Paard en elanden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Paard en elanden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 15:39

Ik weet dat er in Nederland geen elanden zijn, maar ik neem aan dat er wel meer bokkers ervaringen hebben met het tegen komen van elanden.

Deze week ben ik namelijk al een aantal keer 3 elanden (moeder met 2 jong) tegen gekomen terwijl we met de paarden in de bossen aan het rijden zijn. De eerste keer stonden ze op 2m afstand van het pad en zag ik ze op tijd en ben dus omgedraaid en ergens anders heen gereden, laatste keer waren we er al naast toen ik ze pas zag (meter of 5) en zijn we dus vlot door gestapt en op de terug weg een andere weg gezocht, ze stonden/lagen nog wel op dezelfde plek zo'n meter of 20 van ons huis af. Andere keren waren ze wat verder weg.

Mijn gevoel zegt als ik ze zie, omdraaien.. Maar wie weet hoe een eland op een paard (of meerdere) reageert?? Paarden reageren nagenoeg niet, ze zijn wel alert en houden ze goed in de gaten, maar zijn er absoluut niet bang van. Ze lopen niet weg en willen er niet naar toe (onder het zadel of aan de hand)

Ik hoef namelijk geen eland op me af gestormd te hebben of iets anders. Ook weet ik niet of ze elkaar als concurrenten zien? Als de paarden op wei staan en er staan elanden op het veld er naast, reageert het paard wel alsof de eland een concurrent is en gaat als een of andere malloot door de wei heen paraderen. Elanden reageren hier vrijwel niet op. Echter als de hond er heen gaat en op een afstand gaat blaffen, komen ze wel op m af gestapt (gewoon stappen zeg maar). Alleen komen de elanden niet zo dichtbij bij de paarden als dat we nu een aantal keer geweest zijn.

Weet wel dat als je een eland tegen komt met een heel jong baby elandje, dat je dan wel op moet passen. Alleen zijn deze 2 jongen al een stuk ouder en die zitten eigenlijk het hele jaar door hier in de omgeving.

Wie heeft er ervaringen mee of heeft een idee hoe een eland (kan) reageren op paarden??
Heb wel al gegoogled, zowel in het Nederlands als Zweeds. Ook op youtube filmpjes gezocht, maar daarop is te zien dat of de elanden aanvallen of de ruiters al van te voren omdraaien. Ook al kan dat natuurlijk in het jonge seizoen zijn en je weet niet wat er te voren gebeurt is.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:47

Bij mij op stal waren de andere meiden er erg voorzichtig mee, zelfs een beetje angstig.
Ik heb hele tochten gemaakt, helaas niet zo vaak elanden tegen gekomen, maar als ik ze tegenkwam ging het altijd prima.
Mijn pony was er wel bang van, maar liep gewoon braaf door. Ik heb ze altijd gewoon genegeerd en mijn weg vervolgt, maar daarvoor hoefde ik nooit in hen ruimte te komen zeg maar. Meestal merkten ze me wel op en gingen ze er rustig of op een klein drafje vandoor.

Ben nooit te paard een moeder met jong tegen gekomen. Weet dat je daar wel heel erg voor op moet passen idd, maar dat gaat om de bescherming van moeder aan het jong. Voor de volgende jongen gaan ze het jong van afgelopen jaar afstoren, dan zie je regelmatig verdwaalde 'jaarlingen' lopen, die moeten hen weg nog vinden.

Ik zou gewoon even opletten wat de elanden doen en ze niet forceren, maar verder zo normaal mogelijk doen.
Ik heb nergens last van gehad. Bovendien zit ik liever op mijn paard dan dat ik lopend ben wanneer er toch een boze elandenmoeder op je af komt..

Veel plezier in het mooie elanden-land!

Quir

Re: Paard en elanden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 16:01

Wij komen ze hier erg vaak tegen, op dit moment zelfs bijna dagelijks.
Helaas merk je ze pas laat op, je hoort ze niet en zijn zo goed verstopt tussen de bomen. Alleen elke keer als ik ze op merk zit ik wel al erg dichtbij. In de zomer gingen ze inderdaad weg, vaak al voordat je echt in de buurt was (dan zie je ze in de verte in een drafje het veld over gaan). Nu blijven ze echter staan, ze bewegen dan ook helemaal niet. Hooguit dat ze op staan als ze liggen. Ze volgen je wel helemaal.

