Ik kom net terug van een erg frustrerend half uurtje rijden.
En ik vrees dat de 'veroorzaker' zich net zoveel geërgerd heeft aan mij
Even randinformatie:
Mijn paardje is gestald bij mensen die ook een mooie, ruime binnenpiste hebben. In de winter wordt deze piste vaak gebruikt door andere ruiters. Zij betalen dan een bedrag en mogen er gebruik van maken.
Ik hoef niets te betalen, het gebruik van de piste zit in mijn stalgeld.
Vanavond kwam ik bij m'n paardje, en er was iemand aan het rijden. Ik vind het prachtig om te zien, 'moeilijkere' dressuur, stang en trens er in, paard met mooie bewegingen. Ik zette mijn pony dan ook op de poetsplaats waar ik goed zicht had. Toen de ruiter begon uit te stappen, was ik klaar met poetsen. Dus zadel er op, klaarmaken... De ruiter had echter nog een ander paard bij, en begon hier mee te rijden. Nouja, staleigenaar drukt me altijd op het hart dat ik gewoon kan rijden, piste is groot genoeg vindt hij, dus zo gezegd, zo gedaan.
Twee paarden in de bak, wat een drama! Ik ben de hele tijd bezig geweest met:
- ontwijken van de andere ruiter,
- proberen oefeningen te rijden terwijl ik de andere ruiter ontwijk,
- stappen, want in vreesde dat ik in draf de andere ruiter niet zou kunnen ontwijken,
- opletten dat mijn paard niet trapte naar het andere paard als dat rakelings achterlangs voorbij kwam.
Nu heb ik altijd geleerd: snellere gang mag op de hoefslag, tragere gang gaat op de binnenhoefslag.
Zij reed draf en galop, dus ik reed op de binnenhoefslag.
Ik snap ook dat zij 'hogere' dressuur aan het doen was en ik maar beginnersoefeningen probeerde uit te voeren.
Toch vond ik het ergerlijk dat ze zich helemaal niet aan mij aanpaste, al was het maar iets vroeger afwenden, appuyementen niet volledig tot de hoefslag als ze daarbij 'door mij heen' moest rijden, mij ook eens een volte of een A-C lijn laten afmaken zonder me opzij te duwen...
Dit had ze trouwens een dikke maand, twee maand geleden niet hoeven doen, want toen zat er nog helemaal geen stuur op m'n pony
Vandaar mijn vraag: hoe lossen jullie dit op, welke 'voorrangsregels' houden jullie aan?
Brand los

.