Welke afspraken bij lease?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Welke afspraken bij lease?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 16:55

Hoi,

Daar één van mijn dieren hoogstwaarschijnlijk op lease gaat binnenkort door privé omstandigheden, heb ik mijn oude lease contract uit de kast getrokken en dit hier en daar verandert en aangepast. Toch hoor ik graag tips waar ik nog aan moet denken indien ik een geschikte leaser vind, om alles zo safe en smoothly mogelijk te laten verlopen voor alle betrokken partijen.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? :)

Hoor graag,

friesiszwart

Re: Welke afspraken bij lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:44

Ik wil het contract best overlezen en eventueel aanvullen?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:55

Toen ik leasde:
Zadel+hoofdstel en bit zitten erbij en daarnaast alles zelf bekostigen behalve DA kosten.

In ruil daarvoor was het ook echt mijn paard (hoewel op papier dan niet :P ).
DA was soms wel eens lastig, wanneer schakel je deze nu in?
Maar met overleg kwamen we daar vaak wel uit. Bij acute dingen werd uiteraard gewoon direct de DA gebeld.

Zadel, hoofdstel en bit zaten als het ware bij de leaseprijs in, maar mocht er iets kapot gaan dan was het aan ons om dit te laten repareren (of nieuw te kopen).

Ik heb er 6 jaar plezier van gehad.

Rhorseoutlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:29

Ik denk dat je de basis spullen wel mee kunt nemen in de prijs zoals,
zadel + sjabrak , hoofdstel, bit, goed passend deken, halster + touw, eventueel een set beenbeschermers.

Dan weet je dat dat in ieder geval goed zit! daarnaast zou ik wel in het contract opnemen dat als er iets stuk is dit voor kosten van de leaser komt. Dus ook netjes weer achterlaten als het contract niet verlengd wordt.

Gaat je paard ergens anders naar toe, dan zou ik er ook in zetten dat voer en bodembedekking voor hun rekening komt.

Staat ie op ijzers?? nee maar wil de huurder dit wel dan eigen kosten. is het in het belang van het paard dan voor jezelf. Ook da en de hoefsmit voor jezelf

Verder zou het prettig zijn als je mensen treft die enigzins dichtbij wonen en waar je een oogje in het zeil kunt houden. Ook makkelijk als de da ingeschakelt moet worden

succes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:50

Ik heb een paard in bruikleen gehad en alle kosten waren voor mij, spullen regelde ik zelf en ik had alle vrijheid behalve verkopen en slachten ( :+ )
Wat ik als leaser in een contract zou willen hebben is
- wat bij langdurige of blijvende ongeschiktheid
- eerste aankooprecht tegen verminderd percentage en/of evt. financiele vergoeding bij verkoop (ivm niveaustijging wedstrijden)
- afspraken controle eigenaar (en evt. gebruik eigenaar, stel dat je er af en toe nog op wilt)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:48

- Wie neemt de da-kosten op zich wanneer er iets gebeurd met het paard?
- Wat als het paard een dure operatie moet ondergaan (koliek bv), moet er eerst worden overlegt en voor wie de kosten?
- Wat als het paard ongeschikt wordt voor het rijden?
- Wie betaald de hoefsmidkosten, inenting, tandarts, ontworming?
- Wel/geen ijzers
- Gaat jouw tuigage mee met het paard?
- Mogen andere mensen op het paard?
- Afspraken mbt waar het paard komt te staan
- Hoe wil je het afspreken wanneer de leaser het contract wil beëindigen om wat voor reden dan ook?
- Kan de leaser het paard overkopen mocht deze dit willen?
- Wat voor bedrag/korting wanneer de leaser het paard wil overkopen