Waarop let ik bij de koop van een jong paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

L_N

Waarop let ik bij de koop van een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 14:32

Ik wist niet goed in welk topic ik dit moest zetten.. als het hier niet juist staat, sorry daarvoor!

Ik sta op het punt om een jong paardje te kopen!!!!

het is een 3jarige ruin die nog niet zadelmak is. Wil dit graag zelf doen!
heb dus weinig om echt op terug te vallen

Ben gisteren gaan kijken en hij beviel me meteen! direct een 'Klik' had ik met hem!

hij heeft goede basisgangen, wel natuurlijk nog niet in evenwicht maar hij is nog jong..

Hij is ook al gekeurd en alles was goed!

Waarop moet ik verder nog letten???
het is de eerste keer dat ik een paard ga kopen, dus vind het heel moeilijk om te beslissen!
(bij mijn eigen paardje ging dat toen vanzelf, ze werd mij aangeboden en het was haar of niks, ja snel beslist dan :D)

amyz

Re: Waarop let ik bij de koop van een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:36

Tsja, je zou kunnen kijken naar stalmanieren etc, heeft hij stalgebreken, dat soort dingen. Verder kijken hoe hij in de omgang is (weet niet of hij halster etc al kent?), vraag hoe hij is bij de smid/da, dat soort dingen. Een 3-jarige zou dat wel al moeten kennen en kunnen :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:37

Is hij gekeurd door je eigen dierenarts en ben je erbij geweest?

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:37

even goed opletten op karakter en gezondheid, en wat jij verwacht van dit paard later? kan deze dit waar maken? realistisch blijven daarin! en verder valt er weinig te zeggen over een jong paard, je weet toch nooit wat het later word!
veel succes!!

L_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 14:43

nee, door zijn dierenarts
maar als ik hem met 100% zekerheid ga kiezen, dan ga ik herkeuren!
op stal was hij heel braaf! kent voetjes, halster, smid ed

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:44

Klik is heel belangrijk.

Maar je schrijft dat hij is gekeurd, heb je dat zelf laten doen? Zou ik nl wel doen, is het altijd waard.
Karakter, stalgebreken, da, hoefsmit, etc zou ik naar vragen.
Hij is nog niet zadelmak, kent ie bv wel een longe? ofzo..in hoeverre is hij in de hand gehad?

En wat ik had gedaan, vond ik reuze handig, iemand meenemen met "verstand" van paarden , en die mij ook kent, zodat zij even met frisse en vooral zonder roze bril kon meekijken.

Succes

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:50

ik zou kijken wat hij kan en hoe hij reageert op iets nieuws. ik zou hem zeker zelf laten keuren en ook op de foto zetten. ik weet nog wel een goede DA in België, maar ik weet niet waar de praktijk zit

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:53

Hoezo niet in evenwicht? Liep hij los in de bak/wei of aan de lijn?
Want een jong paard kan weliswaar wat moeite hebben met zijn balans aan een longeerlijn (cirkel) of de eerste tijd onder het zadel, maar in vrije beweging niet hoor...Dan bewegen ze doorgaans normaal.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:56

Met _Esther_87 eens, in vrijheid moet het paard genoeg in evenwicht gaan.

Maar weet je de historie van het paard?
Wordt hij 3 of is hij al 3? En dan vooral of er niet al mee "gerommeld" is, bijvoorbeeld al een poging om hem zadelmak te krijgen.
Succes met je beslissing!

L_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 14:59

@ Esther_87: hij liep aan de longeerlijn :) in vrijheid liep hij gwn goed hoor

@ Setteke: hij is al 3. Hij kent Longeren en zadel. er heeft al iemand over 'gehangen' zeg maar, maar nog nooit iemand opgezeten om hem zadelmak te maken.. wel goed dus eigenlijk

thx iedereen voor de tips!

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:22

Dan is hij over 2 maanden al 4 en loopt hij eigenlijk ´wat achter´ in vergelijking tot zn leeftijdsgenoten.

Ik zou hem idd ook laten keuren opnieuw en als de rontgenfotos recent zijn, deze door jou DA laten nakijken (klinisch opnieuw).
Verder bekijk hem goed, heeft hij gelijke hoeven, geen erge gallen, verdikkingen en bekijk zn bouw. Is dit wat je zoekt in jouw droompaard?
Vraag of ze hem ook longeren met zadel kijk hoe hij daar op reageert(help met opzadelen). Ik hoop dat je ervaring hebt met zadelmak maken en doorrijden?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:24

Is er een specifieke reden waarom er alleen 'gehangen' werd en niet op gezeten? Voor hetzelfde geld is er iemand een keertje stevig vanaf gedonderd en houden ze het op 'nog niet zadelmak gemaakt'. Want de leeftijd heeft het paard wel.
Nuja, zo achterdochtig moet je niet zijn, maar ik zou wel lekker doorvragen. Hoe is hij in kudde, in stal, op trailer enz

