Is dit af te leren????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gap

Is dit af te leren????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 11:56

We hebben een E pony van nu 5 jaar jong. Ze staat niet heel vaak alleen op de trailer maar het gebeurt wel ( als mn dochter alleen een wedstrijd rijd) normaal gesproken staat ze samen met een andere d of b pony op de trailer en dan staat ze wel rustig. Maar als ik dus alleen met haar op de trailer rijd dan blijft ze aanhoudend schrapen, maakt niet uit op wat voor manier ik rijd, hoe rustiger ik rijd hoe ongeduldiger zij word lijkt wel, nu hebben we vanuit ons bedrijf een oplossing bedacht en dat gaan we uitproberen( flappen aan de borststang), maar daarmee is het volgende probleem nog niet opgelost, nl als de trailer op de plaats van bestemming is dan wil ze er direct uit, laat ik haar maar heel even staan dan word ze "gek"ze breekt dan echt de trailer af,gaat lopen trappen tegen de achterklep en maakt een kabaal van jewelste.
Ik heb het een tijdje proberen op te bouwen, eerst een minuutje laten wachten, daarna 2 daarna 3 etc etc, maar ze blijft mn trailer afbreken ;( negeren, aandacht geven en gerust stellen het maakt allemaal niet uit, ik schaam me dood zeg maar, mensen zeggen ook altijd als ik alleen met haar aan kom rijden, nou,nou ze maakt nogal kabaal :?
Wat er nu dus gebeurt is, dat zodra we op een bestemming aankomen we haar er toch maar afhalen, ten eerste omdat ze dan niet helemaal overstresst raakt net voor de wedstrijd ( ze is dan helemaal bezweet) en ten tweede voor de mensen eromheen. Ik moet zeggen dat ze er dus ook niet op kan blijven staan als de b of d pony eraf gaat, dan is het nog 10x zo erg, dan blijft ze alleen tijdens het daadwerkelijke transport rustig .
Ook na de wedstrijd als ze moe is kunnen we haar niet op de trailer zetten, uiteraard doen we het wel eens, maar het is verre van ideaal!
Zelfs met de andere pony erbij laat ze dan duidelijk horen dat ze het er niet mee eens is!.
Weet iemand misschien een oplossing of hebben jullie tips of adviezen, het zou zeer welkom zijn!

Er is nooit iets gebeurt, ze komt rechtstreeks vd fokker dus dat is uitgesloten, het ligt denk ik echt in een stulkje opvoeding of karakter, maar daar ben ik dus nog niet uit!!!
p.s aan de trailer zelf ligt het niet, hij is ruim, licht en nagenoeg nieuw.

Groetjes Gab

Apple

Re: Is dit af te leren????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:58

Dat klinkt als verlatingsangst. De pony is gewoon niet graag alleen. Je kunt het wel trainen voor een deel, maar het zal nooit helemaal weg gaan.
Zit niets anders op dan op plaats van bestemming gelijk uit de trailer te halen en pas er weer op te zetten vlak voor vertrek. Misschien dat het in de loop der jaren beter wordt :-)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:04

leuke voor de opleiding, ik zal het eens navragen volgende week, dan heb ik weer 4 dgn cursus.

Het heeft in ieder geval met die verlatingsangst te maken en een stuk opvoeding en ongeduld. Beste is om te laten staan totdat ze rustig wordt en er dan pas uithalen, anders beloon je het verkeerde gedrag en dan wordt dat alleen maar erger.
Het vervelende daarbij is echter wel dat ondertussen je trailer wordt verbouwd en de omstanders je voor gek verklaren maar de pony moet ontdekken dat ze er door die gekke fratsen niet eerder uit mag en gewoon rustig kan blijven.

Misschien helpt het ook om haar de trailer uit te halen en direct flink aan het werk te zetten en dan in de trailer terugzetten om uit te puffen, dan wordt de trailer haar rustpunt, maar ook dit maar niet oefenen op een wedstrijdterrein.....
Ik kom er op terug!

gap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 12:10

@ Cissy @ Apple
Verlatingsangst zit misschien wel wat in ja, we hebben in Ermelo nl is een box gehuurd voor een wedstrijd en toen werd ze helemaal waus, ze ging met haar hoofd tegen de muur bonken en zakte door haar achterbenen, om haar rustiger te krijgen en niet direct op haar gedrag te reageren heb ik toen onze b pony in een box ernaast gezet, door een opening in de muur konden ze elkaar zien, maar het werd echt niet minder erg. Ik heb het toen een half uur aangekeken ( buiten haar zicht) maar heb haar er toen echt uitgehaald, want de opzet was voor haar een rustpuntje in die box maar het tegenovergestelde werd bereikt.
Ik vind dit erg lastig, temeer omdat onze dochter met de kerst met pony en al ergens op stage gaat :? en mn dochter het om deze reden niet zo ziet zitten :o . maar dat is dus het volgende probleem.
Verder is het overigens een geweldig beest, ontzettend lief maar wel een merrie , merrie!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:16

Dat kan wel kloppen Cissy, de trailer als rustpunt :-)

Bij ons is het gelijk een stuk beter gegaan toen paardlief had bedacht dat hij niet buiten de trailer wilde plassen, maar alleen maar op de trailer. Dat was dus na de wedstrijd op de trailer zetten, paard ging plassen en bleef daarna best ok staan (en dat voorzichtig uitgebouwd).

