Moelijke situatie, wat te doen met paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Turdus

Moelijke situatie, wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 23:42

Hallo,

Ik had een paard op proef ( voor mijn werk ) en deze bevalt niet.
Er zit een heel verhaal achter waarom dit paard bij deze mensen weg moet. Een sneu verhaal en ik snap het ook heel goed.
Ging kijken, paard was heel stijf, maar stond dan ook bijna 24 uur per dag op stal. Ik dacht, met misschien weer rustig oppakken, de stijfheid er na lange tijd wel uit te rijden.
Na 1,5 week geen verbetering, niet een milimeter verschil. Naar de veearts geweest, en blijkt dat de stijfheid wel 100 keer erger is dan dat ik dacht. ( kan door slijtage komen ).
De mensen van wie zij is, zijn eigenlijk er vanuit gegaan denk ik dat we haar zouden houden. Simpelweg kunnen ze er niet meer voor betalen en ze moeten haar echt kwijt. ( bekende verhaal in deze tijd ) Maar wat zou ik hier aan kunnen doen?
De mensen willen graag dat ze bij ons blijft staan, maar dat gebeurt dus niet. Hoe graag ook.
Ik ben ook bang, dat als ze teveel gereden wordt ik haar met pijn zie. En dat is het laatste wat ik wil.
Zou je zo'n paard nog kunnen verkopen/weggeven meer denk ik? Rusthuis is geen optie, omdat deze mensen het echt niet meer kunnen betalen, tenzij het denk ik een laag bedrag is in de maand.
Iemand tips? Hoor het graag, voor meer uitleg laat het weten!

Turdus

Re: Moelijke situatie, wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 23:42

Weet trouwens niet of het bericht hier wel goed staat.....

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:55

Vervelende situatie ! Hoe oud is dit paard ?
Denk dat je je af moet vragen of je in zo'n korte tijd indd al
veranderingen mag verwachten, aan de andere kant heeft er
een DA naar gekeken en die zegt dat dit niet over gaat ??
Kan slijtage zijn maar hoeft niet ? Wat is zijn "behandel" advies ?
Staat het paard nu nog bij jou op stal en weet je zeker dat je
het paard nog terug kan/mag brengen, staat er iets op papier ?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:51

Paard verkopen? Als ik jouw verhaal begrijp dan is er echt iets met dit paard aan de hand.
Het is triest maar er belanden in deze tijden heel wat gewone paarden met een klein probleem bij de slager. Misschiend at je geluk hebt en een recreant kan vinden die er blij mee is. Maar dan zou ik iets minder dan de slachtprijs vragen.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:57

Wellicht dat Stichting paard in nood wat voor dit paard kan betekenen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:01

Je geeft wel wat weinig informatie om er iets zinnigs over te zeggen.. behalve dat het me eigenlijk wel erg logisch lijkt dat je een paard dat 'jarenlang op stal heeft gestaan' niet in anderhalve week beter kunt krijgen. Conditie- en trainingsopbouw duurt maanden als je het tenminste goed wilt doen. En een paard in die situatie laten beoordelen door een veearts geeft uiteraard ook geen goed resultaat. Of zijn er r.foto's genomen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:18

maar het is ook zo wat om een bijna gratis paard te laten röntgenen om er dan achter te komen dat er van alles mis is en paard eigenlijk gewoon al afgeschreven is.
De oude eigenaar heeft geen geld en de nieuwe wil m niet hebben.... tja, wordt lastig dan.
Kan me voorstellen dat je zo'n paard niet maanden gaat aanhouden om te zien of het wat kan worden want de oude eigenaar gaat m echt dan niet meer terug nemen.
Ik zou daar dan wel hele goede afspraken over maken of paard gratis opnemen en dan de optie slager in achterhoofd houden.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:31

Sneu eigenlijk he.
Mensen lijken tegenwoordig makkelijker hun paarden weg te doen.
Ik vind een paard hetzelfde als een kat of een hond...daar zorg je gewoon voor zolang als ie leeft en als dat op een of andere manier niet lukt moet je het probleem niet op anderen afschuiven. Zeker niet als het paard niet in orde is.
Maar ja mensen kopen een paard en kunnen het financieel niet opbrengen en huppekee weg ermee.
En nu zit TS starter met het probleem..Is er echt niets met het paard te beginnen? Ook niet op een goede manege of misschien manege voor gehandicapten of zo, ergens waar ze licht werk kan doen? Of misschien als weidemaatje voor iemand?
Had ik maar een weidje!!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:41

