Auto grijskenteken? BTW? Marge?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sundancer

Auto grijskenteken? BTW? Marge?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 16:32

Nu mijn Saab de nodige KM's heeft gelopen ben ik op zoek naar een geschikte vervanger. Dit word dan de 2e auto. Nu is mijn oog gevallen op een Korando. Deze ga ik particulier nemen met grijskenteken..

Maar nu zie ik bij sommige auto's staan BTW. Geld dit ook als particulier?

ifever

Re: Auto grijskenteken? BTW? Marge?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:33

Ik dacht dat grijskenteken helemaal niet meer mogelijk is?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:36

Ik dacht ook dat je enkel kilometers kon schrijven als je m particulier aanschafte.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 16:45

Nee dat is niet waar, ik hoef alleen de opcenten van de provincie niet te betalen. Dus betaal zo'n gemiddeld 30 euro per maand minder. Het verschil is dus heel weinig.

Rekenhulp van de belastingsdienst geeft ook aan dat je als particulier gewoon een grijskenteken auto mag hebben. Ik betaal dan 126 eurp ipv de bedrijven die maar 30 euro betalen.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:47

Je moet als particulier de btw wel betalen, maar kunt t niet terug krijgen van de belastingdienst.
De auto wordt dan ook meteen een marge auto, zodat de volgende eigenaar geen btw meer hoeft te betalen.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 16:55

Ik zie net een auto staan waar Marge bij staat...dat betekend dat ik dan geen BTW meer hoef te betalen?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:02

Dat klopt, daar hoef je geen BTW over te betalen.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:06

Als er BTW bij staat betekend dat als je hem als bedrijf koopt je de BTW van het aankoopbedrag terug kunt krijgen. ( Let wel: de vraagprijzen zijn dan vaak exclusief de BTW)Als je de auto als particulier koopt kun je de BTW niet terug vorderen.
Wanneer je als particulier in een grijkenteken auto rijd betaal je een houderschapsbelasting welke tussen het grijs-kenteken en het geel-kenteken tarief inzit.
Dus het is nog steeds mogelijk om als particulier goedkoper in een grijskenteken auto te rijden alleen het voordeel is minder geworden dan het voorheen was.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:07

Ik had gelezen dat het ongeveer 30 euro per maand zou schelen gemiddeld.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:20

Los van dat ik persoonlijk een Korando totaal niet vind rijden (maar dat is persoonlijk!) Volgens mij, als je geen zelfstandige bent, kun je geen grijs kenteken rijden, althans niet voor het voordelige tarief (vroeger nog wel idd)
Mijn auto heb ik niet op mijn bedrijf gezet (vanwege de nieuwwaarde + hoge bijtelling) maar ik geniet wel van het goedkope grijskenteken tarief. BTW (75% iig) bij tanken, reparaties, onderhoud etc.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 08:29

Vwb BTW: als er bij de ad staat dat de prijs ex BTW is, komt de BTW er nog bij. Een bedrijf kan die BTW weer terug vorderen, een particulier niet. Als een bedrijf die auto dan weer verkoopt, moet hij de BTW weer afdragen. Marge wil zeggen dat de auto gekocht is van een particulier en bij door verkoop blijft het een marge auto. Maar als een bedrijf een marge auto verkoopt, moet deze wel over het verschil tussen inkoop en verkoop BTW af dragen. Voor een particulier blijft het kaatje koek. Normaal gesproken worden auto's incl. BTW aangeboden. Maar bedrijfswagens vaak niet, omdat deze meestal door/aan bedrijven ge/verkocht worden. Voor zover mij bekend betaald een particulier voor een grijsktk auto gewoon het normale tarief aan houderschapsbelasting. Vroeger kon dit wel, maar vanwege het misbruik zijn de regels veranderd.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 08:53

Mist schreef:
Los van dat ik persoonlijk een Korando totaal niet vind rijden (maar dat is persoonlijk!) Volgens mij, als je geen zelfstandige bent, kun je geen grijs kenteken rijden, althans niet voor het voordelige tarief (vroeger nog wel idd)
Mijn auto heb ik niet op mijn bedrijf gezet (vanwege de nieuwwaarde + hoge bijtelling) maar ik geniet wel van het goedkope grijskenteken tarief. BTW (75% iig) bij tanken, reparaties, onderhoud etc.

Ik ben heel benieuwd hoe jij dat geregeld hebt. Dus...je auto niet op de naam van de zaak, maar wel de voordelen ervan kunnen gebruiken. Wil je me uitleggen hoe dat werkt?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:05

_Hyperion_ schreef:
Mist schreef:

Ik ben heel benieuwd hoe jij dat geregeld hebt. Dus...je auto niet op de naam van de zaak, maar wel de voordelen ervan kunnen gebruiken. Wil je me uitleggen hoe dat werkt?

