Onzeker paard durft trailer niet op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fenna_s

Onzeker paard durft trailer niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 14:45

Hoi,
Sinds ongeveer 2 weken heb ik een nieuw paard. Het is de bedoeling dat ik met dit paard wedstrijden ga rijden en 2 keer in de week, in de winter vaker, ga lessen/rijden in een binnenbak en daarom moet ze mee in de trailer.
Toen we haar kochten leek er geen probleem te zijn, de verkoper reed de trailer zo dicht mogelijk langs een hek, wat eerst 'verdacht' leek, maar het paard liep vervolgens wel moeiteloos de (1,5 paards) trailer op.
Echter nu ze bij mij staat wil ze onder geen beding de trailer in. Het is 2 keer gelukt om haar er in te krijgen (met longeerlijn en 4 man), alleen nu zet ze zich zo schrap dat we haar er niet meer in kunnen duwen. Zodra ze er in staat en de auto staat stil gaat ze bokken stijgeren, tijdens het rijden is ze wel rustig. Het is een 1,5 paards trailer, er hangt een hooizak in, op de bodem ligt het zelfde als in haar box en 'savonds kan het lampje aan. Er zit aan beide kanten een ketting waar ze aan vast kan staan. Deze kettingen hebben we ook op de poetsplaats en daar raakt ze ook helemaal in paniek als ik haar vast zet. Ik ben bang dat ze vroeger een nare ervaring heeft gehad en daarom de trailer niet meer in wil, maar hoe los ik dit op? Kennen jullie goede 'trailertrainers', kunstjes die we nog niet geprobeerd hebben of kunnen we haar maar beter weer verkopen?

Sjors

Re: Onzeker paard durft trailer niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:50

stuur Cassidy eens een PB, die weet er veel van :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:50

Ik zou zeggen heel veel gedult hebben. Probeer gewoon zo dicht mogelijk bij de trailer te komen, en als ze niet verder wil gewoon laten staan. Beetje lokken met snoepjes enz. Mocht je haar uit eindelijk zover krijgen dat ze er (gedeeltelijk) in wil, doe dan iets dat ze super leuk of lekker vind. Ga haar poetsen en kriebelen ergens. Soms kan het ook helpen (had ik bij mijn shetlander) om een vriendje mee te nemen in de trailer. Wat bij mij ook hielp was dus een longe erachter en zelf de pony lokken (ik kraakte met een plastic zakje, omdat hij altijd een appeltje uit een plastic zakje kreeg). Nu loopt hij er zo in, en als hij toch niet wil hoef ik de longe alleen maar te pakken en hij stapt zo de trailer in haha :+ Maak er een positieve ervaring van, zodat hij de trailer socieerd met iets leuks :D

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 15:06

@Sjors493 goede tip, ga ik doen.

@loveidefix M'n paard houdt niet van snoepjes.. Alleen wortels en hooi lust ze, maar ook daar zet ze geen voetje voor vooruit.
Ze gaat gewoon tegen de longeerlijn in hangen. Wist ik maar wat anders dat lekker genoeg is!

Baal er zo van -O- verder is het een heel braaf paard.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 15:46

Als je een paard met 4 man in een trailer dwingt dan is het te verwachten dat ze alleen nog maar banger wordt. Er is een online trailerlaadvideo van Eddy Modde geloof ik, en er zijn betere manieren om een paard aan een trailer te laten wennen. Druk helpt 1x maar daarna ben je helaas verder van huis. Zoek eens rond op bokt, er zijn meerdere topics met erg veel info te vinden. En er zijn betere manieren dan dwang, zie mijn profiel ;)

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 15:55

Caira schreef:
Als je een paard met 4 man in een trailer dwingt dan is het te verwachten dat ze alleen nog maar banger wordt. .... en er zijn betere manieren om een paard aan een trailer te laten wennen.

Hier heeft Caira gelijk in.
Ik zou je sterk aanraden eens contact op te nemen met het Balingehof, ze zitten ook niet zo ver bij je vandaan (zie in je avatar dat je in Friesland woont).
Zij kunnen je zeker helpen om dit zonder stress en schade op te lossen.
www.balingehof.nl

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:07

Nieuwe huis bevalt gewoon te goed. Ze wil niet meer weg. :D

Naast de adviezen over trailertraining moet je ook kritisch naar je trailer kijken en hoe je paard voor haar gevoel het stevigst op de trailer staat. Sommige paarden willen graag veel ruimte en gaan flink wijdbeens staan, terwijl anderen juist aanleuning/steun zoeken op de wand en het tussenschot.
Ook is de ene trailer lichter/ruimer en dus uitnodigender dan de ander, wat er in gaan ook makkelijker kan maken. Is je trailer ook recent gecontroleerd? (bodem veilig, etc.)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 00:18

We moesten haar er wel met 4 man in duwen, anders werd het 25 km terug naar huis lopen.
Natuurlijk is dwang niet de oplossing, daarom vraag ik ook om hulp. Ik zal morgen kijken naar Balingehof, nu eerst slapen. :O
Waarschijnlijk kunnen we ook een paar keer een 2paards trailer lenen waar we een 'steunpaard' in mee kunnen nemen, misschien vind ze het dan minder eng.
Onze trailer hebben we nog niet zo lang, dus neem aan dat die nog goed is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:43

Een probleem met een moeilijk te laden paard is echt op te lossen, je hoeft er niet meteen aan te denken om hem te verkopen.

