1800 km meter of meer , wie ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petrea

1800 km meter of meer , wie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 19:31

Wie heeft er ervaring in het reizen met een paard over een langere afstand , hoe heb je dat gedaan , heb je iets speciaals gedaan of gewoon , ehh karre maar ?
Ik heb het internet afgestruind maar kan niet echt informatie vinden wat ik zoek . Een aantal topics hier op bokt zijn gestopt , niet actief of bevatten niet de informatie die ik zoek .

Wie kan mij helpen ?

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:49

Petrea
Heb het zelf nooit gedaan maar weet wel dat er regels aan verbonden zijn ,
en dat je na zoveel uur je paard een rust periode moet geven op een stal van 8 uur ofzo ????
je kan ook info vragen bij een bedrijf wat transport op het buitenland doet die weten deze regel geving wel.
En er zijn er vast wel wat op bokt die je het kunnen vertellen, maar ga er niet zomaar vanuit dat wat er gezegt word ook daadwerkelijk klopt. [wel even checken] :j :j groetjes

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:53

petrea

Re: 1800 km meter of meer , wie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 20:05

Hee thanks , het punt is dat ik een eigen vervoerder ben en dus niet aan rij en rusttijden ben gebonden en vroeg mij af wie dat ook al eens meer heeft gedaan . De beroeps vervoerders willen mij niet de informatie geven die ik zoek .
Er moeten hier op bokt toch meer zijn die dit al eens hebben gedaan ?

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:17

Ja dat klopt dat je eigenvervoerder bent en jij niet aan rusttijden gebonden, maar je paard wel

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:18

mn vriendin in zuid afrika rijd minstens 1 x per maand 600km met 2 paarden van haar. ze zorgt dat ze 's ochtend wat te eten hebben gehad verder is het eigenlijk gewoon doorrijden en als er gestopt wordt voor plaspauze worden ze even nagekeken en kunnen ze nog wat drinken.Er hangt volgens mij ook altijd hooi in de trailer. Dit is wel 3 x zo ver.... zou zelf kijken of ik de afstand in 2 dagen zou kunnen afleggen en dat ze in de pauze een paar uur kunnen lopen. Zijn jullie met meerdere chauffeurs? en hoe is de conditie van de paarden?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:27

MaxMindy schreef:
Ja dat klopt dat je eigenvervoerder bent en jij niet aan rusttijden gebonden, maar je paard wel

Nee, als je je eigen paard vervoert, hoef je je niet aan de verordening 1/2005 (ook wel bekend als de transportverordening) te houden en dat is nu net de verordening die reis- en rusttijden voor dieren voorschrijft. Maar die gelden dus niet voor vervoer van eigen (hobbymatig gehouden) dieren.

Overigens is in die verordening opgenomen dat de maximale reistijd voor paarden 24 uur is, daarna verplicht 24 uur rust.

@ TS: ben je een ervaren bestuurder? Rijd je met trailer of vrachtwagen?
Voor je paard is een vrachtwagen comfortabeler reizen, is stabieler dan een trailer.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 12:26

bedankt voor jullie reacties en tips .
Mijn plan is om het in twee dagen te doen , de paarden zijn erg gezond , helaas is er een van de twee niet vertrouwd op een vrachtwagen ze sloopt die %) heel vreemd ik weet het , de reis gaat dus per trailer . Halverwege een stop voor de nacht . Moet te doen zijn lijkt me . Uiteraard moet er onderweg drinken worden gegeven en hooi lijkt mij niet handig omdat ik vind dat dat een hotsende en botsende bal is en had ik mij bedacht dat lucerne in de voorbak handiger is , knoeit ook minder .

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:40

Ik heb mijn paard meegenomen tijdens studie in Zweden (ruim 1000 km, geloof 1200 of zo).
Zorg dat je de transportkeuring goed voor elkaar hebt (bij de nvwa).
Wij hadden een trailer mee, en hadden over de helft een overnachting, dat was wel erg prettig. Ik zou niet meer dan 800km op een dag rijden, maar omdat je dan 200km overhoud kan je die nog best verdelen over beide reisdagen. Als het een optie is zou ik toch in 3 dagen reizen overwegen. Ik vond het juist heel fijn dat we fatsoenlijke reistijd hadden per dag, met alle mogelijkheid tot uitloop bij onverwachtsheden, gaf zoveel rust.