Bethje, ik begrijp je wel hoor. Maar het onderhoud van een paard is echt veel veel hoger dan van een kat of hond. In de Randstad ben je makkelijk €400,- per maand kwijt aan je stalling en onderhoud [incl. je smid, DA etc.] Als je er overwachts alleen voor komt te staan, je raakt je baan kwijt of je raakt zwanger dan kan ik me voorstellen dat je dat geld niet meer kunt missen voor een paard.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:57

Tja je moet het allemaal goed afwegen voordat je eraan begint.
Een paard is zo gekocht...zeker tegenwoordig. Ze rest eromheen is gewoon zo ontzettend duur. Voor mezelf altijd als regel gehouden dat als ik de kosten van een dierenarts niet kan betalen, in de meer ernstige gevallen, dan moet ik er niet aan beginnen.
Zou heel graag mijn eigen paard hebben maar ik heb gewoon niet de financieele middelen. Ben nu bijrijder en dat bevalt echt goed eigenlijk.
Eigenaar van het paard heeft nu het probleem afgeschoven op de TS. Maar goed misschien is er nog een oplossing te verzinnen. Misschien inderdaad als weidemaatje van iemand?
Zou trouwens wel even iemand met juridische kennis laten uitzoeken wie nu de eigenaar is. Paard is eigenlijk al wel overgedragen maar er is verder geen enkele overeenkomst. Zolang de eigenaren niet duidelijk hebben aangegeven dat het paard is overgedragen aan TS, kan TS er niet zoveel mee lijkt me.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:05

paard is op proef als ik het goed begrijp, dus er is nog niks overgedragen en paard zou gewoon terug moeten kunnen. Het probleem is dat de oude eigenaar m eigenlijk niet terug wil omdat ze het niet meer kunnen betalen. Dat is inderdaad niet het probleem van TS maar die wil wel meehelpen met een oplossing verzinnen, wat op zich een nobel streven is maar ze moet oppassen dat ze niet een paard in dr schoenen geschoven krijgt waar ze niks mee kan.

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 12:54

Even ter verduidelijking, het paard staat op proef, en er zijn afspraken gemaakt dat ze na de proefperiode weer weg moet. En zij moeten er voor zorgen waar ze dan heen gaat. Het paard is dus niet van mij, en dat accepteren deze mensen ook, die weten nog steeds ( doormiddel van contact ) dat het paard nog steeds van hun is. Er zitten geen papieren bij.
Er werd in een antwoord gezet, misschien naar een manege, daar staat ze nu, voor proef in de lessen. Heb het idee dat wanneer ze even mee rijd het er niet beter op. ( dan heb ik het over zeer lichte arbeid. ) Lees het antwoord hierboven nog eens, dat is inderdaad het geval die laatste zin, en daarom ben ik nu dus ook bezig dat ze weer weg moet, omdat anders wel deze problemen in mijn schoenen komen te staan.
Ik ben bang wanneer ik haar meer aan de arbeid zet, ik er niet goed aan doe. Dit omdat ze na het rijden ook weer verschrikkelijk stijf is. En dan bedoel ik al met afzadelen en daarna van de plek aflopen. Niet een paar uur erna van de spierpijn.

Jannepauli:
Je geeft wel wat weinig informatie om er iets zinnigs over te zeggen.. behalve dat het me eigenlijk wel erg logisch lijkt dat je een paard dat 'jarenlang op stal heeft gestaan' niet in anderhalve week beter kunt krijgen. Conditie- en trainingsopbouw duurt maanden als je het tenminste goed wilt doen. En een paard in die situatie laten beoordelen door een veearts geeft uiteraard ook geen goed resultaat. Of zijn er r.foto's genomen?

Als je mijn eerste bericht goed heb gelezen, zul je daarin zien staan, dat ik er een lange tijd mee bezig moet gaan om haar weer goed te krijgen. En niet in anderhalve week, maar wellicht zou je dan toch ook maar iets van verbetering moeten kunnen zien.
Ze is zo stijf, dat wanneer ze weg loopt, en 90 graden wil draaien, ze voetje voor voetje op moet tillen om om te kunnen draaien. En daarnaast zou ze misschien ook pijn kunnen hebben. Helaas weet je dat nooit.