Om te beginnen zou ik je willen vragen om dit filmpje te bekijken.

http://www.youtube.com/watch?v=q3aKWWB9 ... re=related

Je ziet hier Clinton Anderson tijdens een tour, met een moeilijk te laden paard.

Kijk wat er gebeurt en hoe het paard reageert, en wat Clinton uiteindelijk doet om respect van het paard te winnen. En zie hoe het paard gaandeweg verandert.

Wat het paard in dit filmpje mist, is respect en vertrouwen voor de persoon op de grond. Het paard probeert over de man heen te lopen. Dit respect bereik je door grondwerk met het paard te doen. In eerste instantie zonder dat er ook maar een trailer in de buurt is, later in de buurt van de trailer.

Er is een gratis e-book te downloaden over trailerladen op onderstaande website.

http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/

De methode die hier getoond wordt lijkt heel erg op die uit bovenstaand filmpje. Ik zou zeggen, download het en verdiep je erin.

http://www.youtube.com/watch?v=iEnDJSFUie0

http://www.youtube.com/watch?feature=iv ... LWOMfAnuXg

http://www.youtube.com/user/eddymodde#p ... BE0E6EE365

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:51

Haal die kettingen weg en gebruik halstertouwen om vast te zetten.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 21:44

Cassidy; Top, heel erg bedankt. Al loopt mijn paard niet over me heen, ze denkt juist altijd eerst aan jou aan dan aan zichzelf maar de trailer blijft ze voor staan.
Amalarab; Dat maakt niet uit, ze vindt het hele vast staan niet leuk. En aan twee kanten is dan nog veel enger. Maar ik durf haar ook niet los te zetten in de trailer of aan 1 kant vast te doen omdat ze dan over de stang kan springen of andere rare bewegingen waardoor ze zich verwondt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:56

Als een paard leert: trailer = rust, en als ik er niet in wil, wordt ik aan het werk gezet, dan gaat een paard vroeg of laat eieren voor zijn geld kiezen en de trailer in.

Laat hem wennen aan kleine ruimtes door bijvoorbeeld de sending exersize te doen tussen jou en een muur, of een ander obstakel, en maak die ruimte tussen jou en dat obstakel steeds kleiner. Leer een paard ergens overheen te lopen, kan ook een paar planken zijn of iets anders dat hol klinkt. Stuur je paard als je hem een cirkeltje laat lopen ook een keer over de laadklep van de trailer, zodat hij went aan de klep zelf.

Maar van nature is een paard een vluchtdier, dat op de prairie een blikveld van haast 360 graden heeft, en kleine en krappe ruimtes zijn niet prettig voor hem. Voor die smalle doorgangen en die kleine ruimtes moet en kun je hem desensibiliseren. Je moet weten wanneer je door moet zetten en wanneer je hem even rust kunt gunnen. En dat leer je allemaal met de trailerlaadcursus van Eddy Modde, als je al geen Parelli programma wilt volgen.

DoretteP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:01

Hoi Ik zag je vraag over trailerladen van je paard.
Ik ben een jaar geleden naar een cursus geweest van http://www.trailerladen.com en heb daar mijn
tweejarige paard in 2 dagen tijd goed geleerd in de trailer te lopen, stil te staan, er uit te lopen, en ontspannen te rijden. Er zijn verschillende mogelijkheden, zoals je op hun website kunt zien. Weekend training, les op stal, clinic bezoeken of een cursus volgen.
Bestel anders eerst eens de DVD met de instructie en uitleg van de methode. Mooi voor Sinterklaas
(25 euro) Het werkt super goed. Ik was vandaag nog met hem naar het bos in de trailer en hij liep in 1 keer er in en eruit. En dat was bij het begin echt niet zo!
Su6.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:21

Daantje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:34

Als wij vroeger een pony of paard niet geladen kregen, moesten we dat idd met veel rust en geduld doen.
Dwingen heeft geen zin, wij winnen het niet van een paard.
De trailer ging de wei in en daar stond het voer in.
1 week en ze liepen zo de trailer op, belonen is beter dat straffen en/of geweld.
Kost wel even tijd maar het dier moet vertrouwen krijgen.
Hopelijk gaat het je lukken, succes!!

