Drukplekken door 'recent' zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Debola_89

Drukplekken door 'recent' zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 21:44

Hallo iedereen,
ik had een vraagje, want ik weet niet waar er anders mee naartoegelopen op dit eigenste moment.

Om een lang verhaal kort te maken; vorig jaar een nieuw kieffer zadel gekocht voor mijn 2 paarden, deze laten passen door de verkoper die tevens zadelmaker en zadelpasser is. Door een ruitervakantie werd het zadel in korte tijd meer gebruikt (>120 km in 1 week).

Nu heb ik gisteren gemerkt dat mijn paard zo'n 40cm NA de schoft symmetrisch 2 witte plekken heeft (het paard is behoorlijk groot, dus ben hiervoor effectief op een stoel moeten gaan staan om dit op te merken -toevallig gezien dus). Na controle bij mijn zadel heb ik gemerkt dat er een hele lichte verharding is op die kussens.
Volgens mij moet dit een probleem zijn bij de maak schat ik, het zadel is echt nog niet oud... En de drukplekken zijn toch zo'n 2 op 2 cm midder op de rug (dus niet thv de schoft zoals vele andere drukplekken zijn...). Overmorgen gaan we zowiezo met dit verhaal naar de dierenarts (niet specifiek voor dit probleem, maar zal het hem toch vragen of hij kan zeggen of dit effectief door het zadel is).

Nu vraag ik mij af of ik deze zomaar terug naar de verkoper kan brengen met dit verhaal (want zadel is minimum 10jaar in garantie van Kieffer zelf), of als de verkoper kan zeggen dat dit niet onder garantie valt?

groetjes

kinros

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:47

ik zou eerst eens kijken of het zadel wel goed past en daarna naar andere oplossingen zoeken
gooi je zadel daarom nog niet direct weg, het kan ook iets heel anders zijn !!
Laatst bijgewerkt door Martine op 29-10-11 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overdreven opmaak verwijderd

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:59

Grote kans dat je paard gewoon veranderd is en het zadel misschien gewoon een opvulbeurt nodig heeft.
Daarbij heb je GEEN 10 jaar garantie op de pasvorm maar op de boom van het zadel.
Je zult de zadelmaker dus moeten laten langs komen om te kijken of de pasvorm nog goed is en het nog op je paard past. Dat het zadel nu niet past ligt waarschijnlijk niet aan het zadel maar gewoon omdat je paard is veranderd.

Elco

Re: Drukplekken door 'recent' zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:19

Maar begrijp ik het nu goed.? Je hebt dit zadel een jaar voor 2 paarden en je hebt je zadel nog nooit daarna na laten kijken.? Als je een nieuw zadel koopt moet je altijd na een maand of 3 de zadelpasser terug laten komen omdat het zadel dan naar het paard gaat staan en de kussens gaan inzakken..Dus mijn advies bel je zadelpasser voor een zadelcheck en grote kans dat je paard qua bespiering veranderd is en je zadel aangepast moet worden..Dit moet je minimaal 1x per jaar laten doen..En nee dit valt niet onder de garantie dat is alleen op je boom..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:21

En nieuw zadel moet na een half jaar nagekeken worden..
Verder kan een zadel bijna nooit goed zijn voor 2 paarden, dus als de zadelmaker je 1 zadel op 2 paarden heeft opgemeten ligt hij voor allebei niet optimaal. Niet 1 rug is hetzelfde!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:36

IK denk dat de DA niets anders zal zeggen dat je een zadelmaker moet laten komen.
Wat dat betreft is de gang naar de DA zonde van je geld.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:38

Gewoon contact opnemen met je zadelmaker en hem laten kijken naar het probleem + het zadel.

Je hebt dit zadel nu al een jaar , dan had hij eigenlijk al eerder weer een keer nagekeken moeten worden , zo raar is het niet dat het nu problemen geeft als de pasvorm niet recent gecontroleerd is.

Een zadel dat niet meer past is op zich geen reden voor teruggeven (koop ongedaan maken bedoel je ?) of garantie , omdat het een normaal verschijnsel is dat paarden van vorm veranderen en zadels dan niet meer passen. Het kan best zijn dat de vulling op de bewuste plekken samengedrukt is tot een harder stukje doordat het geheel daar gewoon niet goed lag : het zadel drukte op het paard (vandaar de witte plekken) en het paard duwde tegen het zadel (vandaar de verharding).

Het is jammer dat je het nu pas ziet. Een jaar na aankoop kun je eigenlijk niet meer na gaan of het zadel bij aankoop al niet goed passend was , of dat het paard van vorm veranderd is.

In een paar weken tijd kan een paard al uit een zadel groeien (veranderen).

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 10:36

Oké, vandaag gaan we dus naar de zadelpasser om te vragen of hij deze nog eens wil komen controleren. DA raadde mij dit ook aan in tussentijd een goede gel te gebruiken (aangezien het geen goedkoop zadel is geweest en ook niet zomaar aan de kant gelegd moet worden).
Toen de zadelpasser het zadel kwam passen, ging 1 zadel wel degelijk op beide paarden trouwens :-). (Ook ons 2e zadel werd toen gepast).

Kopen jullie trouwens een nieuw zadel telkens je paard verandert?? Zou ik zonde van je geld vinden nl... Niet dat ik vind dat je dan fout bezig zou zijn want tuurlijk wil je het beste voor je paard, maar het geld groeit niet op men rug...
groetjes en bedankt al voor de respons.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:58

Ik weet niet of het een goede zadelmaker is , maar er moet sowieso iets aan het zadel gebeuren en je moet de originele verkoper de kans geven om het op te lossen voordat je de strijd aan gaat , dus heel goed dat je hem nog een keer aanbiedt om het netjes op te lossen :)

Lukt dit niet dan kun je andere maatregelen gaan nemen.

