Nieuwe pony kreupel, moet verkoper hem terugnemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BYS

Nieuwe pony kreupel, moet verkoper hem terugnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 20:39

Hoi,

24/09/2011 hebben we een nieuwe pony gekocht.
Deze pony was naar zeggen helemaal in orde.
En zo zag die er tijdens het proefrijden ook uit. (misschien pijnstillers?)
Nu staat die thuis, en loopt die echt alles behalve normaal.
De pony is bij verkoop niet gekeurd.
Onze fout dat hij niet gekeurd is.
Maar de verkoper heeft een gebrek verzwegen.
De verkoper is (volgens mij) geen officiele handelaar, maar hij heeft altijd wel pony's te koop staan op internet.
En dit valt ook te bewijzen door de vele avertentie's van hem op internet.

We hebben een papier waar alle gegevens op staan, maar ik weet niet of dit telt als verkoopsovereenkomst?
In dit stukje gaat het over koop via overeenkomst:

"Zoals je in de overeenkomst kunt zien, is het belangrijk om duidelijk te omschrijven om welk paard het gaat en wat de koopsom is. Uiteraard dient het contract door beide partijen ondertekend te worden. Het verdient aanbeveling om tevens op elke bladzijde een paraaf te zetten. (dit is allemaal in orde in ons geval)

Als je besluit om een paard te kopen op basis van -naar later blijkt- onjuiste/onvolledige gegevens van de verkoper, is sprake van dwaling. Als je correct/volledig geïnformeerd zou zijn geweest had je het paard niet gekocht. Indien de verkoper had moeten weten dat de ontbrekende/foutieve informatie voor jou essentieel was, maar je desondanks onjuist/onvolledig informeert, is de koopovereenkomst vernietigbaar."

Ik vond nog ergens een interessant stukje:
"Koopovereenkomsten betreffende paarden worden meestal mondeling gesloten. Op zich doet dit niets af aan de rechtsgeldigheid van een dergelijke overeenkomst. Mocht het echter tot problemen komen tussen koper en verkoper en hier uiteindelijk een rechtszaak uit voortvloeien dan zijn de mondeling gemaakte afspraken moeilijk aan te tonen. Daarom is het beter om een schriftelijke overeenkomst te sluiten. (deze overeekomst hebben wij dus op papier staan.

Voor de verkoper geldt een mededelingsplicht en voor de koper geldt een onderzoeksplicht. Kort gezegd betekent dit dat de koper moet onderzoeken of het paard wel aan zijn eisen voldoet en dat de verkoper de koper die informatie moet verstrekken waarvan hij moet beseffen dat deze belangrijk is voor de koper. Bij consumentenkoop en dwaling weegt de mededelingsplicht van de verkoper zwaarder dan de onderzoeksplicht van de koper. De verkoper doet er verstandig aan om de informatie die hij op grond van zijn mededelingsplicht aan de koper moet verstrekken, ook op te nemen in het koopcontract.

Als de koper een particulier is en de verkoper een bedrijf, is het consumentenkooprecht van toepassing. In artikel 7:18 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek is bepaald dat bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart.[3]

Als het paard binnen zes maanden na aflevering een gebrek vertoont -het is bijvoorbeeld kreupel-, wordt er van uit gegaan dat dat gebrek al vóór de koop aanwezig was. Het ligt dan op de weg van de verkoper om te bewijzen dat het gebrek nadien is ontstaan. Dit noemt men een omgekeerde bewijslast. De koper hoeft dus alleen nog maar aan te tonen dát er sprake is van een gebrek en niet wanneer het ontstaan is.

De koper moet het gebrek direct aan de verkoper melden en aangeven dat hij de koop wil ontbinden onder vergoeding van de geleden schade. De verkoper moet dan in de gelegenheid worden gesteld aan te tonen dat het gebrek is ontstaan na de verkoop, of, als hij daartoe niet in staat is, het paard te vervangen of het gebrek ongedaan te maken. Is vervanging of herstel niet mogelijk dan wordt de koopovereenkomst ontbonden. De verkoper moet dan ook de gemaakte kosten (dierenarts, stalling, training) vergoeden. Overigens kan de overeenkomst alleen ontbonden worden als het gebrek zodanig is dat het het paard ongeschikt maakt voor het doel waarvoor het is gekocht.