Bij ons bleef paardlief trouwens in het begin alleen rustig staan als hij ons niet zag. Zodra hij ons zag dan wilde hij uit de trailer. Als we dus ergens kwamen dan was het gelijk uit de auto en gelijk weglopen. Of als we later weer opgeladen waren ook gelijk weglopen (en dan terwijl wij in de kantine op de prijsuitreiking aan het wachten waren vragen of een vriendin even wilde gaan kijken of alles goed ging zodat het paard ons niet zag).

Gap: wat je nu zegt, dat hebben wij ook gehad. Op vakantie met het paard deden we dus ook maar niet :+ . Als ze in een andere boks moet verblijven zorg dat ze dan een boks heeft met vrij uitzicht overal en buren. Geen boks ergens achteraf zonder paardenbuurtjes.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:19

hoe gaat het thuis als je ze uit elkaar haalt? Gaat ze dan ook lopen drammen in dr stal?

gap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 15:51

@ Cissy ...Nee dan is er helemaal niets aan de hand!!

gap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 15:53

@ Apple, daar gaan we dan zeker rekening mee houden , dankjewel voor de tip!!

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:58

Krijgt ze hooi of kuil oid op de trailer? Wellicht dat ze dan iets rustiger blijft.

xCharming

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:09

@ Cissy, ik ben benieuwd wat ze op de cursus zeggen.
ik heb ook een tijdje met iemand meegelopen waarvan de merrie ook de trailer niet op wou. dit hebben we opgelost met wachten en gewoon alvast hun voer geven.

dus zeg maar eerst rijden, longeren en dan zadel eraf, en de trailer in, daar staat dan voer, en dan bleef die merrie wel staan.
en zij gaf nog een soort druppels. het heette HormeOne. dat hielp ook heel veel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:38

de trailer niet op willen is een ander probleem dan niet op de trailer willen blijven op de plaats van bestemming. Deze pony gaat wel gewoon de trailer op voor zover ik begreep.

gap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 12:08

Ja dat klopt erop en eraf geen enkel probleem!! @patty83 we hebben het geprobeerd met hooinetten, dan word het juist gekker omdat de pony naast haar last heeft van voernijd, als ze alleen op de trailer staat en er hangt een hooinet vooraf of achteraf dan raakt ze die niet aan :n

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:17

Dit valt zeker te trainen. Hoever je daarmee zult komen hangt af van de trainer en het paard, maar verbetering is zeker mogelijk.
Allereerst niet meer met paard weggaan totdat je getraind hebt dat ze het ok vindt, anders doe je je training weer teniet. Heb je al getraind op eigen terrein? Trailer achter de auto, pony laden en er weer af halen. Dan weer pony laden en even laten staan zonder de klep te sluiten. Als dit goed gaat dan weer eraf, rondje lopen en weer laden en even laten staan. Als dit echt geen stress (meer) geeft kun je de klep sluiten en direct weer openen. Vervolgens sluiten, wachten en weer openen. Dit steeds weer opnieuw en steeds uitbouwen met af en toe een stapje terug om vervolgens weer uit te bouwen. Persoonlijk zou ik al vanaf het begin van de training direct een gevuld hooinet ophangen, want uiteindelijk wil je haar (op eigen terrein, zonder eerst met de trailer te rijden) een uur oid op de trailer gaan laten staan en dan is het prettig als ze dat hooinet heeft hangen.
Om hier op voort te bouwen kun je haar eerst een half uur laten staan op de trailer, vervolgens uitladen en rijden om haar daarna ook weer op de trailer te zetten. Dit laatste bouw je dan weer op zoals je dat in het begin ook deed, alleen kan dat waarschijnlijk wat sneller (maar blijf goed naar je pony kijken/luisteren! zodra ze weer stennis gaat schoppen ben je te ver gegaan en moet je weer wat stappen terug doen).
Als dit alles helemaal goed gaat kun je de training uitbouwen met een stukje trailerrijden. Begin voor mijn part met een paar meter! Als ze maar rustig blijft en je de basis van de training steeds kunt herhalen. Dit bouw je uit tot een stuk trailerrijden, eindigend op eigen terrein, even laten staan, vervolgens in de bak rijden en weer inladen en trailerrijden, om haar aan het einde op eigen terrein weer laten staan. Nou ja, van hieruit is het natuurlijk nog maar een hele kleine stap naar het einddoel.
Met een pony erbij wordt het denk ik wel erg lastig om haar rustig te houden op de trailer op het moment dat je die pony weghaalt (voor het proefje rijden). Ik denk dat dit toch zeker wel te trainen valt, maar dat is weer een hele stap verder en zou ik pas gaan trainen als het bovenstaande goed gaat.
En vergeet niet om alles op eigen terrein te doen in het begin! Anders heb jij al stress over de opmerkingen van anderen en de pony over de omgeving en dat komt de training zeker niet ten goede.
Succes!