Wandelen (met pony) op het ruiterpad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wandelen (met pony) op het ruiterpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:25

Hoi,
Nu ik toch wat vaker met mijn pony wil gaan wandelen,wil ik graag weten waar ik mag lopen.
Wij wonen buitenaf,ons land grenst aan het bos,op dat stukje mag je met een paard komen,maar het is geen ruiterpad.
Dat is slechts een zandpad,dus ik kan er alleen maar heen en weer lopen,je kunt daar verder het bos in maar daar mag je niet met je paard komen.
Er zijn een stuk verder ruiterpaden,maar ik ben daar met mijn pony aan de hand nog nooit geweest,omdat ik niet wist of het wel mocht.
Heeft iemand enig idee wat de regelgeving is qua wandelen met je pony op zulke ruiterpaden?
Alvast Bedankt! :D

Ibbel

Re: Wandelen (met pony) op het ruiterpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:36

Je mag als wandelaar óók op ruiterpaden wandelen, zelfs zonder paard. Maar met een paard mag je alleen op ruiterpaden komen, ook als je er niet op zit. Dus je móet zelfs wandelen op de ruiterpaden (of rijden natuurlijk).
En daarnaast mag je dus ook wandelen op wegen (al dan niet onverhard) tenzij aangegeven dat het verboden is. Je mag niet op fietspaden of op wandelpaden met je paard, ook niet als je er naast loopt en officieel mag je zelfs niet in de berm met je paard, hoewel dat vaak een stuk veiliger is.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:42

Ik weet wel dat je OP een paard een bestuurder bent, en NAAST een paard een voetganger. Maar dan zou je dus met je paard op de stoep mogen als je ernaast loopt....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:44

Nee, je bent geen voetganger, je bent een geleider van een voertuig. Naast de fiets met een lekke band loop je óók op het fietspad en niet op de stoep.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:46

jamiroquai schreef:
Ik weet wel dat je OP een paard een bestuurder bent, en NAAST een paard een voetganger. Maar dan zou je dus met je paard op de stoep mogen als je ernaast loopt....

wat ibbel zegt dus.
Maar ik vraag me dus altijd af wie jou dat verteld heeft (met jou hebben meerdere mensen dit foutieve idee) en ik ben gewoon benieuwd hoe je erbij komt! :)

@TS, zoals Ibbel zegt dus. Je bent geleider van last of trekdier, en dat maakt je zo ongeveer gelijk aan een tractor :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:01

Ibbel schreef:
Je mag als wandelaar óók op ruiterpaden wandelen, zelfs zonder paard.

Dat mag dus NIET
hoe het met paard aan de hand zit, als bestuurder dus, ga ik ff nazoeken.

edit:
infopolitie schreef:
Loop je naast het paard, dan ben je "bestuurder". In dit geval mag je uitsluitend de rijbaan gebruiken (en zelfs niet eens het ruiterpad ). De wetgeving is op dit vlak een beetje krom en gebruik je gezonde verstand voor een veilige oplossing.

bron: http://www.infopolitie.nl/forum/viewtop ... 70&t=21822
Laatst bijgewerkt door Polly op 25-11-11 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:03

@polly; dus jij zegt dat een wandelaar niet op een ruiterpad mag?
waar heb je dat vandaan?
Staatsbosbeheer zegt daar iets heel anders over namelijk!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:10

rvv 1990 schreef:
Artikel 4

1.Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad.

2.Zij gebruiken het fietspad of het fiets/bromfietspad indien trottoir en voetpad ontbreken.

3.Zij gebruiken de berm of de uiterste zijde van de rijbaan, indien ook een fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.

4.In afwijking van het eerste en het tweede lid gebruiken personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen, het fietspad, het fiets/bromfietspad, het trottoir of het voetpad. Zij gebruiken de rijbaan indien een fietspad, een fiets/bromfietspad, een trottoir of een voetpad ontbreekt.

Uitleg wikipedia ruiterpad:

wikipedia schreef:
Een Ruiterpad is een speciaal zandpad waarover ruiters in de natuur met hun paarden kunnen rijden. Een ruiterpad ligt voor het grootste gedeelte vrij van het overige verkeer waardoor een ruiter met zijn paard geen overlast bezorgt aan andere weggebruikers.

Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Fietsen of wandelen is er verboden om zo een optimale veiligheid voor mens en dier te creëren. Er bestaan zowel smalle als brede ruiterpaden. Op brede ruiterpaden is mennen soms ook toegestaan.

Het bord voor ruiterpad kwam net als Fietsbrommerpad ook bij het RVV van 1990, alleen bestond Ruiterpad wat eerder.

En dit is ook zoals ik het geleerd heb toen ik de wegenverkeerswet en het RVV moest leren voor mijn opleiding.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:12

grappig is dat polly, want Staatsbosbeheer hanteert een heeel andere manier.. ruiters mogen alleen op 't ruiterpad, en voor alle andere bosgebruikers zijn die paden vrij te misbruiken.. ( ^) )
mijn ervaring ermee

wij hadden vorige week een mountainbike-club over heel de ruiterroutes...
contact met SBB leverde op ''ja daar is een vergunning voor uitgegeven, dat mag gewoon >;) )

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:18

we hebben het over ruiterpaden met een blauwe ronde bord met een wit paard met ruiter erin he..

Afbeelding

infopolitie schreef:
Een ruiterpad is wordt uitsluitend aangegeven met een rond blauw bord, met hierin een afbeelding van een wit paard+ruiter. Paaltjes met een hoefijzer (of andere varianten) geven alleen ruiterroutes aan, en dit heeft niets te maken met de plaats op de weg.

bron: http://www.infopolitie.nl/forum/viewtop ... 70&t=21822

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:21

ja, en zulke borden staan nou net nergens :+
ik vermoed ook dat ts het heeft over de ruiterroutes in bossen etc, daar staat zéér zelden zo'n bord. Die zijn vaak door terreinbeherende instanties aangelegd.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:22

dat zou kunnen, wij hebben hier helemaal geen ruiterpaden en ik lees over ruiterpaden dus graaf in mijn geheugen naar wat mijn docent mij toen heeft verteld en die had voor het hele rvv briljante ezelsbruggetjes dus ik weet het ook allemaal nog.
Maar zo is het wettelijk, of er een haan naar kraait als TS daar loopt is een andere discussie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:24

Bij de ingang van ieder bos staat:
"vrij toegang voor wandelaars op wegen en paden tussen zonsopkomst en ondergang"
Staat nergens dat je als wandelaar niet op ruiterpaden mag lopen :n

Ruiterpaden in de bossen zijn aangegeven met groene ronde bordjes.
Die blauwe kom je alleen tegen in de randstad. Vaak staan die blauwe bordjes bij bermruiterpaden waar gewoon een wandel- en fietspad naast ligt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:29

maar dat is wel het enige officiele 'ruiterpad bord' op de paden die jij noemt zullen ze, neem ik aan, ook niet gaan handhaven alsof het een ruiterpad is want dan hebben ze geen poot om op te staan.

Jij schrijft dat je op ruiterpaden mag wandelen en op een (officieel) ruiterpad mag dat dus niet :) hoe elke wegbeheerder dat met 'ruiterroutes' oplost daar staat niks over in de wet, dan moet je dat navragen bij de gemeente/wegbeheerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:15

Ik zal het binnenkort eens aan de boswachter vragen,misschien dat die het weet.
Het gaat idd om paden die wat dieper in het bos zijn,die zijn hier meestal aangegeven met zulke paaltjes
Afbeelding
Heb andere ruiters uit de buurt eens gevraagd,niemand weet echt hoe het zit,maar er wordt hier veel illegaal door het bos gereden waar je te paard eigenlijk niet mag komen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:54

Vriendin van mij heeft eens een boete gehad nadat ze met dr pony aan de hand met klein nichtje erop naast het fietspad liep. Erop mocht ook niet werd toen gezegd, ze moest echt op het ruiterpad.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 01:10

Ja, de boswachter handhaaft wel degelijk als je met je paard op niet ruiterpaden rijdt :j
En de wandelaars mogen dat ook komen, maar ik mag niet op niet ruiterpaden :n
Staat op de bordjes bij betreden van het gebied. Ons bos wordt beheerd door natuurmonumenten.