Kogelhoogte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Kogelhoogte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 14:31

Hier op Bokt wordt logischerwijze nogal wat geschreven over trailers, trekkende autos en trekhaken.
Helaas telkenmale over de maximale grenzen van wat kan maar dat terzijde. Blijkbaar weegt het belang van de ruiter zwaarder dan veiligheid.
Er wordt daarbij ook over kogeldruk geschreven en ik ga daar even op in.

1. Kogeldruk is een foutief woord. Het betreft de verticale last op de kogel. Dat maakt het potentiële probleem bij tandemassers gelijk makkelijker te begrijpen.
2. De maximum last op de kogel van een trekhaak is irrelevant bij paardentrailers.

Een paardentrailer is een tandemasser.
Die hoort beladen een gelijke belasting van voorste - en achterste wielen te hebben; horizontaal te rijden.
Geen verschil in bandenspanninn en geen verschil in belasting is wat nagestreefd moet worden.
De koppeling mag dus niet significant omhoog geduwd worden door de vering van de trekkende auto, door de trekhaak = de last op de kogel mag niet ´hoog´ zijn.

De koppeling moet in de ruststand op de kogel rusten, de last moet positief zijn, maar niet zóveel dat het een verschil in belasting op de banden oplevert.
Bedenk hierbij dat de afstand van de koppeling tot de voorste as in verhouding tot de afstand tussen de assen als een hefboom is.
Reken zelf maar uit wat 35 kilo opwaardse kracht onder de aanhangerkoppeling voor effect geeft.

De maximale belasting van een trekhaak met een maximum van 50 kilo is al ruim boven wat verstandig is voor een tandemasser.
De maximum kogellast van de trekhaak is dus een non-onderwerp; belangrijk is de juiste HOOGTE van de trekhaak :)*

In de praktijk zijn trekhaken en alles daar omheen vooral gericht op caravans en dan nog hoofdzakelijk enkelassers.
De koppelinghoogte van een caravan ligt tussen 35 en 47 cm.
De RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie geeft twee normen voor de kogelhoogte van de trekhaak; de ene norm geldt bij een lege auto: afstand hart kogel tot wegdek tussen 38 en 45 cm. De tweede norm gaat uit van een beladen auto: afstand hart kogel tot wegdek tussen 35 en 42 cm.
Dat lijkt mooi te passen bij de hoogte van de caravan-koppeling. In de praktijk echter kan dit bij een tandemasser tot een veel te groot hoogteverschil leiden.

Het is de bedoeling dat de koppeling van de beladen paardentrailer net wat lager is dan de kogel van de beladen auto.
Daar ligt een potentieel probleem.
Niet alleen in de vrij grote marge van 7 cm., ook in de perceptie van de gebruikers over enkelassige caravans. Bij tandemassers kan je de koppeling NIET zonder serieuze gevolgen voor de wegligging ´wat´ omhoog trekken.
De beladen koppelingshoogte van veel paardentrailers is aan de lage kant.
De hoogte van de kogel van de trekker hoort aangepast te worden bij die van de kar; NIET andersom!


Bij terreinwaardige autos speelt een totaal onafhankelijke eis welke in conflict is met de juiste kogelhoogte; de afloophoek, de helling waarbij het laagste punt aan de acherzijde wel/niet aan de grond komt.
Voeg daarbij dat menig terreinwaardige auto een stevige achtervering heeft en...
Het is niet voor niets dat bij de LandRover Defender een trekhaak met in hoogte verstelbare kogel ooit heel normaal was.

Moraal van dit verhaal: meet met de rolmaat, meet de centimeters.
Discussie mbt de maximum kogellast is volstrekt misplaatst. Dat is een non-onderwerp. Vergeet het foutieve woord ´kogeldruk´; het cruciale woord is kogelHOOGTE. Het gaat om de hoogte van de kogel van de beladen trekker t.o.v. de koppeling van de beladen kar.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 11:42

Voor de actualiteit in het ´welke auto-topic´ even omhoog.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Kogelhoogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:55

Hmm, interessant. Ik ga binnenkort een trekhaak laten zetten onder mijn Dacia Duster, met doel daar soms een paardentrailer mee te trekken. Die laatste heb ik nog niet, dus hoe hoog moet ik de trekhaak laten maken dan? Ik neem aan dat daar standaarden voor zijn? Heb je goede raad voor me?

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 16:33

dierfysio schreef:
Hmm, interessant. Ik ga binnenkort een trekhaak laten zetten onder mijn Dacia Duster, met doel daar soms een paardentrailer mee te trekken. Die laatste heb ik nog niet, dus hoe hoog moet ik de trekhaak laten maken dan? Ik neem aan dat daar standaarden voor zijn? Heb je goede raad voor me?


Zoals je kan lezen is de norm voor de koppelingshoogte ruim.
Idem de marge voor de kogel.

