Enkele vragen mbt proefperiode.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

Enkele vragen mbt proefperiode.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 09:11

Hoi,

Ik heb mijn pony te koop staan, en kopers willen 1 maand proef. Dit vind ik prima, mits goed contract.
Nu hebben ze zelf een en ander al uitgezocht en mij een contract toe gestuurd en hier zouden we dan een en ander aan kunnen aanpassen nog, nu heb ik een paar punten waarvan ik meer wil weten, namelijk;

Mocht hij in de proefperiode ( 1 maand ) daar kreupel raken, ziek worden of zelfs dood gaan, wie is hier verantwoordelijk voor?
En stel hij raakt zodanig geblesseerd dat de verkoopwaarde niets of niet veel meer zal zijn, hoe regel je dat.

Als hij word opgehaald word een voorschot betaald, mochten ze hem houden word dat van de prijs afgetrokken uiteraard en mocht hij niet bevallen krijgen ze dat terug als pony bij mij op het erf staat, maar paspoort e.d. blijven dan toch bij mij of niet?
Kan ik ze dan een kopie meegeven voor als ze onderweg gecontroleerd worden of krijgen ze niets mee?

Alvast bedankt,

Jennifer

xJurdyWonanx

Re: Enkele vragen mbt proefperiode.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 13:04

toch even een schopje aangezien hij morgen opgehaald gaat worden en ik het toch zeker wil weten..

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:07

Ik zou zeggen dat alle medische kosten voor hun rekening is. Geen paspoort meegeven maar kopie ervan.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:09

hele bedrag aanbetalen! rest krijg je nooit meer,

ik zou trouwens nooit een proefperiode afspreken buiten mijn eigen terrein , wie weet wat ze allemaal gaan doen, resultaat pony kreupel en jij krijgt hem terug.....
of hij moet goed gekeurd zijn waarmee je kunt aantonen dat hij goed was toen hij meeging?

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:15

Ik zou geen proefperiode doen, straks rijdt deze persoon je paard stuk en krijg je een kapot paard na een maand terug omdat het toch niet de juiste keus was.
Mocht je het toch overwegen hele bedrag laten betalen, geen paspoort of andere documenten achter laten na een maand kan je dan het paspoort overhandigen.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 13:19

Ja paspoort e.d. leek mij ook dat ik dat absoluut niet mee ga geven.

Wel wil ik id of paspoort van de kopers zien en ook kopie's maken.

Ze wonen behoorlijk ver weg, anders leek mij een proefperiode op eigen stal ook ideaal, helaas is dat echt niet mogelijk aangezien ze bijna 200 km verderop wonen.

Nu moet ik erbij zeggen dat het bedrag dat de pony kost niet al te veel is, maar hoe regel je zoiets op papier mocht hij toch kreupel raken daar, zijn dan alle kosten voor hun?
Mij lijkt van wel, want mochten ze de pony gewoon kopen en ze kregen geen proeftijd dan was het ook meteen voor hun kosten.

Alvast bedankt in ieder geval voor jullie reacties.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:22

Mocht er iets gebeuren is het niet te bewijzen en is het hun woord tegen jouw woord.

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:24

Uit ervaring weet ik dat het erg verstandig is de potentiële kopers het gehele bedrag te laten betalen.
Uiteraard krijgen ze dit bedrag terug als het paard na een maand toch niet is wat ze ervan gedacht hadden en er geen gebreken zijn die daar zijn gekomen.

Voor dat het paard mee gaat, keuren! Alleen zo kun je ook later aantonen dat je een goed, gezond paard mee heb gegeven.
Medische kosten die daar gemaakt worden, zijn uiteraard voor hun rekening.

