waarom paspoort niet als eigendomsbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CoronaLime

waarom paspoort niet als eigendomsbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 22:37

Zo, ik zit ook weer een beetje te denken op de late avond, en toen kwam ik ineens op deze vraag.

Je leest namelijk vrij vaak over paspoorten en proefperiodes, waarom zou de wet niet gemaakt kunnen worden dat een paspoort een rechtsgeldig eigendomspapier is? Zoals dat ook bij een auto gaat qua papieren.

Mij lijkt het in elk geval handig, ondanks de rommel van het ombouwen van het systeem, overschrijven van het paard etc. Ook kan hier denk ik nog wel een centje aan verdiend worden ivm kosten voor het oversvhrijven.

Nou, ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!

HorseTopShop

Re: waarom paspoort niet als eigendomsbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:13

Ik zit niet te wachten op een eigendomsbewijs voor mijn paarden. Kunnen ze daar straks ook belasting over gaan heffen.

Waarom zou je een eigendomsbewijs willen hebben?

pnij7704

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:54

Ze heffen tegenwoordig overal belasting op..
pas maar op.. je brengt ze nog op ideeen

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:58

HorseTopShop schreef:
Ik zit niet te wachten op een eigendomsbewijs voor mijn paarden. Kunnen ze daar straks ook belasting over gaan heffen.

zodat als je paard gejat wordt ( wat mij is overkomen ) je met je papieren aan kunt tonen dat het jou paard is .
want nu heb je geen poot om op te staan , of je moet n paard van n miljoen hebben , dan zien rechters er nog wel een zaak in .
maar anders kun je gewoon niks doen , dus kunnen mensen gewoon n paard jatten zonder er ooit voor te boeten .

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:02

Is dit onderwerp al niet tot in den treure besproken op Bokt?

Hoeveel moeite is het nou om een koopcontract op te stellen als je een paard koopt of verkoopt?

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:02

wopkelover schreef:
HorseTopShop schreef:

zodat als je paard gejat wordt ( wat mij is overkomen ) je met je papieren aan kunt tonen dat het jou paard is .
want nu heb je geen poot om op te staan , of je moet n paard van n miljoen hebben , dan zien rechters er nog wel een zaak in .
maar anders kun je gewoon niks doen , dus kunnen mensen gewoon n paard jatten zonder er ooit voor te boeten .

De chip staat toch op jouw naam normaal?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:04

ja maar dat is geen bewijs dat het jou paard is ,
geloof me ik ben al 2 jaar bezig mn paard terug te krijgen ,
waarvan ik dus de eigenaar ben , en ik de papieren in de kast heb liggen .

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:06

Bij het PRE is er wel een "eigendomsbewijs", de Carta de Titularidad. Het overschrijven van een PRE kan niet zonder medewerking van de oude eigenaar. Er moeten een hoop formulieren worden ingevuld, en zelfs een koopovereenkomst meegezonden worden voordat het paard op de nieuwe eigenaar wordt overgeschreven. Maakt natuurlijk niet dat ze je paard niet kunnen stelen en verkopen, maar wel dat het niet kan met de papieren erbij, wat het paard meteen een stuk minder waard maakt, en dus minder interresant om te stelen en te verkopen. Nieuwe papieren bij het stamboek aanvragen kan niet zonder veeeeeel kosten te maken en te weten wie de ouders zijn. Geen optie dus als het om een gestolen paard gaat, die krijg je never-nooit-niet het stamboek meer in.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:09

Dus je kunt eigenlijk nooit bewijzen dat jouw paard, effectief jouw paard is? En ik altijd maar denken dat die chip toch ergens goed voor was.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:34

wel als jij kunt aantonen dat je de stalling, de hoefsmid, de dierenarts etc hebt betaald (rekeningen bewaren dus! en niet alles contant afrekenen). Foto's en coupons als je wedstrijden rijdt zijn ook allemaal bewijsstukken dat het jouw paard is.
Dat heeft degenen die je paard gestolen heeft nl allemaal niet, of ze moeten het meestelen met je paard.....
Uiteraard is een koopcontract ook een goed bewijs maar niet iedereen denkt daaraan bij aanschaf van een paard, hoeft geen uitgebreid epistel te zijn maar simpel een 'bonnetje' bij aankoop is al voldoende met de handtekeningen van beide partijen erop.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 11:43

Mootje schreef:

Hoeveel moeite is het nou om een koopcontract op te stellen als je een paard koopt of verkoopt?