Onze veearts weet precies wat voor paarden/pony's wij nodig zijn. Niet omdat we ze afbeulen in de les, maar puur omdat het gezonde vlotte beestjes moeten zijn. En hij kan, doormiddel van ervaring, wel zeggen of het paard wel of niet geschikt is. Hij zei van niet, dan vertrouw ik daar op, en heeft verdere klinische keuring geen effect meer voor ons.
Daarom dus ook de vraag, wat nu precies te doen. Wellicht heeft ze ook wanneer ze langer rijdt ze er beter van wordt, maar misschien zit er wel die slijtage in en is het dus alleen maar slecht als ze meer wordt bereden.
Voor de manege moet ik zakelijk kijken, ze kan ons geen geld moeten kosten, terwijl ze niks verdient. En inderdaad, had ik zelf maar een weitje over, dan mocht ze wellicht nog wel bij mij blijven.
Vandaag met de eigenaren weer contact opnemen hoe nu verder. Het liefst moet ze natuurlijk ergens heen waar ze een weidemaatje kan zijn, maar ben bang dat dit niet haalbaar is in deze tijd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:10

Ja, als dit paard voor een manege bestemd is, dan zou ik er inderdaad niet aan beginnen. En uit wat je nu beschrijft lijkt de situatie ernstiger dan dat je eerst meldde. Jammer.. dat voetje voor voetje draaien: kan het zijn dat het dier ernstig hoefbevangen is?
Ook dat is geen sinecure natuurlijk...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:14

Eerlijk gezegd is dat het probleem van de eigenaar, niet de jouwe. Paard op laten halen en ze kijken maar wat ze er mee doen, even hard gezegd. Als zij het dier niet naar de slager willen brengen, dan kunnen ze zelf laten onderzoeken wat er aan de hand is, of zelf een nieuwe eigenaar zoeken. Maar dat is aan hun, niet aan jou.

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 18:20

Ja klopt heb je helemaal gelijk in. Alleen de situatie tussen de verkoper en degene met wie ik de manege run is dat ze elkaar al jaren kennen. En degene die ik ken dus wel het beste met ze voorheeft, en natuurlijk wilt helpen. Maar op een gegeven moment is het natuurlijk wel een keer klaar. Ja en dat hoefbevangen zit ik ook aan te denken, zou dat kunnen van 2 keer op een dag kuilerig hooi en 1 kilo biks? Hoefbevangen zit ik niet zo in.... :(

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:47

Als je bang bent voor hoefbevangenheid zou ik er snel iemand naar laten kijken, want dat is erg pijnlijk voor een paard!

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 18:33

Maar dan had de veearts dat toch ook moeten zien met de keuring?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:40

Als het paard hoefbevangen is lijkt het me dat de veearts dat wel had gezien met het keuren of in ieder geval een vermoeden had gehad.
Verder denk ik dat de enige oplossing is om het paard weer terug te brengen naar de eigenaar en deze eventueel te helpen met het zoeken naar een geschikte plek.
Maar als dit paard zo stijf is het omdraaien/lopen in het weiland al zeer doet zou je denk ik ook moeten overwegen of het nog wel eerlijk is voor het paard...

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:50

Je zou gezien de band tussen jouw zakenpartner en de eigenaren hen nog een termijn van bijv. een paar weken of een maand kunnen geven waarin ze op zoek kunnen naar een goed tehuis met weidegang. (wellicht gratis/bruikleen of via een stichting). De andere keuze is idd om zakelijk te blijven. Het paard kost geld, de enige oplossing is dus terug naar de eigenaren. Afspraak is afspraak.

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 20:57

As week gaat het paard weer terug naar de eigenaren, en wij helpen dan een plekje te zoeken, en inderdaad Marloes, overwegen of dit de eerlijkste manier is. Ik heb het idee, ze staat bij ons 24 uur per dag buiten, ze er wel beter door wordt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:09

bethje31 schreef:
Sneu eigenlijk he.
Mensen lijken tegenwoordig makkelijker hun paarden weg te doen.
Ik vind een paard hetzelfde als een kat of een hond...daar zorg je gewoon voor zolang als ie leeft en als dat op een of andere manier niet lukt moet je het probleem niet op anderen afschuiven. Zeker niet als het paard niet in orde is.
Maar ja mensen kopen een paard en kunnen het financieel niet opbrengen en huppekee weg ermee.
En nu zit TS starter met het probleem..Is er echt niets met het paard te beginnen? Ook niet op een goede manege of misschien manege voor gehandicapten of zo, ergens waar ze licht werk kan doen? Of misschien als weidemaatje voor iemand?
Had ik maar een weidje!!

Jij kijkt zeker weinig naar plekken als marktplaats?? Daar staan er zat op, die om die reden worden herplaatst en ik weet uit betrouwbare bronnen, dat de asiels het absoluut ook merken! Nogal makkelijk om te zeggen dat dat niet gebeurt. Dat is kop in het zand steken.

En het paardje? Tja, jij wil hem niet, dus moet ie terug. Wat de verkoper er mee gaat doen is zijn probleem. Daar moet je gewoon niet jouw probleem van willen maken. Klinkt heel hard, maar zo is het wel. Het is nog niet jouw paard.