Welke regels/afspraken bij verzorger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Welke regels/afspraken bij verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 23:37

Wij hebben een aantal paarden staan, en daar heb ik 2 hele leuke verzorgers bij.
Alleen nou loopt het met één niet helemaal lekker. Ik denk dat dit wel goed kan komen, maar mis een beetje de ideeen voor goede regels/afspraken.

Het is zo dat ze van mij mag komen wanneer ze wil, rijden wat ze wil (staan er zowiezo 2 die ze mag rijden). Ze mag in principe alles behalve alleen naar buiten. En zelfs daar zijn mogelijkheden in (ruiterbewijs halen moet dan van mij).
Ze mag zelfs meekijken/leren met dingen die ze niet kent.

Enige wat ik ervoor terug wil is zekerheid wanneer ze komt en dat ze de stallen doet van de paarden die ze rijd (weinig werk per stal ivm strokorrels als bodem), soms nog wat andere kleine klusjes zoals waterbakken en voerbakken vullen. Ik vraag geen geld, maar er is dan ook alleen een buitenbak.

Het loopt niet lekker omdat ze geregeld een halve week niks laat horen, of alleen wilt komen als ze kan rijden. Daar irriteer ik me dus wel aan omdat ze echt alles mag en kan, ik moet ook gewoon komen als ik niet kan rijden... Ik vind het verder een topmeid, alleen is die irritatie natuurlijk een sfeerverpester. Wat zou ik aan afspraken kunnen maken? Of doe ik dingen fout?

Angela

Re: Welke regels/afspraken bij verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:58

Dat klinkt als een wel de lusten niet de lasten verzorgster.

Ik zou gaan bedenken wat je het belangrijkste vind. Wil je dat ze haar afspraken nakomt (die heel redelijk zijn), of is het het belangrijkste dat de paarden gereden worden en ben je blij dat ze dat goed doet?

Is het eerst het geval: gesprek aangaan en aangeven dat bij geen verandering je op zoek gaat naar een ander.

Ben je gewoon blij dat de paarden gereden worden? Dan alsnog gesprek aangaan, maar veel milder. Je wilt haar immers niet kwijt, en hoopt gewoon dat ze meer gaat doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:04

Kan je haar niet een keer op de thee uitnodigen om je verwachtingen te uiten en ook haar kant horen?
Want dit kun je prima bespreekbaar maken, misschien is het voor hun nooit duidelijk geweest wat jouw wensen zijn?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 00:34

Wat zou ik anders kunnen doen hierbij? Ik dacht misschien toch geld vragen en een zie maar hoe vaak je komt constructie ofzo? Qua beweging voor de paarden is het niet nodig, haar niveau is manege-groepslesjes, dus wat dat betreft kan ik net zo goed longeren.

Het is verder best een lieve meid, maar ik erger me er aan, terwijl ik juist wil dat ik er iemand plezier mee kan doen( en mezelf meteen omdat ik dat ook wel gezellig vind).

Er is al een gesprek geweest trouwens. Daarbij kwam uit: weet niet hoe het werkt en is te ver fietsen.
Iets wat ik raar vind omdat ze wel 4 keer per week naar de manege fietst (is 500m vn ons af). Ik zei dat het enige wat ik echt wilde was dat ze liet weten wanneer ik haar kan verwachten en wanneer niet. Ging een week goed, daarna laat ze weer dagen niks weten.

Tja ik weet niet, misschien doe ik wel iets fout. Heb er ook niet veel ervaring mee (verzorgers). Ben allang blij dat ik nog een meisje heb lopen dat door het vuur gaat voor paarden.
Laatst bijgewerkt door Pentax op 15-11-11 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:35

Ik heb gewoon een rooster opgesteld en bij niet kunnen moet je of zelf vervanging regelen of het aan mij even doorgeven en dan ga ik wel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:43

Je zou een "andersom" vergoeding kunnen vragen.

Je betaald "x" als je alleen komt rijden, en je betaald "Y" (minder/niets) als je klusjes a,b en c doet. Doe je een klusje niet, dan betaal je iets tussen x en y in. Dat zet aan om wel de klusjes te komen doen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 00:45

Angela schreef:
Je zou een "andersom" vergoeding kunnen vragen.

Je betaald "x" als je alleen komt rijden, en je betaald "Y" (minder/niets) als je klusjes a,b en c doet. Doe je een klusje niet, dan betaal je iets tussen x en y in. Dat zet aan om wel de klusjes te komen doen.

Dat is nog eens een hele goede. En de hoeveelheid dat ze komt? Is dat niet afschrikkend?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:50

Het kan zeker afschrikken, en wellicht wilt ze dan niet meer komen. Van de andere kant: je geeft nu aan dat je je voornamelijk ergert, en je je paarden net zo goed kunt longeren, dus wat maakt het uit als ze vertrekt?? Met jou voorwaarden moet er toch wel een andere verzorgster te vinden zijn??

De hoeveelheid dat ze komt zou ik hangen aan de klusjes. Als je afspreekt dat ze er 3 keer per week is, dan moet ze 3 keer per week bijvoorbeeld 1 stal uitmesten. Komt ze een keer niet, dan kost het dus geld. Is wel een ingewikkelde constuctie hoor, je moet een berg gaan rekenen, en maar afwachten of ze dan ook betalen...

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 00:56

Misschien andersom? 50 p/m. Hoeft ze niks te doen en mag ze van mij 7 dagen per week rijden desnoods meerdere paarden. Maar dan moet ze niks. Eventueel klusjes tegen reducering?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:59

Maar dan moet je dat ook doorvoeren op je andere verzorgster...

Ik zou gewoon beginnen bij een gesprek, rooster maken en de klusjes erbij zetten.
Wil dat alsnog niet? Dan het andersom schema proberen.

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 01:03

Ze zou eigenlijk uit zichzelf klusjes moeten doen of iets betalen. Als ze dan toch mag rijden zoveel ze wilt, zou ik dat niet meer dan logisch vinden. Ik leer mijn kinderen dat paardrijden ook inhoudt dat je stallen moet schoonmaken en andere klusjes doen.
Als ze op de manege gaat rijden, moet ze toch ook betalen?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:01

Je verzorgster kan en mag alles zelf indelen, maar misschien heeft ze nog niet echt gevoel bij wat het allemaal voorstelt en inhoud. Je geeft je verzorgster veel vrijheid, bijna alles kan en mag en sommige mensen weten dan niet zo goed waar ze aan toe zijn of wat er precies van ze verwacht wordt :)

Misschien kun je wat richtlijnen geven, bijvoorbeeld min. 2x in de week komen en evt. zelfs vaste dagen afspreken waarbij je afspreekt als ze niet kan dat ze een andere dag komt. Als je komt de stallen doen en altidj even water- en voerbakken checken.

Wat je zelf al aangeeft is het een aardige meid, als dat niet zo was had je het al wel gemerkt. Gewoon duidelijk onderling even bespreken met een kop thee wat jullie beide van elkaar verwachten :) En mocht er dan echt afspraken zijn waar niet aan wordt gehouden, kun je altidj nog consequenties aan verbinden..

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 14:52

Heb nu vaste dagen afgesproken. Dat ze op die dagen moet komen. Andere dagen mag ze komen, maar moet niet.
Niks met geld gedaan trouwens, vond dat toch niet zo.

Momey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:30

Moet ze dan op die dagen ook gewoon haar klusjes doen, of alleen rijden?