Koper voor pony komt kijken, tips???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lightmorebh

Koper voor pony komt kijken, tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 11:14

Hallo bokkers,

Morgen komt er een koper voor mijn shetland merrie kijken.
Nou is dit de eerste keer dat ik een pony verkoop.
Ik doe haar weg wegens tijdgebrek .Ik kan haar niet geven wat ze verdiend.
Maar verkoop haar alleen als ze een heel goed huisje krijgt, en met een terugkoopregeling.

Hebben jullie tips met vragen die ik haar zou kunnen stellen?
En twijfel of ik eerst bij haar nieuwe huisje zal gaan kijken waar ze terecht komt enzo....

Dus help!

malissapaard

Re: Koper voor pony komt kijken, tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:15

ga mee met wegbrengen. kan je kijken waar ze komt.
en kijk goed of het de soort persoon is die je zoekt die er echt veel liefede en aandacht in stoppen

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 11:18

Wil zelf niet meebrengen ivm een maatje waar ze al jaren mee staat dat die dan ineens 'alleen' staat...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:31

Kijk hoe de mensen met je pony omgaan, vraag waar ze komt te staan, buiten/binnen, hoelang en vaak?
Wat ze willen doen met de pony, of ze alleen komt te staan of met andere paarden, vraag of ze akkoord gaan met een terugkoopregeling, niet iedereen wil dit. Stel een overeenkomst op en overleg of ze de pony willen laten keuren en wiens kosten het word bij afkeur.
Vraag of je eens langs mag komen om te kijken waar de pony komt te staan en of ze contact willen blijven houden wanneer ze verkocht is afhankelijk of jij dit wilt.
En hoe je eigen gevoel aan, voelen deze mensen goed of kijk je liever nog even verder naar een andere koper.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:35

Een heleboel afspraken die je maakt vóór de koop blijken na de koop niet meer steekhoudend.
Ik zou willen zien waar de pony terecht komt, dat geeft wel een goeie indruk denk ik.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 11:37

laResidence schreef:
Een heleboel afspraken die je maakt vóór de koop blijken na de koop niet meer steekhoudend.
Ik zou willen zien waar de pony terecht komt, dat geeft wel een goeie indruk denk ik.

Hoe bedoel je dat?
En heb je voorbeelden?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:40

Ik heb vaak genoeg verhalen gelezen en gehoort van mensen die alsnog de pony aan iemand anders doorverkochten, en dan kan je fluiten naar je pony ;) want de regeling die je met de eerste koper heb gemaakt heeft niks met de 2e te maken.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 11:43

Okee maar is het niet zo dat als je een contract opsteld waarin beide een handtekening zet dat rechtsgeldig is???

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:06

Als je écht dingen wil laten vastleggen in een contract (authentieke akte), zul je dit vast moeten laten opstellen bij de notaris, alleen dit is geldig als dwingend bewijs. Zelf een contract opstellen met 2 handtekeningen eronder is enkel een onderhandse akte...

Gewoon naar je gevoel luisteren! Een eerste indruk is vaak de beste :).

HiskeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:26

Helaas is het zo als ze een pony doorverkopen ondanks de mondelinge overeenkomst dat een derde erbuiten staat en de pony in bezit mag houden.
Een eigen gemaakte akte geld vaak niet.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:37

Gewoon naar je eigen gevoel luisteren.
Dat is vaak het beste.
En met regels opstellen in een contact daar word vaak niet aan gehouden.
Ik zelf heb hier een pony staan die met allerlei regels hier is gekomen de eigenaar zou elke maand langskomen.
Is 1 keer geweest en dat is nu 5 jaar geleden.

Kreeg 8 maanden een mailtje van der of ik hem niet wilde kopen ,toen heb ik gemaild ja voor een symbolies bedrag en anders kon ze hem komen halen.
Moet nog andwoord krijgen.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:49

lightmorebh schreef:
laResidence schreef:

Hoe bedoel je dat?
En heb je voorbeelden?

Ik bedoel dit: je kunt wel afspreken dat de koper bijvoorbeeld jou op de hoogte brengt van de verkoop van je pony, of dat jij eerste recht van (terug)koop hebt maar als hij dat over een half jaar "vergeet" wat dan?
Als je een contract hebt kan je er een zaak van maken. Dat kost een hoop geld en de kans dat je gelijk krijgt is nihil. Voor de wet is een paard, hond of ander dier een voorwerp dat met de koop eigendom wordt van de koper die er mee kan doen wat hij wil.
Ik denk dat je door te kijken naar de leefomgeving van de koper/pony een aardige indruk krijgt of de koper van plan is om zijn afspraken na te komen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:56

ik heb ooit een shet moeten verkopen wegens dreigen naar andere pony en total los slaan van mijn veulen toen. ook had hij een hekel aan mannen en dat was ook na 7 jaar een van de punten, maar mijn veulen lens slaan gaf de doorslag. de pony is op een goede plaats terrecht gekomen. de mensen kwamen kijken, ik heb eerlijk verteld hoe hij in elkaar steekt en we zijn hem gaan brengen. hij is nu inmiddels 5 jaar weg en ik ben van de zomer nog eens gaan kijken. hij herkende me meteen en hij zag er super goed uit.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:57

Wil je dat je pony bij de juiste mensen terecht komt en het daar goed heeft, dan is er maar 1 manier en dat is vooraf langs gaan en zelf beoordelen hoe de situatie is.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:02

Mijn eerst gefokte jaarling is 2 maanden geleden verkocht aan mensen uit Limburg. Zij hebben de moeite genomen om anderhalf uur enkele reis hierheen te komen kijken naar de jaarling en ik heb de moeite genomen om diezelfde anderhalf uur enkele reis naar hun te rijden om te zien hoe ze terecht zou komen. Niks was gelogen, ze heeft het daar absoluut beter dan bij mij. Het ophalen had ik wel moeite mee maar ik houd in mijn achterhoofd dat ze het goed heeft en heb er nu vrede mee.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:02

Een terugkoopregeling ga je inderdaad niets mee bereiken. Als de koper zich niet aan de terugkoopregeling houdt, dan kan jij wel naar de rechter stappen, maar je pony krijg je er nooit mee terug. De andere koper (dus die het van jou koper koopt) was er immers niet van op de hoogte, en mag het dier daarom behouden. Jij kunt enkel een schadevergoeding gaan eisen, maar ja, wat is je schade???

Ga in ieder geval op je gevoel af, en als je meer zekerheid wilt, ga dan kijken waar je paard terecht komt. Dat heb ik ook gedaan toen ik mijn vorige paard verkocht heb. Ik ben er zelf heen gereden om hem daar bij de nieuwe eigenaar af te geven. Lastig, maar ook heel fijn dat je ziet waar hij terecht komt. Ik had ook afgesproken dat als de plek niet zou zijn zoals besproken, ik hem weer mee terug naar huis zou nemen. Het was echter precies zoals gezegd, en ik kon hem dan ook met een goed gevoel achter laten.