Paard gekocht maar geen papieren gekregen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DancingStarx

Paard gekocht maar geen papieren gekregen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 10:06

Hallo,
Ik heb 6 maanden geleden een paard gekocht bij iemand die ik dacht te kunnen vertouwen.
Nu zit het zo, toen ik het paard kocht waren de papieren zogezegt voor 3 weken in oldenburg om ze over te zetten van veulen naar paard ( dat beweert zij toch ) Nu 6 maanden later heb ik nog steeds geen papieren omdat de vrouw waarvan ik hem gekocht heb met een hoop schulden zit daar in duitsland bij dat dekstation. Nu was mijn vraag of iemand weet wat ik hieraan kan doen of wat het beste is te doen?
Alvast Bedankt :)

No_No

Re: Paard gekocht maar geen papieren gekregen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:09

Bellen naar het stamboek?

Het papier is (volgens mij) nog steeds geen eigendomspapier.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:11

Ben je al in overleg met het dekstation, waar jouw papieren kennelijk zouden zijn?

Beetje vreemd vind ik het verhaal wel, normaal gebeurt het overschrijven van papieren op het stamboekbureau niet bij een dekstation.
Heb je het paspoort wel gekregen?

DancingStarx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 10:17

Ik heb hellemaal nog niks gekregen. Juist een papier dat zij zelf heeft opgemaakt dat ik hem gekocht heb en dat ik getekend heb. Ja of zal het stamboekbureau zijn. Ze moest nog iets betalen voor de merrie maar dat heeft ze al 2 jaar niet gedaan dus om die rede kan ik de papieren zogezegt niet krijgen zegt zij.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:24

Wanneer jij nu contact op neemt met dat stamboekbureau en eens aanhoort wat hun verhaal is?
Misschien kun je met je contractje iets regelen? Al denk ik dat hun dan heel makkelijk zeggen; dat je eerst moet betalen en dat je vervolgens de papieren kunt krijgen.

Weet je om wat voor een bedrag het gaat?

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:25

Dat is balen zeg, hier in NL is het voldoende en trouwens ook enige bewijs van eigendom als je een brief hebt van de eigenaar dat jij het dier gekocht hebt. Contractje dus hoe banketstaaf ook opgesteld = goed.
In duitsland is het zo dat je een eigendomsbewijs net als bij een auto hebt. Dus en papieren en dat bewijs. Dus als die man in D dat bewijs heeft is hij officieel eigenaar, en vraag ik me af of de mevrouw dat paard zomaar mocht verkopen. Ik hoop maar dat het niet om veel geld ging en dat je er geen problemen mee gaat krijgen.
Weet verder niet hoe het zit want ook al had het niet gemogen en jij hebt het paard te goeder trouw gekocht kunnen ze het niet terug eisen maar goed dat weet ik niet zeker.

Begrijp ik nu goed dat het dekstation de merrie verkocht heeft aan mevrouw ?? Deze vervolgens niet het afgesproken bedrag betaald heeft maar het paard inmiddels aan jou verkocht heeft ??

DancingStarx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 10:28

Sammyy schreef:
Wanneer jij nu contact op neemt met dat stamboekbureau en eens aanhoort wat hun verhaal is?
Misschien kun je met je contractje iets regelen? Al denk ik dat hun dan heel makkelijk zeggen; dat je eerst moet betalen en dat je vervolgens de papieren kunt krijgen.

Weet je om wat voor een bedrag het gaat?

ja, ik zal morgen eens bellen. en over hoe een bedrag dat het juist gaat weet ik niet maar ik vermoed dat het tog om een paar honderd euro zal gaan.

DancingStarx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 10:32

KC schreef:
Dat is balen zeg, hier in NL is het voldoende en trouwens ook enige bewijs van eigendom als je een brief hebt van de eigenaar dat jij het dier gekocht hebt. Contractje dus hoe banketstaaf ook opgesteld = goed.
In duitsland is het zo dat je een eigendomsbewijs net als bij een auto hebt. Dus en papieren en dat bewijs. Dus als die man in D dat bewijs heeft is hij officieel eigenaar, en vraag ik me af of de mevrouw dat paard zomaar mocht verkopen. Ik hoop maar dat het niet om veel geld ging en dat je er geen problemen mee gaat krijgen.
Weet verder niet hoe het zit want ook al had het niet gemogen en jij hebt het paard te goeder trouw gekocht kunnen ze het niet terug eisen maar goed dat weet ik niet zeker.

Begrijp ik nu goed dat het dekstation de merrie verkocht heeft aan mevrouw ?? Deze vervolgens niet het afgesproken bedrag betaald heeft maar het paard inmiddels aan jou verkocht heeft ??

Het ging hem over lidgeld dat niet betaald was beweerde ze. maar er zijn nog dingen die niet klopten aan de verkoop hij was ook niet gechipt toen ik hem gekocht had. De merrie ( moeder van mijn paard ) is door haar zelf gefokt maar zij moest lidgeld blijven betalen ofzoiets als ze er mee kweekte. En omdat ze dat niet betaald heeft krijgt zij de papieren niet. Dus ook ik niet.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:38

Hmmm, dus de merrie is in nederland gefokt en in het stamboek in duitsland ingeschreven?
Lidmaatschaps-kosten zijn niet zo heel hoog, maar mss de registratie, etc kan wel oplopen. En niet gechipd is normaler in duitsland is nog niet zo lang verplicht.
Heb er ook eentje lopen die er vandaan komt zonder chip.
Zou wel uitzoeken hoe het zit. Als je hulp nodig hebt met de taal of iets laat maar weten.

