werken met paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klijntje22

werken met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 22:05

Hoi,
Ik hoor altijd van iedereen dat werken met paarden weinig verdient.
Nu vraag ik me af wat verdien je dan gemiddeld per uur? Ik zou dit graag willen weten van mensen zonder diploma of met diploma paardenhouderij Nivea4.
Er is toch een minimumloon vastgesteld door het rijk waar ieder zich aan zou moeten houden?

Gr mij

troi

Re: werken met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:12

In de praktijk wordt er veel zwart gewerkt in deze sector. En dan zijn wettelijke regelingen niet meer van toepassingen. En in een economie met hoge werkeloosheid heb je het vaak niet voor het kiezen... Ervaring van een goede kennis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:56

klijntje22 schreef:
Er is toch een minimumloon vastgesteld door het rijk waar ieder zich aan zou moeten houden?

Dat klopt, er is een minimumloon, en dat krijg je dan ook meestal

klijntje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 12:12

maar dat is voor mij (ik ben 23) €1435 bruto, dus in principe is dat toch niet super weinig?
Ik verdien nu €400 meer als assistent cost conrtol

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:22

De wettelijk minimum uurlonen liggen voor 23 jaar en ouder op 8.38 bruto per uur! Dan kom ik niet op 1435?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:28

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:30

In de ''agrarische'' sector liggen de minimumlonen anders.
Lager dus..Je zou dat moeten kunnen vinden in de CAO van de agrarische sector.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:33

klijntje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 12:36

daar houd je ongeveer €1200 van over, dus is te doen.

en als je BBL-er bent moeten ze je ook gewoon betalen, maar dat is dan zeker wel nog veel minder?
Daar maken ze vaak misbruik van

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:36

MiniBoots, het wettelijk minimum loon kan nooit lager zijn in de CAO dan dat het door de overheid is vastgesteld.

Heb jij een uitdraai oid van de agrarische CAO waarnaar je refereerd. Kan er namelijk via internet niet wat over vinden aangezien er meerdere zijn.

TS, 1435 euro bruto is geen vetpot. Maar het is aan jezelf te bepalen of je voor dat geld hard wilt werken, veel uren wilt draaien en niet altijd het 'gezelligste' werk wilt doen in de paardensector.

Als jij er achter staat en tevreden bent met het loon dan moet je het gewoon doen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:42

Als je denkt iets te kunnen verdienen in de paarden-wereld kom je bedrogen uit.

De enige die iets verdienen zijn (goeie) paarden handelaren, dierenartsen en (goeie) hoefsmeden.

De rest maakt enorm veel uren en staat verdienste niet in verhouding tot het werk.

Maar voor jou tien andere.......!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:46

klijntje22 schreef:
daar houd je ongeveer €1200 van over, dus is te doen.

en als je BBL-er bent moeten ze je ook gewoon betalen, maar dat is dan zeker wel nog veel minder?
Daar maken ze vaak misbruik van

Volgens mij ga je dat niet redden hoor, 1200 overhouden...

Bedenk je ook even dat dit loon gebaseerd is op 40 uur per week, maar dat de kans groot is dat je er in de praktijk meer richting de 60 maakt...En overuren worden niet betaald hoor.

Daarnaast is dit een leuk loon als je net van school komt, thuiswoont en niet al teveel kosten hebt. Een gezin ervan onderhouden word al een heel ander verhaal (of een eigen paard)

Edit: even nagezocht, je houd inderdaad 1200 over...Valt me nog iets mee moet ik zeggen.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 26-10-11 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

cindy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:49

Klopt het is maar 400 minder opzich lijkt dat niet veel verschil MAAR als assistent cost control
Krijg je waarschijnlijk elk uur dat je werkt ook betaald. In de paarden is dit iets anders.
Je krijg 40 uur betaald maar een keer laat om wedstrijd of iets dergelijks worden bijna nooit betaalt.
Ook is het meestal zo dat je in het weekend aan het werk bent. Dit word meestal niet (lees nooit) als weekend tarief betaald.

En hier zit het grote verschil in

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:01

Wat Esther zegt klopt. Je krijgt idd het minimum loon voor 40 uur betaald en in de praktijk werk je 60 uur pw.

Ik zeg niet dat iedereen dit doet maar het is toch vrij normaal en sowiezo 6 dagen pw werken.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:38

MarliesV schreef:
MiniBoots, het wettelijk minimum loon kan nooit lager zijn in de CAO dan dat het door de overheid is vastgesteld.