Bij het constateren van een medisch gebrek dient de koper ook direct de dierenarts in te schakelen. De dierenarts moet namelijk vaststellen of het paard al vóór de koop leed aan de ziekte/aandoening. De dierenarts kan vaststellen wanneer het gebrek in ieder geval al bestond. Feitelijk kan het gebrek al langer bestaan, maar dat is niet aan te tonen. Hoe langer je dus wacht met het onderzoek door de dierenarts, hoe groter de kans wordt dat niet met zekerheid is vast te stellen dat het gebrek al vóór aankoop bestond.

Nu weet ik niet of dit voor ons geval van toepassing is?
Hij heeft constant pony's te koop staan, maar is volgens mij geen officiele handelaar.

Donderdag komt de DA hem in ieder geval keuren.
Als die nu niet goedgekeurd wordt, hoe staan wij dan in onze schoenen t.o.v de verkoper?
Is deze verplicht de pony terug te nemen en ons het volledige bedrag terug te betalen?

Caira

Re: Nieuwe pony kreupel, moet verkoper hem terugnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:41

Welk verborgen gebrek is er boven water gekomen? Dat mis ik even in het bericht.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:43

Gebrek kan ook onderweg / bij jullie ontstaan zijn.
Kreupelheid kan van het ene op het andere moment ontstaan.
Zelfs als het een ouder gebrek is kan dit van het ene op het andere moment aan het licht komen, zonder dat je er van tevoren weet van hebt.

Eigenaar hoeft dus niks verzwegen te hebben, dit kan je iig niet bewijzen.
Bovendien hebben jullie niet voldaan aan de onderzoeksplicht (keuren oid).
Plús: eigenaar is geen handelaar, maar gewoon een particulier die veel paarden verkoopt, dus er is geen consumentenkooprecht van toepassing.

Conclusie: nee, de vorige eigenaar hoeft de pony niet terug te nemen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:45

Als de dierenarts kan bewijzen dan het al langer is dan de aankoop, sta je denk ik sterker in je schoenen. Ik heb hier zelf geen verstand van eerlijk gezegd, maar dit lijkt me een argument dat de koper zijn paard terug kan/moet?? nemen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:46

Wat is de conclusie van de dierenarts wat de pony mankeert?
Kan best zijn dat het paard het bij jullie opgelopen heeft en dat kun je niet verhalen op de verkoper. In dit geval zul jij volgens mij moeten bewijzen dat het paard dit al had voor verkoop.

Dus als er nog niet uitgezocht is wat het paard mankeert zul je dat eerst uit moeten zoeken en dan nog om te kijken of het dier dit al lange tijd heeft.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:47

jullie hebben onderzoeksplicht en daar niet aan voldaan, dus nee jullie kunnen de pony niet terug brengen
tevens kan de kreupelheid bij jullie ontstaan zijn
toen jullie de pony beoordeelde bij de verkoper was hij niet kreupel......

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:48

Moeilijk verhaal.
De DA zal moeten kunnen aantonen dat het om een gebrek gaat dat er al langer zit.
Anderzijds is het ook niet ondenkbaar dat het paard zich heet bezeerd of verstapt op de wei of ergens anders.
Vandaag trof ik mijn merrie ook op 3 benen aan op de wei, blijkt een hoefzweer te hebben.
Ik bedoel, wat ze vandaag net hebben kan er morgen opeens zijn.

Waarom geen keuring gedaan bij aankoop?
Ook dat is welliswaar een momentopname, maar biedt toch enige zekerheid. Een DA zal toch veel meer zien aan het gangwerk, mocht daar enige onregelmatigheid zijn.
Nu moet je maar zien of de handelaar hem terug wil nemen.

Succes in ieder geval.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 20:52

Caira schreef:
Welk verborgen gebrek is er boven water gekomen? Dat mis ik even in het bericht.