Kopie van paspoort inderdaad meegeven, het origineel houden tot de koop geheel is gesloten.
Zet dit allemaal duidelijk vast in een contract, die jullie beide ondertekenen. Zorg er wel voor dat hij rechtsgeldig is, mochten er toch onverhoopt strubbelingen zijn.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:24

ik zou de pony eerst klinisch laten keuren voor ik m mee gaf.
Dan heb je bewijs een gezonde pony meegegeven te hebben.
Mocht er dan buiten de deur wat gebeuren, dan kan je bewijzen dat het dier dat niet bij jou heeft opgelopen.
Als kopers de pony dan terug willen bregen na een maand dan zou ik dat alleen accepteren met een recente herkeuring van die zelfde arts. Zo voorkom je misverstanden.
Alle papieren houd je zelf tot het hele aankoop bedrag overhandigd is.

Ik ben geen voorstander van een proefperiode buiten de deur.
Een proeftijd op eigen terrein is weer een ander verhaal.
Raakt hij daar dusdanig geblesseerd dat je er niks meer mee kan dan is dat voor de verantwoording van de persoon die het dier onder zijn/haar hoede heeft.
Zijn ze bang voor controle onderweg dan zou ik er zelf met de auto achter aan rijden met de papieren in mijn bezit!!!

succes met alles

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 13:29

Oke, keuren is dus, uiteraard, wel slim om te doen voor hij opgehaald word.
Denk dat ik dan toch maar even ga kijken wat ik kan regelen nog voor morgen, en anders zullen ze toch een week later moeten komen..

Met een kopie van de papieren kunnen ze dus niks doen verder?, vind dat altijd wel een beetje eng ja.

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:34

Citaat:
Met een kopie van de papieren kunnen ze dus niks doen verder?, vind dat altijd wel een beetje eng ja.

een paspoort is geen eigendoms bewijs dus daar kunnen ze verder weinig mee, overschrijven kunnen ze alleen als ze het orgineel opsturen.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:36

Bij ons op stal ging ook een paard op proef, deze werd door de kopers gehaald bij de dierenarts (en daar gelijk gekeurd), mocht het paard na een maand terugkomen werd het paard bij de dierenarts weer gehaald en gekeurd voor het geval het paard niet goed liep.

butengeweun

je zit presies aan de andere kant van z''n periode dan ons. Wij krijgen nu een paardje op stal dat gekocht is op proef. De mensen vinden me nu een zeur maar dat paard komt zolang hij op proef is niet bij mijn paarden op de weide en met weide verschil.

Zelf zit ik dus ook met de gedachte dadelijk gaat er wat fout en mocht het toch niet goedgaan in de proefperiode wil ik een paard net zo terug geven als hij gekomen is. En niet op 3 benen of met een paar grote bulten/bijtwonden van introduceren in een merrie groep.

Zelf zou ik nooit op proef een paard kopen of verkopen. Goedgekeurd is gekocht en alles na dat moment is voor mij als nieuwe eigenaar of de nieuwe eigenaar van een paard. Dus ook problemen met trailer laden ect.

Paspoort van een paard is geen eigendomsbewijs. Ze kunnen altijd een duplicaat aanvragen (kost wat maar het is mogelijk)

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 13:36

Oke, dan ben ik daar in ieder geval al vanaf qua zorgen hihi. paspoort blijft in ieder geval toch gewoon hier tot hij betaald is.
Toch wel even spannend zo, vertrouw die mensen wel maar toch, mocht hij daar iets krijgen, al is dat buiten hun schuld om, kan dat toch altijd wat problemen geven.
Laatst bijgewerkt door xJurdyWonanx op 30-09-11 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Angs1989 schreef:
Bij ons op stal ging ook een paard op proef, deze werd door de kopers gehaald bij de dierenarts (en daar gelijk gekeurd), mocht het paard na een maand terugkomen werd het paard bij de dierenarts weer gehaald en gekeurd voor het geval het paard niet goed liep.

