Wie wil me helpen koopcontract opstellen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2013

Wie wil me helpen koopcontract opstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 13:33

Hallo Bokkers

momenteel ben ik bezig voor een man die een overschot aan paarden heeft van shetlander tot paard.
hij kan er niet meer voor zorgen. en heeft mij de vraag gesteld of ik misschien een goed plekje voor de paarden wil zoeken.
deze taak heb ik op me genomen. en de paarden mogen gratis weg.
alleen wil de eigenaar dat er een contract op word gesteld.
hier moet in staan :

dat de paarden niet naar de slacht gaan

dat ze niet mogen worden verkocht.

willen ze het paard wel kwijt dat de nu toenmalige eigenaar het paard terug kan krijgen.

dat het paard niet in de handel gaat.

hoe kan ik dit in een contract verwerken?

alvast bedankt

Sunrise19

Re: Wie wil me helpen koopcontract opstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:35

Nou er staat al een hoop in waar mensen zich nooit aan houden, dus je kan er maar beter gewoon een prijsje voor vragen.

weg=weg en geen contract die iemand ergens aan kan houden zodra het paard verkocht is.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 13:45

Sunrise19 schreef:
Nou er staat al een hoop in waar mensen zich nooit aan houden, dus je kan er maar beter gewoon een prijsje voor vragen.

weg=weg en geen contract die iemand ergens aan kan houden zodra het paard verkocht is.

ja dat vind ik eigenlijk ook alleen de paarden zien er niet super uit moeten nodig naar de hoefsmid, en de andere bij komende kosten.
dus vraag ik me af wat mensen er dan voor over hebben.

de eigenaar wil alleen dat de paarden goed te recht komen en wil ze ook alleen maar weg doen als hij die zekerheid heeft

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:10

Poeh, ik zou me hier niet aan wagen hoor. Ik snap dat je de paarden wilt helpen, maar het moet wel reeel zijn. Die man kan blijkbaar niet voor zijn paarden zorgen (dat leidt ik uit het feit dat ze nodig naar de smid moeten). Welke nieuwe eigenaar gaat akkoord met het tekeken van een contract waarin staat dat ze het paard niet mogen doorverkopen, maar terug moeten geven aan de oude eigenaar (die er niet voor kan zorgen). Daar ga je als koper toch niet mee akkoord?

Prima om een nieuw huisje te zoeken, maar dan zonder al die voorwaarden hoor. Straks zit jij met de ellende.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 16:29

zap schreef:
Poeh, ik zou me hier niet aan wagen hoor. Ik snap dat je de paarden wilt helpen, maar het moet wel reeel zijn. Die man kan blijkbaar niet voor zijn paarden zorgen (dat leidt ik uit het feit dat ze nodig naar de smid moeten). Welke nieuwe eigenaar gaat akkoord met het tekeken van een contract waarin staat dat ze het paard niet mogen doorverkopen, maar terug moeten geven aan de oude eigenaar (die er niet voor kan zorgen). Daar ga je als koper toch niet mee akkoord?

Prima om een nieuw huisje te zoeken, maar dan zonder al die voorwaarden hoor. Straks zit jij met de ellende.

tja dat klopt alleen wil ik de paarden zo graag helpen het zijn er ongeveer 30. alleen denk ik niet dat de nu eigenaar uit gaat weten waar de paarden terecht komen en denk ik ook niet dat hij er nog over na denkt als ze eenmaal weg zijn.
dus als ik hem er een plezier mee doe om een contract op te stellen doe ik dat. alleen wie gaat zich hier aan houden. ik denk niemand

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:30

precies, de mensen knappen dan de paarden voor hem op en dan neemt hij ze weer terug, wat gaat hij er dán mee doen als hij nu al niet voor ze kan zorgen? dan krijgt hij ze opgeknapt terug en gaat ie ze dan zelf wel verkopen?
Ik zou persoonlijk nooit op die basis een paard van iemand overnemen, je neemt ook de stallingskosten en de evt dierenarts en hoefsmidkosten van hem over dan mag daar wel tegenover staan dat ze ook verkocht mogen gaan worden.
Hij mag blij zijn dat hij ze kwijt kan in deze moeilijke tijden!