Ik had wel een hooinet in de trailer hangen, maar goed vast zodat die niet alle kanten op swiepte. Tussendoor zijn we zo nu en dan gestopt voor een tank of plaspauze, waarbij het paard even gecontroleerd werd, trailerdeurtje even open, water aangeboden (emmer en jerrican) en vrij snel zaten we dan ook weer op de weg. Hoewel ik normaal geen strooisel in de trailer heb, heb ik nu wel strooisel erin gedaan zodat het paard onderweg wel gewoon kon plassen en dat dan opgenomen werd.

Verder zorgen dat je wat betreft route etc goed voorbereid bent. Goede routekaart mee en niet alleen vertrouwen op tomtom, voldoende contant geld van het betreffende land mee, ook het land waar je eventueel doorheen reist, als je panne hebt of wat dan ook wil je dat zsm kunnen oplossen, je hebt nog levende haven op je wagen staan tenslotte.
Informeer of je verzekerd bent voor een aanhanger en of je ANWB/routemobiel ook je aanhager meeneemt in hulp onderweg.
Ook had ik diverse telefoonnummers van dierenartsen nabij de route bij me (gewoon bij grotere plaatsen opgezocht) en van een paar stallen langs de route. Mocht er nood aan de man zijn kan je altijd wel terecht en hoef je geen adres meer te zoeken.

tja dat is wat ik zo gauw kan bedenken. Vergeet verder na de lange reis (en op je rustadres) niet met je paard te lopen om de benen te strekken. Benen kunnen na een lange rit op de trailer wat oplopen, dat kan je er weer uit lopen door wat te stappen en je voorkomt al te stijve spieren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:19

Begin hier eens: http://europa.eu/legislation_summaries/ ... 007_nl.htm

Ik ben niet tot in alle details op de hoogte van de huidige regels, maar ik verwacht dat je voor een dergelijke reis toch te maken krijgt met de EG richtlijn 1-2005 die onder andere het vervoer van dieren over grote afstanden regelt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:31

@ikke: niet als het het hobbymatig vervoer van eigen paarden betreft, zoals ik in mijn eerdere post ook al aangeef. Daarop is die verordening nl niet van toepassing, dat staat letterlijk in een van de eerste artikelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:11

Marije_jiplover schreef:
@ikke: niet als het het hobbymatig vervoer van eigen paarden betreft, zoals ik in mijn eerdere post ook al aangeef. Daarop is die verordening nl niet van toepassing, dat staat letterlijk in een van de eerste artikelen.

Ik zou er niet blind op varen als ik TS was en even terdege het stuk doorlezen, alvorens daar zomaar conclusies uit te trekken.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:20

Wij hebben mijn pony mee genomen naar Oostenrijk.. en dat is ook 1000 km..

We waren om 1 uur snachts vertrokken vanuit nederland.. En ik heb een brave pony dus iedere 2 uur wel gestopt langs de snelweg om even uit te rusten en hem zijn benen te laten strekken. We hadden voer, hooi en een emmer mee en we lieten hem op die parkeerplaatsen grazen. Mijn pony was ook nog ondeugend geweest op de aanhanger.. Hij had de doos met overige spullen van de keuken naar beneden getrokken dus alles zat onder de eieren en meel.. maar naar een lange reis(14 uur) waren we aangekomen bij Mon-Ami's nieuwe huis. Waar hij gelijk lekker stond te eten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:24

Uitlaten onderweg zou ik niet doen, zeker niet langs de snelweg. Want wat doe je dan als hij niet meer wil laden? Gewoon lekker doortuffen, tijdens de pauzes eventueel water aanbieden en even controleren of alles goed is en dan weer verder. 's Nachts overnachten en zorgen voor een mooi plekje voor je paard zodat die ook wat rust en beweging kan krijgen en dan weer door.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 07:04

ikke schreef:
Marije_jiplover schreef:

Ik zou er niet blind op varen als ik TS was en even terdege het stuk doorlezen, alvorens daar zomaar conclusies uit te trekken.