DancingStarx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 10:40

KC schreef:
Hmmm, dus de merrie is in nederland gefokt en in het stamboek in duitsland ingeschreven?
Lidmaatschaps-kosten zijn niet zo heel hoog, maar mss de registratie, etc kan wel oplopen. En niet gechipd is normaler in duitsland is nog niet zo lang verplicht.
Heb er ook eentje lopen die er vandaan komt zonder chip.
Zou wel uitzoeken hoe het zit. Als je hulp nodig hebt met de taal of iets laat maar weten.

Ik ben niet van nederland maar van belgie. En ja dat klopt de paarden zijn hier gefokt maar in oldenburg ingeschreven. Maar ik heb wel een zelfgeschreven contract dat we allebei ondertekend hebben waar op staat dat de papieren niet lang meer gingen wegblijven. weet ja soms waar ik het beste naar kan bellen dan. Alvast bedankt :)

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:50

Sorry had niet goed gekeken, hoe zijn de wetten in belgie dan omtrend eigendom van een paard ?? Heb je dan het eigendomspapier nodig of is een contract voldoende ??

Nou je kan het oldenburger stamboek bellen http://www.oldenburger-pferde.com/horses/index_22.php

Ik heb ook oldenburger's en hier hebben ze allemaal eigendomsbewijzen in het paspoort zitten en koopcontracten laten opstellen. Ik heb ze laten chippen (wie het nog niet was) en over laten zetten op mijn naam. Daarvoor en om te fokken moet je dus lid zijn van het stamboek. En ja dat kost een bijdragen net zo als met alle anderen stamboeken ook. Inschrijven, over laten zetten, chip registreren etc is ook niet gratis.

Je hebt dus contact gehad met het dekstation ?? En daar staat een schuld open ?? En zij hebben de papieren??

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:54

Misschien kun je eens naar het KWPN bellen om te vragen hoe het zit in Oldenburg, zij weten vast wel hoe je dit het beste aan kunt pakken, ook als je uiteindelijk niet de papieren niet krijgt van de oude eigenaar.
Zelf heb ik ook een duits paard gehad, en het klopt dat het 2 documenten zijn, 1 is het eigendomsdocument en het andere is het paspoort. Maar bij mij is dat paard nooit op mijn naam overgeschreven, ik had gewoon het veulenpapier. Maar dit paard was een ruin dus het had toch geen zin.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:29

inderdaad met een duits paard heb je een eigendomsbewijs en paspoort. ik heb ook een duitser (hahaha). toen ik hem kocht was hij ook niet gechipt dat heb ik zelf laten doen. ik zou eens goed navragen hoe het idd zit met de eigendom als je deze papieren niet hebt. ik heb begrepen dat diegene die de eigendomspapieren van het paard heeft ook de daadwerkelijke eigenaar is.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:03

TS heeft haar paard te goedertrouw gekocht en is dus gewoon de eigenaar, of het moet in België heel anders werken dan in Nederland.

In feite heeft ze een chip/ papierloos paard en kan ze het paard het beste laten chippen en een paspoort aanvragen bij een willekeurige paspoortuitgevende instantie. Die hebben dan geen afstamming op papier, maar wel de plicht om op aanvraag een paspoort af te geven. Dat is Europese wetgeving, dus voor alle landen gelijk, al is Nederland daarin wel een voorloper.

Waarschijnlijk is het dier in Duitsland niet eens geregistreerd omdat de verplichtingen aan het stamboek niet zijn voldaan.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:14

@ tiwi helemaal mee eens, alleen jammer dat je mss een fijn papier hebt, en (geen idee) er ook het geld voor hebt betaald en nu met een niet geregistreerd, papierloos paard zou doorgaan. Niet dat het iets uitmaakt voor het dier of het plezier dat je eraan beleefd trouwens. maar wil je het ooit verkopen, ermee fokken (geen idee of het een merrie is of ruin) etc is dat wel een punt van aandacht.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:24

Bij sommige stamboeken kan je aan de hand van DNA als nog de afstamming van je paard op papier krijgen.

Je moet dan DNA van het dier zelf hebben en van de reeds geregistreerde moeder, als dat niet eerder is vastgelegd, van de vader ligt als het goed is het DNA profiel al vast. Een DNA profiel maken van één paard en vergelijken met een bekende ouder kost ongeveer 50 euro, anders is het als ze moeten uitzoeken wie de vader is.

Er zijn ook stamboeken die deze manier van registreren erg duur maken, soms wel 500 euro, als ontmoedigingsbeleid.

DancingStarx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 13:10

Allemaal al neig bedankt voor de reacties, Ga morgen direct contact opnemen. Ga het ook eens met mijn veearts bespreken wat het beste is. Hij weet alles van hem en kent hem al van bij dez geboorte. Ik vind het wel jammer van zijn papieren natuurlijk. De vader is Dramatic en vvm Wallstreet. Mss dat ik via een dekbewijs ofzo verder geraak?