Je zal moeten meten. Te beginnen met de aanhanger(s) welke je zou willen aanschaffen.
Een andere oplossing is ná het kopen van de aanhanger een trekhaak met de kogel op de juiste hoogte kopen, doch vaak is daar weinig tot geen keuze in. Vraag het wel na bij de trekhaak leverancier/fabrikant, hoe hoog de kop komt!
Beter een iets te hoge aanhangerkoppeling dan een te lage; dát is simpel te overbruggen met ondersteunende luchtvering aan de achterzijde van de auto.
Dat kan een doehetzelver zó monteren.

Overigens kan er niet zo bar veel paardentrailer verantwoord achter die Duster. Maar goed, dat is het ándere onderwerp.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Kogelhoogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:55

Hai, dankje. Een lichte trailer (Heja bijv, 550 kilo) en mijn paard (goede 600 kilo) kan achter de Duster. Ik ga er geen uren mee rijden. Het is voor in de buurt, en naar de kliniek (3km weg) indien nodig. Maar dat terzijde. Wel goed dat je het meldde!

Haak laten maken ná aanschaf trailer is geen optie; die haak heb ik nodig om de kar te kunnen trekken immers. ;) Maar ik zal eens informeren bij de garage hoe hoog ze 'm maken. Zal bij hun standaard zo-en-zo hoog zijn voor bepaald model auto, neem ik aan.

Als ik het goed begrijp moet ik dus, stel dat de knop van de haak op 40cm zit, de trailerkoppeling op 38cm ofzo hebben?
En hoe zit het bij enkelassige trailers (ik heb een Zuidema op het oog, ouder ding, maar gerenoveerd. Dat zou een enkelasser zijn. Je ziet wel twee wielen aan elke kant? Je had het al door: ik heb er geen verstand van....).

Vast dankjewel weer!

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Re: Kogelhoogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 00:26

sorry hoor maar dit gaat me te ver in het theoretische geneuzel.
HC, je moet opletten wat je op een forum schrijft want er staat al te veel non-sence op het internet welke voor 100% worden aangenomen als volledige waarheid.
ja, in theorie heb je gelijk maar je vergeet wel erbij te vertellen dat er ook nog marges zijn waarbinnen men kan en mag zitten zonder dat de veiligheid ook maar iets in het geding komt. Vandaar dat de RDW ook een hoogte van- tot opgeeft en de carrosseriewereld de trailers en auto's zo construeerd dat het allemaal binnen de veiligheidsnormen op elkaar past. dit is echt een onzinnig topic waarmee leken alleen maar twijfels worden aangepraat.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 01:22

Tuihanti schreef:
Vandaar dat de RDW ook een hoogte van- tot opgeeft en de carrosseriewereld de trailers en auto's zo construeerd dat het allemaal binnen de veiligheidsnormen op elkaar past. dit is echt een onzinnig topic waarmee leken alleen maar twijfels worden aangepraat.


Jij víndt het een onzinnig topic.

Als het allemaal altijd zo netjes binnen de marges past is ´kogeldruk´ (en dat ís een onzinwoord) ook een onzinthema *\o/*

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:58

ooit wel eens van 24/20/EEG gehoord?

vooral artikel 1 lid 1.2 is erg verduidelijkend:

1.2.Deze richtlijn geeft de voorschriften waar aan mechanische koppelinrichtingen tussen combinaties van voertuigen moeten voldoen om:

— er voor te zorgen dat wanneer motorvoertuigen met verschillende typen aanhangwagen worden gecombineerd deze op elkaar passen,

— er voor te zorgen dat de voertuigen onder alle gebruiksomstandigheden veilig aan elkaar gekoppeld kunnen worden,

— er voor te zorgen dat er veilige procedures zijn voor het aan-en afkoppelen.

dus ja, al getackeld, al sinds 1994.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 23:11

Tuihanti schreef:
ooit wel eens van 24/20/EEG gehoord?

vooral artikel 1 lid 1.2 is erg verduidelijkend:

1.2.Deze richtlijn geeft de voorschriften waar aan mechanische koppelinrichtingen tussen combinaties van voertuigen moeten voldoen om:

— er voor te zorgen dat wanneer motorvoertuigen met verschillende typen aanhangwagen worden gecombineerd deze op elkaar passen,

— er voor te zorgen dat de voertuigen onder alle gebruiksomstandigheden veilig aan elkaar gekoppeld kunnen worden,

— er voor te zorgen dat er veilige procedures zijn voor het aan-en afkoppelen.

dus ja, al getackeld, al sinds 1994.


Jeehaa, dus sinds 1994 is er geen te hoge kogellast door hoogteverschil meer *\o/* en niemand hoeft daar dus nog naar te kijken want het klopt allemaal altijd en dan kán er bij tandemassers geen hoge last op de kogel zijn.
Dat is heel fijn.

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:43

nou, eigenlijk al sinds publicatienummer L42 van 23-02 1970 maar die is door uitgaven van de EU richtlijn komen te vervallen.

de wintermaanden komen er weer aan dus interessant leesvoer voor jou:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1994L0020:20070101:nl:PDF

daarin worden al jouw twijfels weggenomen aangaande het wel of niet passen van combinaties.
lees deze maar eens door, als er dan nog vragen zijn beantwoord ik ze graag