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 16:32

nou het gaat bij hem meer om het feit dat ze niet op de markt terecht komen of bij de slachter belanden. dus misschien dat een ander plek wel goed is als het maar zekerheid is dat er goed voor gezorgd word

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:37

die zekerheid heb je nooit, ook niet met een contract. Of je moet de mensen persoonlijk kennen waar ze naartoe gaan en dan nog.....

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 16:38

nee klopt of dat ik in het contract zet dat ze niet voor de handel/slacht zijn en dat hij op de hoogte word gesteld als ze worden verkocht ?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:39

dan kan hij beter zorgen dat hij er 100 euro meer voor vraagt dan dat ze bij de slager op zouden brengen.....
ALs je ze voor 500 euro te koop zet, en het zijn geen kreupele scharminkels van 35 jaar oud, zul je ze best verkopen.
Contract is toch niet officieel. kunnen ondertekend worden, maar is niet rechtsgeldig dus als de nieuwe eigenaar het paard wil verkopen kan hij niks.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:39

Ik snap het wel, maar ik vind het heel krom. De paarden zien er én niet goed uit én hebben hard een smid nodig. En dan praat hij erover dat hij ze goed verzorgd wil hebben?? Misschien ben ik wel heel cru hoor.

Anyway, prima als hij dat wilt, maar zorg wel dat het niet jouw zaak wordt als iets misgaat. Kan je hem niet overtuigen dat je echt goede en liefdevolle eigenaren zoekt zonder contract?

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 16:41

Sky_As schreef:
dan kan hij beter zorgen dat hij er 100 euro meer voor vraagt dan dat ze bij de slager op zouden brengen.....
ALs je ze voor 500 euro te koop zet, en het zijn geen kreupele scharminkels van 35 jaar oud, zul je ze best verkopen.
Contract is toch niet officieel. kunnen ondertekend worden, maar is niet rechtsgeldig dus als de nieuwe eigenaar het paard wil verkopen kan hij niks.

ja alleen vraag ik me af of je voor deze paarden nog 500 euro krijgt. ik denk het niet. de handel licht op mijn kop en deze paarden zijn niet oud maar de meesten wel onbeleerd sommigen zijn drachtig. en ze zien er dus slecht verzorgt uit
kijk het is maar net wat een gek er voor geeft. alleen was ik niet vanplan hier nog 500voor te geven op zijn mist 100 aangezien de extra kosten die er ook nog bijkomt :=

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 16:45

zap schreef:
Ik snap het wel, maar ik vind het heel krom. De paarden zien er én niet goed uit én hebben hard een smid nodig. En dan praat hij erover dat hij ze goed verzorgd wil hebben?? Misschien ben ik wel heel cru hoor.

Anyway, prima als hij dat wilt, maar zorg wel dat het niet jouw zaak wordt als iets misgaat. Kan je hem niet overtuigen dat je echt goede en liefdevolle eigenaren zoekt zonder contract?

dit is misschien nog wel een idee. ik zal met hem praten over dat er geen contract op word gesteld. de paarden zijn daar in tegen niet mager en hebben geen gebreken. maar ze moeten gewoon worden opgeknapt

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 18:46

ik heb het er met de eigenaar over gehad. er komt wel een contract maar daar komt dus niet in dat ze het paard/pony niet mogen verkopen alleen dat ze niet bestemd zijn voor de slacht.
zou het zo wel lukken?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:53

ja dat denk ik wel!
ookal moet je wel in je achterhoofd houden dat er altijd mensen zijn die daar lak aan hebben.
en wie gaat dit controleren jaar in jaar uit bij alle paarden?

om hoeveel paarden gaat het?