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:28

Ik ben ook bezig met een driejarige, die kent zadel en longeren maar is ook nog niet zadelmak. Aankomend weekend ga ik hangen en dan gaat er ook niet gelijk iemand op. Niet iedereen gaat zo snel met een driejarige. Dus hier zou ik niet iets achter zoeken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:29

unicorn_kiss schreef:
Is er een specifieke reden waarom er alleen 'gehangen' werd en niet op gezeten? Voor hetzelfde geld is er iemand een keertje stevig vanaf gedonderd en houden ze het op 'nog niet zadelmak gemaakt'. Want de leeftijd heeft het paard wel.
Nuja, zo achterdochtig moet je niet zijn, maar ik zou wel lekker doorvragen. Hoe is hij in kudde, in stal, op trailer enz

Daar gingen bij mij ook gelijk belletjes rinkelen!
Weet je heel zeker dat ze het niet al eens geprobeerd hebben? Want het is eigenlijk vreemd dat ze nooit verder gegaan zijn! Is er niet iets gruwelijk fout gegaan? Probeer dat toch even uit te zoeken.

Daarnaast even grondig laten keuren door je eigen va!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:30

Dancer schreef:
Ik ben ook bezig met een driejarige, die kent zadel en longeren maar is ook nog niet zadelmak. Aankomend weekend ga ik hangen en dan gaat er ook niet gelijk iemand op. Niet iedereen gaat zo snel met een driejarige. Dus hier zou ik niet iets achter zoeken.

Wel als het paard verkocht moet worden.... Dan had tie al zadelmak moeten zijn als het een D-tje is.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:34

En bij mij gingen er ook direct belletjes rinkelen om die reden. Waarom gaan ze er niet opzitten als hij braaf is? Het gebeurd vaker dat paarden heel gevaarlijk blijken te zijn en dan maar 'niet zadelmak' verkocht worden.
Verder moet je op heel veel dingen letten, kun je niet zo makkelijk via internet overbrengen denk ik. Kenner meenemen en veel filmpjes maken. Die zelf vaak bekijken, maar ook aan verschillende mensen laten zien en hun mening vragen.
Ach, het is ook maar wat je wil. zal niet snel kiezen voor een paard die niet zadelmak is, maar waar wel aan gehangen is. Anders zeg je dat je nog even wacht totdat ze erop kunnen zitten (komt direct na het hangen, dus moet wel kunnen inmiddels)?
Uitgebreide keuring door je eigen DA waar je bij bent is in ieder geval heel belangrijk.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:36

Als het je eerste paard is:

- Of jezelf (veel)ervaring en hulp hebt met zadelmak maken.
- Of jezelf genoeg ervaring en rijtechnische kennis in huis hebt, consequent bent en het lef hebt om een groen paard te beleren/aan te rijden.

Groen + groen = nl blauw ;)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 28-10-11 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:36

ik zou een koop contract maken, dat hun hem brengen met de trailer op jou kosten bv.
Maar dat hij pas van jou is als hij op jou erf staat met alle 4 zijn benen, niet dat hij bv jou trailer naar zijn gootje trapt of zicht zelf bezeerd ;)

En 6maanden na aankoop al is er dan bv ik zeg maar was een langdurige /chronische ziekte bij hem gevonden die al langer dan 6maanden duurd dat de kosten dan voor de vorige eigenaren zijn ;)

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:49

Zooist schreef:
Dancer schreef:

Wel als het paard verkocht moet worden.... Dan had tie al zadelmak moeten zijn als het een D-tje is.

Ja inderdaad waarom er wel op hangen maar niet erop zitten? Als een paard wegmoet..
En zo snel is dit naar mijn idee niet, nogmaals het paard is over 2 maanden 4 en mag in april op concours gestart worden!

L_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 19:42

Bedankt voor jullie reacties!
Heb net toegezegd met de verkoop! <3

Het was de bedoeling dat hij ze beide (had nog ander paard te koop staan) samen bij hem zadelmak gemaakt zouden worden.. maar omdat hij nu ergens anders gaat werken en dus genoodzaakt is om te verhuizen moet hij ze nu snel verkopen omdat ze niet meekonden...
dat was de uitleg dat hij me geeft..

hopelijk kan ik ervan uitgaan dat het ook zo is! hij leek me wel eerlijk (ook al ben ik me ervan bewust dat dat niet altijd ook zo is) maar dat risico zal ik er dan maar bijnemen!

@ Dancer: leuk! als je tips hebt! Pb me maar!
heb wel ervaring, maar nog geen massa's ervaring met jonge paarden!
Ik weet zeker dat ik het aan ga kunnen! heb ook super begeleiding! maar tips zijn altijd welkom!!

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:14

Ik wens je veel plezier met hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:20

Ik zou heel letten hoe hij reageert op nieuwe dingen en hoe hij het vind om vast te staat :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:31

Zoek een goede instructeur die je kan helpen en begeleiden om een jong paard netjes zadelmak te maken en door te rijden.
Eéntje moet de eerste zijn, maar in het belang van jezelf en het paard moet het wel goed gaan, dus ga niet in je eentje klungelen. Een paard is een rijk en kostbaar bezit en alles wat je er op jonge leeftijd insteekt, heb je een heel paardenleven lang plezier van!

Succes en geniet ervan!