Wat hij precies heeft weten we niet.
Daarom komt de DA donderdag.
Maar hij loopt met zijn links achterbeen in ieder geval veeel korter en stijver dan met zijn rechts been.
En rechts loopt die in ieder geval ook al niet zo soepel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:53

Op het momemt dat je wat ziet aan nieuwe paard direct melden bij verkoper, die plicht heb je ook.
Tevens dierenarts laten vaststellen wat het is dat het paard mankeerd, want het kan iets zijn wat hij bij jullie heeft opgelopen.
En je zult toch moeten aantonen dat dat wat hij heeft iets is, wat hij bij aan koop al had.

Ik lees 24/9 gekocht en direct liep hij thuis anders?
Hebben jullie toen ook direct de verkoper verwittigd en een dierenarts?
Of is hij pas later kreupel gaan lopen?

Dit zijn in ieder geval dingen die je altijd direct moet doen en liefst niet telefonisch, maar vastgelegd aangetekend oid.

Tik fout gewijzigd en de toevoeging, jullie laten de 20e da komen, paard is nu dus al langer kreupel, hou er rekening mee dat veel
kreupelheden niet zomaar te antedateren zijn naar voor de koop, dus hoe eerder hoe beter, dan is bijna een maand al wel heel lang.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 18-10-11 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:53

maar hoe weet je dat dit het gevolg is van een verborgen gebrek?

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 20:53

44Myrthe44 schreef:
Gebrek kan ook onderweg / bij jullie ontstaan zijn.
Kreupelheid kan van het ene op het andere moment ontstaan.
Zelfs als het een ouder gebrek is kan dit van het ene op het andere moment aan het licht komen, zonder dat je er van tevoren weet van hebt.

Eigenaar hoeft dus niks verzwegen te hebben, dit kan je iig niet bewijzen.
Bovendien hebben jullie niet voldaan aan de onderzoeksplicht (keuren oid).
Plús: eigenaar is geen handelaar, maar gewoon een particulier die veel paarden verkoopt, dus er is geen consumentenkooprecht van toepassing.

Conclusie: nee, de vorige eigenaar hoeft de pony niet terug te nemen.

Ik zeg nergens dat die kreupel is.
Door middel van video's kan ik aantonen dat die lichamelijk ook al niet in orde was toen we hem kochten.
Maar bedankt voor je antwoord, hier had ik al schrik van :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:55

Maar als op de video's al te zien is dat hij lichamelijk niet in orde is, waarom is hij dan toch gekocht?
Jullie hebben hem toch in het echt zien lopen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:57

idd, als er video's zijn van voor de verkoop waarbij je kunt zien dat hij niet goed loopt dan is er absoluut geen sprake van een verborgen gebrek. Ik snap zowiezo niet dat mensen een paard kopen zonder aankoopskeuring en dan achteraf gaan mopperen.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 20:57

xxMaxx schreef:
Als de dierenarts kan bewijzen dan het al langer is dan de aankoop, sta je denk ik sterker in je schoenen. Ik heb hier zelf geen verstand van eerlijk gezegd, maar dit lijkt me een argument dat de koper zijn paard terug kan/moet?? nemen

Ik heb een video waar je ook kan zien dat de pony lichamelijk niet in orde was, en dat is een video van een hele tijd vor de aankoop.
Maar ik vrees eigenlijk dat hij (zelf als onze DA kan bewijzen dat het al van voor de koop was) helaas tot niets verplicht is, omdat wij de pony niet hebben laten keuren.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:57

Maar ga je serieus een pony die je met zoveel moeite hebt gekocht terug brengen omdat je hem heel even niet kan gebruiken? Pony moet zoizo wennen aan zijn nieuwe stalletje dus even niet rijden lijkt mij niet zon probleem.
Kijk als het nou een jaar gaat duren voor hij weet beter is, maar als hij over 2 weekjes weer kan beginnen zou ik er niet zon punt van maken, ook al is het natuurlijk lastig.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:00

arsiana_x schreef:
xxMaxx schreef:

Ik heb een video waar je ook kan zien dat de pony lichamelijk niet in orde was, en dat is een video van een hele tijd vor de aankoop.
Maar ik vrees eigenlijk dat hij (zelf als onze DA kan bewijzen dat het al van voor de koop was) helaas tot niets verplicht is, omdat wij de pony niet hebben laten keuren.