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 18:55

AdnerB schreef:
ja dat denk ik wel!
ookal moet je wel in je achterhoofd houden dat er altijd mensen zijn die daar lak aan hebben.
en wie gaat dit controleren jaar in jaar uit bij alle paarden?

om hoeveel paarden gaat het?

het gaat om denk ik ongeveer nu 25 paarden. van grote paarden 160 tot shetlanders en pony's

tja de controle is dus een lastig punt maar er komt denk ik nog wel bij dat de eigenaar wel een keer mag komen kijken dus niet elke week maar gewoon een keer op een onverwacht moment

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 19:06

ook word er misschien nog een symbolisch bedrag voor gevraagd

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:32

Je kunt er best inzetten dat wanneer de nieuwe eigenaar het paard niet meer wil deze de oude eigenaar moet inlichten zodat deze eventueel het paard weer kan terugkopen.
De oude eigenaar heeft dan verder geen rechten meer dus de nieuwe eigenaar hoeft het dier niet aan hem te verkopen. Maar hij kan natuurlijk wel proberen een overtuigend bod te doen.

Ik zou zelf nooit akkoord gaan met een koopcontract waarin staat dat je bijvoorbeeld niet zelf mag bepalen aan wie je het paard verkoopt als je het dier niet meer wilt. Als de eigenaar controle wil houden over wat er met het dier gebeurt moet hij het gewoon niet verkopen. Als je het verkoopt moet je ook accepteren dat alle rechten nu bij de nieuwe eigenaar liggen.
verkocht = verkocht.

lovinghorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:20

Waar staan deze paarden/pony's?

Misschien kun je een advertentie plaatsen met foto's en vertellen waarom deze dieren weg moeten.
Is deze man ziek of oud? kunnen er geen kinderen helpen met het verzorgen van de paarden.
Heel veel kinderen zoeken een verzorgpony,toch.

om hoeveel paarden en pony's gaat het nu precies?
zijn de merries en hengsten gescheiden

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 23:01

lovinghorse schreef:
Waar staan deze paarden/pony's?

Misschien kun je een advertentie plaatsen met foto's en vertellen waarom deze dieren weg moeten.
Is deze man ziek of oud? kunnen er geen kinderen helpen met het verzorgen van de paarden.
Heel veel kinderen zoeken een verzorgpony,toch.

om hoeveel paarden en pony's gaat het nu precies?
zijn de merries en hengsten gescheiden

de paarden & pony's staan in friesland we maken ook een advertentie alleen dat staat nu even op een laag pitje omdat ze eerst bezig zijn met de verhuizing van deze man. er staat op dit moment geen hengst bij maar er zijn er wel een aantal drachtig. het gaat nu denk ik om ongeveer 25 paarden/pony's

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 20:33

Ik ga niet meer over de verkoop van de paarden! wegens wat problemen met de eigenaar

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:01

mehorsrex schreef:
Ik ga niet meer over de verkoop van de paarden! wegens wat problemen met de eigenaar

je hebt in ieder geval je best gedaan

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 22:13

wil94 schreef:
mehorsrex schreef:

je hebt in ieder geval je best gedaan

ja zo zie ik dat ook maar. eerst wilde de eigenaar de paarden gratis weg doen met contract dit vond ik een goede oplossing aangezien je niet echt een goede prijs krijgt. toen wou hij er ineens geld voor vragen en nu wil hij ze ineens net meer kwijt. nou dan heb ik zoiets laat maar. ik wil geen kopers gaan zoeken die komen te kijken en er moeite voor doen en dan een eigenaar die ineens afhaakt dan heb ik zoiets van dan moet je het allemaal zelf maar weten

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:53

ik geef je groot gelijk TS!
je wilde deze man helpen,man veranderd zijn plan keer op keer..
op een gegeven moment houd het natuurlijk op :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:57

Sunrise19 schreef:

Dus toch maar gewoon verkopen en klaar.

Tja dan moet hij het maar houden en niet wegdoen dat is de enigste garantie dat er niets gebeurd wat hij niet wil dat het gaat gebeuren.

Zelf wil ik geen paard hebben als ik er niet echt de eigenaar over bent, of de eigenaar mag zelf voor onderhoud en stallingskosen zorgen, dan zorg ik er wel voor en anders niet.