Ik ben eigenlijk alleen nog maar deze 3 tegen gekomen te paard. Ze lijken niet te reageren, behalve ons helemaal te volgen (aankijken). Nog nooit aanstalten gemaakt om aan te lopen richting de paarden, maar vind het nog steeds griezelig.

Eigenlijk maak ik me tien keer drukker om de elanden dan de beren en wolven die er zitten. Beren zitten er dan niet zoveel, maar de wolven daarentegen wel.

Inderdaad beter op het paard dan lopend, maar liever gewoon als ik in de auto zit of van een flinke afstand. Haha. Moet je nagaan dat je in het begin echt op zoek gaat naar die beesten en nu kom je ze bijna dagelijks tegen en wil je ze liever niet tegen komen...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:20

Waar zit jij dan, Quir? Ik ben eens in Fins Lapland geweest en heb daar een paar dagen met husky's voor de slee gereden. We werden gewaarschuwd voor beren en wolven omdat we ook vaak lange tijd alleen reden. Heb helaas geen wolf gezien. Dat de beren kennelijk de andere kant op waren vond ik niet erg. :D Lopen elanden daar ook? Of alleen in Zweden? :o? Het klinkt allemaal erg avontuurlijk. Heb je foto's? Lijkt me echt onwijs om daar paard te rijden....geweldig! :j Wist niet dat die elanden zo gevaarlijk waren. Ik vergelijk ze met herten, alleen een beetje groter. :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 21:52

We zitten midden Zweden.
Elanden zijn er in overvloed.
Beren zouden er moeten zitten, maar daar hoor je zelden iets over. Er mogen elk jaar 2 beren geschoten worden (in een bepaalde tijd) in de provincie, maar dit jaar en vorige jaar geen geschoten jaar daar voor 2. Dus waarschijnlijk zijn ze op. :+
Wolven zitten we helaas in een gebied waar 2 roedels leven. Vooral de winters is het oppassen, heb ze overigens nog nooit gezien wel de sporen. Ook het quotum van de wolven tijdens de jacht (die nu sinds dit jaar verboden is door de EU, mensen weten niet waar ze het over hebben....) werd binnen 1 á 2 dagen bereikt, zijn er geloof ik in de 20 (22 of 23 ofzo). Dus die zijn er ook in overvloed.

Beren zijn overigens voor de mensen minder gevaarlijk dan de wolven. Beren hebben dankzij de jacht namelijk "schrik" voor mensen, wolven niet en daar mocht pas sinds een paar jaar op gejaagd worden. Zodat ze dus in de toekomst bij de mensen weg blijven (en het er natuurlijk niet teveel worden), echter denkt de EU daar heel anders over, helaas. Ik weet niet hoe dat in Finland zit. Denk wel dat er ook elanden zullen zijn? In ieder geval wel rendieren, maar die hebben we hier niet. Die zitten nog wat noordelijker.

Ik heb vast wel foto's, wat wil je zien? Is inderdaad machtig om er te rijden, is echt genieten!!

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:00

Weet je wel hoe groot die beesten zijn?!?!?!
Tuurlijk weet je dat, was retorisch. :D
Ik persoonlijk zou proberen er niet te dicht bij in debuurt te komen. Prachtige dieren om te zien, vanaf een afstandje. :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 22:03

Té groot. :+

Mijn idee/gevoel precies zo! Maar helaas (zeker te paard) ben je er vaak al op korte afstand voor je ze in de gaten hebt. Ze zijn erg goed gecamoufleerd en staan dood stil, als ze lopen hoor je ze nog vrijwel niet.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:10

Quir schreef:
Beren zijn overigens voor de mensen minder gevaarlijk dan de wolven. Beren hebben dankzij de jacht namelijk "schrik" voor mensen, wolven niet en daar mocht pas sinds een paar jaar op gejaagd worden.