Je moet met auto's altijd 2 keuzes maken, hoe je hem zet voor de inkomstenbelasting en hoe voor de btw. Omdat ik >500km prive rij + totaal geen ambitie heb om een rittenadministratie bij te houden, heb ik de auto prive gekocht, waardoor ik de btw niet af kan trekken. Ik gebruik hem echter >75% voor de zaak, dus mag 19ct per km rekenen + 75% van btw reparatiekosten, verzekering, wasstraat e.d.
Als ik hem volledig op de zaak had gezet had ik 24% bijtelling per jaar gehad over een nieuwe Jeep Cherokee wat voor mij niet voordeliger was dan hem gewoon prive te kopen incl. btw.

Op de zaak heb je afschrijving in 5jr. wat ook weer een voordeel is...is een rekensom die je niet 1 op 1 over kunt nemen, ligt aan wat je verdiend, wat voor auto (nieuwwaarde) en hoeveel km's je rijdt. Als ik een "groene" auto had gekocht dan was het wel voordeliger geweest om hem op de zaak te zetten....maar ja, je hebt paarden en je wil die veilig kunnen trekken he :D

zie de site van de belastingdienst:

U rijdt in uw eigen auto
U mag € 0,19 per kilometer van uw opbrengst aftrekken voor de zakelijke ritten die u met uw eigen auto maakt. Ook als u de auto huurt, mag u € 0,19 per zakelijk gereden kilometer van uw opbrengst aftrekken.

Gevolgen voor de btw
Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Voor de berekening van het privégebruik geldt het volgende. Als het privégebruik niet uit uw administratie is af te leiden, mag u 75% van de voorbelasting op die kosten aftrekken. Als u de auto niet alleen voor belaste handelingen maar ook voor vrijgestelde handelingen gebruikt, dan geldt dat aftrekpercentage voor zover u de auto gebruikt voor belaste handelingen. U hoeft geen btw te betalen als correctie voor het privégebruik.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:14

@ Mist: Dank je wel.
Ik rijd een Nissan Patrol long version op grijs kenteken. Grijs kenteken, omdat ik de laadruimte gebruik voor mijn honden, die ik zowel privé vervoer voor een wandeling ergens anders dan thuis in de buurt, maar ook voor mijn bedrijf (honden worden gebruikt bij bedrijfstrainingen). De paardentrailer ook zowel privé als zakelijk, want ook de paarden worden gebruikt bij bedrijfstrainingen.

Ik ga dit eens verder uitpluizen. De laatste zinnen snap ik nog niet helemaal, maar ik zal het aan mijn nieuwe accountant voorleggen. Mijn oude was waardeloos, want die wist me dit soort dingen niet te vertellen. Behalve dan dat ik 19 ct per km kon factureren voor mezelf (wat ik ook doe).
Nogmaals bedankt....zou mij ook wel een slok op een borrel kunnen schelen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:33

_Hyperion_ schreef:
@ Mist: Dank je wel.
Ik rijd een Nissan Patrol long version op grijs kenteken. Grijs kenteken, omdat ik de laadruimte gebruik voor mijn honden, die ik zowel privé vervoer voor een wandeling ergens anders dan thuis in de buurt, maar ook voor mijn bedrijf (honden worden gebruikt bij bedrijfstrainingen). De paardentrailer ook zowel privé als zakelijk, want ook de paarden worden gebruikt bij bedrijfstrainingen.

Ik ga dit eens verder uitpluizen. De laatste zinnen snap ik nog niet helemaal, maar ik zal het aan mijn nieuwe accountant voorleggen. Mijn oude was waardeloos, want die wist me dit soort dingen niet te vertellen. Behalve dan dat ik 19 ct per km kon factureren voor mezelf (wat ik ook doe).
Nogmaals bedankt....zou mij ook wel een slok op een borrel kunnen schelen.

success, ik doe dit al jaren zo hoor (en ikheb een veel te dure register accountant) Bel anders gewoon even met de zakelijke belastingdienst , zitten echt erg aardige en bekwame mensen (heel anders dan dat je particulier belt ;)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:34

en zolang je aanslag nog niet definitief is kun je nog correctie uitvoeren over vorige jaren he !

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:43

Mist schreef:
en zolang je aanslag nog niet definitief is kun je nog correctie uitvoeren over vorige jaren he !

Ja, I know. Heel erg bedankt!