Ik heb hier beroepsmatig mee te maken, vandaar dat ik dat advies wel durf te geven.
Overigens staan er alleen beperkingen aan het vrrvoer opgelegd aan zgn 'niet geregistreerde' paarden. Dwz paarden met een paspoort met pve of knhs omslag. Paarden met een stamboekpaspoort zijn zgn geregistreerde paarden en daar mag je mee reizen wat je wil, zonder beperkingen in tijdsduur. (of dat verstandig is, is een tweede, maar deze uitzondering is gemaakt voor sportpaarden die van concours naar concouts reizen en dan hun eigen ruststsllen kiezen, ipv de geregistreerde officiele controleposten.

Maar nogmaals, niet commercieel vervoer van eigen dieten valt niet onder deze verordening.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:06

Dat het niet aan regels gebonden is, wil natuurlijk niet zeggen dat het verstandig is om dan maar een eind weg te karren met je (geliefde) paarden.
1800km aan 1 stuk met beesten in de trailer is gewoon misdadig. Probeer je eens voor te stellen wat dat voor zo'n paard betekent.

Verder gewoon gezond verstand gebruiken, goed voorbereiden (ik vind de tips van Merel erg goed! +:)+ ) en de dieren in de gaten houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:20

sflj schreef:
1800km aan 1 stuk met beesten in de trailer is gewoon misdadig. Probeer je eens voor te stellen wat dat voor zo'n paard betekent.

Begint dat niet al met een paard in een doodskist achter een doorgaans zwaar onderbemeten auto met 90 km/h door het verkeer sleuren?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:28

Huertecilla schreef:
sflj schreef:

Begint dat niet al met een paard in een doodskist achter een doorgaans zwaar onderbemeten auto met 90 km/h door het verkeer sleuren?

Wanneer is die auto dan voldoende bemeten??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:40

ikke schreef:
Huertecilla schreef:

In het geval van een trailer met paarden als vuistregel maximaal 80% van het trekkergewicht. Bij zeer geschikte trekkers, bv met extreem korte achteroverbouw en/of andere technische voordelen kan dat uitzonderingsgewijs tot wel 100% zijn.

De rest is een compromis met het veiligheidsbelang van het paard in het belang van de ruiter/eigenaar.
Het hele vervoer door het verkeer is dat eigenlijk al. Hoe verder je de criteria oprekt hoe groter het compromis met de veiligheid van het paard.

Minder gewichts% is meer veiligheid.
Idem snelheid; speed kills.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:05

sflj schreef:
Dat het niet aan regels gebonden is, wil natuurlijk niet zeggen dat het verstandig is om dan maar een eind weg te karren met je (geliefde) paarden.

Verder gewoon gezond verstand gebruiken, goed voorbereiden (ik vind de tips van Merel erg goed! +:)+ ) en de dieren in de gaten houden.

Dat ben ik onmiddellijk met je eens, vandaar ook alk mijn eerdere tips.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:46

Huertecilla en Ikke-want je mag niet meer dan 2 quotes in een post hebben? schreef:

In het geval van een trailer met paarden als vuistregel maximaal 80% van het trekkergewicht. Bij zeer geschikte trekkers, bv met extreem korte achteroverbouw en/of andere technische voordelen kan dat uitzonderingsgewijs tot wel 100% zijn.

De rest is een compromis met het veiligheidsbelang van het paard in het belang van de ruiter/eigenaar.
Het hele vervoer door het verkeer is dat eigenlijk al. Hoe verder je de criteria oprekt hoe groter het compromis met de veiligheid van het paard.

Minder gewichts% is meer veiligheid.
Idem snelheid; speed kills.

Uiteraard moeten de combinatie en chauffeur sowieso aan wettelijke eisen voldoen. da's no.1
Maar daarnaast werken dingen als de afstand en vermoeidheid allemaal risicoverhogend.
En zo zullen er nog wel meer dingen te bedenken zijn.

Wat is de reden dat de ts 1800km met paarden in de trailer moet reizen?

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 13:17

@ sflj , de reden dat ik deze info zoek is dat ik verhuis naar Spanje .
En natuurlijk moet alles aan de regels voldoen , zeker . Maar ben op zoek naar ervaringen met lang reizen en die kon ik nergens vinden , vandaar dat ik met dit topic begonnen ben . En niet met als bedoeling daar een discussie mee te starten of het wel of niet verantwoord is , gezond verstand staat bovenaan mijn lijstje ;)

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 13:28

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:02

Ik zou sowieso ook een sedatiespuit meenemen van je dierenarts.
Stel er gebeurt iets onderweg, dan kun je je paard uit een paniek situatie helpen!