Ik ben niet bekend met wilde wolven ( enkel in natuurparken :') ) maar vind het echt super mooie beesten.. Maar in een ander topic hier op bokt ( opkomst van de wolf in NL) wordt aangegeven dat wolven totaal niet gevaarlijk zijn ( al heb ik het idee dat die mensen totaal niet bekend zijn met het leven met wolven.) Dus ben benieuwd wat je bedoeld!!
Vind het echt super interessant, al die 'exotische' :P dieren.. Ben ook erg benieuwd naar foto's.
Mijn excuus voor het offtopic, ik heb geen ervaringen met elanden :o

pamelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:16

een Connemarapony van mij is in Zweden terecht gekomen. met de nieuwe eigenaars heb ik een goed contact.
toen de zoon aan het rijden was stond er ook ineens een eland op het pad. De pony begon ineens te hinneken, ze dacht dat het een soortgenoot was. bang was ze helemaal niet.
ik ben elanden niet tegen gekomen in Zweden. we werden er wel voor gewaarschuwd.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 22:37

roxiie schreef:
Quir schreef:
Beren zijn overigens voor de mensen minder gevaarlijk dan de wolven. Beren hebben dankzij de jacht namelijk "schrik" voor mensen, wolven niet en daar mocht pas sinds een paar jaar op gejaagd worden.

Ik ben niet bekend met wilde wolven ( enkel in natuurparken :') ) maar vind het echt super mooie beesten.. Maar in een ander topic hier op bokt ( opkomst van de wolf in NL) wordt aangegeven dat wolven totaal niet gevaarlijk zijn ( al heb ik het idee dat die mensen totaal niet bekend zijn met het leven met wolven.) Dus ben benieuwd wat je bedoeld!!
Vind het echt super interessant, al die 'exotische' :P dieren.. Ben ook erg benieuwd naar foto's.
Mijn excuus voor het offtopic, ik heb geen ervaringen met elanden :o

Een enkele wolf is ook zeker niet gevaarlijk, maar een roedel wolven kan wel. Dan is t ook nog zo dat in nederland er de gehele winter voedsel is, hier ligt 5/6 maanden sneeuw.

Scheelt natuurlijk wel allemaal. Mensen zullen ze niet snel wat doen, maar honden moet je in t donker in de gaten houden. Is ook pas de laatste 2/3 jaar hoor.

Ik vind ze eng in ieder geval en hok mijn beesten s nachts dan ook op, durf ze echt niet buiten te laten. Wordt wel gezegd dat ze paarden niet pakken, maar elanden wel... Mn shet us toch echt wel kleiner hoor...

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:34

Maar komenze dan ook echt bij je huis en stallen? Want ik las ergens iets over sporen.. En hoor je ze ook wel eens?
Ja als ze elanden pakken, dan kunnen ze ook bij een shettie. Groot gelijk ik zou ze ook binnen doen!

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 08:34

Ik heb een tijdje in het bos gewoond waar we ook regelmatig elanden rond het huis en stallen hadden.
Ik ben 1x een eland tegen gekomen toen ik aan het rijden was en dat was van een afstandje.
Die eland had mij en mijn paard dus gezien en rende dus weg.Evengoed was paard helemaal over de rooie en wilde heel hard de andere kant oprennen.Zij was dus erg bang.Maar nu blijkt (sta op een andere stal) dat ze ook doodsbang is voor koeien :+
Mijn andere paard heeft alleen elanden gezien toen hij in het weiland stond.Liep keihard te snuiven en zich druk te maken.Ik kon ook altijd goed merken als er in een eland in de buurt was als ze op stal stonden.
Een vriendin van mij komt regelmatig elanden tegen tijdens het rijden en haar paard geeft er dus niets om.En de elanden rennen altijd weg. Ik zou me dus niet zo'n zorgen maken aLs je er 1 tegenkomt.
Maar ik was altijd hard aan het praten tegen m'n paarden als ik in het bos reed,want ik weet hoe mijn paard erop reageert :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 14:09

We hebben ze nog niet op t erf gehad, sporen wel vlakbij gezien en horen ook. :)
Je hoort wel af en toe dat ze honden te pakken hebben gehad. Ook de elanden jacht is voortaan ook zonder honden vanwege de wolven.

Als de elanden weg lopen is er natuurlijk niks aan de hand, echter blijven ze staan en dat vind ik niks.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:15

http://www.pakhesten.nu/index.php?p=home&l=NL
Ik kan je geen advies geven.

Degene van de website hierboven is een paardenman in hart en nieren, een natuurman in hart en nieren en hij woont in Zweden.