Over je vraag of men steeds een nieuw zadel koopt wanneer het paard verandert. Dan heb ik een tegenvraag : koop je voor een groeiend kind steeds nieuwe schoenen ?

Op beide vragen is het antwoord even simpel , je laat ze beiden niet rondlopen met niet-passend materiaal :)

Je hoeft natuurlijk niet altijd een nieuw zadel te kopen , er zijn genoeg zadels die op verschillende manieren nog best een heel stukje aanpasbaar zijn en dus wat mee kunnen veranderen met een veranderende vorm van je paard. Zeker als alleen de schoft breder of smaller wordt , dan kom je met een zadel met een verwisselbaar kopijzer al een heel eind.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:56

Citaat:
Kopen jullie trouwens een nieuw zadel telkens je paard verandert?? Zou ik zonde van je geld vinden nl... Niet dat ik vind dat je dan fout bezig zou zijn want tuurlijk wil je het beste voor je paard, maar het geld groeit niet op men rug...

Ik zou niet elke keer als mijn paard veranderd een nieuw zadel kopen. Ik zou eerst laten oordelen of het zadel nog passend te maken is. In vele gevallen kunnen zadelmakers best wat veranderen aan het zadel, opvullen end. Sommige zadels kun je op meerdere punten vermaken. Maar als mijn huidige zadel niet passend meer te maken is dan ja koop ik een nieuw zadel. Nouja nieuw wil ik niet zeggen maar in ieder geval een ander. Als het budget dan wat minder is ga ik wel op zoek naar een tweedehands zadel.

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:32

Het is niet zo dat je een zadel koopt en dan is ie 10 jaar goed.

Met een ruiter erin worden de kussens natuurlijk ook geplet etc.
Dus opvullen enzo hoort er ook bij en dat valt niet onder garantie.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:38

één zadel voor twee paarden werkt ook niet heel bevorderlijk.. Op deze manier ligt het zadel op beide paarden nét niet omdat het zadel op twee verschillende manieren gaat vormen waardoor de vorm die het zadel krijgt niet bij de paarden past.
Ook iets om over na te denken ;) Verder ga ik er in mee dat het zeker niet verkeerd kan zijn om de zadelmaker eens langs te laten komen.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 14:39

Zadelmaker is geweest en deze kwam tot de conclusie dat het zadel waarover ik het heb perfect past op het paard met problemen... (Net wat de DA vermoedde dus...). Hij zei dat de plekken eventueel konden komen door hitte ipv druk... Hoe dan ook raadde hij me een heel dikke schapevacht aan omdat hij écht geen problemen zag met dat zadel, wordt het beter verdeeld en zal ook minder warm zijn. Afwachten dus, ik neem voor de zekerheid nu eens foto's en dan binnen x tijd nog eens.

Terzijde: Het zadel past een weinig iets minder op het andere paard nu, maar mijn andere zadel past er nog minder op. (Er worden dus vervangingen gepland ;-) ).

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:51

Een zadelmaker die zegt dat het zadel goed past en je vervolgens een schapenvacht aanbeveeld zou ik de laan uit sturen.

Een bondje maakt je kamer en boom krapper, en als je zadel goed ligt verpest ie dus de goede ligging.. ik zou een ander zoeken..

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:50

smurffie schreef:
Een zadelmaker die zegt dat het zadel goed past en je vervolgens een schapenvacht aanbeveeld zou ik de laan uit sturen.

Een bondje maakt je kamer en boom krapper, en als je zadel goed ligt verpest ie dus de goede ligging.. ik zou een ander zoeken..

Daar kan ik mij helemaal bij aansluiten..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:17

Ook mijn nekharen stonden overeind bij het horen van het bontje advies.
Dat heeft een stalgenoot ook als advies gehad. Dat arme mens was net weer een beetje met paarden bezig en had een eigen paard aangeschaft. Weinig ervaring waar naar mijn idee dus misbruik van is gemaakt door de zadelpasser die haar een bontje aansmeerde van ruim 60 euro!! Vele stalgenoten hadden al gezien dat haar huidige zadel niet paste en hadden dus wel een ander advies verwacht van de zadelpasser.

Gelukkig heeft ze ons advies opgevolgd en een ander gebeld. Nu heeft ze een zadel wat past en kan ze weer lekker rijden.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:31

Bontje raad ik ook af.
Gewoon andere zadelmaker voor second opion laten komen.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 23:13

Hmm, in welk opzicht worden bontjes dan wél gebruikt? :-)
Denk dat het moeilijker wordt om nog een andere zadelmaker te laten komen, heb thuis nog steeds 2 mensen te overtuigen...

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 23:41

Oh trouwens, was net een forum aan het lezn ivm bontjes. Ik heb er 2 gekocht, 1 bont van Mattes met zuivere lamswol, en een andere waar ik het merk van vergeten ben, maar met zuivere wol waar je geen sjabrak meer voor nodig hebt. Die van Mattes (voor op een zadeldoek) wel met uitsparing thv de ruggegraat. Is dat geen essentieel verschil in plaats van het bontje dat jullie bedoelen 'voor de show'?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:13

bij de bereden politie noemen ze dit een beroepsziekte. ;)
120 km in 1 week, terwijl het paard dit niet gewend is kan idd best drukkingen veroorzaken, ook met een goed passend zadel.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:06

Een dik dek (dus zeker een bondje) zorgen ervoor dat je zadel krapper word.
Helemaal de boom, omdat de zweetbladen iets kunnen rekken.

Een goed passend zadel zou dus te krap worden met een dik dek, ofwel bondje.