Daantje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:39

Deurtje aan de voorkant van de trailer open zeteen.
Vaak als deze dicht zit is het een donker gat voor het paard, en met de deur open kan ze verder weg kijken

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 17:51

De computer heeft wat problemen met het openen van de filmpjes dus daar ben ik even mee bezig, maar we proberen haar nu elke dag een stapje verder te krijgen door gewoon in de trailer te gaan staan met een losse lijn en dan laten snuffelen. Voor elk stapje dat ze er verder in gaat even kriebelen of een plukje hooi.
De trailer in de wei zetten is helaas geen optie, en ik denk dat ze er ook weinig mee zal doen omdat ze gras belangrijker vindt dan brokjes of wortels.
Trailerdeurtje staat altijd open. Meer vanwege mijn veiligheid voor als ze gaat steigeren en ik sta er voor.

DoretteP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:01

Goed gedaan je eerste stap, namelijk met een losse lijn. Alleen wat is je vervolgstap als je paard niet een volgende stap gaat zetten.....?
Dan kan je door te kijken naar de DVD van Trailerladen.com zien hoe je de methode kan toepassen. De duidelijke uitleg duurt 45 minuten, dus je ziet al goed wat de basis is. Stapsgewijs en op ieder verzet wat er kan komen leer je dan weer een antwoord te geven.
Alvast een tipje van de sluier: als je de lijn aanspant (ja dat mag) en ze komt een stapje naar voren, dan is de ontspanning die er vervolgens optreed (lijn in een boog) al een enorme beloning. Ook is b.v. het teruglopen naar "de veilige plek" een onderdeel van de methode.
Het hooi hangt altijd in de trailer en is ook een onderdeel, maar pas als het paard er helemaal in is gelopen. Pas dan is de beloning daar.
Het hele stuk daarvoor beloon je dmv ontspanning.
Het is heel goed dat je er aan wil werken en het als trainingsonderdeel gaat zien van de omgang met je paard.
Succes.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 19:11

Die dvd vraag ik voor sinterklaas, dus dat is nog even wachten. Als ze het goed doet loop ik altijd terug, maar ik probeer haar juist in te laten zien dat eten een beloning is zodat ze én meer gaat eten én begrijpt dat ze het goed doet. Of zou het dan juist geen beloning zijn omdat ze dat niet ziet als beloning.. Door de lijn af en toe strak te houden gaat ze alleen maar achteruit lopen. Of is dat niet erg? Ach, ik wacht gewoon die dvd maar af denk ik.

elinebrubru

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:46

Hallo
Het is misschien beter dat je een Join-up met haar doet.
Dat is het paard duidelijk maken dat je vriendjes wil zij.Ik leg het je even uit;

1. laat haar las in een longeerring ( zonder halster, zonder longeerlijn.).
2. Stuur haar onmiddellijk naar de hoefstag en stap met bruuske bewegingen naar haar toe, en zwiep het de longeerlijn naar haar zodat ze van je wegrent.
3. het eerste teken is dat ze haar binenste oor naar je zal toekeren.
4. dan zal ze lik-en kauwbewegingen doen. Maar hou haar nog steegs in galop hoor!!
5. Ze zal haar hals laten zakken en ze gaat willen naar je toekomen.
6. Nu gebeurt het! je Laat haar nog 1 rondje galopperen en je draaid je rug naar haar toe zonder naar haar te kijken, en je kijkt naar beneden en staat stil.
7. Als het gelukt is zal ze naar je toe komen en zal ze haar snuit op je schouder leggen of aan je begginnen rieken.
8. Zet dan een paar stappen naar voor en kijk of ze je volgt; Zo ja dan haai je haar eens . Zo nee stuur haar dan onmiddellijk terug naar de hoefslag! En begin opnieuw.
9.als ze je volgt loop dan een stukje zodat ze achter je aankomt.
10. doe haar een halster aan en stap rustig met haar naar de trailer als ze achteruit deinst loop je eens terug anders stap je door eens ze er in is beloon je haar uitgebreid en ga je met haar naar buiten.

(11. moest ze nu niet hellemaal de klep op gedurft is stop er dan mee en begin morgen opnieuw met een join-up. Tot ze er in gaat)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:42

OPG-->TAO

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:59

Ik heb dit goed gekregen op de 'simpele' manier. Gewoon met veel geduld en veel herhaling. Denk in babystapjes en beloon het paard met iets dat bij hem past. (eten? comfort?).
Ik had het met een week, en totaal iets van 5 uur klaar. Daarna 2 weken elke avond zijn eten op de trailer gegeven. Nu neemt hij mij bijna mee de trailer op haha.
Dit paard was doods bang voor kleine ruimten en had ook nare ervaringen(ook het afspoelhokje!), was ook gevaarlijk bij het laden als je teveel dwong.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:05

Is het intussen al gelukt? En heb je de dvd al gekeken en toegepast?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:31

Ken wel iemand die heeeel goed is met trailertraining!
Die doet Silversand Horsemanship, als enige in nl, toevallig een stalgenootje van me (Annemarie Keijser), die t zelfs is gelijkt mijn pony op de trailer te krijgen, terwijl die gewoon echt báng was, en niet snel mensen vertrouwd.

http://silversand.com.au/holland/