Dat is een hele nete oplossing en op neutraal terrein.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 13:39

Dat is inderdaad wel een heel slimme oplossing, voor beide partijen ook.
Even overleggen met de kopers, ze zouden eigenlijk morgen komen kijken nog eens, en dan gelijk de trailer meenemen, maar kijken of ik dan een DA vind die dat morgen of vandaag nog kan doen, en anders toch even het ophalen uitstellen.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 13:45

Wie betaald wat met de keuring?
Is dat voor mijn kosten, of voor de eventuele koper?
Of half/half?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:53

meestal is keuren kosten koper. Zo doe ik het meestal bij afkeuring ligt het eraan waar het paard op wordt afgekeur (klinische keuring). Bij een rontgenologische (staat er vast verkeer) altijd kosten koper.

Maar dat kan bij iedereen anders zijn.

Bij mij koste het iets van 100 euro voor 2 paarden maar voor 1 zal het rond de 60 zitten. dit is klinisch

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 14:04

Iedereen bedankt voor de info in ieder geval, het is als het goed is geregeld :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:10

mee geven zou ik niet doen, zetten ze je paard op het land in een vreemde koppel en zijn alle risico's voor jou.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:52

Ik hoop dat ik niet te laat reageer. Ik wou nog zeggen dat je het hele bedrag moet laten betalen vooraleer ze de pony meenemen!
Zeker als het om een eerder laag bedrag gaat en ze 200 km weg wonen. Het zou best kunnen dat zij erop rekenen dat jij niet heel veel moeite gaat doen om de rest van je geld te krijgen, en dat je dan gewoon geen gehoor meer krijgt op mails, telefoon etc.
Bovendien heb je dan tenminste je geld als er je paard wat overkomt daar. Want ook als ze ziek:kreupel etc wordt bij hen, dan brengen ze haar terug en dan sta jij daar zonder geld en met een pony die niet meer te verkopen valt. Als hij al helemaal betaald is sta jij sterker in je schoenen om te onderhandelen in zo'n geval.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:37

Rapperijder schreef:
Ik hoop dat ik niet te laat reageer. Ik wou nog zeggen dat je het hele bedrag moet laten betalen vooraleer ze de pony meenemen!
Zeker als het om een eerder laag bedrag gaat en ze 200 km weg wonen. Het zou best kunnen dat zij erop rekenen dat jij niet heel veel moeite gaat doen om de rest van je geld te krijgen, en dat je dan gewoon geen gehoor meer krijgt op mails, telefoon etc.
Bovendien heb je dan tenminste je geld als er je paard wat overkomt daar. Want ook als ze ziek:kreupel etc wordt bij hen, dan brengen ze haar terug en dan sta jij daar zonder geld en met een pony die niet meer te verkopen valt. Als hij al helemaal betaald is sta jij sterker in je schoenen om te onderhandelen in zo'n geval.

Niks aan toe te voegen !

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:38

NIET DOEN!
Ik had in een ander topic ook al een reactie geplaatst toen deze vraag van jou kwam en je zou het niet doen zei je? Waarom nu dan toch weer een topic hierover? Het is gewoon stom om een paard mee te geven op proef en maar een gedeelte te laten betalen....
Zonder geld gaat paard het erf niet af, jij bent nog steeds juridisch eigenaar tijdens de proefperiode en wat als er iets mee gebeurt??
Wat als ie gestolen wordt of doorverkocht?

Zie net dat jouw reactie in dat andere topic om 14.37 was geplaatst:
xJurdyWonanx schreef:
inderdaad cissy, als het goed is blijft hij dus ook staan bij mij, en nemen ze hem niet meer.

betekent dat dat de verkoop niet doorgaat?

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 15:51

@ cissy, die vraag in dat andere topic was een stuk van voor ik dit topic opende.
Mede ivm het betalen en risico van proefperiode gaat de verkoop inderdaad niet meer door ;)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:04

Ik zou nooit een paard op proef meegeven. En zeker niet als er maar half geld werd betaald. Straks is je paard weg en kan jij naar de rest van je geld fluiten. Die contractjes zijn vaak ook niks waard.

Voor mij geld Verkocht = verkocht !!