de box.
Maar zoals gezegd heb ik geen box, maar een zg lighal.

Box/lighal moet aan bepaalde eisen voldoen mbt de maat en richting opening en droog blijven etc voldoen. Maten zijn afhankelijk van de grootte van het paard.

In de koude maanden (maanden waarin niets groeit) ben je verplicht om je paard snachts binnen te zetten of ervoor te zorgen dat er een lighal (grote schuilstal dus) ter beschikking is. Maar je bent tevens verplicht om je paard dagelijks (ik meen 8 uur) vrije beweging in wei of paddock te geven.

Een paard mag inderdaad niet alleen worden gehouden. Maar dat had je al begrepen en dat was ook niet de bedoeling.

Mbt dierenarts. In geval van koliek, ben je de regiodierenarts. Het betreft hier regionale praktijken van de overheid, die eigenlijk overal liggen en die altijd bereikbaar zijn. Als je met een spoedsituatie belt, komen ze naar je toe.
Ze komen uiteraard ook voor alle andere zaken zoals entingen, ziek paard, castratie etc etc.
Voor röntgen, operaties (behalve castratie) e.d. wordt je echter doorgestuurd naar de paardenkliniek.
En dan ligt het er net aan waar je woont. Die zijn namelijk niet overal.

De wegen zijn in de winter zeer goed begaanbaar. Omdat zweden gewend is aan sneeuwval e.d. zijn ze beter voorbereid dan bv nederland. Wij wonen aan een landweg, waar een plaatselijke boer de weg schoonhoudt. Die weg is meestal al rond een uur of zeven geveegd. Het ligt er verder ook een beetje aan waar je woont.
Uiteraard zijn hier winterbanden verplicht en die heb je dus ook nodig.

Ik weet niet precies wat je verder met wegen in de bossen bedoelt? Mooie vlakke rijpaden in de bossen zul je hier minder zien. Ook weer beetje afhankelijk van waar je woont.

Hmmmm... heb alles zo'n beetje gehad, geloof ik????
Nou ja, als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.(of iemand anders)

*edit* nog een aanvulling. Als je noordelijker wil gaan wonen, is een lighal niet voldoende, denk ik. Je hebt dat eerder in de winter te maken met grote roofdieren, zoals de wolf. Ik begreep van Quir, hier op bokt, die ook in zweden woont, maar dan noordelijker dan ik, het snachts op stal zetten wel noodzaak is.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:43

Ik woon ook in Zweden en heb de paarden aan huis.
Zweden heeft inderdaad strikte regels wat betreft het houden van paarden, meer daarover kun je vinden op de website van jordbruksverket, verdiep je er goed in dat scheelt een hoop verrassingen achteraf ;)

Ik woon in jämtland, dat ligt redelijk noordelijk. De bossen direct bij huis zijn slecht begaanbaar te paard (dicht begroeid), de gruswegen daarentegen zijn prima te rijden.
Dat wolven en elanden paarden zouden aanvallen geloof ik niet in, wel is het zo dat veel Zweden bang zijn voor wolven en daardoor gaat hun fantasie wel eens op de loop ;)
Wolven wagen zich namelijk niet in de buurt van mensen, ze pakken hooguit een zwak rendier als ze hongerig zijn en ja dat vinden de Sami niet leuk natuurlijk.

Hooi kost mij ongeveer 600 kronen voor een baal van 300 kg incl transportkosten en voorzien van een analyse rapport.
Krachtvoer is hier wel schrikbarend duurder dan in NL, ik betaal voor een goede kwaliteit voer tussen de 250 en 300 kronen voor een 25 kilo zak
Onze paarden staan op strokorrels, kost me 76 kronen per zak van 13 kg en gebruik er ongeveer 15 per maand. Vlas is hier bijna niet aan te komen en is erg duur. Wij zijn om die reden overgestapt op strokorrels. Gebruikelijk is hier houtkrullen, maar dat is weer duur en lastig met de afvoer van de mest.

Verder raad ik je aan om een goede verzekering voor je paarden af te sluiten, want DA kosten zijn hier behoorlijk aan de prijs ( ongeveer het dubbele dan in NL). Ik heb een verzekering bij Agria met uitgebreide veterinaire dekking en betaal ongeveer 400 kronen per maand voor twee paarden.

Mocht je nog meer info willen dan lees ik het wel!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 12:21

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen, ik zie het alweer wat positiever in :P de naam jordbruksverket ben ik vaker tegengekomen, ik ga me dan toch maar eens verdiepen in hun website.

Ik ben een paar jaar geleden met een groep mee geweest met een trektocht van een dag, toen zijn we door het bos heen gegaan. Dat was dan prima te doen, maar als we zelf gingen wandelen was het zo zwaar als je van het pad af ging, of het was gewoon niet mogelijk om eraf te gaan doordat alles dichtgegroeit was. Dat bedoel ik een beetje...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:26

Klopt, dus bospaden kunnen inderdaad moeilijk begaanbaar zijn, net als Wanja al zegt. Ligt een beetje aan je omgeving. Maar niet overal waar bos is, kun je automatisch fijn in het bos rijden.

Wanja noemde trouwens inderdaad nog een belangrijk punt, en dat is verzekering. Dierenarts is hier inderdaad erg duur en het is heel normaal om je dieren hier te verzekeren. Bij mij zijn alle paarden en honden Agria verzekerd.