Dat is dus niet rechtsgeldig, tenzij je het bij een notaris laat maken en dat is een heel stuk duurder.
het is wel vaak besproken dát het niet zo is maar naar mijn zoekkunsten niet waaróm :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:45

Als je zo graag een eigendomsbewijs wil, koop je zoals Angela al aangeeft een PRE, duitser of Deens Warmbloed. Daar zit een zgn. eigendomscertificaat bij :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:45

CoronaLime schreef:
Mootje schreef:

Dat is dus niet rechtsgeldig, tenzij je het bij een notaris laat maken en dat is een heel stuk duurder.
het is wel vaak besproken dát het niet zo is maar naar mijn zoekkunsten niet waaróm :j

Dat is wel rechtsgeldig ;)
De huur van je huis is toch ook niet bij een notaris opgemaakt. En de huur van je stalling toch ook niet?
Er hoeft geen notaris aan te pas te komen om het rechtsgeldig te maken ;)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:50

via het stamboom papier staat mijn haf officieel op mijn naam.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:50

Mootje schreef:
Als je zo graag een eigendomsbewijs wil, koop je zoals Angela al aangeeft een PRE, duitser of Deens Warmbloed. Daar zit een zgn. eigendomscertificaat bij :)

Nee hoor :n ik heb een Holsteiner daar zit ook alleen een paspoort bij !

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:51

Haha, straks breng je ze nog op ideeën om hier ook belasting op te gaan heffen :P

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:52

gabjj8 schreef:
Haha, straks breng je ze nog op ideeën om hier ook belasting op te gaan heffen :P

Ja idd ssst... gewoon een dik slot op hekken en stallen en je paard vastketenen. :')

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:54

wopkelover schreef:
HorseTopShop schreef:

En andersom dan? Iemand jat je paspoort en je bent je paard kwijt? Dan wordt ie helemaal mooi.
Inderdaad, sluit een goed koopcontract af en je bent klaar.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:55

Jumpie schreef:
gabjj8 schreef:

Ja idd ssst... gewoon een dik slot op hekken en stallen en je paard vastketenen. :')

Hahaha, zo drastisch hoeft ook weer niet.
Zet je paard gewoon niet onbeheerd en zonder toezicht neer. Kan het ook niet zomaar gestolen worden.
Hoe vaak hoor je wel niet dat er weer eens paarden mishandeld zijn?

Gewoon niet zomaar in the middle o nowhere neerzetten.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:01

HorseTopShop schreef:
Hahaha, zo drastisch hoeft ook weer niet.
Zet je paard gewoon niet onbeheerd en zonder toezicht neer. Kan het ook niet zomaar gestolen worden.
Hoe vaak hoor je wel niet dat er weer eens paarden mishandeld zijn?

Gewoon niet zomaar in the middle o nowhere neerzetten.

haha nee zeker niet! Agg ik woon gelukkig nog in het aardig veilige noorden! *klopt af *..

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:48

Britt schreef:
En andersom dan? Iemand jat je paspoort en je bent je paard kwijt? Dan wordt ie helemaal mooi.
Inderdaad, sluit een goed koopcontract af en je bent klaar.

dan kun jij we nieuw paspoort aanvragen , maar helaas kan iemand dat ook heel gemakkelijk doen .
of je moet een slot op je paspoort laten zetten , en er diefstal bij vermelden dan kan een ander geen nieuw paspoort aanvragen .

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:14

Jumpie schreef:
Mootje schreef:

Nee hoor :n ik heb een Holsteiner daar zit ook alleen een paspoort bij !

En bij mijn haflinger zit toch echt een eigendomsakte. Niet alleen paspoort.