Peter is een Deen die al jaren in Zweden woont. Ik weet zeker dat hij jou antwoord kan geven op je vraag.

Kan in het deens, zweeds of engels

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:25

In Finland ook veel elanden tijdens het rijden. En in de tuin, naast het weiland van de paarden. Paarden geven er niet om, kijken niet eens meer op, normaalste zaak van de wereld. Ook tijdens het rijden, geen angst. Elanden vind ik wel ok, ze draven óf weg, of staan je aan te kijken. Heb nog geen verschrikkelijke verhalen gehoord van vriendinnen die midden in het bos wonen en daar dus ook rijden. Alleen werd ik ook wel gewaarschuwd als de elanden kleintjes hebben, dan is het even oppassen. Kom je ze toch tegen, gewoon doorrijden. Ze vallen niet zomaar aan, "omdat het een paard is".
En als je het toch wat eng vindt, misschien een beren bel aan je zadel hangen, maar dan voor de elanden?

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:22

Ze vallen overigens alleen aan als ze zich bedreigd voelen.Dus zolang ze weg kunnen rennen,is er geen probleem.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:31

Precies, dus gewoon doorrijden is het beste, is de ervaring. Of als ze hun kleintje willen beschermen, al zijn ze dat vaker tegen gekomen en was er ook niets aan de hand omdat ze niet bleven staan en de elanden alle kanten uit konden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:36

Wat ik nou niet helemaal snap TS: je bent nu een paar keer dezelfde elanden tegengekomen. Vlakbij je huis. Er is niets gebeurd, paarden alert, elanden alert, jij waarschijnlijk ook :P maar verder geen drama.

Ben je bang voor deze specifieke elanden of voor elanden in z'n algemeenheid (en waarom, als je steeds dezelfde tegenkomt?) Je paarden zijn elandproof, de drie elanden paardproef. Waarom maak je je zorgen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:56

Er lopen natuurlijk veel meer rond ;) Ik denk dat TS het algemeen bedoeld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:57

Ja, dat begrijp ik ook :+ Maar goed, tot nu toe reageren haar paarden er niet erg op. Dus daarom vraag ik me af waarom ze zich zorgen maakt? Helemaal als ze, zoals ik het begrijp, tot nu toe steeds dezelfde exemplaren tegen is gekomen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:58

Omdat het toch behoorlijk grote beesten zijn, die ongelofelijk grote geweien kunnen hebben en dat best indruk maakt als je daarmee ineens oog in oog staat! :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:59

Dat snap ik, ik weet wel hoe een eland eruitziet zeg.

Als haar paarden er nou niet van schrikken. Waarom je dan zorgen maken?

Snap je 't zo? :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:02

Ik begrijp je vraag wel, maar je zegt zelf "de paarden schrikken er niet van"... nee, maar je weet niet hoe wilde elanden die je verderop tegen gaat komen kunnen reageren. Ik denk dat daar de vraag meer vandaan komt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:08

Mijn paard reageert op ezels. Snuiffffffsnuiffff, spanning, dat soort werk. En toch ga ik me om een wildvreemde ezel niet drukker zitten maken dan om de ezel die hij al 100 keer heeft gezien. Een ezel is een ezel is een ezel.

Snap je 't nu dan?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 16:34

Het interesseert me niets hoe de paarden ervoor reageren en uit ervaring weet ik dat ze er nagenoeg niet ip reageren. Overigens zijn dit niet de enige elanden, maar deze 3 zitten nu toevallig hier. Ik weet niet hoe ze op paarden reageren als ik dichterbij ga komen.

Aangezien ik niet wil ervaren dat ze op me af gestormd komen, ben uk op zoek naar ervaringen. Of ze niks doen naar de paarden. Ik heb gewoon geen zin dat maar even uit te proberen...

Alleen tot nu rennen ze bij iedereen die ze tegen komen weg, dat dien deze niet en het is moeder met 2jong, wel al wat ouder.
Net met de quad gaan rijden en toen stonden ze ook langs het pad, nu rende (op een drafje) wel weg.

Is ook pas de eerste keer dat ik elanden te paard zo dichtbij tegen ben gekomen. Ik wil dus gewoon weten wat ze doen en if we er gewoon langs kunnen rijden. Zonder te moeten ervaren dat het misschien helemaal niet kon.