Bevoegde instantie, wat houd dat in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VERAx

Bevoegde instantie, wat houd dat in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 16:50

Hoi,
Ik zat net een beetje te neuzen in het paspoort van mijn pony, maar wat houd de 'bevoegde instantie' nou precies in?
Ben wel erg benieuwd :)

Groetjes

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:54

De instantie (organisatie) die bevoegd is (het mogen doen) om het paspoort van jouw pony uit te geven of te wijzigen.

VERAx

Re: Bevoegde instantie, wat houd dat in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 16:55

Maar waarom is het dan het nsps? Mijn pony is echt geen shetlander.. :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:55

VERAx schreef:
Maar waarom is het dan het nsps? Mijn pony is echt geen shetlander.. :')

Ik ken ook iemand die dit heeft, is toch ook echt geen Shet :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:43

Er zijn in Nederland een aantal instanties (waaronder ieder erkend stamboek, maar ook de KNHS) die paspoorten mogen uitgeven. Je hoeft geen paard te hebben dat ingeschreven staat bij het stamboek om een paspoort van dat stamboek te hebben. Anders zou de KNHS ook geen paspoorten kunnen uitgeven. Dat is niet eens een stamboek.
Paspoort heeft niets te maken met stamboek. Maar toevallig is het wel handig dat een stamboekorgansatie wel ook paspoorten kan uitgeven. Daarom hebben de meeste KWPNers een paspoort dat ook door het KWPN is uitgegeven. Dan ben je nl in 1 keer klaar.
Maar met een rasloos paard kun je bij ieder stamboek terecht (hoewel niet ieder stamboek op je zit te wachten, dus sommige vragen hele hoge bedragen voor niet-leden). Het Fjordenstamboek en het Shetlander stamboek aan de andere kant staan er om bekend dat ze hele lage tarieven hanteren, ook voor niet-leden.

VERAx

Re: Bevoegde instantie, wat houd dat in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 17:45

Ah hartstikke bedankt voor de duidelijke uitleg!