Heb jij een uitdraai oid van de agrarische CAO waarnaar je refereerd. Kan er namelijk via internet niet wat over vinden aangezien er meerdere zijn.

TS, 1435 euro bruto is geen vetpot. Maar het is aan jezelf te bepalen of je voor dat geld hard wilt werken, veel uren wilt draaien en niet altijd het 'gezelligste' werk wilt doen in de paardensector.

Als jij er achter staat en tevreden bent met het loon dan moet je het gewoon doen.

Er is een aparte CAO voor de ''agrarische'' sector.
Hoe en wat en waar...?? :o
Maar ik weet wel dat hij er is omdat ik er ook mee te maken had toen ik op stal werkte.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 26-10-11 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:39

MiniBoots schreef:
MarliesV schreef:

Er is een aparte CAO voor de ''agrarische'' sector.
Hoe en wat en waar...?? :o

Daar heb je sowieso niks aan gezien paardenbedrijven vrijwel nooit onder agrarisch vallen...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:40

Zover ik weet, was dat wel toen ik op stal(manege/pension) werkte.
Misschien is het tegenwoordig weer anders, maar dat is wat ik weet.
En zover ik weet is daar nog steeds een aparte CAO voor.
Maar is het tegenwoordig anders ingedeeld.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:47

MiniBoots schreef:
Zover ik weet, was dat wel toen ik op stal(manege/pension) werkte.
Misschien is het tegenwoordig weer anders, maar dat is wat ik weet.
En zover ik weet is daar nog steeds een aparte CAO voor.
Maar is het tegenwoordig anders ingedeeld.

Manege zal mogelijk onder de CAO recreatie kunnen vallen, maar is zeer zeker niet agrarisch.

Er is enige tijd geleden iets geschreven over mogelijke ontwikkeling van een CAO paardenhouderij, maar heb er sindsdien niets meer over gehoord. Word hier op bokt wel nog af en toe geroepen in de trant van 'ja maar er is toch een CAO' maar dat is gewoon niet waar...Er bestaat geen CAO waar paardenhouderij bijvoorbeeld (en dan met name de pension, training, handels, sportstallen) onder vallen, heeft nooit bestaan ook. Kan ook niet, aangezien er geen werknemersbond is voor arbeiders in de paardenwereld...Er is dus niemand om te onderhandelen, dan kan er ook geen CAO ontstaan.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:55

Met paarden werken betekend veel overwerken. Heel veel.
Ik loop zelf stage op een manege en werk bijna iedere dag wel 2u over.
Ga er dus vanuit dat je ong van half 8 tot half 7/8 aan het werk bent. Dit zal misschien niet overal zo zijn. Maar het is hard werken. :j Veel mensen denken, leuk met paarden werken, lekker rijden etc etc.. maar er komen nog veel meer dinge bij om de hoek kijken!

Succes iig! :wave:

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:12

Wat ik me kan herinneren viel het toen der tijd onder de agrarische sector.
Meer kan ik er niet over zeggen...is al een tijd terug weer :)
Maar dat er een aparte CAO voor is weet ik eigenlijk wel zeker...ik zou zeggen bel een bedrijf en vraag het :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:15

Je moet al blij zijn als je onder contract komt te werken. Dan krijg je idd minimum loon maar in verhouding is dat erg weinig voor het zware werk wat je doet. En idd wat er gezegd wordt, je werkt zo 70 uur in de week, maar krijgt maar een deel uitbetaald.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:40

Er is geen paarden CAO, en idd valt het doorgaans niet onder de agrarische sector, die cao is zo slecht nog niet weet ik uit ervaring.

Als je zelf goed kan lesgeven, en goede papieren hebt, kun je met een beetje geluk een goed betaalde baan vinden. Er zijn goede manege's die graag wat meer uitgeven aan goede instructeurs. Maar dan nog blijft het een lastige wereld om in te werken...

klijntje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 16:41

Ik weet dat het hard werken is en dat je meer aan het vegen bent dan aan het rijden.
Heb al eerder met paarden gewerkt en daar maakte ik 12uur per dag 7dagen per week (dat was intern) dit was in het buitenland en ik kreeg ook kost en inwoning erbij.
Ik vroeg me af hoe het in nederland is.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:27

Dit hoort thuis op STW. Maar TS heeft onvoldoende berichten om daar te kunnen posten. Dus hier een slotje.