Als je al kon zien dat hij niet in orde was voor de verkoop, vind ik het nog vreemder dat je hem niet hebt laten keuren... Dit is helaas jullie eigen probleem en niet die van de verkoper, hoe rot jullie het ook vinden. Daar is een keuring voor
Laatst bijgewerkt door Batlow op 18-10-11 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 21:00

Ojajoh schreef:
jullie hebben onderzoeksplicht en daar niet aan voldaan, dus nee jullie kunnen de pony niet terug brengen
tevens kan de kreupelheid bij jullie ontstaan zijn
toen jullie de pony beoordeelde bij de verkoper was hij niet kreupel......

Wij hebben de onderzoeksplicht niet voldaan, maar hij zijn meldingsplicht toch ook niet?
Het zou ook kunnen dat de pony verdoofd was?
Maar dat kunnen wij helaas niet bewijzen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:02

Wat had hij moeten melden dan? op video's was al te zien dat de pony stijf liep, je had de ruimte om hem proef te rijden en te laten keuren. Als je dat niet doet dan houdt het toch op?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:03

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de video's!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:03

arsiana_x schreef:
xxMaxx schreef:

Maar een hele tijd voor de verkoop zegt ook niets, want dat kan een andere aandoening geweest zijn, waarvan het paard allang is genezen.
Aangezien niet alles wat ze ooit mankeren voor het leven is.

Mijn stompzinnige advies, van altijd laten keuren en spijtserum op laten slaan, is dus weer niet zo dom. (ook al kan je wat missen)
Paard zat vermoedelijk in lagere prijsklasse? (beetje rotopmerking weet ik, maar duurdere worden meestal wel gekeurd en voor goedkoop is wel eens duurkoop,
hoewel je soms ook mazzel kan hebben, maar dan moet je zelf wel verdomd goed verstand van zaken hebben.)

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 21:05

Sjolvir schreef:
Op het momemt dat je wat ziet aan nieuwe paard direct melden bij verkoper, die plicht heb je ook.
Tevens dierenarts laten vaststellen wat het is dat het paard mankeerd, want het kan iets zijn wat hij bij jullie heeft opgelopen.
En je zult toch moeten aantonen dat dat wat hij heeft iets is, wat hij bij aan koop al had.

Ik lees 24/9 gekocht en direct liep hij thuis anders?
Hebben jullie toen ook direct de verkoper verwittigd en een dierenarts?
Of is hij pas later kreupel gaan lopen?

Dit zijn in ieder geval dingen die je altijd direct moet doen en liefst niet telefonisch, maar vastgelegd aangetekend oid.

Tik fout gewijzigd en de toevoeging, jullie laten de 20e da komen, paard is nu dus al langer kreupel, hou er rekening mee dat veel
kreupelheden niet zomaar te antedateren zijn naar voor de koop, dus hoe eerder hoe beter, dan is bijna een maand al wel heel lang.

24/9 is hij gekocht, maar wij laten een nieuwe pony altijd eventjes wennen aan nieuwe omgeving, weidegenoten, veraneringen in het voeren,...
Daarom komt de DA pas donderdag.
Vorige week donderdag was mijn zzusje gaan rijden op de stal waar ik ruiter ben.
Deze mensen kennen wel wat van paarden, en hebben ons er toen op gewezen dat die niet correct loopt vanachter.
DA is onmiddelijk gebeld, maar de vorige eigenaar niet.
Waarom is dit belangrijk als ik vragen mag?

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 21:06

Sjolvir schreef:
Maar als op de video's al te zien is dat hij lichamelijk niet in orde is, waarom is hij dan toch gekocht?
Jullie hebben hem toch in het echt zien lopen?

Wij hebben hem inderdaad in het echt niet lopen.
Al dan niet onder de pijnstillers?
De video's hebben we pas gevonden na de koop.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:07

Je hebt hem in het echt niet zien lopen bij de koop?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:07

Verkoper is niet verplicht pony terug te nemen, nog laten keuren heeft geen zin, hooguit om erachter te komen wat de pony mankeert. Vind het wel erg *** om een pony te kopen, niet te keuren, terwijl je weet dat hij ver daarvoor al niet goed liep. Waarom gekocht, vraag het me echt af.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:08

Heb je de verkoper al gecontacteert? Leg eerst de situatie aan hem uit en kijk wat hij ervan gezegd/er tegenaan kijkt